Kysytäänpä näin päin, mitkä vanhanaikaiset, vähemmän suositut ja pois muodista olevat ruuat ovat herkkuasi?
Just söin lanttua, nam. Marjapuuro on hyvää, samoin punaherukkasoppa.
Kommentit (691)
Vierailija kirjoitti:
Tää on helppo kysymys; lihapullat!
Koska ne on menneet pois muodista?
Aito vanhanajan tilliliha! En siis tarkoita mitään koulukeittiön versiota vaan mummon tekemää. Ai että se on hyvää!
Pannukakku eri muodoissaan. Jos se nyt katsotaan vanhaksi.
Tilliliha, lihakeitto, jauhemaksapihvit.
Porkkanarusina appelsiini salaatti.
Rakastan karjalanpaistia. Siitä on niin hyvät muistotkin lapsuudesta. Voin syödä kolmekin päivää peräkkäin karjalanpaistia, kun satun sitä reilusti tekemään.
Lisäksi porkkanalaatikkoa ja esimerkiksi viipaloitua maustekurkkua. Keitetyt perunat.
Todellakin karjalanpaisti, mutta siinä täytyy olla sitten silleen suolaa! Porkkanalaatikko sen seurana....pitääkin viikonloppuna tehdä! Ruispuolukkapuuro on niin hyvää!
Jauhelihakeitto
Kanavillokki
Kuutamo kiisseli
-Uudet perunat ja kananmunakastike
-Perunavelli ja graham piirakat
- Perunamuusia ja ruskea kastike.
Paistetut muikut ja perunamuusi.
Mustikkapöperö, eli mustikkaa ja talkkunajauhoja sekaisin (perinteisesti pitäisi kai laittaa maitoakin, mutta minä en käytä). Vanhempanikin nauravat kun syön tätä.
Omenariisipuuro.
Voimakkaan makuisista omenoista tulee parasta. Suomalaiset omenat syksyllä sopii tähän hyvin.
Niin ja tietysti myös omenapannukakku ja omenapiirakka. Ei ehkä samalla kertaa jälkiruokana, mutta eri kerroilla nämä kaikki tosi hyviä.
Lammaskaali, nam!
(Kaalikeitto lampaanlihasta)
Voileipäkakku, läskisoosi, lanttulaatikko, tilliliha, paistetut muikut jne.
Tuore ranskanleipä ja launtaimakkaraa ja tuore kurkkua 🤗
Kääretorttuviipale kermavaahdolla ja päälle vielä marjoja tai hedelmiä.
Ilmeisesti lukutaito on heikentynyt, kun lista on täynnä ruokia, joita myydään jopa mikrossa lämmitettävänä.
Sitten 90-luvun en ole saanut äitivainaani tekemää perunalaatikkoa, joka oli kaiketi lihaliemeen tehty, mutta nykyisistä versioista poiketen laakean astian päälle oli aseteltu paksuja siankylkisiivuja, jotka paistuivat uunissa ihanan rapeiksi, ja läskihän tietenkin suli alla olevien perunaviipaleiden päälle.
Monta kertaa olen itse yrittänyt tehdä samaa, en vain osaa. Ehkä joku salainen ainesosa jäi minulta puuttumaan.
Vierailija kirjoitti:
Meneekö ruoatkin pois muodista?!
Menee. Pettuleipää en ole kuullut kenenkään syöneen aikoihin. Ranualla joku museokauppa myy sitä. Kanaviillokkia, tillilihaa ja jauhemaksakastiketta ei saa mistään, kun sitä ei kouluissa enää tarjota. Oikea tilliliha ylikypsästä lihasta on eri asia kuin koulun puoliraaka tilliliha. Eli kyllä ruoatkin menevät pois muodista.
Perinneruuat ovat aina muodissa. Itse en harrasta muuta kuin kotimaisia raaka-aineita, joten lähiruoka ja perinneruoka ovat pöydässä tuttu juttu.
Maksakastike ja ankka.