Miksi joillain ihmisillä on vielä tänä päivänä kirjahylly?
Kaiken, siis kaiken, saa nykyään e-kirjoina. Miksi joku hamstraa vielä pölyä kerääviä ja tilaa vieviä kirjoja?
Kommentit (849)
Miksi se sinun elämääsi liikuttaa, jos joku haluaa edelleen lukea perinteisiä kirjoja? Eikä niiden järkevään säilytykseen ole muuta vaihtoehtoa kuin hylly. Itse tosin säästän vain tietokirjat, hakuteokset ja sellaiset romaanit, jotka mahdollisesti joskus haluan lukea uudestaan, ja loput laitan heti luettuani kiertoon. Ei ole kauan siitä, kun kävin hyllyni läpi ja laitoin monta kassillista kirjoja kiertoon, mutta edelleen hyllymetrejä on reilusti toistakymmentä.
Ja äänikirjoina, mutta mikään ei voita vanhaa kunnon kirjaa.
Tablettien tai tietokoneen tapittaminen tuntitolkulla kuivattaa silmiä ja vaikuttaa unensaantiin ja -laatuun merkittävästi. Myös ruudun katsominen ei rentouta kuten kirjan lukeminen neutraalissa valossa sohvan perukoilla. Itsellä on kirjahyllyssä n. 50 kirjaa ja tyhjissä hyllyissä matkamuistoja.
T: Mies 31v
Hups, akku loppu kesken paraimman kohdan ja sitten pitää roikottaa jotain varavirta lähdettä. Hups. auringossa ei löydy paikkaa jossa lukea kun se heijastaa näytölle.
Minulla on kirjahyllyssä joitakin itselleni tärkeitä vuosien varrella kertyneitä kirjoja, astioita, tärkeitä papereita kansioissa/lehtikoteloissa, valokuvia ja herranjumala: leffoja ja sarjoja DVD:llä :DD
Toisekseen, en halua lukea e-kirjoja kuin pakon edessä, ei tule samaa fiilistä ja pää tulee kipeäksi. Onneksi kirjastosta toistaiseksi saa myös ah, niin vanhanaikaisia painettuja versioita.
Tykkään kirjoistani, joita olen kerännyt vuosikymmenet. Minusta on hauska lukemisen lisäksi hypistellä niitä tai vain pelkästään lepuuttaa silmiä siinä hyllyssä.
Materialistin näkökulmasta siinä hyllyssä muutamia metrejä, josta jokainen kirja maksaa tällä hetkellä noin hyväkuntoisena antikvariaateissa 50-70 €.
En pidä ekirjoista. Niitä on huono lukea ja laitteet on kökköjä.
Mulla on kirjahylly, koska tv-tasolla ei ole käyttöä. Mulla ei ole tv:tä, mutta kirjoja on. Sarjat katson läppäriltä.
Minun kirjahyllyssäni on ovet. Eli mikään ei pölyty - kätevää. Olen ostanut kirjoja jo yli 20 vuotta, parhaimmat säästän, jotka haluan joskus lukea tai jotka ovat minua säväyttäneet. Myös lapsille on varmaan yli sata kirjaa.
Uniongelmista ja kuivista silmistä kärsiville ei suositella näyttöjen tuijottelua ylenpalttisesti. Niitä kun tuijottelee pitkin päivää, on ihanaa mennä sänkyyn illalla ja lukea perinteistä kirjaa. Ei ongelmaa siten silmien kanssa, unen laadun kanssa, ei ongelmaa, että kirjasta loppuisi virta :D. Luen joka ikinen ilta sängyssä ennen nukkumaanmenoa. Kirja on myös kätevä ottaa mukaan matkalle. Sen kuin avaa sen missä vain milloin vain. Toimii 100 %:sti. Ei tule teknisiä ongelmia.
Minne mun sitten pitäs laittaa nämä kaikki kirjat, jotka olen perintönä saanut? Ei 100 vuotta sitten ollut e-kirjoja, ihan uusi juttu vielä. Meillä on kotona ihan oma huone täynnä kirjahyllyjä ja kirjoja kun niitä nyt sattuu olemaan. Uusia olen ostanut tosin hyvin vähän.
Niin ja yhdyssanojen käytössä ongelmia.
Miksi kukaan enää tilaa paperisia sanomalehtiä tai aikakauslehtiä kun kaikki on luettavissa netistä?
Miksi ihmiset edelleen saavat nautintoa paperien selailusta?
Miksi ihmisillä on hyllyissään vanhoja kirjoja, joilla on sekä tunne- että hinta-arvoa? Miksi?
Miksi haluaisin ostaa noin 200e maksavan koneen kun voin ostaa 12e maksavan kirjan? ja olen varma että nuo e-kirjatkin maksaa että niitä pääsee lukemaan. + korjaukset jos vaikka tietokoneen näyttö menee rikki.
Tunnut olevan hieman pilalle hemmoteltu.
Luen PALJON e-kirjoja sekä vapaa-ajallani että työssäni. Ne ovat minusta mukavia, käteviä, nopeita saada ja kivoja lukea.
Silti minulla on nelisenkymmentä hyllymetriä ihan perinteisiä kirjoja kotonani ja 13 hyllymetriä työhuoneellani, eikä minkäänlaista aikomusta luopua niistä. Suurin osa niistä ei ole rahallisesti erityisen arvokkaita, mutta nekin ovat minulla tai perheelläni jatkuvassa käytössä. Tykkään lukea MYÖS paperikirjoja sekä siksi, että se on tosiaan silmäystävällisempää esim väsyneenä, sairaana tai yöllä eikä aiheuta univaikeuksia samalla tavalla vaan pikemminkin parantaa unen saantia kun se rentouttaa, että ennen kaikkea siksi, että KAIKKEA todellakaan EI saa e-kirjoina. Uuden kirjallisuuden saa. Vanhat tunnetut klassikot saa. Suurta osaa vanhasta ei-klassikkotason kirjallisuudesta ei kuitenkaan saa. Haluan silti erinäisistä erilaisista syistä useinkin lukea sitä.
Kolmas asia, jota vielä ei ole tässä sanottu, on, että joihinkin kirjoihin on itselleni syntynyt vahva tunneside myös ihan tavaroina, aineellisina objekteina. Tietyt lapsuuden satukirjat, jotkut muut tärkeissä elämänvaiheissa luetut kirjat, jotkut paljon luetut kirja,t tuntuvat käsissä ihan tietynlaiselta. Ei tuntuisi samalta lukea niitä eri painoksena tai e-kirjasta puhumattakaan.
Jaha, kerran viikossa porvoolainen. Ensi viikolla voit taas tehdä saman aloituksen, rutiinit pitävät ihmisen järjissään.
Koska fyysiset kirjat ovat parempia, enkä aio säilyttää niitä astiakaapissa.
Vierailija kirjoitti:
Kaiken, siis kaiken, saa nykyään e-kirjoina.
En yhtään epäile etteikö kaikkia sinun kirjojasi saisi nykyään sähköisessä muodossa mutta ethän sinä muutenkaan tarvitsisi kirjahyllyä kun se toinen on vasta puoliksi väritetty eikä äiti luvannut ostaa kolmatta kuin joululahjaksi.
Rakastan kirjojani. Luen joka ilta, jotta saan hyvän unen. Rakkaimmat kirjat on hyllyssä josta niitä voin ottaa koska vaan selaillakseni ja kulutan myös kirjaston palveluja paljon.
Joku tabletti sängyssä iltalukemiseksi - ei.
No en ole saanut eKirjoina keittokirjoja ja puutarha-, käsityö- sekä huonekasvikirjoja. Ja suuresta osasta on painoskin loppu, eli niitä saa vain divareista.
Oikeat kirjat ovat ihania ja paljon mukavampia lukea kuin e-kirjat. Ja mitä ihmettä tämäkin asia sinua taas liikuttaa? Anna ihmisten olla.
Koska en halua lukea e-kirjoja. Haluan lukea omia kovakantisia kirjojani. Onpas kummallista.