Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysytäänpä näin päin, mitkä vanhanaikaiset, vähemmän suositut ja pois muodista olevat ruuat ovat herkkuasi?

Vierailija
10.05.2020 |

Just söin lanttua, nam. Marjapuuro on hyvää, samoin punaherukkasoppa.

Kommentit (691)

Vierailija
441/691 |
09.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savolainen perunavelli, kalakukko ja sienikastike.

Vierailija
442/691 |
09.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen huomenna siskonmakkarakeittoa. laitan lpistikkaa mausteeksi ja mustajuurta. (Olen lisännyt  lihan ja raakamakkaan syöntiä terveyssyistä. Liha on terveellistä ja auttaa pysymään laihana, koska vie nälän.)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/691 |
09.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona tehdyt veriletut ja voita päälle.  Sika-nautaa suoraan purkista viipaleina leivän päälle. 

Kotona tehty sokerinen mansikkamehu. Kiisselit kermavaahdolla.  Kotona uunissa paistettu lihamurikka, ihan mitä lihaa tahansa. Mannavelli/puuro. Potaattivelli voisilmällä. Ruisleipä ja ns.punaista voita.

Piimä suoraan purkista juotuna. Tilliliha. Kanaviillokki ja ne jauhoiset potaatit. Maitoon keitetty tumma kaakao. Lettivehnänen. Kalakukko. Maito ruokajuomana aikuisena. Suolatut neulamuikut. Hapankaali. 

Otrarieska, siis ihan leivän mallinen ohraleipä, kotona tehty.  

Savusilakat. Lauantaimakkara. Makarooni ketsupilla. Ranskanleipä. 

Ja kyllä, olen savolainen, siksi olen luetellut tässä savolaisia perinneruokiakin. Oikeastaan parhaita ruokia on konstailemattomat, yksinkertaisista aineksista mahdollisimman helposti tehtävät ruoat. 

Vierailija
444/691 |
09.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makaronivelli ja kesäkeitto.

Vierailija
445/691 |
09.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voileipäkakku (on tosin tainnut hieman tehdä paluuta viime vuosina).

Vierailija
446/691 |
09.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mustikkapöperö, eli mustikkaa ja talkkunajauhoja sekaisin (perinteisesti pitäisi kai laittaa maitoakin, mutta minä en käytä). Vanhempanikin nauravat kun syön tätä.

Juu tämä on hyvää! Itse laitan maitoa ja vähän sokeria. Luulis kyllä, että talkkuna istuisi tähän nousevaan lähiruokatrendiin.

Nam! Talakkuna on hyvvee mutta savolaesittaen tehtynä: siitä keetetään sakkee puuro, joka syyvään potaatin asemesta tirripaestin kansa.

Vierailija
447/691 |
09.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunapuuro, suklaapuuro ja kananmuna-valkokastike perunoiden kanssa.

Vierailija
448/691 |
09.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tofu, idut, porkkanat, hapankaali, talkkuna viilin päällä ja muutenkin, maissihiutaleet.

Vierailija
449/691 |
09.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitetyt perunat, pannukakku, kaalilaatikko, siskonmakkarasoppa

Vierailija
450/691 |
09.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksakastike on aika hyvä itse tehtynä, vaikka harvemmin tehty, vielä jollain vanhalla koulun keittokirjan ohjeella. Tilliliha porsaanlihasta, uunissa haudutettu broileririsotto eli riisiä kasviksia ja päälle maustettua broileria.

Kaalijauhelihapata on tosi hyvää kun sen tekee kattilassa ja jättää kaalin vähän pureskeltavaksi ja puolukkahillon kanssa. Uunissa haudutettu on liian mössöä.

Ei nämä taida mitään epäsuosittuja kuitenkaan olla.

Borssikeiton tapainen sekoitus on todella hyvä, suosiosta en tiedä, mutta kaikki ei tunnu tykkäävän jos siitä on puhe.

Vierailija
451/691 |
09.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskomakkarakeitto, maksaruuat ja talkkuna. Namskis!

Vierailija
452/691 |
09.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Läskisoosi, kanaviillokki ja tilliliha! Ja hyviä keitettyjä jauhoisia perunoita näiden kanssa. Kanaviillokin kanssa lisäksi mustaherukkahilloa, läskärin kanssa etikkapunajuuria ja -kurkkuja, ja tillilihan kanssa vaikka hölskytyskurkkuja.

"Kaikki loppuu aikanaan, tilliliha ei milloinkaan"

-Anonyymi

Vierailija
453/691 |
10.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaalilaatikko, kaalikääryleet, kesäkeitto, lämpimät voileivät

Vierailija
454/691 |
10.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silakkalaatikko

Vierailija
455/691 |
10.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekapottu ja lanttukukko, kuutamokiisseli ja itse leivottu pulla, perunamuusi ja jauhelihakastike

Vierailija
456/691 |
10.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä7437 kirjoitti:

Muistatteko sitä ihanaa kananmuna+ vihreäsalaattia ? Mihin tuli makeaa sinappia, etikkaa, sokeria jne ?

Lanttulaatikko on niin taivaallista kääkylmänä lisukkeena.

Tuo salaatti on nimeltään venäläinen salaatti.

Mummon salaatti on eri kuin salaatti Olivier, jossa perunaa, suolakurkkua, kanaa jne. ja majoneesikastike.

Mummonsalaatissa lehtisalaattia ja munakermakastike.

Vierailija
457/691 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunasoijarouhe uunilaatikko mikä oli ennen jauhelihalla ja tuoksui sillointällöin rappukäytävissä 80 - luvulla. Muistin tuon tuoksun ja tuli ihanan koti mieleen ja äiti odottaa ruuan kanssa siellä

Vierailija
458/691 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastiko joku syö muodin mukaan??? 😂 Mulla ei ole hajuakaan mkä ruoka on epämuodikasta. 😄

Vierailija
459/691 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vaikka mitkä, varmaan teen ja syön enimmäkseen sellaisia ruokia. Kesäkeitto, kaalilaatikko ja -kääryleet, lämpimät voileivät, voileipäkakku, tiikerikakku, rahkapiirakka, toscakakku nyt ainakin.

Vierailija
460/691 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makaronivelli.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yksi