Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Just luin Jodelista, että keskivertonaisella menee 20e/kk menkkasuojiin

Vierailija
06.05.2020 |

Siis kuin paljon muut holvaa, kun itselle riittää yks paketti rättejä ja yksi paketti tamponeja eikä nekään kulu loppuun sen 5 pv aikana..

Kommentit (298)

Vierailija
141/298 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu vuodon pituudesta ja runsaudesta, onneksi on kiurukka niin ei ole edes menkkoja.

Vierailija
142/298 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä käytössä aina erilaisia tuotteita, ihan riippuen siitä vuodon määrästäkin päivittäin. Mulla ei siis ole käytössä tyyliin, se yksi sidepaketti per kuukausi. En käytä mitään normaali sidettä, kun vuoto on niukkaa, silloin on aina käytössä pikkuhousunsuoja. Rahaa ei silti mene paljoakaan, ostamistani tuotteista riittää aina pitkäksi aikaa, mutta sitä valikoimaa niissä pitää olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/298 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä aloin saada apua, kun kohdalle osui lääkäri, joka ehdotti vuodon punnitsemista. Selvisi, että vuoto oli reilusti yli puoli litraa joka kuukausi.

Miten vuoto punnitaan?

Punnitsee tyhjän siteen, laittaa kaikki siteet pieneen roskikseen, on taarannut / ottanut roskiksen painon ylös ja sitten punnitsee joko joka päivä tai kaikki lopuksi. Vähentää siteiden painon sekä riskiksen.

litra vettä painaa litran, mutta se veri/hyytymä/nestevuoto ei välttämättä ole yksi yhteen verrannollinen, mutta suuntaa antava.

Etkö itse tajunnut miten se tehdään?

No, huh huh.

Vierailija
144/298 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Reilu vuosi sitten lopetin kertakäyttösiteiden käytön ja siirryin kankaisiin. Muutos oli suorastaan mullistava, kun kangassiteet ei hierrä samalla tavalla kuin kerttikset ja ovat myös imukykyisempiä. Kylppärikään ei haise enää eltaantuneelta vereltä. Pesu hoituu kerran kuussa pyyhe- tai lakanapyykin kanssa. Enää en takaisin vaihtaisi.

Mulla on vielä parempi vinkki. 0€ kuukaudessa siteisiin.

Tosin n 30€ menee kolmen kk välein apteekkiin (minipilleri, lopetti kuukautiset kokonaan, toki kaikille ei sovi, mutta omat kuukautiset oli ennen runsaat, kesti pisimmillään 3 viikkoa, viikon väli ja sitten taas alkoi; paketti siteitä kesti pari päivää).

Vierailija
145/298 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea uskoa, että keskiverto olisi 20€/kk. Kuulostaa kyllä minustakin aika yläkanttiin, vaikka joillakin mahdollinen. Vaikka vähän kyllä tulee tunne, että ei voi olla kaikki ihan kunnossa tai sitten käyttää niitä kalliimpia kuukautiassuojia, jos noin paljon rahaa menee kuussa vain menkkoihin.

Mulla meni lähelle tota, tosin runsaat kuukautiset jotka kesti kahdesta kolmeen viikkoa kerralla, sitten viikko tai kaksi taukoa ennen kun alkoi taas.

Onneksi minipillerit on keksitty, ei enää kuukautisia.

Vierailija
146/298 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuolla siis porukka väittää, että yölläkin on kello soimassa 1,5 h välin että vaihdetaan siteet/tamponit 😳

Ap

Osalla voi ollakkin, itselläni menee maxi -kokoinen tamponi täyteen pahimmillaan tunnissa. Ohivuotojen varalta täytyy aina olla side, joka sekin tulee nopeasti läpi.

Siitä voit laskea, että kyllä sitä rahaa menee noin viikon kestävissä menkoissa, vaikka ostankin pirkka/rainbow tamponeja ja siteet usein alesta.

Vierailija
147/298 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

wtf, mulla menee ehkä 20 e vuodessa tamponeihin. siteitä tms en käytä.

Vierailija
148/298 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo jodel-juttuhan on jenkeistä apinoitua intersektionaalista "feminismiä". Vaativat, että valtion tulisi maksaa naisille kuukautiskorvauksia ja itkevät nykytilanteen olevan misogynismin huipentuma. Sen takia suojiin tarvittava keskivertosummakin on niin yläkanttiin heitetty.

(Huom.: keskivertosumma. Uskon kyllä, että joillain menee jopa enemmän.)

Vierailija
149/298 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tämän keskustelun perusteella tosi yllättynyt siitä, miten vähän naisetkaan ymmärtävät aihetta. Tai siis sitä, että kiertoja, vuotoja ja kipuja on tosi erilaisia.  Omakohtainen kokemus ei todellakaan ole kaikkien totuus tässäkään asiassa. Kiva että keskustelu ja tieto aiheesta on lisääntynyt.

Vierailija
150/298 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun teinitytöt vaihtaa sidettä varmaan 6-8 kertaa päivässä, niin nopeasti paketit kuluu.

Miksi et ohjeista tyttöjä että ei noin usein tarvitse vaihtaa? Sanot että jo ympäristönkin kannalta on parempi että turhaa roskaa tulee vähemmän.

Nuorilla on usein varsin runsaat ennen kuin hormonit tasaantuu. Mun yläkouluikäisellä menee paljon myös ja lakanapyykkiä tulee.

Just näin. Enkä minä ala ohjeistaa tyttöä ja kieltää siteiden vaihtoa. Vaihtaa niin usein kun kokee tarvitsevansa. Opetteluahan tuo alussa on. Eiköhän se ettei meidän perhe matkustele ulkomaille ja muutenkin elää normiperheita ekologisemmin kuittaa muutaman sidepaketillisen verran ympäristöhaittoja.

Vierailija
151/298 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menee vajaa tampponi paketti jossa 36kpl, maksaa n. 3,60e ja pari sidettä. Mitään lisäpyykkiä kuukautiset ei aiheuta. Särkylääkkeitä en käytä kun ei ne mainittavasti auta. Vuodan melko runsaasti, mutta kun pesen joka vessa käynnillä alapään myös sisäpuolelta sormia käyttäen (kädet siis tietenkin pitää pestä myös ensin) niin ei kulu hirveää määrää suojia/tampponeita. Eikä tule niitä Niagaranputous hulahduksia kun emättimeen ei kerry isoa määrää verta.

Vierailija
152/298 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäkää kuukuppia tai vaihtoehtoisesti pestäviä kangassuojia niin ei tarvitse valittaa rahanmenosta. Valinta on vapaa. Joko käytät luontoa kuormittavia kertakäyttösiteitä tai maksat kerralla könttäsumman pitkään kestävistä suojista, joilloin rahaa ei mene juurikaan. Tiedän, että tämä mielipide saa raivoisan vastaanoton, koska jostain syystä naisten pitäisi saada roskata mielinmäärin siteillään vaikka vaihtoehtojakin on. Olen itsekin nainen, joten ei tarvitse kommentoida "miehet ei ymmärrä tätä kuukautis-juttua, ole hiljaa".

Vierailija
153/298 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi te niitä siteitä tuhlaatte. Periaatteessa selviää kahdella siteellä, kun joka vessareissulla laittaa muutaman WC paperin sinne pimperoon siteen päälle. Näin olen tehnyt jo pitkään ja vähenee siteiden tuhlaus. WC paperi on ekologisempaa ja halvempaa.

Vierailija
154/298 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuolla siis porukka väittää, että yölläkin on kello soimassa 1,5 h välin että vaihdetaan siteet/tamponit 😳

Ap

Tämä kyllä kuulostaa vähän omaan korvaan liioittelulta...

Vierailija
155/298 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäkää kuukuppia tai vaihtoehtoisesti pestäviä kangassuojia niin ei tarvitse valittaa rahanmenosta. Valinta on vapaa. Joko käytät luontoa kuormittavia kertakäyttösiteitä tai maksat kerralla könttäsumman pitkään kestävistä suojista, joilloin rahaa ei mene juurikaan. Tiedän, että tämä mielipide saa raivoisan vastaanoton, koska jostain syystä naisten pitäisi saada roskata mielinmäärin siteillään vaikka vaihtoehtojakin on. Olen itsekin nainen, joten ei tarvitse kommentoida "miehet ei ymmärrä tätä kuukautis-juttua, ole hiljaa".

Kaikille ei sovi kuukuppi, näin tiedoksi.

Vierailija
156/298 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi on kankaiset kestositeet! Ennen käytin minäkin kertakäyttöisiä ja menihän niitä. Nyt harvemmin niitä kertakäyttöusiä kotona aina kestoside. Kangasside on myös mukavampi iholla.

Vierailija
157/298 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua, ei minulla koskaan mennyt siihen tamponipakettiin kuin muutama euro ja se kesti kyllä parikin kuukautta... omat kuukautiseni kestävät 7 päivää ja ovat ihan kohtuullisen runsaat. Nykyään käytän kuukuppia eli rahaa kuluu vielä vähemmän. Ehkä silloin, jos kuukautiset kestäisivät 20 päivää ja vuotaisi niin solkenaan että puolen tunnin välein on vaihdettava suoja, voisi mennä tuo 20€, mutta yhtäkään tällaista ihmistä en tunne tai ole koskaan tuntenut.

Vierailija
158/298 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla menee 2 pkt siteitä, a 2,95 pkt, eli vajaa kuusi egeä

Sama juttu. Näin on ollut jo 15 vuotta vaikka olen saanut kaksi lastakin siinä välissä. Menkat on pysynyt onneksi ihan samanlaisina.

Vierailija
159/298 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikille ei sovi kuukuppi, näin tiedoksi.

Totta, minä olen kokeillut kahta erimerkkistä kuppia. Molemmat tuntui paikallaan ollessa. En jotenkin saanut niitä tarpeeksi ylös. Monet kuukautiset kokeilin ja yritin, mutta en vaan saanut niitä niin etteikö ne tuntuis koko ajan epämiellyttävältä. Lopulta luovuin kupista ja palasin siteiden käyttäjäksi.

Vierailija
160/298 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon jotenkin järkyttynyt näistä vastauksista. Onko se vain, ettei ihmiset tiedä vai mitä, mutta niitä siteitä pitäisi vaihtaa 4 tunnin välein. Miten ihmeessä kukaan väittää pärjäävänsä yhden paketin kanssa?

Vai onko ihmisillä vaan niin huono alapäähygienia, etteivät välitä tai viitsi vaihtaa niin usein kuin ne pitäisi? Eikä niitä siteitä tule niin käyttää, että vaihdetaan vasta kun se on "täynnä".