Kysytäänpä näin päin, mitkä vanhanaikaiset, vähemmän suositut ja pois muodista olevat ruuat ovat herkkuasi?
Just söin lanttua, nam. Marjapuuro on hyvää, samoin punaherukkasoppa.
Kommentit (691)
Vierailija kirjoitti:
Riisipuuro ja mustikka- tai mansikkakeitto. Myös voisilmä täytyy olla.
Piimä kaiken kanssa.
Munavoi. Voin syödä tätä sellaisenaan.
Smetana, hunaja ja suolakurkut.
Syön kyllä aika epätrendikkäitä ruokia kai, ei maistu mitkään korianteribowlit.
Nämä on melkein aina muodissa.
Mun poikaystävä tekee aivan ihanaa läskisoosia.
Vierailija kirjoitti:
Ja mitkä näistä ylläolevista ovat "vanhanaikaisia"?
No niinpä. Kunnon kotiruoka on suositumpaa kuin pitkään aikaan.
Raparperikiisseli, mummon tekemänä.
Mummo ollut haudassa jo 20 v.
Oma suosikkini on aina ollut maksalaatikko puolukkahillolla, mitä etenkin lapsuudessa kaikki muut suorastaan inhosi... 😂
Vierailija kirjoitti:
Kaalikääryleet ja kaalilaatikko on hyvää!
Parasta herkkua 😍
Jauhelihakastike ja perunat porkkanaraasteen kera. Tämä arkinen ruoka on ihan tosi herkkuani.
Kaalikääryleet, silakkapihvit, einesmaksalaatikko. Ihan liian harvoin tulee syötyä näitä.
Välillä tekee mieli makaronivelliä ja ohraryynivelliä. Ohraryynivelliä oon syönyt viimeksi kymmenen vuotta sitten ja makaronivelliä viimeksi lapsena. Olis korkea aika tehdä.
Ruskeasta kastikkeesta: yksi syy, miksei sitä enää tehdä, on se, että se oli ennen perusruoka. Joka ikinen päivä oli perunaa ja ruskeaa kastiketta. Kun itse muutin kotoa, päätin, etten IKINÄ enää syö perunaa ja ruskeaa kastiketta. Aika hyvin on pitänyt. Ei tee mieli vieläkään, vaikka ikää on jo yli 50 vuotta :D
Kaalikääryleet, palapaisti, voileipäkakku, mokkapalat
Teen nykyään aina joskus hölskytyskurkkuja. Eli viipaloidaan tuoretta kurkkua ja päälle hieman etikkaa ja sokeria ja sitten kansi päälle ja hölskytetään. Kurkuista irtoaa nestettä ja annetaan maustua vähän aikaa jääkaapissa. Teen myös niin että kurkkujen päälle vain myllystä merisuola-yrttisekoitusta ja hölskytän. Voi myös laittaa tuoretta tai kuivattua tilliä jos tillin mausta pitää. Lisäksi teen porkkanaraastetta ja sinne pilkon appelsiinia tai mandariinia. Ennen oli koulussa sellaista porkkanaraastetta, jossa on rusinoita, mutta sitä en ole vielä kokeillut. Muistan vain että oli hyvää. Eipä yleensä muuta "vihreää" ollutkaan kuin puolukkahilloa ja porkkanaraastetta perunoiden ja ruskean kastikkeen kanssa. Kaikki muu oli kausiluonteista. No, rosollia tehtiin jouluna. Kesällä mustikka- tai raparperipiirakka pullataikinaan.
Hernerokka ja kotitekoinen ruisleipä.
Vierailija kirjoitti:
Talkkunapuuro. Siis Kainuun talkkuna, ei se jauho mitä etelämpänä syödään fiilin kanssa. Puurotalkkuna on keitettyä ja paistettua ohraa, tummanruskeaa. Se oli lapsuuden herkku joka aina odotti mummolassa kun kesällä menimme Pudasjärvelle mummun luo. Sitä ostettiin kotiin monta pakettia mukaan.
Saahan tuota täällä Lounais-Suomessakin K-Kaupoista ainakin. En vaan ole yhtä hyvä talkkunankeittäjä kuin mummu ja äiti olivat, mutta joskus on tullut keiteltyä.
Putasjärvihän ei ole Kainuuta, mutta hyvää on talkkunajauho molemmissa. Kotipuolessa Ylä-Savossa mummun keittämä lammaskaali ja mummulan pellossa kasvaneesta rukiista mummun leipoma ruisleipä oli lapsena ihan maailman parasta....niin hyvää ei ole tullut vielä vastaan, vaikka itse toimin yli 40 vuotta ruoan parissa.
Vierailija kirjoitti:
Leovonnaisista mun herkkua on perinteisen tylsinä pidetyt kahvikakut ja vieläpä ilman mitään kuorrutteita. Esim tiikerikakku tai ihannekakku ovat ihania, samoin joulun aikaan piimäkakut (rusinoilla), mauste- ja taatelikakut. Kahvikakut maistuvat minulle paljon mieluummin kuin juusto- tai perinteiset täytekakut.
Sama! Tosin piimäkakku rusinoilla. Äiti tekee jouluisin kaksi, toisen rusinoilla ja toisen ilman.
Itse tehty mehukeitto !
Joko ; mansikoita, punaherukkaa,mustaherukkaa ja puolukoita.
Tai ; paljon vadelmia ja vähän punaherukkaa.
Tosi hyvää aamuisen kaurapuuron kanssa.
Pakastin on taas täynnä marjoja, jotka pakastan pusseissa , vievät vähemmän tilaa kuin rasiat ja silloin marjoja mahtuu enemmän. Kaikki kyllä menee talven aikana.
Vadelmat ja mustikat ovat myös hyviä suoraan pakasteesta; vadelmat saa murskattua pieniksi kädellä suoraan puuroon ja mustikat sulaa hetkessä kuuman puuron päällä.
Namnam
Karjalanpaisti
Nakkikastike
Makkarakastike
Kaalilaatikko
Vispipuuro
Kaalikääryleet
Lihapullakastike
Perunamuussi
Vierailija kirjoitti:
Hernerokka ja kotitekoinen ruisleipä.
Hyvää on ja kunnon piimää kolpakollinen vielä näiden kera.
Porsaankyljykset