Miksi vuokraaminen maksaa mutta omistusasuminen on "ilmaista"?
Olen nyt kevään ajan metsästänyt ekaa omistusasuntoa. Aina lukuja pyöritellessäni tulen samaan tulokseen - vuokraaminen on tyhmää ja kallista, ja omistusasuminen on liki ilmaista tai jopa voittoa tuottavaa. Erot ovat tosi räikeät, jos alan vatuloimaan numeroita 30 vuoden päähän. En ole mikään matemaatikko tai ammattilainen, pyörittelin lukuja huvikseni ihan vaan vertailun vuoksi:
Esimerkkinä oma vuokra-asuntoni, jonka arvo on 140k ja nykyvuokrani huoltokuluineen yhteensä 470.
Esimerkki A: Vuokralla 30 vuotta (oletetaan kiva vuokranantaja ilman vuokrankorotuksia)
- Asumisen hinta 470 eur x 12kk x 30 vuotta = 169.000 euroa
- Kun muutat pois, käteen ei jää mitään
- Kokonaissaldo -169.000 euroa
Esimerkki B: Ostat nyt, laina 30v (oletetaan että korko on lukittu)
- Asunto ostettu säästöillä ja 120.000 lainalla
- Lainan kokonaishinnaksi tuli lainaneuvojan luvuilla 160.000
- Yhtiövastike 120 eur/kk = 120 x 12 x 30 = 43.200 euroa
- Säästät/käytät omiin remppoihin 1% asunnon arvosta vuosittain = 42.000
- Asumiseen+ostoon on mennyt kokonaisuudessaan 160.000 + 43.200 + 42.000 = 245.000 euroa
- 2,2% inflaatiolla laskettuna, vuonna 2020 käytetty 140.000 euroa on arvoltaan 270.000 euroa 30 vuoden päästä, oletetaan että myyt asunnon samalla reaalihinnalla
- Kokonaissaldona 25.000 euroa voittoa tai ihkaoma kämppä pelkällä vastikkeella
Näissä laskelmissa ei siis ole otettu huomioon edes asuntojen arvon suhteellista nousua. Osaisiko joku viisaampi ja enemmän talousnero katsoa onko luvuissani mitään päätä eikä häntää? Tuntuu ihan järjettömältä että yhdellä päätöksellä NYT voi säästää/tienata noin paljon, verrattuna siihen että kitkuttaa vuokralaisena. En meinaa pysyä housuissani kun haluan ostaa oman kämpän niin pahasti.
- ap, keittiötaloustieteilijä
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1% korjauksiin käytettävä raha ei riitä mihinkään pudjetoi kunnossapitoon enemmän. Arvonalenema kannattaa myös ottaa huomioon (paitsi ehkä 4 suurinta kaupunkia), mulla asunnon arvo laski 4 vuodessa 7 % ja kunnostuksiin meni tuona aika 5% arvosta, täm suomen top 10 kuuluvassa kaipungissa. Vuokraamisen eduksi pitää laskea myös asuntoon sitoutuneen pääoman tuotto.
Mitä korjattavaa ja ostettavaa kerrostalo-omistusasujalla olisi? Yritin miettiä mitä kaikkea tuohon voisi sisältyä, mietin että 1500 per vuosi olisi ihan realistinen arvio jos tuolla pitäisi maksaa vaikka jääkaappi, maalaushommat, kylppäri/keittiö kerran 10 vuodessa. Olen asunut nykyisessä asunnossani nyt 2 vuotta, tänä aikana vuokranantaja on asentanut tänne vain uuden keittiöntasot, jalkalistat, ja maalannut ikkunankarmit ulkoa. Eikö koko taloyhtiötä koskevat rempat makseta tuosta yhtiövastikkeesta vai olenko ihan pihalla?
Toiselle kysyjälle, arvioin yhtiövastikkeen alhaiseksi koska hakusessa on juurikin semmoinen pikkuinen sinkkuluukku. 30 neliötä riittäisi ihan hyvin minulle, ei kai tuollaisissa voi mitään hirmuvastikkeita olla?
- ap
Mulla on ykisöbtaloyhtiössä, jossa taloyhtiö uusit 8 vuotta sitten putket, sähköt ja koko kylpyhuone. Lisäksi tehtiin täysin uudet hissit (2 kpl per talo)
Nyt on aloitettu vielä suurempi remontti. Uusitaan koko julkisivun levyiset parvekkeet siten, että lattia nostetaan, asennetaan uudet etulevyt ja kaiteet, tehdään lasitus ja lasituksiin sälekaihtimet!
Lisäksi uusitaan kaikki ovet ja ikkunat ja seinä ikkunoiden päältä. Ikkunoihin laitetaan sälekaihtimet. Vielä uusitaan katot ja sisäänkäynnit. Pihalle rajennetaan hätä liikennettä varten uudet käytävät.Tulee aivan järkyttävän kalliiksi.
Tulee asunto maksetuksi 10 vuoden sisällä toiseen kertaan.
Talo on laadukkaasti tehty noin vuonna 1970 (en viitsi tarkkaan sanoa, mut pian tunnistetaan)
Toisaalta nuo remontit menee suoraan asuntosi arvoa nostamaan vastaavalla summalla, jos ei vähän enemmänkin. Etenkin putkiremppa on sellainen mörkö koska se on niin häiritsevä että moni maksaa mielellään vähän yli sen rempan hinnankin siitä hyvästä että asiasta ei tarvitse murehtia. Vuokralla maksaisit nämä korotettuna vuokrana saamatta mitään vastinetta ehkä hieman parantunutta asumismukavuutta lukuunottamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se on, itseä vähän sylettää kun en nuorena tuota tajunnut. Nyt olisi lainat maksettu ja palkasta jäisi huomattavasti enemmän kulutettavaa.
Noin 6 vuotta sitten tuli pohdittua samaa, olin asunut 80m2 rivarissa sen 7 vuotta ja vuokra oli vähän vajaa 900€/kk lopussa. Nyt 140m2 omakotitalo autotallilla ja lainan lyhennyksiin menee 700€, sen takia lyhennän vähemmän kuin vuokraa että elintaso pysyi samana mutta asuinmukavuus on jostain ihan eri planeetalta. Mieluummin minä tuon summan itseeni sijoitan enkä anna jollein muulle.
Tietysti jos pitää muuttaa niin joutuu joko myymään tai sitten laittaa vuokralle, uutta lainaahan saa halvalla kun takaukseen saa kiinteistön ja tontin. Plussia ja miinuksia on muutenkin kummassakin, mutta taloudellisesti se on kannattavaa kunhan katsoo mistä ostaa ja minkä. Aika kovan mokan saa kyllä tehdä että tuosta miinukselle jäisi.
No eikö siinä ikään kuin ole se idea, että jos ei ole aikaa, eikä kiinnostusta eikä mahdollisuuksia katsoa, mistä ostaa ja minkä, silloin menet vuokralle. Asuminen kun on pakollinen menoerä ihan syntymästä kuolemaan saakka eikä mikään vapaaehtoinen olotila. Itse olen aikuisiässä asunut pisimpään samassa paikassa 6 vuotta enkä todellakaan näe mitään järkeä siinä, että olisin parin vuoden välein ollut etsimässä sopivia asuntoja ja kyselemässä lainoja.
Ei tietenkään, jos haluaa muuttaa kokoajan, mutta itsellä tuota ei olisi tullut. Koko "pienen" ikäni asunut samoilla huudeilla. Tämähän pitää jokaisen itse miettiä, ei kukaan pysty suoraan selvittämään toisen tilannetta ja sanomaan että vuokra/oma on se ainut ja paras ratkaisu, varsinkaan keskustelupalstalla.
Tietenkin tuossa voi alkaa vivuttamaan asunnoilla, ensin halpa 20-40 tonnin asunto jota lyhentää tuon 6 vuotta. Sitten se vuokralle ja uutta kehiin halvalla lainalla, tiedän muutaman jotka näin tehneet nuoruudessaan ja nyt niillä vuokrakämppiä eri kaupungeissa joista tulee tuloja ja asustelevat lainattomassa asunnossa ihan muualla.
Näinhän niitä perintöjäkin syntyy, puhutaan todella isoista rahoista. Jonkun 160 000€ tienaamiseen palkalla menee jo jonkun aikaa. Sijoittamistahan tuo on, tiedän että ei kaikkia kiinnosta.
Yhtiövastikkeilla maksetaan pienet korjaukset, jos tilillä on rahaa, sekä yleiset kulut: jätehuolto, siivoukset, kiinteistön yleiskunnossapito, yleisten tilojen sähkö- ja vesikulut yms. Isommat remontit vaativat erillisen taloyhtiölainan, joka peritään osakkailta osakkeiden lukumäärän suhteessa. Joskus voidaan myös yhtiökokouksen päätöksellä kerätä ylimääräinen yhtiövastike pieniä korjauksia tai vähäisiä remonttitarpeita varten. Yhtiövastikkeella ei makseta isoja remontteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omistusasuminen ilmaista?
Ei ole ap näköjään omistusasuja itse tai edes asunut omistusasunnossa, kun tuollaista p-askaa väittää.
Kustannukset ovat itsestäänselvyys alkaen kiinteistöverosta yms.
Osaisitko avata näitä ekstrakuluja omistusasujana? Olet oikeassa minusta, muutin vasta pari vuotta sitten opiskelijakämpästä ekaan oikeaan vuokra-asuntooni. Oma kokemusmaailmani asumisen kuluista onkin sen takia tasoa maksan vuokran = pidän asuntoni. Mitä ekstra kuluja tällaisesta 30-40 neliön sinkkuluukkuasunnosta tulisi jos sen ostaisi omaksi? Itselläni on kartalla vasta seuraavat:
- Laina + korko
- Yhtiövastike
- Omat rempat + kodinkoneet
- Jotkut vuosittaiset kiinteistöverot kai? En ole katsonut paljon nämä ovat vuositasolla.
Kaikki on joskus olleet noviiseja asuntomarkkinoilla, nyt on minun vuoroni :)
- ap
Kustannuksia asunto-osakeyhtiömuotoisen asunnon omistamisesta tulee seuraavista jutuista:
- Laina plus korko
- Hoitovastike. Tällä katetaan taloyhtiön juoksevat kulut, eli vesi, lämmitys, kiinteistönhuolto, kiinteistövero, vakuutukset, jätehuolto, porrassiivous, pienet korjaustyöt (tyyliin kellarin oven lukko rikki, käytävän lamppujen vaihdot, pyöräkatoksen rikkoutunut ikkuna jne), isännöinti, lumityöt, jne. Jos taloyhtiö on vuokratontilla, myös vuokrakulut. Näitä kuluja kertyy kerrostaloissa yllättävän paljon.
- Omat remontit jos haluat rempata huoneistoasi.
- Taloyhtiön remontit, joita on yllättävän paljon. Nopeasti mieleen tulee isoimpina putket, katto, julkisivut, ikkunat/ovet, parvekkeet, pihakansi, hissit jne. Isot remontit rahoitetaan usein lainalla ja jyvitetään osakkaille suhteessa osakkeisiin tai huoneistoneliöihin. Esim 40-neliöisen asunnon osuus putkiremontista voi pk-seudulla helposti olla 40 000eur, mahdollisesti enemmänkin jos talo on vanha ja samalla laitetaan myös lämpö, sähköt, teleyhteydet ja ilmanvaihto kuntoon. Osakas voi joko maksaa osuutensa lainasta kerralla pois tai jättää lainan rasittamaan osakkeitaan, jolloin hän maksaa kuukausittain rahoitusvastiketta. Remontit ovat suurin asumisen hintaan vaikuttava asia. Jos saat 30-40m2 sinkkuluukun halvalla, siihen voi olla tulossa jopa hankintahinnan verran lisäremontteja.
Isot remontit voi olla hyvin kalliita ja kallistuvat vaan koko ajan. Muutama vuosi sitten 1000 €/neliö oli kallis hunta putkiremontista, nyt se voi olla 1500 €/neliö.
Vaikka isoa remonttia ei ole tulossa lähivuosina, kannattaa tarkistaa tulevaisuuden tilanne. Äläkä usko kiinteistövälittäjiä tässä asiassa, niiden mielestä 80-luvulla tehty putkiremontti tarkoittaa, että voit olla täysin huoleton asian suhteen.
Jos haluatkin vaihtaa isompaan viiden vuoden päästä, tarkista osuuko se juuri siihen epämukavaan hetkeen, jolloin putkiremontista tai talon valmistumisesta on n. 40 vuotta aikaa. Siinä odotellaan mahdollisia vesivahinkoja, lähdetään tekemään selvityksiä, suunnitellaan, kokoustetaan, riidellään ja eletään epätietoisuudessa pitkän aikaa.
Ostajat joutuvat hinnoittelemaan putkiremontin, mahdolliset muut remontit ja evakkoajan tarjoukseensa. Jos tarjouksia edes tulee.
Täytyy ihan alkaa miettiä, että miksi useat rahamiehet sijoittavat nimenomaan vuokra-asuntojen omistukseen, jos se ei ole kannattavaa, kuten edellä olevasta voisi päätellä. Ovatko he sittenkin vain hyväntekijöitä?
tämäkin riippuu niin paljon käytettävissä olevista tuloista ja omista preferensseistä. Olin haaveillut omasta asunnosta pitkään ja sitten klassisesti innostuksissani päädyin itselleni kalliiseen ratkaisuun. Vastike on alhainen ja asunto uusi mutta velkaa on hitosti. Vertailin kuluja nykyisen asumismuodon ja halvan vuokra-asunnon (asuntona pienempi mutta muita etuja mm. harrastukset lähellä) välillä ja vuositasolla omassa asuminen oli vain vähän halvempaa ja tähänkin sisältyi oletus siitä että omistusasuntoni hinta ei laskisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1% korjauksiin käytettävä raha ei riitä mihinkään pudjetoi kunnossapitoon enemmän. Arvonalenema kannattaa myös ottaa huomioon (paitsi ehkä 4 suurinta kaupunkia), mulla asunnon arvo laski 4 vuodessa 7 % ja kunnostuksiin meni tuona aika 5% arvosta, täm suomen top 10 kuuluvassa kaipungissa. Vuokraamisen eduksi pitää laskea myös asuntoon sitoutuneen pääoman tuotto.
Mitä korjattavaa ja ostettavaa kerrostalo-omistusasujalla olisi? Yritin miettiä mitä kaikkea tuohon voisi sisältyä, mietin että 1500 per vuosi olisi ihan realistinen arvio jos tuolla pitäisi maksaa vaikka jääkaappi, maalaushommat, kylppäri/keittiö kerran 10 vuodessa. Olen asunut nykyisessä asunnossani nyt 2 vuotta, tänä aikana vuokranantaja on asentanut tänne vain uuden keittiöntasot, jalkalistat, ja maalannut ikkunankarmit ulkoa. Eikö koko taloyhtiötä koskevat rempat makseta tuosta yhtiövastikkeesta vai olenko ihan pihalla?
Toiselle kysyjälle, arvioin yhtiövastikkeen alhaiseksi koska hakusessa on juurikin semmoinen pikkuinen sinkkuluukku. 30 neliötä riittäisi ihan hyvin minulle, ei kai tuollaisissa voi mitään hirmuvastikkeita olla?
- ap
Taloyhtiössä tehdään kaikenlaisia remontteja, esim. putki, sähkö, katto, parveke, ikkuna, hissi, piha, ulkoverhous jne. Remonttien hinnat laskutetaan huoneistojen omistajilta huoneiston neliömäärään suhteutettuna.
Remontit maksetaan usein erillisellä rahoitusvastikkeella.
Tuollaisia remontteja tehdään kerran 50 vuodessa.
Itse asuin edellisessä kerrostaloasunnossani 20 vuotta enkä tehnyt rempan remppaa. Me on totuttu asumaan siististi. Nyt olen asunut tässä asunnossa 5 vuotta enkä ole tehnyt mitään (edellisen asuntoni jätin vuokralle).
Nuo jääkaapit ja asianpesukoneet jos hajoaa, ne maksaa n. 300-500 €. Ei kovin paljon heilauta 10 vuoden välein. Pintaremontit maksaa muutaman satasen.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy ihan alkaa miettiä, että miksi useat rahamiehet sijoittavat nimenomaan vuokra-asuntojen omistukseen, jos se ei ole kannattavaa, kuten edellä olevasta voisi päätellä. Ovatko he sittenkin vain hyväntekijöitä?
Koska vuokrasta katetaan kaikki omistusasumisen kulut sekä extraa. Jos omistusasuntona joutuisi maksamaan vaikka 500e kuussa, niin vuokran voi pistää 700e. Näin tienaa 200e kuussa (jos ei oteta veroja yms mukaan laskuun). Jos tulee remontteja niin vuokraa korotetaan niin, että tienattu summa pysyy samana tai jopa nousee.
Yhtiövastike ja rahoitusvastike nousevat varmasti koko ajan. Hyvässä taloyhtiössä tehdään korjauksia, koska muuten talon kunto ja arvo laskevat. Täydellistä laskelmaa on tietenkin vaikea tehdä, koska asuntojen arvot voivat myös laskea tulevaisuudessa (iäkkäitä on paljon, syntyvyys on heikkoa ja taloudelliset erot ovat kasvaneet ja pitkällä aikavälillä vain muutama kaupunki suomessa kasvaa). Sanoisin, että kannattaa laskea myös lisää kustannuksia yhtiövastikkeelle, se tulee nousemaan ja rahoitusvastikkeelle, sekin tulee nousemaan. Pitkässä juoksussa omistusasuminen on halvempaa, kuin vuokralla-asuminen, ellei tule jotain todellista ongelmaa kuten hometalo. Karkeasti omistaja maksaa asuntonsa kaksi kertaa ja vuokralainen kolmesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska vuokrasta katetaan kaikki omistusasumisen kulut sekä extraa. Jos omistusasuntona joutuisi maksamaan vaikka 500e kuussa, niin vuokran voi pistää 700e. Näin tienaa 200e kuussa (jos ei oteta veroja yms mukaan laskuun). Jos tulee remontteja niin vuokraa korotetaan niin, että tienattu summa pysyy samana tai jopa nousee.
vähän on pielessä tuo matikka kun ne verot on 30 pinnaa vuokratulosta
no nyt inflaatio on kyllä olematon. jopa deflaation mahdollisuus on korona-aikana.
Jos voit asua 20-30 vuotta samassa paikassa, niin omistusasumisessa ideaa. Taloustilanteesi, parisuhteesi, työtilanteesi tai mieltymyksesi saattaa muuttua. Vuokra-asunnosta on helppo lähteä lyhyelläkin varoajalla välittämättä saatko asuntosi myytyä ja onko asunnon hinta mahdollisesti tippunut.
Yhtiövastike = hoitovastike + rahoitusvastike.
Hoitovastikkeella kustannetaan siis kaikki jätekustannukset ja muut ikuisesti juoksevat kulut ja rahoitusvastikkeella sitten niitä taloyhtiön remppoja kuten parveke, ikkuna, katto, julkisivu, putkiremppa ym.
Meillä tuo yhtiövastike on tällä hetkellä noin 400 e. Luvassa on korotus, koska pikkuhiljaa alkaa olla mm. putkiremppa ajankohtainen, jolloin siis rahoitusvastikkeessa tapahtuu nousu. Tietty jollakulla voi olla laittaa lompsasta suoraan koko putkiremppasumma, mutta harvalla on.
Eli ei ole omistusasuminenkaan ilmaista. Vastikkeilta et voi välttyä mitenkään.
Lisäksi on sitten vielä pankkilainan lyhennykset itse asunnosta jos on pitänyt ottaa ostaessa asuntolainaa.
Vierailija kirjoitti:
Laskennallisesti kyllä, mutta ei raha ole sijoitettavissa jos maksat sillä vuokraa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
120€/kk yhtiövastike on tosi harvinainen, ellei asuntosi ole joku 20 nelion pikkuluukku.
Ei se nyt niin kovin harvinainen ole, kyllä niitä löytyy jos jaksaa etsiä.
Mulla 27,5 neliön yksiö ja vastike 113€.Missä kaupungissa/paikkakunnalla tällainen on ja mikä on talon rakennusvuosi?
Minulla oli aikoinaan Turussa 42 neliön yksiö, vastike 117 euroa. Rv -68 (?) keskustassa, kivijalassa oli kolme vai neljä liikehuoneistoa joiden tuotto luonnollisesti söi tuon vastikkeen tosi pieneksi.
Mun veli asuun 100 m2 kerrostaloasunnossa eikä vastiketta ollenkaan. Vuokrasivat osan tontista uudelle taloyhtiölle. Tottakai kaikki tulevat isot rempat pitää ottaa huomioon mutta joka taloyhtiöllä on 5 vuotta eteenpäin suunniltelma tehtävistä remonteista ja sen saa varmaan asuntonäytöllä. Jos talo on 60-70 -luvulla tehty eikä vielä putkiremppaa, se on kohta tulossa ja pitää näkyä hinnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ap
Taloyhtiössä tehdään kaikenlaisia remontteja, esim. putki, sähkö, katto, parveke, ikkuna, hissi, piha, ulkoverhous jne. Remonttien hinnat laskutetaan huoneistojen omistajilta huoneiston neliömäärään suhteutettuna.
Remontit maksetaan usein erillisellä rahoitusvastikkeella.Tuollaisia remontteja tehdään kerran 50 vuodessa.
Itse asuin edellisessä kerrostaloasunnossani 20 vuotta enkä tehnyt rempan remppaa. Me on totuttu asumaan siististi. Nyt olen asunut tässä asunnossa 5 vuotta enkä ole tehnyt mitään (edellisen asuntoni jätin vuokralle).
Nuo jääkaapit ja asianpesukoneet jos hajoaa, ne maksaa n. 300-500 €. Ei kovin paljon heilauta 10 vuoden välein. Pintaremontit maksaa muutaman satasen.
No heh. :D
Toki putkiremppa esim. osuu kerran noin 40-50 vuoteen, mutta kun tosiaan on ne kaikki muutkin rempat. On kyllä hirvittävä murju taloyhtiö, jos kerran 50 vuoteen tehdään vain jokin noista rempoista. :D Todellisuudessa kyllä muutaman vuoden välein tulee jotain isompaa tai pienempää remppaa, jos taloyhtiöstä pidetään huolta. Tänä vuonna maalataan kaiteita ja porraskäytävää, ensi vuonna suunnitellaan putkiremonttia, pari vuotta sitten oli ikkunat jne....
Vierailija kirjoitti:
1. Et voi vaikuttaa koko taloyhtiössä oleviin remppoihin, joten 1% "remonttiosuus" ei ole pitävä. Yhtiövastikekkaan ei tule pysymään tuona samana niiden remonttien myötä, koska taloyhtiölaina pitää jollain maksaa.
2. Hyvin harva asuu samassa talossa 30 vuotta
3. Maksat itse kaikki kodinkoneet (jääkaappi, liesi) yms hajoamiset mitkä vuokralla hoitaa joko vuokranantaja tai huoltoyhtiö
1. Meillä on pitänyt hyvin paikkansa 1 % remonttiosuus. Ollaan asuttu omakotitalossa 15 vuotta.
2. Ei haittaa, vaikka muutettaisiin, koska talon arvo on noussut reilusti. Tosin en ole muuttamassa, vaan ajattelin elää tässä loppuelämäni.
3. Kodinkoneisin on mennyt mitätön summa näiden vuosien aikana. Jääkaappia ei ole uusittu. Vain hella, astianpesukone ja pyykkikone on uusittu kerran 15 vuoden aikana.
Ihmisillä menee iloisesti eri vastikkeet sekaisin. Yhtiövastike = hoitovastike + rahoitusvastike. Vastikkeelta et voi välttyä.
.
Omistusasumisessa lisäksi kuluina mahdollinen asuntolaina eli lainanlyhennykset. Lainanlyhennykseltä voit toki välttyä jos on käteistä millä ostaa asunto.
ei ole noin halpaa lainaa ainakaan, jos katsot pankkien sivuilta lainalaskureita.