Mitä tehdä? Etäinen tuttu pyysi isoa palvelusta eilen ja nyt jatkaa painostamista - mitä mieltä tilanteesta ja miten kohteliaasti päästä irti tilanteesta?
Siis kyseessä henkilö, jonka olen tavannut tasan kaksi kertaa elämässäni. Ollut joitakin kertoja tämän lisäksi yhteydessä puhelimessa/mailitse. Tunnemme työasioiden parista.
En ollut kuullut hänestä oikeastaan mitään melkein vuoteen. Nyt yhtäkkiä otti yhteyttä - on perustanut oman life coaching -yrityksen, josta haluaa tehdä itselleen hänet elättävän bisneksen, ja pyysi keskustelua eilen sillä perusteella, että halusi neuvoja. Mihin suostuin, ajattelin että itsekin yrittäjänä voin nopeasti jutella ja kertoa omista kokemuksista, mitä olen oppinut ja antaa joitakin neuvoja. Mutta puhelussa kävikin ilmi, että hän haluaa minun ryhtyvän omaksi asiakkaakseen sekä hankkivan hänelle asiakkaita esittelemällä hänet sellaisille tutuilleni, jotka ostaisivat hänen palvelujaan.
Asiakkuus ei ole mikään ihan pieni juttu, kun sen pitäisi kestää vähintään 6 kuukautta, mielellään 12 kuukautta. Tapaamiset kaksi kertaa viikossa, aina kerrallaan jonkun sata - pari sataa euroa. Eli investointina sellaiset 200-400 euroa viikossa, eli 800 - 1600 euroa kuukaudessa. Sitoumus 6-12 kuukautta. Se on paljon pyydetty.
Ja haluaa minun nimenomaan esittelevän hänet sellaisille tutuilleni, jotka ovat yritysjohtajina toimivia naisia. Eli aika arvokkaille kontakteille.
Nyt oli laittanut aamulla taas viestiä ja haluaa pitää minulle parin tunnin valmennussession ensi viikolla ja painotti taas, että olettaa minun tukevan häntä bisneksensä rakentamisessa ja asiakkaiden hankinnassa.
Minusta tuo on vain ihan liikaa pyydetty eikä ole ok. Ei siis tarjonnut mitään korvaukseksi. En halua käyttää hänen kanssaan kahta tuntia ensi viikolla, olen valtavan kiireinen töissä. Eikä minulla yksinkertaisesti ole aikaa eikä halua ruveta esittelemään lähes täysin vierasta ihmistä omille tutuilleni, joista monet ovat minullekin vain työkuvioista tuttuja, jotta he ostaisivat häneltä valtavan kallista palvelua.
Mitä mieltä tilanteesta? Onko muiden mielestä tuollaisen vaatiminen lähes vieraalta ihmiseltä liikaa? Itse olin aika järkyttynyt, että joku edes pyytää/vaatii tuollaista.
Ja miten irti tilanteesta kohteliaasti? En haluaisi olla epäkohtelias enkä täysin rikkoa tuttavuussuhdettamme, vaikka kevyttäkin. Miten pääsen irti tästä tilanteesta kohteliaasti? Sanonko vain, että minulla ei ole aikaa?
Kommentit (206)
Ensinnäkin jos itse pyydettävä palvelu olisi edes normaali, eikä hävytön, niin hänen pitäisi maksaa tästä sinulle, eikä päinvastoin. Nyt itse palvelukaan ei ole OK. Tuotahan ei edes kehtaa eikä kannata esitellä tuttavilleen, jolle et varmaan halua esitellä huijaria jonain "valmentajana". Sinultahan menee itseltä maine. Eroon siitä, kohteliaasti kannattaa aina yrittää, mutta jos riitaa tulee, niin kannattaa olla ehdottoman jämäkkä ja pistää vaikka välit poikki.
Vierailija kirjoitti:
Ketjua lukematta kommentoin, että olisit kieltäytynyt heti. Jos hän siksi antaa välien rikkoutua, hän ei ole sen arvoinen, ja muutkin huomannevat saman.
Nyt kun vetkutit, niin kieltäytyminen on vaikeampaa, mutta ei toki mahdotonta. Kerrot vain, että et missään tapauksessa halua sitoutua noin paljon aikaa ja rahaa vievään asiakkuuteen, jota et tarvitse.
Jos joku vetää siitä herneet nenään, niin johan on pientä.
Pelkäätkö, että tuo henkilö pystyy vahingoittamaan mainettasi ja/tai liiketoimintaasi? Sitten ymmärrän hienovaraisuuden, nykyään somemyrskyllä on helppo saada paljon pahaa aikaiseksi vähin panoksin. Toivottavasti tässä ei nyt ole kuitenkaan sellaisesta kyse.
Ehkä tuo tyyppi on lukaissut jonkun yritysvalmennus- tai menestysgurun kirjan ja ymmärtänyt ohjeet vähän liian kirjaimellisesti. Melkoista.
Itse sanoisin, että kieltäytyminen on suomalaiselle kiltille ja avuliaalle luonteelle tässä tilanteessa pikemminkin kiusallisempaa kuin vaikeampaa. Aina voi muuttaa mieltään, ei tarvitse lähteä selittelemään mitään, varsinkin kun on kyseessä kaukainen tuttava. Siitä tulee nimittäin loputon suo, jos antaa liikaa syitä, koska hän voi lähteä kumoamaan niitä ja epämukavuus kasvaa. Paras lähestymistapa on mielestäni ystävällinen ja kohtalias ei tyyliin, ”mietin asiaa ja joudun valitettavasti toteamaan, ettei minulla ole mahdollisuuksia osallistua tässä tilanteessa. Pahoittelut ja heippa.” Pysy ystävällisenä, mutta jämäkkänä, ap!
Määrittelet itsellesi agenttikorvauksen. X määrä per hankittu asiakas. Laitat hintatietosi tuttavalle viestillä. Pyydät kuittaamaan, että hinta on ok ennen puhelua.
Pidät huolta, että määrittelemäsi hinta on sen verran korkea, ettei puhelua tule.
Sen jälkeen voit omassa päässäsi miettiä miksi ylipäänsä halusit ylläpitää kohteliaat välit mokomaan lokkeilijaan. Hän selvästi oli jo aistinut kiltteytesi. Älä sinä alennu kynnysmatoksi.
Kaksi tapaamista viikossa, 800-1600 euroa kuukaudessa, ja tyyppi vasta käy jotain höpöhöpö-life coach-koulutusta. Ei siis edes ole valmis valmentaja. Ei hyvää päivää. Kuulostaa kyllä niin amerikkalaiselta hintoineen kaikkineen. Uskon hyvin, että siellä pintaliitäjien kulttuurissa tuollainen voi mennä läpi, että maksetaan tähtitieteellisiä summia jostain höpöhöpövalmennuksista. Tuon ihmisen olisi kannattanut ottaa selvää Suomen ja Yhdysvaltojen kulttuurieroista, ja Suomen markkinatilanteesta noin ylihinnoitelluille palveluille. Ne ihmiset, jotka tuollaisia palveluja tuohon hintaan haluaa, on todella vähissä. Ja hekin menevät jonkun tunnetun tahon luokse, jolla on esittää meriittejä ihan oikeasta, pätevästä koulutuksesta. Ei ne mene jonkun tuntemattoman amerikkalaisen luokse, jolla on joku höpöhöpökoulutus ja sekin vielä kesken!
Ihan vaan vertailuna: minä kävin aikoinaan terapiassa yksityisellä, hintaa oli muistaakseni 120-130 euroa/kerta. Terapeutilla oli koulutukseltaan psykoterapeutti, psykologi ja psykologian tohtori. Todella pätevä ihminen, ja erittäin hyvä työssään. Ihan joka pennin arvoinen ja vielä enemmänkin. Siihenkin nähden tuo ap:n tutun nyhtämä hinta tuntuu ihan käsittämättömältä.
Vierailija kirjoitti:
En suosittelisi palvelua kenelekkään , koska laadusta ei ole varmuutta. Voit kieltäytyä, heti ja selkeästi .
Nimenomaan. Tuollaista jos lähtee jollekin suosittelemaan, pitää tietää satavarmasti, että mitä se on mitä suosittelee. Pitää olla itse läpikäynyt valmennuksen, että tietää mistä puhuu. Todella noloa, kun amerikan helppoheikki sössii tuon homman, ja ap on mennyt suosittelemaan tuttavilleen helppoheikin pirun kalliita palveluja. Kannattaa miettiä, ap, että mihin hintaan on valmis tuttavuussuhteensa myymään, ja polttamaan sillat takanaan tuttaviinsa.
AP:n on pakko oikeastaan olla asiakkaana ainakin 6kk, koska on tehnyt suullisen alustavan sopimuksen asiasta. Lukeman perusteella AP todellakin tarvitsee life coachingia, joten tästä muodostunee hyvä ja pitkä asiakassuhde.
Eikö sinulla ap ole sen vertaa itsetuntoa, että sanoisit selvästi, ettei tuo ole sun juttus ja sillä siisti. Kaikilla meillä saa olla erilaisia mielenkiinnon kohteita. Jos sanoisit ,että haluaisit hänet joka viikko mattoja kutomaan jonnekin verstaalle, eikä ystäväsi ollenkaan pitäisi siitä. Varmasti sanoisi sen suoraan.
Mun tuttu alkoi zinzino myyjäksi. Alkoi samanlainen .
Haluatko elää niin , että rahaa vaan tulee ja tulee. Ei tarvi tehdä mitään.
Sinä et ole vastuussa tuttavasi toimeentulosta. Tiukka ei. Jos jankkaa, lyö luuri kiinni.
Yrittäjänainen jolla yritysjohtajanaisia kontakteina, kyselee tällaisella keskustelupalstalla tuollaisia? Aivan varmasti :D Kannattaisi varmaan aikuisen ihmisen ja varsinkin yrittäjänä toimivan opetella sanomaan ei.
Mikä life coach? Siis jos ihmiset kaipaa neuvoja, erilaisia näkökantoja ja keskustelua tms niin menkää hyvän tähden koulutetulle ammattilaiselle eli psykologi, terapeutti tms, hinnoista päätellen tulee halvemmaksikin. Vai onko ihmiset niin hukassa ja yksin etteivät osaa elää, mutta eivät kehtaa mennä ammattilaiselle ja sitten haluavat vaan yksinäisyyttään höpötellä joutavia jonkun kanssa?
Hän on ilmeisesti aikamoinen manipuloija, kun säälikorttia käytti heti. Enpä luottaisi tuollaiseen missään mielessä, halunnut vain hyötyä.
Minä olen sanonut vuosien saatossa useammallekin henkilölle, etten osallistu verkostomarkkinointiin sen missään muodossa. Kukaan ei ole katkaisuut välejä tämän takia.
En ymmärrä miten niin monet eivät viitsi vain sanoa suoraan. Mitä siinä menetät, vaikka hän loukkaantuisikin? Tuollaiset toisista hyötyvät ihmiset vain saavat lisää bensaa liekkeihin, kun "ei halua loukata". Antaa mennä vaan, ihan turhaa olla ovimattona kenellekään.
Jos ei kerran kiinnosta niin sano selkeästi EI niin monta kertaa että ymmärtää.
Jos hankit hänelle asiakkaita ja töitä, teet töitä hänelle mistä kuuluu maksaa palkkaa. Kerro hänelle oma provikkasi per hankittu asiakas ja kysy, kiinnostaako sitten vielä yhteistyö kanssasi. Ala myydä palvelujasi yhtä painokkaasti kuin hänki sinulle 😊 Tuohan on ihan laskuttamisen arvoista konsultointityötä mitä hän pyytää!
Tee hänelle tarjous, mitä laskutat per hankittu asiakas. Näin maailma oikeasti toimii.
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla muka joku yritys, jos et ole tottunut tämmöisiin tilanteisiin? Sanot vaan hymyillen, että ei sulla ole tarvetta tämmöiselle investoinnille.
Itse myös mietin, että yrittäjän luulisi olevan tavallista kouliintuneempi hoitamaan tällaisia tilanteita, ja varsinkaan joutumatta "pakkomyynnin" kohteeksi.
Mutta jos avaaja ei osaa sanoa myyjille ei, niin minäkin voin myydä hänelle konsultointia, aluksi vaikka parin vuoden sopimuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole provo. Itse en tunne life coaching -konseptia muuta kuin että tiedän sellaista olevan, joten oletan että joku siitä maksaa. Tilannetta voi selittää se, että palvelusta pyytänyt nainen on Suomessa asuva amerikkalainen, joten kenties kulttuurierot selittävät. En tiedä.
Ja kyllä, toki olen myyntiyrityksiin tottunut, mutta harvoin joku lähestyy puhuen kaveruudesta ja sitten heittää ihan noin ison vaatimuksen sekä toimii kuin se olisi ihan normaalia. Siitä ällistyin. Ehkä se Yhdysvalloissa on.
- ap
Hän on kuulemma käynyt Suomesta käsin nyt tuossa coaching -valmennuksessa parin kuukauden välin USA:ssa, joten ehkä siellä on tällaista lähestymistä suositeltu. Ehkä se toimii siellä. Nyt on ilmeisesti vaikea tilanne hänellä, kun ei pääse matkustamaan, siksikin ehkä nyt pyysi apua.
- ap
Eli hän tarvitsee valmennusta, ap ei.
En enää yhtään ihmettele, miksi puhelinmyyntiä on niin paljon. Kun oikeesti muijat ei osaa sanoa "ei kiitos, hyvää päivänjatkoa" vaan itkee ett "en mä haluu, mut en mä voi kieltäytyy ku sit se loukkaantuu ja tunteet ja lässynlässynlää". Oikeasti, kasvakaa aikuisiksi.
Mitä velkaa sinä olet tai tälle henkilölle tai mitä hyötyä sinulle on hänestä, jos ette edes tunne paremmin. Sanot vaan, että toivot yrityksen menestyvän mutta et itse koe nyt tarvetta ryhtyä asiakkaaksi eikä sinulla ole aikaakaan. Voithan mainita, että voit mainita tutuillesi henkilön palveluista jos heitä kiinnostaisi. Tai jos haluat, että tyypistä ei enää kuulu, älä sano edes sitäkään.