Mitä tehdä? Etäinen tuttu pyysi isoa palvelusta eilen ja nyt jatkaa painostamista - mitä mieltä tilanteesta ja miten kohteliaasti päästä irti tilanteesta?
Siis kyseessä henkilö, jonka olen tavannut tasan kaksi kertaa elämässäni. Ollut joitakin kertoja tämän lisäksi yhteydessä puhelimessa/mailitse. Tunnemme työasioiden parista.
En ollut kuullut hänestä oikeastaan mitään melkein vuoteen. Nyt yhtäkkiä otti yhteyttä - on perustanut oman life coaching -yrityksen, josta haluaa tehdä itselleen hänet elättävän bisneksen, ja pyysi keskustelua eilen sillä perusteella, että halusi neuvoja. Mihin suostuin, ajattelin että itsekin yrittäjänä voin nopeasti jutella ja kertoa omista kokemuksista, mitä olen oppinut ja antaa joitakin neuvoja. Mutta puhelussa kävikin ilmi, että hän haluaa minun ryhtyvän omaksi asiakkaakseen sekä hankkivan hänelle asiakkaita esittelemällä hänet sellaisille tutuilleni, jotka ostaisivat hänen palvelujaan.
Asiakkuus ei ole mikään ihan pieni juttu, kun sen pitäisi kestää vähintään 6 kuukautta, mielellään 12 kuukautta. Tapaamiset kaksi kertaa viikossa, aina kerrallaan jonkun sata - pari sataa euroa. Eli investointina sellaiset 200-400 euroa viikossa, eli 800 - 1600 euroa kuukaudessa. Sitoumus 6-12 kuukautta. Se on paljon pyydetty.
Ja haluaa minun nimenomaan esittelevän hänet sellaisille tutuilleni, jotka ovat yritysjohtajina toimivia naisia. Eli aika arvokkaille kontakteille.
Nyt oli laittanut aamulla taas viestiä ja haluaa pitää minulle parin tunnin valmennussession ensi viikolla ja painotti taas, että olettaa minun tukevan häntä bisneksensä rakentamisessa ja asiakkaiden hankinnassa.
Minusta tuo on vain ihan liikaa pyydetty eikä ole ok. Ei siis tarjonnut mitään korvaukseksi. En halua käyttää hänen kanssaan kahta tuntia ensi viikolla, olen valtavan kiireinen töissä. Eikä minulla yksinkertaisesti ole aikaa eikä halua ruveta esittelemään lähes täysin vierasta ihmistä omille tutuilleni, joista monet ovat minullekin vain työkuvioista tuttuja, jotta he ostaisivat häneltä valtavan kallista palvelua.
Mitä mieltä tilanteesta? Onko muiden mielestä tuollaisen vaatiminen lähes vieraalta ihmiseltä liikaa? Itse olin aika järkyttynyt, että joku edes pyytää/vaatii tuollaista.
Ja miten irti tilanteesta kohteliaasti? En haluaisi olla epäkohtelias enkä täysin rikkoa tuttavuussuhdettamme, vaikka kevyttäkin. Miten pääsen irti tästä tilanteesta kohteliaasti? Sanonko vain, että minulla ei ole aikaa?
Kommentit (206)
Ei tuollainen yhteydenotto ja painostaminen ole OK käytöstä amerikoissakaan. Ei missään puolella maata. Olen täällä asunut ja töitä tehnyt amerikkalaisten kanssa monta vuosikymmentä, ja tuo nainen on joko tosiröyhkeä tai todella naiivi ja sosiaalisesti lahjaton.Täällä hän kuulisi vain no thank you, but good luck to you jos noin tökerösti lähestyisi ihmistä jonka on tavannut vain pari kertaa. Lisäksi tuo säälinkerjuu on iso varoitusmerkki kun sillä alustetaan potentiaalista liiketoimintayhteistyötä. Eli tässä on vain rahat pois tyhmiltä -meininki.
Meinaako hän muuten tarjota näitä kurssejaan englanniksi? Miksi koulutettu suomalainen ostaisi joltain newbie life coachilta jotain huuhaa koulutusta englanniksi ja vielä isolla rahalla? Mitä tämä englanninkielellä tarjottu amerikoista rahdattu ja sikäläiseen maailmaan lanseerattu koutsaaminen muka voisi tarjota suomalaiselle?
Itse sanoisin hänelle näin: Thanks for thinking of me. I have considered your offer but I have no need for life coaching, and I am not available to refer your business to any of my colleagues. I can, however, give you some tips regarding business practices in Finland. Here's the first: the approach you used with me would be seen as very aggressive and off-putting by most finns, so you need to work on that. The price you quoted me is also outrageously expensive. Scale back your plans and start small, perhaps volunteer with other expats in Finland and gain some experience that way first.
Suurin piirtein tuollaisen vastauksen hän saisi täällä avuliaalta mutta ei hyväksikäytettävältä hyvän päivän tutulta. Jos suuttuu, aina parempi, sitten ei enää kiusaa sinua uusilla pyynnöillä.
Vierailija kirjoitti:
Mistähän ihmeestä tämä etäinen tuttusi on bisnesmallinsa repäissyt? Sen life oaching on niin kallista ja niin aikaavievää ja niin pitkäkestoista, että enusko kellääm yrittäjällää olevan tuollaiseen mahdollisuutta. 2 kertaa viikossa! Herranen aika! Puoli vuotta! Tuskin....
Oisko tää kuitenki provo kokoo juttu?
En tiedä onko ap provo vai ei, mutta täysin uskottava juttu on kuitenkin. Seuraan itse työni puolesta paljon somemarkkinointijuttuja, ja suuri osa somessa pyörivistä markkinointivinkeistä on suunnattu ihmisille, jotka haluavat myydä ylihintaisia coaching-paveluja ilman juuri minkäänlaisia meriittejä.
Joskus tuntuu siltä, että koko some pyörii pelkkien coachien ja wannabe-coachien varasssa. Omanlaisensa pyramidihuijaus sekin. Somemarkkinointi-coach laskuttaa valtavia summia yrittäjyys-coachilta, joka laskuttaa valtavia summia itsevarmuus-coachilta, joka laskuttaa valtavia summia wannabe-life-coachilta tai wannabe-fitness-coachilta, jotka yrittävät laskuttaa valtavia summia joltain höynäytettävältä.
Ihan törkeää käytöstä. Uskomatonta, että edes kehtasi pyytää tuollaista.
Eihän tuo ole mikään "palvelus".
Tyyppi pyytää sua elättämään itseään.
Ja sä mietit.
Et voi oikeasti pyörittää omaa firmaa, tai ei ihme että niin monet firmat kaatuu jos pakko vaan sanoa joo vaikka kuinka p*ska diili.
Anna sille valtiovarainministeriön tiedot.
Ei mikään ihme että nuo nainen yrittää vaatia tuollaisia summia. Noissa koulutuksissa nimenomaan kehotetaan siihen. Ja heille kerrotaan, että tavoitteena pitää olla, että ansaitsee vähintään 150 00 vuodessa.
https://www.schoolofcoachingmastery.com/coaching-blog/bid/90425/Life-Co…