Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rehellisesti: ovatko ammattikorkeakoulu ja yliopisto saman arvoisia?

Vierailija
05.05.2020 |

Miten työmarkkinat suhtautuvat, onko tutkinolla väliä?

Kommentit (684)

Vierailija
101/684 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä olen miettinyt, kun täälläkin ammattikorkeakoulun porukka todistelee, ettei halunnut yliopistoon jne. Niin miksi sitten amk väki haluaa omia yliopistolta nimikkeitä, kuten kandi, gradu, fuksi, maisteri?? Itselläni kokemuksia molemmista, ja ainakin 15 vuotta sitten ammattikorkeassa olivat ne jotka eivät päässeet yliopistoon tai sanoivat suoraan etteivät kyvyt riitä yliopistoon.

Okei, öö?

Kukaan ei AMK:ssa tai siinä yhteydessä puhu kandista, maisterista tai gradusta. Se on opinnäytetyö, ammattikorkeakoulututkinto ja ylempi AMK-tutkinto.

Fuksi = freshman = ekan vuoden opiskelija. Ei liity mitenkään yliopistoon pelkästään.

Itse ainakin menin (hyvään) AMK:hon oppiakseni suuntaumisopinnoissa niitä oikeita käytännöntaitoja, joita tarvitsee työelämässä.

Maisterin tein yliopistossa, koska haluan kokea siellä opiskelua, ei tarvinnut olla työkokemusta kuten YAMKkiin ja haluan ylemmän tutkinnon.

Voi kyllä puhuu amk väki juurikin graduista ym. Ja fukseista puhuttiin ennen pelkästään yliopistoissa, ennen kuin amk väki halusi välttämättä alkaa käyttää samaa.

Vierailija
102/684 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahimpia ovat nuo yamkin suorittaneet huippuälyköt. Luulisi jokaisen nyt tajuavan, ettei se ihan maisteria vastaa, jos sen kerran ehtii työn ohessa tehdä.

Se on 30 op lyhyempi ja paino etätyöskentelyssä + iltaopinnoissa. Hyvin pystyy tehdä.

Kyllä meidän yliopiston maisteriohjelmassa on kokoaikasesti töitä tekeviä. En tiedä millä ilveellä tekevät, mutta varmaan rima arvosanojen suhteen alhaisempi ja tahti hitaampi.

Mutta muistetaan nyt se, että AMK on erilainen korkeakoulu kuin yliopistot. YAMK on työelämäpainoisempi ja käytännönläheisempi, joten varmaan menee suht sujuvasti töiden ohessa ja ei yhtä paljon sitä akateemista puuhaa (tutkimusten luku, tutkimusmetodit, laajat akateemistyyppiset esseet..)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/684 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin maisterina totean että älytöntä kysymyksenasettelua jos tietty koulu valmistaa eri ammattiin tai valmistuu eri tutkinnolla kuin toisesta. Tarkoititko että miten vertautuvat samoihin töihin hakiessa, vai?

Vierailija
104/684 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä olen miettinyt, kun täälläkin ammattikorkeakoulun porukka todistelee, ettei halunnut yliopistoon jne. Niin miksi sitten amk väki haluaa omia yliopistolta nimikkeitä, kuten kandi, gradu, fuksi, maisteri?? Itselläni kokemuksia molemmista, ja ainakin 15 vuotta sitten ammattikorkeassa olivat ne jotka eivät päässeet yliopistoon tai sanoivat suoraan etteivät kyvyt riitä yliopistoon.

Okei, öö?

Kukaan ei AMK:ssa tai siinä yhteydessä puhu kandista, maisterista tai gradusta. Se on opinnäytetyö, ammattikorkeakoulututkinto ja ylempi AMK-tutkinto.

Fuksi = freshman = ekan vuoden opiskelija. Ei liity mitenkään yliopistoon pelkästään.

Itse ainakin menin (hyvään) AMK:hon oppiakseni suuntaumisopinnoissa niitä oikeita käytännöntaitoja, joita tarvitsee työelämässä.

Maisterin tein yliopistossa, koska haluan kokea siellä opiskelua, ei tarvinnut olla työkokemusta kuten YAMKkiin ja haluan ylemmän tutkinnon.

Voi kyllä puhuu amk väki juurikin graduista ym. Ja fukseista puhuttiin ennen pelkästään yliopistoissa, ennen kuin amk väki halusi välttämättä alkaa käyttää samaa.

Ai olisiko pitänyt keksiä uusia sana ekan vuoden opiskelijoille? Onhan yliopistotkin ottaneet sen sanan jenkeistä, hädin tuskin edes suomensivat.

Olen AMKsta valmistunut ja tunnen niissä opiskelevia Helsingissä, ja kukaan ei puhu graduista huoh.

Vierailija
105/684 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On olemassa yliopistoja, joihin voi mennä amk-papereilla suorittamaan maisterivaiheen kahdessa vuodessa. Tämä nyt vaan on fakta, vaikkei sellaista Teidän Huippuyksikössänne olisikaan tarjolla.

Suurimpaan osaan kauppiksista ainakin pääsee?

Tietty joku yhteiskuntatieteellisen alan maisteriohjelma eri asia, ei taida Amk-tutkintoja esim. siltä alalta olla.

Vierailija
106/684 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei, öö?

Ai olisiko pitänyt keksiä uusia sana ekan vuoden opiskelijoille? Onhan yliopistotkin ottaneet sen sanan jenkeistä, hädin tuskin edes suomensivat.

Olen AMKsta valmistunut ja tunnen niissä opiskelevia Helsingissä, ja kukaan ei puhu graduista huoh.

Vuonna kivi ja miekka puhuttiin ainakin Jyväskylän ammattikorkeassa tursaista. Ja syksyllä oli tursajaiset! Englanninkielinen nimi oli polytecnic.

Vierailija
107/684 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei, öö?

Miten fuksi-sana tulee jenkeistä? Siellä puhutaan freshmaneista. Jos puhut fuksista, pitävät rivona.

Vierailija
108/684 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On olemassa yliopistoja, joihin voi mennä amk-papereilla suorittamaan maisterivaiheen kahdessa vuodessa. Tämä nyt vaan on fakta, vaikkei sellaista Teidän Huippuyksikössänne olisikaan tarjolla.

Tietty joku yhteiskuntatieteellisen alan maisteriohjelma eri asia, ei taida Amk-tutkintoja esim. siltä alalta olla.

Onko joku kiistänyt, että ei pääse? Puhe on ollut täydentävistä opinnoista.

Vierailija
109/684 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku ei nyt jaksaa jankuttaa noista täydentävistä opinnoista.

Vierailija
110/684 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kakkahattutäti kirjoitti:

Amk-tutkinto vastasi ainakin ennen noin vuoden opintoja yliopistolla. Nykyään noita tutkintoja on yritetty mukauttaa toisiinsa siten, että amk-tutkinto vastaisi yliopiston kandia.

Mulla on silti sellainen tuntuma, että amk-opinnot vaativat aika paljon vähemmän työtä, ovat heppoisempia ja ylipäänsä ovat vähemmän teoreettisia. Varmaan alakohtaisiakin eroja on näissä.

Hyvällä lykyllä saa kandista hyväksiluettua perusopinnot amk -tutkinnolla.

AMK-insinööritutkinnolla voi hakea ja päästä suoraan maisteriopintoihin. Eli rinnastetaan kanditutkintoon.

Sama juttu tradenomeilla. Turun yliopiston Porin toimipiste järjestää 2 vuoden maisteri koulutuksen tradenomeille.

Voit hakea ihan rauhassa, ja päästä sisään. Mutta se ei tarkoita sitä, että voit suorittaa maisterin tutkinnon ilman täydentäviä opintoja. En ole törmännyt missään sellaiseen tapaukseen, että AMK tutkinnon jälkeen suoritetaan maisterin tutkinto tekemättä yhtään ns. siltaopintoa, tai että taustalla on esimerkiksi avoimen yliopiston opintoja. Joillain aloilla teet AMK tutkinnon päälle sivuaineen 60 op, aineopinnot 30 op, tutkimusopintoja 20 op sekä kanditutkielman 10op. Käytännössä hyväksiluettua saat perusopinnot ja kielet

No et selvästi ole perehtynyt asiaan?

Opiskelen Hankenilla KTM:ksi, hain sisään tradenomin papereilla.

Ei minkään sortin siltaopintoja tai vastaavia. 😉 Ei minulla eikä muilla tradeilla.

Hyvin pärjää, jos vaan panostaa. En keksi mitään syytä sille, miksi olisi jotain lisäkursseja pitänyt ottaa aloittaessa?!

Vierailija
111/684 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko joku kiistänyt, että ei pääse? Puhe on ollut täydentävistä opinnoista.

Ei tuossa ylimmässä viestissä kyllä sanottu mitään täydentävistä opinnoista.

Eli mistä siis on puhuttu ja missä viestissä?

Vierailija
112/684 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu yksinkertaisesti siitä, miksi haluat valmistua ja mitä työtä haluat tehdä. Ei kannata ajatella, että tutkinnot menevät yksi yhteen. Jos haluat tehdä esim. lääkärin, opettajan, sosiaalityöntekijän, psykologin, tilastotieteilijän, juristin, biologin, geologin, arkeologin, historioitsijan, tutkijan jne. työtä niin silloin valintasi on ilman muuta yliopisto koska AMK:sta ei yksinkertaisesti valmistuta noihin ammatteihin. Toisaalta jos haluat työskennellä esim. sairaanhoitaijana, sosiaaliohjaajana, liikunnanohjaajana, yhteisöpedagogina, fysioterapeuttina jne niin pakostikin AMK. 

Lähinnä on kaupalliset ja tekniset alat, joilla yliopistoissa ja AMK:ssa menee päällekäin. Siinä pitää miettiä, kuinka kovat tavoitteet sinulla on itsellesi ja tulevaisuuden uralle ja miettiä kuinka pitkälle haluat tähdätä. 

Tähän lisäisin sen, minkä olen itse havainnut. AMK taustaisille tämä ero ei ole selvä, siis esimerkiksi se, jos olet "oikeustradenomi" niin, se ettet ole opiskellut oikeustiedettä ammattikorkeakoulussa ei ole selvää.

Olen itse huomannut saman nimenomaan oikeustradenomeissa. Olen työskennellyt usean kanssa ja todella moni puhunut gradun tekemisestä ja oikeustieteen opiskelusta. Osa myös kertoo saaneensa oikeustieteellisen koulutuksen tai olevansa oikeustieteen opiskelija. Lähtökohtaisesti oikeustradenomi ei ole edes virallinen tutkinto vaan kyse on tradenomitutkinnosta, jossa on erikoistuttu oikeudelliseen asiantuntijuuteen. Tosin oikeustieteen asiantuntijaksi en oikeustradenomia kutsuisi. Käytännössä koulutus kouluttaa paralegal-tyyppisiin tehtäviin.

Muistan hyvin ne ajat, kun oikeustradenomitutkinto luotiin ja sitä mainostettiin äärimmäisen harhaanjohtavalla tavalla. Tälläkin palstalla käytiin kiivaita keskusteluja siitä, olisiko oikeustradenomi valmistuttuaan "samalla viivalla" oikeustieteen kandin kanssa ja saisiko oikeustradenomi toimia asianajajana. Nyt tuo tuntuu pähkähullulta ajatuksenakin, mutta moni opiskelija ja siksi aikova oli tosissaan ja melkein yhtä moni pettyi. Ne, jotka eivät pettyneet, uskovat edelleenkin opiskelleensa oikeustiedettä.

Oikeustradenomin tutkinto luotiin aikana, jolloin käräjäsihteereitä oli jäämässä eläkkeelle runsain mitoin ja heidän tilalleen tarvittiin sihteereitä, joilla olisi edes jonkinlainen käsitys alan perustermeistä*. Opistosihteerien yms. alkutaival oikeuslaitoksen konttorihommissa nimittäin oli niin takkuinen sekä heille itselleen että työnantajalle, että jotain oli keksittävä. Oikeustieteen kanssa oikeustradenomin koulutuksella ei ole mitään tekemistä.

* Tuskastuneen työnantajan edustajan kirjaimellinen ilmaus

Vierailija
113/684 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei, öö?

Miten fuksi-sana tulee jenkeistä? Siellä puhutaan freshmaneista. Jos puhut fuksista, pitävät rivona.

Johan sanoin, freshman = fuksi.

Suoraan siitä väännetty.

Vierailija
114/684 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei, öö?

Vuonna kivi ja miekka puhuttiin ainakin Jyväskylän ammattikorkeassa tursaista. Ja syksyllä oli tursajaiset! Englanninkielinen nimi oli polytecnic.

Ainakin nykyään AMK on University of Applied Sciences.

Ottaen huomioon mitä applied research on, niin hyvä OK nimi.

Tursajaiset näköjään jääneet historiaan :D

Vierailija
115/684 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin aikoinaan 2 vuotta ammattikoulussa, jotta pääsisin tekun pääsykokeisiin.

Kyllä ammattikoulussa on tosiaan se alin saasta.

Sain helposti 9,5 keskiarvon teoria-aineista koska taso oli kuin kehitysvammaisten leikkikoulussa.

Sen jälkeen oli edessä neljä rankempaa vuotta.

M. 57

Insinööri

Et kuitenkaan ymmärtänyt kaikkien opintojesi jälkeen edes sitä, että tässä ei puhuttu mitään ammattikoulusta?

Vierailija
116/684 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niistä pitäisi luoda sellaisia opinahjoja, että kaikkien opinahjot voisi mennä portaittain.

Eli amk käynyt tradenomi saisi vuodessa maisterin paperit.

Sairaanhoitajaksi pitäisi yo lähihoitajan voida opiskella 1,5vuodessa.

Nykyinen systeemi on resursseja tuhlaava ainakin mainituilla aloilla.

Tämä vaatisi tradenomin koulutuksen lakkauttamista. Tradenomin pohjalla on huono jatkaa yliopistossa.

Millä perusteella huono jatkaa?

Minun tapauksessa kielikin vaihtui suomesta enkkuun maisterivaiheeseen siirtyessä, mutta hienosti olen tradenomina pärjännyt. Keskiarvokin hyvä.

Ei kaikki pärjää, mutta ne nyt varmaan ei ole edes sinne hakemassa.

Vierailija
117/684 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänä vuonnahan tosi monet yliopiston alat käyttää AMK-valintakoetta. 

Eli sen kokeen teknistä pohjaa ja teknistä toteutusta. 

Vierailija
118/684 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahimpia ovat nämä YAMK wannabe maisterit!

No joo, mutta lakiteknisesti samantasoinen tutkinto.

Yllättävän moneen varsinkin ei yksityisen sektorin duuniin vaaditaan ylempi korkeakoulututkinto, joten paljon nopeampi ja kivuttomampi se paperi on saada suorittamalla YAMK.

Vierailija
119/684 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bachelor of Science.... vai pelkkä Bachelor? Joko kaikki tajuavat eron?

AMKilaiset eivät tajua. Koska he ovat KORKEAkoulutettuja. 

Vierailija
120/684 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Applen perustajalla Steve Jobsilla ei ollut mitään korkeakoulututkintoa. Tämä kommenttina lähinnä niille, jotka täällä huutavat, että vain yliopistotutkinnolla voi päästä pitkälle.