Mitä tehdä? Etäinen tuttu pyysi isoa palvelusta eilen ja nyt jatkaa painostamista - mitä mieltä tilanteesta ja miten kohteliaasti päästä irti tilanteesta?
Siis kyseessä henkilö, jonka olen tavannut tasan kaksi kertaa elämässäni. Ollut joitakin kertoja tämän lisäksi yhteydessä puhelimessa/mailitse. Tunnemme työasioiden parista.
En ollut kuullut hänestä oikeastaan mitään melkein vuoteen. Nyt yhtäkkiä otti yhteyttä - on perustanut oman life coaching -yrityksen, josta haluaa tehdä itselleen hänet elättävän bisneksen, ja pyysi keskustelua eilen sillä perusteella, että halusi neuvoja. Mihin suostuin, ajattelin että itsekin yrittäjänä voin nopeasti jutella ja kertoa omista kokemuksista, mitä olen oppinut ja antaa joitakin neuvoja. Mutta puhelussa kävikin ilmi, että hän haluaa minun ryhtyvän omaksi asiakkaakseen sekä hankkivan hänelle asiakkaita esittelemällä hänet sellaisille tutuilleni, jotka ostaisivat hänen palvelujaan.
Asiakkuus ei ole mikään ihan pieni juttu, kun sen pitäisi kestää vähintään 6 kuukautta, mielellään 12 kuukautta. Tapaamiset kaksi kertaa viikossa, aina kerrallaan jonkun sata - pari sataa euroa. Eli investointina sellaiset 200-400 euroa viikossa, eli 800 - 1600 euroa kuukaudessa. Sitoumus 6-12 kuukautta. Se on paljon pyydetty.
Ja haluaa minun nimenomaan esittelevän hänet sellaisille tutuilleni, jotka ovat yritysjohtajina toimivia naisia. Eli aika arvokkaille kontakteille.
Nyt oli laittanut aamulla taas viestiä ja haluaa pitää minulle parin tunnin valmennussession ensi viikolla ja painotti taas, että olettaa minun tukevan häntä bisneksensä rakentamisessa ja asiakkaiden hankinnassa.
Minusta tuo on vain ihan liikaa pyydetty eikä ole ok. Ei siis tarjonnut mitään korvaukseksi. En halua käyttää hänen kanssaan kahta tuntia ensi viikolla, olen valtavan kiireinen töissä. Eikä minulla yksinkertaisesti ole aikaa eikä halua ruveta esittelemään lähes täysin vierasta ihmistä omille tutuilleni, joista monet ovat minullekin vain työkuvioista tuttuja, jotta he ostaisivat häneltä valtavan kallista palvelua.
Mitä mieltä tilanteesta? Onko muiden mielestä tuollaisen vaatiminen lähes vieraalta ihmiseltä liikaa? Itse olin aika järkyttynyt, että joku edes pyytää/vaatii tuollaista.
Ja miten irti tilanteesta kohteliaasti? En haluaisi olla epäkohtelias enkä täysin rikkoa tuttavuussuhdettamme, vaikka kevyttäkin. Miten pääsen irti tästä tilanteesta kohteliaasti? Sanonko vain, että minulla ei ole aikaa?
Kommentit (206)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro vain, että voit heti antaa yhden hyödyllisen neuvon yrittämisestä: Ilmaisia palveluksia on hyvin harvoin olemassa etkä oikein näe mitä hyötyä tämä yhteistyö sinulle toisi.
Sinäkin olet yrittäjä ja olet liian kiltti jos alat tekemään töitä toiselle ilmaiseksi. Tämä on ehkä sinusta liian tylysti sanottu, mutta tämä nyt vain on totta.
Kyllä yrittäjän on vain pakko ajatella omaa toimeentuloaan, eikä tehdä ilmaisia palveluksia muille. Pyytäjiä kyllä varmasti on jonoksi asti. Tämän varmasti kaikki yrittäjät tietävät.Olet täysin oikeassa. Tämähän on tosiaan päivänselvää, ja luulisi olevan muillekin. Siksikin ällistyin niin valtavasti, että joku tuollaista keksii edes ehdottaa kuin tämä etäinen tuttuni minulle.
Mutta ehkä tosiaan tuo kulttuuriero Suomen ja USA:n välillä selittää, sillä kyseessä tosiaan amerikkalainen nainen. Oli vain vaikuttanut niin fiksulta ja viehättävältä aiemmin, että olin jotenkin ihan ällistynyt, että miten tulee edes mieleen hänelle toimia noin. Eli sinänsä en ihmettele, että epäillään provoksi, suomalainen ei ehkä noin toimisi, ihan senkin takia kun tietäisi heti, että ei täällä ihmisillä ole tuollaista rahaa käyttää tuollaisiin palveluihin.
- ap
Sinuna olisin ihan rehellinen hänelle, jos todella haluat häntä auttaa. Sano, että haluat kokeilla palvelua ensin jonkin lyhyemmän sopimuksen puitteissa tai yksinkertaisesti totea, ettet tarvitse kyseistä palvelua. Tällainen selän takana juoruilu ja päivittely ei ainakaan kasvata omaa luonnettasi, en ihmettele että rohkea amerikkalainen kokee sinun tarvitsevan hänen neuvojaan.
Olipa syyllistävä ja manipuloiva viesti.
Joskus jonkun kanssa keskustellessa on mukana siinä vähän puolittain. On väsynyt, ei ole syönyt koko päivänä, verensokeri alhaalla, ajattelee vain että pihvi-peruna-kahvi - kohta ma syödä saan. Tällaisessa alitilassa tulee sanottuna voikunhienoa, varmastimonitarvitseejuurisinunpalvelujasi, tätäjuurikaivataan.
Yhtäkkiä siinä on kolmas, ja keskustelukumppani kertoo uudelle ihmiselle, että sinullakin on juuri näitä palveluja tarvitsevia tuttavia ja että sinä olet juuri tehnyt sitä sun tätä plaaplaa.
Itse tuntee että viimeinen elinvoima lähti äänettömästi kirkuen sielusta ulos ja 'jossain vain joku hiljaa huokaa, catering, lihapala tuokaa'.
Sitten kun on syönyt, tekisi mieli iskeä haarukka pöytään väpättämään ja huutaa, ja minä en myy tunkkiani.
Mutta eikös, toinen on 'edennyt mielikuvitusurallaan' ja juurikin lähestyy sähköposteineen tai hirveintä, soittaa (soittaminen on kauheinta, koska siihen on reagoitava, ja ajattelit henkilön luovuttaneen,
koska piilouduit keskiviikon tilaisuudessa invavessaan ja hipsit takakautta ulos caterinpalvelun kauhuksi).
Manipuloidiksi tulemisen repivä yksinäisyys, jossa 'ei' on vuoren takana.
Sairayssyyt virtaa mielessä; diabetes, tia-kohtaus (en muista koko illasta yhtään mitään), dialyysi oli sinä päivänä, sen vain muistat. Mutta ei kuulosta uskottavalta, vaikka verensokerin häly-hypo olikin täyttä totta.
No, sitten vain kirjoittamaan viestiä. Olen pahoillani, sinun nätisti pyytämä palvelu on liian suuri minulle tuotettavaksi. Olen pahoillani, mutta en voi auttaa. En ole tottunut näin suuriin projekteihin näin äkkiä ja tunnen olevani ei-asiantuntija tässä.
Mutta jos joku tällaisessa onnistuu, se olet sinä.
Toivoisin voivani jotenkin auttaa, mutta aika on kortilla vuoden 2021 helmikuuhun saakka.
(ottaa tietysti yhteyttä 1.3.2021, mutta puhu kuin sinulla olisi uudet hammasraudat).
Exhcuse me, I wash suht today in hentisht...
Jos tää olis totta niin yksinkertaisesti ap:n kannattaisi todeta tälle tuttavalle, että täällä yritysmaailmassakin yksityisyyden säilyttäminen on arvoista merkittävimpiä.
Että Suomessa pomot ei kutsu alaisiaan päivällisille, after work-kulttuuri on vain tietyillä aloilla, suurin osa yritysmaailmassakin vaikuttavista tahtoo duunin jälkeen himaan saunomaan ja kollegoista harvoin tulee ystäviä keskenään.
Ja näin ollen ”ystävyyteen” vedoten ap ilmoittaisi, ettei voi ottaa life coachikseen ihmistä, jonka kanssa on jo valmiiksi ei-ammatillisissa tekemisissä.
Sitten päälle jotain linkkejä suomalaisen yritysmaailman erityspiirteistä kertoviin podcasteihin tms ja maininta jostain Howtomon tai Women in Businessin verkostoista.
Musta sulla on pari vaihtoehtoa, jos et halua olla tyly:
1. Sanot, että kiitos tarjouksesta, mutta et koe, että nyt on aikaa tai tarvetta life coachingille. Toivotat onnea yritykselle ja se siitä.
2. Sanot edellisen ja huomautat, että suomalaisessa kulttuurissa noin suora lähestyminen voidaan tulkita helposti aggressiiviseksi. Varaudu keskustelun jatkamiseen.
Joka tapauksessa törkeän suoraan pyyntöön voi sanoa kohteliaan suoraan, että ei kiitos.
Hei aloittaja! Ei omaa ketjua voi tälleen jättää! Ketjua pitää ruokkia ja tarinan pitää edetä!
Kuulostaa Sarasvuo- tai missihommilta. Nehän ovat kaikkien alojen asiantuntijoita, vaikka ei ole minkään alan tutkintoa ja työkokemuskin diibadaaba. Kieltäydy jyrkästi.
Voithan selittää asian niin kuin se on, että valitettavasti et ehdi etkä jaksa auttaa. Niin kuin kerroit aloituksessakin, siinähän oli asia hyvin selitettynä. Jos henkilö ei selityksen jälkeenkään ymmärrä, se on sitten hänen oma ongelmansa. Tuskin hän saa keneltäkään muultakaan vastaavia palveluksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanot ihan suoraan:"Voin antaa sinulle vinkkejä, mutta en voi enkä halua osallistua liiketoimintaasi. Ensimmäinen vinkkini on se, että älä painosta tuttaviasi mukaan omaan bisnekseesi. Hyvää tulevaa kesää!"
Tässä erinomainen tapa hoitaa asia.
Paitsi että ei kovin kohtelias tapa. Ap:han halusi välttämättä olla kohtelias.
Hankkikaa naiset selkäranka ja opetelkaa sanomaan EI. Ilman mitään syyllisyydentunteita. Jokaisella on oikeus vetää rajansa. Antaa toisen mököttää, se on hänen ongelmansa.
On ihan helppoa kieltäytyä olematta törkeä tai töykeä.
Ihan sama periaate kuin kaikenmaailman Tupperware-, Me & i -tai Forever -tuotteita myyvät tuttavat, jotka tyrkyttävät kutsujaan ja jopa emännyyttä kaikille mahdollisille. Minusta nuo ovat epämiellyttäviä rahastuskeinoja. Joskus olen tyhmyyksissäni jotakin ostanut ja todennut, että eipä noita tuotteita tule käytetyksi ja kaappiin homehtuvat. Nykyään osaan jo kieltäytyä.
Onneksi kirjoitit 100% tunnistettavasti tästä henkilöstä, joten toivon että hän lukee tämän ketjun ja tajuaa tyhmyytensä. Loukkaantuu toki, kuten kaikki vähälahjaiset.
Mitä tuo life coaching edes on? Joku kertoo mitä mun pitäs elämälläni tehdä vai?
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä, että tuo ystäväsi tarvitsee sitä life coachia itse. Ja asiakaskunnasta päätellen aikoo hankkia tietotaitoa asiakkailtaan samalla, kun laskuttaa heiltä. Ei ihan surkea idea, mutta toteutus on aika heikkotasoista ja läpinäkyvää. Taitaa tyyppi unohtaa, että Suomi ei ole 'Murica, missä mikä tahansa hölmö palvelu saattaa löytää ostajan, mutta sielläkin vain, jos markkinointiosaaminen on kunnossa, eikä se tuttavallasi todellakaan ole.
Vetoa vaikka kiireiseen elämääsi, ja sanoa, että palaat asiaan, jos aikaa on joskus. Ja sen jälkeen, jos yrittää palata asiaan, niin sanot, että asia on jo loppuun käsitelty.
Minusta kuulostaa siltä, että ap:lla voisi hyvinkin olla käyttöä koutsaukselle. Ei kieltäytymisestä tarvitse tuntea minkäänlaista syyllisyyttä, eikä tehdä tällaista ongelmaa, kun kyseessä puolituttu ihminen ja kohtuuton pyyntö 🤦♂️
Vierailija kirjoitti:
Ei ole provo. Itse en tunne life coaching -konseptia muuta kuin että tiedän sellaista olevan, joten oletan että joku siitä maksaa. Tilannetta voi selittää se, että palvelusta pyytänyt nainen on Suomessa asuva amerikkalainen, joten kenties kulttuurierot selittävät. En tiedä.
Ja kyllä, toki olen myyntiyrityksiin tottunut, mutta harvoin joku lähestyy puhuen kaveruudesta ja sitten heittää ihan noin ison vaatimuksen sekä toimii kuin se olisi ihan normaalia. Siitä ällistyin. Ehkä se Yhdysvalloissa on.
- ap
Toki tuo amerikkalaisuus selittää hänen osansa, ehkä todella tarvii käännös ym apua.
Mutta laita viesti että sinulla on kiireitä, etkä ehdi. Ei tarvi edes pahoitella, Ilmoitat vain ettet ehdi.
Se on näiden nykyajan sähköisten välineiden vahvuus, että näet kuka soittaa eikä tarvi vastata mitään.
Jos kerran sanoo ei mutta toinen jatkaa jankuttamista, se on epäkohteliasta.
Moni ei ehkä ole kokenut tilannetta, jolloin se ein sanominen on vuoren takana.
Se ei itse asiassa ole rivi kohteliaita tai epäkohteliaita sanoja, vaan energia, joka valtaa ja sen turvin pääsee asian yli. Sitten onkin ihan sama mitä kirjoittaa.
Tavallaan pääsee altavastaajan asemasta pois.
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjänainen jolla yritysjohtajanaisia kontakteina, kyselee tällaisella keskustelupalstalla tuollaisia? Aivan varmasti :D Kannattaisi varmaan aikuisen ihmisen ja varsinkin yrittäjänä toimivan opetella sanomaan ei.
Ei se, että AP:lla on yritysjohtajanaisia kontakteina, tarkoita että hän on itse mikään piinkova liikenainen. Hän voi olla vaikkapa kirjanpitäjä, kampaaja tai ihan mitä tahansa. Tämä ei mielestäni heikennä tarinan uskottavuutta mitenkään.
Oleellista on, että ap kieltäytyy jämäkästi, jos kohtelias kieltäytyminen ei riitä, sitten vielä suoremmin.
En yksinkertaisesti halua, jaksa enkä ehdi. Pitää ehdottomasti osata sanoa ei. Eikä kaikkia pidä yrittää miellyttää. Ei ole mitään väliä, vaikka joku suuttuiskin. Törkeä vaatimus. Olisko narsistin tekemä🤔
Kuvitteleeko pyynnön esittäjä että ap on joku bisnesenkeli? Startup-yrityksille on ihan omat tuki- ja sparrausverkostonsa, siitä vaan ottamaan yhteyttä näihin instansseihin.
Tässä erinomainen tapa hoitaa asia.