4-vuotiaan kömpiminen vanhemman sänkyyn, vinkkejä kiitos
Okei juu, olen siis kahdestaan lapsen kanssa asuva äiti ja lapseni yöralli alkaa väsyttämään pahasti. En saa häntä iltaisin omaan sänkyyn nukkumaan sitten millään, joten hän nukahtaa kainalooni minun sänkyyni ja kannan sitten omaan sänkyyn. Tästä on sovittu lapsen kanssa että näin tehdään ja omassa sängyssä nukutaan.
Kuinka ollakaan, yöllä kun lapsi havahtuu, hän säntää suorinta tietä minun sänkyyni ja tunkee aivan kainaloon nukkumaan ja pyörimään. Alan olla todella väsynyt, kun yöunet on huonot joka ikinen yö.
Millaisia unikouluja tämän ikäisille voisi vielä pitää? Arki-iltaisin hän on tosi iltavirkku ja nukutus edes minun kainalooni on vaikeaa, kun hyörii ja pyörii ja hölisee. Ihan kiltisti siis käyttäytyy iltatoimien jälkeen, tietää että pitää nukkua ja koko huone on pilkkopimeä ja hiljainen, mutta ei vaan saa millään unta. Itse en tietenkään enää tässä vaiheessa juttele mitään, sitten kun valot menee kiinni niin ei enää tapahdu mitään. Saattaa silti valvoa sängyssä 30-45 min helposti ihan itsekseen höpisten.
Kaikki vinkit tarpeen!
Kommentit (161)
Meillä oli samanlaista, kun lapsi oli 4v. Oli välillä jo nukkunut omassa huoneessa. Siirrettiin lapsen sänky takaisin makuuhuoneeseen. Helpotti, kun herätessään pystyi ottamaan kädestä kiinni. Sitten muutettiin toiseen asuntoon ja siellä oppi heti nukkumaan omassa huoneessa.
Siirrä suosiossa lapsen sänky samaan huoneeseen. Tuon ikäisillä voi olla kamalia painajaisia, ja jos oppii heräilemään öisin, niin siitä voi olla tosi vaikea oppia eroon. Tämä on vain vaihe, joka menee useimmilla ohi.
Onko mukavampaa kuin pieni lapsi kainalossa turvaa hakemassa.Helpointa on kun muutat omaa ajattelua asiasta.Eli käännät asian positiiviseksi.
Mun lapsi nukku välillä mun vieressä ihan ala-aste ikäisenä. Olet siis turvallinen aikuinen kun lapsi haluaa olla lähelläsi. Kyllähän ihminen yleensä kaipaa olla toisen lähellä, kyllä se menee ohi, anna nukkua sun sängyssä tai siirrä sänky sun huoneeseen.
Voi kiitos vastauksista! Ehkä tosiaan vaihe. Meillä oli jo tarrasysteemi ja hän sai jo lelun :D Sinnitteli tarrapelin läpi, kun halusi niin kovasti sen valitsemansa lelun... Ja sitten palasi vanhasta tottumuksesta säntäilemään äidin viereen
Kun tulee viereesi, kannat hänet takaisin omaan sänkyyn ja sanot että täällä on sinun sänkysi, nyt nukutaan. Niin kauan kun sallit lapsen käytöksen, hän ei sitä itse muuta. Nukutat hänet myös omaan sänkyynsä, pyöriminen ei haittaa mutta sängyssä pysytään.
Ai 4v. Täällä sama ongelma 7v:n kanssa.
En ymmärrä, miksi lapsen pitäisi yksin nukkua. Jos olette kahdestaan, niin sehän on mahtava tilanne nukkua lapsen kanssa kahdestaan parisängyssä. Mun lapsi täyttää kohta 5 ja nukkuu edelleen perhepedissä. Nukkunut siinä aina enkä osaisi edes nukkua, jos lapsi olisi jossain muualla. Se on ihan luonnollista, että lapsi haluaa nukkua lähellä turvassa.
Ja laittaisin nukkumaan vasta lähempänä sitä todellista nukahtamisaikaa. Turha mennä sänkyyn pyörimään 45 minuutiksi.
En ymmärrä vanhempia, jotka käännyttää lapsen pois yöllä. Mulla oli sellainen vanhempi ja muistan kuinka pelkäsin yksin yöllä, kun vanhempi aina käännytti pois. Se oli kamalaa. En ikinä tekisi niin omalle lapselle.
Anna nukkua vieressäsi, tuo menee ohi ja usko mua, kaipaat sitä vaihetta kun olet vanha!! Lapset on vain hetken pieniä ja usko pois, ei hän loputtomiin halua äidin vieressä nukkua. Lapsi ei mene siitä pilalle.
kuuntele lapsen juttuja päiväsaikaan. voit saada vinkkejä siitä, mikä lasta askarruttaa mielikuvitushahmoista epärealistisiin pelkoihin (äiti eksyy eikä löydä ikinä kotiin tms.). tuollainen kuvaamasi vilkas höpötys voi olla lapsen yritys rauhoitella itseään.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli samanlaista, kun lapsi oli 4v. Oli välillä jo nukkunut omassa huoneessa. Siirrettiin lapsen sänky takaisin makuuhuoneeseen. Helpotti, kun herätessään pystyi ottamaan kädestä kiinni. Sitten muutettiin toiseen asuntoon ja siellä oppi heti nukkumaan omassa huoneessa.
Jatkan vielä omaan kommenttiini. Kyllä muuton jälkeenkin nukahdin monta kertaa lapsen huoneen lattialle, kun kerroin iltasatuja, siitä sitten piti nousta hiljaa ylös, ettei lapsi herännyt, jos oli jo nukahtanut. Kerran muistan, kun havahduin lattialla ja luulin lapsen nukahtaneen, noustessani kuului lapsen sängystä: "seis, ei mihinkään, vaadin saada kuulla sadun loppuun."
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, miksi lapsen pitäisi yksin nukkua. Jos olette kahdestaan, niin sehän on mahtava tilanne nukkua lapsen kanssa kahdestaan parisängyssä. Mun lapsi täyttää kohta 5 ja nukkuu edelleen perhepedissä. Nukkunut siinä aina enkä osaisi edes nukkua, jos lapsi olisi jossain muualla. Se on ihan luonnollista, että lapsi haluaa nukkua lähellä turvassa.
Ja laittaisin nukkumaan vasta lähempänä sitä todellista nukahtamisaikaa. Turha mennä sänkyyn pyörimään 45 minuutiksi.
No siis tosi hienoa jos tähän riittää voimia... Lapsen todellinen nukahtamisaika on klo 21-21.30, ite oon siinä vaiheessa jo rättiväsynyt ja usein silloin pyykkikone on vasta pyörinyt ja nekin pitäisi ripustaa. Herätys klo 6 jälkeen, yöunet jää itellä usein siihen 6-7 tuntiin ja yön aikana usea herätys, niin en oikein vaan enää jaksa tällaisilla unilla ite.
Meillä myös 4v tekee tätä. Ja ei siinä tosiaan itse saa nukutuksi kun möngertää vieressä. Nyt olen iltasadun jälkeen antanut hänen katsoa kirjan kuvia yölampun valossa omassa sängyssä ja uskomatonta kyllä nukahtaa aika nopeasti. Tuntuu, että yöheräilytkin väheni kun ei tarvitse siirtää, mutta edelleen kyllä säntää suoraan viereen jos yöllä herää.
Meillä lapset ovat saattaneet kömpiä väliin vielä isompinakin, keskimmäinen lopetti ollessaan 11v ja on nyt aikuisen kertonut, että haki turvaa. Nuorin on vielä 9v ja nukkuu mun vieressä kun avopuoliso on työmatkalla tms. Mä en koe rasitteena
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkan vielä omaan kommenttiini. Kyllä muuton jälkeenkin nukahdin monta kertaa lapsen huoneen lattialle, kun kerroin iltasatuja, siitä sitten piti nousta hiljaa ylös, ettei lapsi herännyt, jos oli jo nukahtanut. Kerran muistan, kun havahduin lattialla ja luulin lapsen nukahtaneen, noustessani kuului lapsen sängystä: "seis, ei mihinkään, vaadin saada kuulla sadun loppuun."
Tämä on hyvin tuttua. Myös jos käännän omassa sängyssä lapselle selkäni ja nukun toisella kyljellään, lapsi saattaa unissaan sanoa: "Äiti! On yksinäistä, älä käänny". Vaikka siis nukun siitä aivan vieressä ja ihokosketuksessa silti.
Sama meillä, paremmin sain jopa nukuttua kun lapsi vieressä.
Anna tulla viereen. Ihanaa nukkua lapsen kanssa. Mutta ymmärrän että hankalaa jos pyörii kiinni sinussa ja olet herkkäuninen. Auttaisiko vaikka joku iso nalle sängyssä, jos lapsi nukkuisi kiinni nallessa ja sinä saisit omaa tilaa enemmän. Minä opetin lasta turvautumaan pehmoleluihin kun en myöskään saa nukuttua jos joku on aivan iholla. Vieressä kuitenkin on ja kuulee ääneni jos joku pelottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siis tosi hienoa jos tähän riittää voimia... Lapsen todellinen nukahtamisaika on klo 21-21.30, ite oon siinä vaiheessa jo rättiväsynyt ja usein silloin pyykkikone on vasta pyörinyt ja nekin pitäisi ripustaa. Herätys klo 6 jälkeen, yöunet jää itellä usein siihen 6-7 tuntiin ja yön aikana usea herätys, niin en oikein vaan enää jaksa tällaisilla unilla ite.
Meillä myös lapsi nukahtaa vasta 21-22. Nukkuu päiväkodissa päiväunet, joten uni ei tule aiemmin. Mennään sänkyyn vasta klo 21 lukemaan. Kannattaa miettiä päiväunien rajoitusta, jos ne nukkuu. En usko, että nukahtamista on mahdollista aikaistaa. Uni tulee sitten kun unipaine siihen riittää. Siksi kannattaa mennä sänkyyn vasta lähellä nukahtamisaikaa.
Tarra kun nukkuu omassa sängyssä ja parin jälkeen joku yllätys/lapsi saa ostaa jonkun lelun. Tee vaikka joku tarramato
neljävuotias on pieni ja voi olla pelkoja. En oisi ihan ehdoton jos ei uskalla nukkua yksin.