Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysytäänpä näin päin, mitkä vanhanaikaiset, vähemmän suositut ja pois muodista olevat ruuat ovat herkkuasi?

Vierailija
10.05.2020 |

Just söin lanttua, nam. Marjapuuro on hyvää, samoin punaherukkasoppa.

Kommentit (691)

Vierailija
481/691 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teme kirjoitti:

Ilmeisesti lukutaito on heikentynyt, kun lista on täynnä ruokia, joita myydään jopa mikrossa lämmitettävänä.

Sitten 90-luvun en ole saanut äitivainaani tekemää perunalaatikkoa, joka oli kaiketi lihaliemeen tehty, mutta nykyisistä versioista poiketen laakean astian päälle oli aseteltu paksuja siankylkisiivuja, jotka paistuivat uunissa ihanan rapeiksi, ja läskihän tietenkin suli alla olevien perunaviipaleiden päälle.

Monta kertaa olen itse yrittänyt tehdä samaa, en vain osaa. Ehkä joku salainen ainesosa jäi minulta puuttumaan.

Kyllä tämä on ihka aito läskilaatikko eli sipulia, perunaa, sianlihaa, suolaa, muutama kokonainen maustepippuri ja vettä. Ihan parasta!

Vierailija
482/691 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudesta 70-/80-luvun vaihteesta muistan maksaruuat, kanaviillokin, läskisoosin, lämpimät voileivät ja liha-perunasoselaatikon. Niitä teen edelleen perheelle. Lapsena en tykännyt kaaliruuista, mut nykyään ovat ihan parhaita, ja teen myös niitä. Eivät ole saaneet kovin hyvää vastaanottoa. Oon aina inhonnu lihamakaronilaatikkoa tai vaikka pinaattikeittoa, mut teen niitä, koska perhe tykkää. Lapsuuden perheessä ei syöty esim. borschkeittoa tai tohraperua (savolainen perinneruoka), mut ne kuuluu nykyään meidän perheen ruokalistalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/691 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunavelli. Laitan kuivattua valkosipulia ja persiljaa sekaan. Keitetty kananmuna palasiksi sekaan ja loraus hyvää oliiviöljyä. Namia on, etenkin jos on jälkiuunileipää voin kanssa vielä samalla.

Vierailija
484/691 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo mainitut tillilihaa, läskisoosi ja kanaviillokki sekä keitetty kieli, varsinkin poron kieli ja kampsut.

Vierailija
485/691 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaalilaatikko ja pullapitko. Mies pitää aladobista.

Vierailija
486/691 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veriletut.

Vierailija
487/691 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä laittelen joskus kotona itse suklaavanukasta. Usein tehtiin mun nuoruudessa, mutta sitten se unohtui ja alettiin ostaa niitä kaupan vanukkaita, mitä Jackyä olivatkaan. Itsetehty on parempaa ja halvempaa. Tykkään syödäkin sen lämpimänä.

Vierailija
488/691 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruisleivän tai hapankorpun päälle juustoa ja mikroon. Tähän ei kyllästy ikinä! Opin tän kaverilta -90 luvulla

Vierailija
489/691 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hapankaali, piimä.

Vierailija
490/691 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaalilaatikko ja pullapitko. Mies pitää aladobista.

Se on tytinää suomeksi.

Vierailija
491/691 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metsästäjänvoileipä. Mistähän ravintolasta sen saisi?

Vierailija
492/691 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiisselit on hyviä, itse tehdyt tietysti! Parasta on ihan vain (itse tehdystä) punaherukkamehusta tehty kiisseli ja päälle kermavaahtoa tai vaniljavaahtoa, kun kiisseli on vielä lämmintä.

Mansikka- ja raparperikiisselit on myös hyviä.

Harmi kun ruokaloista tuntuu saavan vain joko litkua, jankkia tai klimppistä kiisseliä :(

Eivät ne kiisselin nimeä ansaitse.

Vierailija
493/691 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Metsästäjänvoileipä. Mistähän ravintolasta sen saisi?

Samasta ravintolasta, josta saa myös Leikkelelautasen.

Vierailija
494/691 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erilaiset kukot. Lanttu, muikku, lohi, peruna ja lihakukkoina.... ahven tietysti jos viitsii itse käydä pilkillä.

Itse oikaisen ja teen näitä vuokaan ja leipäkuoreen. Tulee ihan hyvää vähemmällä vaivalla. Eipä tuo perinteinen ruiskuorikaan ole vaikea tehdä.

Ja maksaa huomattavasti vähemmän kuin kaupan ja Hanna Partasen kukot, jotka ovat nykyisin jo aika kalliita.

Vierailija
495/691 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maitoon keitetty ruisleipä

Eilen tein viimeksi Jussin korpuista. Maito vain keitetään ja maustetaan hippusella suolaa ja kaadetaan lautaselle pilkotun kuivaleivän päälle. Sopivasti voita ja annetaan hetken leipien pehmetä.

Vierailija
496/691 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mustikkapöperö, eli mustikkaa ja talkkunajauhoja sekaisin (perinteisesti pitäisi kai laittaa maitoakin, mutta minä en käytä). Vanhempanikin nauravat kun syön tätä.

Juu tämä on hyvää! Itse laitan maitoa ja vähän sokeria. Luulis kyllä, että talkkuna istuisi tähän nousevaan lähiruokatrendiin.

Nam! Talakkuna on hyvvee mutta savolaesittaen tehtynä: siitä keetetään sakkee puuro, joka syyvään potaatin asemesta tirripaestin kansa.

Näin ne ennen tekivät, käristyksen kanssa söivät. Itse syön kunnollisen voiköntin kanssa.

Vierailija
497/691 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaalilaatikko, kaalikääryleet, kesäkeitto, lämpimät voileivät

Meillä tänään kaalilaatikkoa.

Vierailija
498/691 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hapankaali ja piimä maistuu kyllä vieläkin. Kefiiri on paras piimä mutten ole vuosiin enää mistään kaupasta löytänyt. Em tiedä valmistetaanko sitä. Ennen oli muuten parempia jugurtteja. Esim.valion aprikoosijugurtti.

Vierailija
499/691 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teme kirjoitti:

Ilmeisesti lukutaito on heikentynyt, kun lista on täynnä ruokia, joita myydään jopa mikrossa lämmitettävänä.

Sitten 90-luvun en ole saanut äitivainaani tekemää perunalaatikkoa, joka oli kaiketi lihaliemeen tehty, mutta nykyisistä versioista poiketen laakean astian päälle oli aseteltu paksuja siankylkisiivuja, jotka paistuivat uunissa ihanan rapeiksi, ja läskihän tietenkin suli alla olevien perunaviipaleiden päälle.

Monta kertaa olen itse yrittänyt tehdä samaa, en vain osaa. Ehkä joku salainen ainesosa jäi minulta puuttumaan.

Kyllä tämä on ihka aito läskilaatikko eli sipulia, perunaa, sianlihaa, suolaa, muutama kokonainen maustepippuri ja vettä. Ihan parasta!

Meillä tehtiin myös. Yksi suosikkiruuistani, mutta en osaa tehdä niin hyvää kuin äiti teki. Ehkä johtuu siitä kun kotona tehtiin leivinuunissa, ja sellaista mulla ei ole.

Vierailija
500/691 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teme kirjoitti:

Tuli mieleen, ethän vain tarkoita merimiespataa, jota merimiespihviksikin kutsutaan?

Salaisuus piilee oluessa ja huolellisessa haudutuksessa.

Ei ole merimiespataa, vaan ihan eri ruoka.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kaksi