Just luin Jodelista, että keskivertonaisella menee 20e/kk menkkasuojiin
Siis kuin paljon muut holvaa, kun itselle riittää yks paketti rättejä ja yksi paketti tamponeja eikä nekään kulu loppuun sen 5 pv aikana..
Kommentit (298)
Vierailija kirjoitti:
Eikö ihmiset ollenkaan häpeä tuota jätemäärää minkä tuotatte joka ikinen kuukausi? Järjetön kasa muovia. Vaihtoehtoja on olemassa, ei pitäisi normalisoida tuollaista roskaamista.
Häpeä itse! Eivät naiset ole niitä kuukautisiaan itse valinneet! Järjetöntä vielä syyllistää jotain h*ton roskaamisesta tällaisessa asiassa. Roskaa syntyy paljon turhemmastakin, mm. kaikki kaltaisesi misogyynin tuottama jäte. Ehkä voisit päästää itsesi päiviltä, syntyisi paljon vähemmän jätettä <3
Vierailija kirjoitti:
Oon jotenkin järkyttynyt näistä vastauksista. Onko se vain, ettei ihmiset tiedä vai mitä, mutta niitä siteitä pitäisi vaihtaa 4 tunnin välein. Miten ihmeessä kukaan väittää pärjäävänsä yhden paketin kanssa?
Vai onko ihmisillä vaan niin huono alapäähygienia, etteivät välitä tai viitsi vaihtaa niin usein kuin ne pitäisi? Eikä niitä siteitä tule niin käyttää, että vaihdetaan vasta kun se on "täynnä".
Itsehän käytän tamponeja enkä vaihda niitäkään neljän tunnin välein. Sattuu vaan jos repii pois tamponia mikä ei ole täynnä. Tuhlausta.
Pelkkiä kertakäyttöisiä käyttäessä meni vajaa pari side pakettia perus kokoa eli jotai 12-14kpl vissii paketis. Nyt kestositeet 0e kuussa. Kerran maksaa mut itte ku ompelee niin halvempaa. Osa jopa ilmaista materiaalia. Suosittelen! kankaiset on niin paljon mukavammat. Ja onhan ne ekologisemmatkin. Iteki joskus aattelin että ei hitossa mut nyt en vaihtais pois.
Vierailija kirjoitti:
Oon jotenkin järkyttynyt näistä vastauksista. Onko se vain, ettei ihmiset tiedä vai mitä, mutta niitä siteitä pitäisi vaihtaa 4 tunnin välein. Miten ihmeessä kukaan väittää pärjäävänsä yhden paketin kanssa?
Vai onko ihmisillä vaan niin huono alapäähygienia, etteivät välitä tai viitsi vaihtaa niin usein kuin ne pitäisi? Eikä niitä siteitä tule niin käyttää, että vaihdetaan vasta kun se on "täynnä".
Ilmankos jotkut väittää haistavansa joidenkin naisten kuukautiset. Haiseehan ne kun niitä siteitä haudotaan tuntitolkulla housuissa. Ja tämä siksi, että saadaan säästettyä muutama euro vuodessa. Ja miehet huutaa palstalla, että pitäis säästää vielä enemmän. Varmaan pari sidettä riittäis koko kuukatisten ajaksi, ehkä jopa yksi jos oikein yrittäis. Tai jos laittas vaan wc-paperimytyn housuihin.
Minulla kuluu 2 pakettia 38 sidettä sisältäviä Always-paketteja eli n. 10 euroa/kuukausi. Menkat kestävät 7 päivää ja ovat tosi runsaat, ovat aina olleet tällaiset.
Mä kyllä suosittelen myös siteitä käyttäviä harkitsemaan kestositeitä. Ostin itselleni jälkivuotoa varten, kun sain iho-oireita kertakäyttöisistä. Nykyään käytän niitä öisin kuukupin kanssa ja joskus varmistuksena, jos menen sellaiseen paikkaan, ettei aina tarvittaessa pääse vessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäkää kuukuppia tai vaihtoehtoisesti pestäviä kangassuojia niin ei tarvitse valittaa rahanmenosta. Valinta on vapaa. Joko käytät luontoa kuormittavia kertakäyttösiteitä tai maksat kerralla könttäsumman pitkään kestävistä suojista, joilloin rahaa ei mene juurikaan. Tiedän, että tämä mielipide saa raivoisan vastaanoton, koska jostain syystä naisten pitäisi saada roskata mielinmäärin siteillään vaikka vaihtoehtojakin on. Olen itsekin nainen, joten ei tarvitse kommentoida "miehet ei ymmärrä tätä kuukautis-juttua, ole hiljaa".
Kaikille ei sovi kuukuppi, näin tiedoksi.
Totta, minä olen kokeillut kahta erimerkkistä kuppia. Molemmat tuntui paikallaan ollessa. En jotenkin saanut niitä tarpeeksi ylös. Monet kuukautiset kokeilin ja yritin, mutta en vaan saanut niitä niin etteikö ne tuntuis koko ajan epämiellyttävältä. Lopulta luovuin kupista ja palasin siteiden käyttäjäksi.
Alapeukuttaja jos pistää osoitteensa mulle niin saa nuo kuukupit. Tuolla ne laatikossa edelleen lojuu pussukoissaan. Ei oo paljon käytetty ja keitetty huolella viimeisen käytön jälkeen. Kun ei sovi niin ei sovi. Tosiasia, jonka jopa kuukuppien valmistajat myöntää.
Vierailija kirjoitti:
Tuolla siis porukka väittää, että yölläkin on kello soimassa 1,5 h välin että vaihdetaan siteet/tamponit 😳
Ap
Tämä paljasti trollilangaksi. Ne vedättää siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmankos jotkut väittää haistavansa joidenkin naisten kuukautiset. Haiseehan ne kun niitä siteitä haudotaan tuntitolkulla housuissa. Ja tämä siksi, että saadaan säästettyä muutama euro vuodessa. Ja miehet huutaa palstalla, että pitäis säästää vielä enemmän. Varmaan pari sidettä riittäis koko kuukatisten ajaksi, ehkä jopa yksi jos oikein yrittäis. Tai jos laittas vaan wc-paperimytyn housuihin.
Eiköhän kyse ole vain 1–2 ulisijasta. Ei niihin kannata kovin vakavasti suhtautua.
Vierailija kirjoitti:
Mä kyllä suosittelen myös siteitä käyttäviä harkitsemaan kestositeitä. Ostin itselleni jälkivuotoa varten, kun sain iho-oireita kertakäyttöisistä. Nykyään käytän niitä öisin kuukupin kanssa ja joskus varmistuksena, jos menen sellaiseen paikkaan, ettei aina tarvittaessa pääse vessaan.
Millä ne saa pysymään kiinni housuissa? Muutaman tein ja ongelma oli se että ne liikku pois paikaltaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun teinitytöt vaihtaa sidettä varmaan 6-8 kertaa päivässä, niin nopeasti paketit kuluu.
Miksi et ohjeista tyttöjä että ei noin usein tarvitse vaihtaa? Sanot että jo ympäristönkin kannalta on parempi että turhaa roskaa tulee vähemmän.
Kuule, joillain sitä verta vaan tulee "hiukkasen" enemmän! Itse joudun vaihtamaan tunnin välein kolmena ekana päivänä, monesti tulee yli jo 45 minuutissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsehän käytän tamponeja enkä vaihda niitäkään neljän tunnin välein. Sattuu vaan jos repii pois tamponia mikä ei ole täynnä. Tuhlausta.
Tampoonitkin pitäisi vaihtaa neljän tunnin välein. tai ne voi aiheuttaa bakteeri/hiivatulehduksen tai muita ongelmia.
En kyllä mitenkään saa menemään moista summaa/kk.
Ostan sellaisen isomman paketin OB-tamponeja, kahdella eri imukyvyllä joista toinen riittää myös seur kierrolla eli sanotaanko niistä yht.n.7,€/kk koska toinen menee lähes kokonaan.
Ja lisäksi ohuehkoja siteitä joita ostan aina tarjouksesta tyyliin 3pkt/2 hinnalla tms ja ne kestää useamman kk. Eli ehkä 8-9€/kk lienee oikea summa meikäläisellä. En tarvitse siteitä kuin 1-2 ekana yönä, kun vuoto runsaampaa.
Kuukautiseni kestävät 3-5pv.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä ne saa pysymään kiinni housuissa? Muutaman tein ja ongelma oli se että ne liikku pois paikaltaan.
Onko sulla neppikiinnitys vai millainen? Mulla pysyy ihan hyvin, kun on tarpeeksi napakat alkkarit. Tosin en ole käyttänyt niitä (tai edes kertakäyttösiteitä) missään kovin rajuissa aktiviteeteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän kyse ole vain 1–2 ulisijasta. Ei niihin kannata kovin vakavasti suhtautua.
Varmaan sama ulisija kuin se joka laski, ettei pikkulapsi kuluta kuin max. 50€/kk. Oli nämä laskelmansa tehnyt katsellessaan siskonsa imettämistä. Itsellään ei siis ollut lapsia, mutta ainahan ne silti paremmin kaikki asiat tietää. Lapseton tietää kaiken kasvattamisesta ja niukasti vuotava tietää, ettei runsaista kuukautisista kärsivä tarvi kuin pari sidettä.
Yksi paketti riittää eli hjos tamponit ja siteet max. 8 euroa kk:ssa
Hieman on yläkanttiin tuo 50 euroa ellei iso m a m u p e r h e
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla neppikiinnitys vai millainen? Mulla pysyy ihan hyvin, kun on tarpeeksi napakat alkkarit. Tosin en ole käyttänyt niitä (tai edes kertakäyttösiteitä) missään kovin rajuissa aktiviteeteissa.
Just toi neppikiinnitys. Ja napakat alkkarit, silti ne siirty ylös tai alas tai käänty ympäri. Olis pitäny olla paikallaan vaan, sit pysyis hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just toi neppikiinnitys. Ja napakat alkkarit, silti ne siirty ylös tai alas tai käänty ympäri. Olis pitäny olla paikallaan vaan, sit pysyis hyvin.
Millainen pintamateriaali sulla on niissä siteissä? Sekin voi vaikuttaa. Mulla ne käytetyimmät siteet ovat molemmilta puolilta puuvilla- tai bambukangasta (ei liukasta). Sitten mulla on sellaisia ohuita siteitä, joissa on sisäpinta coolmaxia ja PU-laminoitua kosteussuojakangasta (liukasta), ja ne pysyvät huonommin paikallaan.
Mutta, kuten sanottua, käytän noita siteitä aika rajatuissa yhteyksissä. Mulla on kyllä kavereita, jotka käyttävät lähes pelkästään kestoja.
Ja Ed n.7€/kk vastaaja lisää, että vaihtovälikin varsin ok eli 2-4h välein riippuen jälleen vuodosta, yösuojani on myös tamponi eikä ole vielä tähän 4kympin ikään mennessä ollut hiivoja, virtsiksiä tms alapäävaivoja.
Mihin luulen tuollaisten ultraohuiden riittävän? Tuollaisia pitäisi olla 20 minuutin välein vaihtamassa! Ei tule kovin halvaksi enää.