Mistä teillä on johtunut ihon kutina?
Minulla on ollut pitkään hyvin pahaa kutinaa ympäri kehoa. Kuiva iho minulla ei kuitenkaan ole - rasvaa päivin ja iltaisin, iho ei hilseilee tai ole punoittava tms. Kutinat tulee kohtauksia, varsinkin iltaisin. Tuntuu että sekoan tähän. Olen tutkinut asunnon (ei ole ötököitä), syyhy ei ole, koska ei mitään onteloita tai muilla perheen jäsenillä ei ole mitään. Ei voi olla lintukirppukaan kun ei ole puremajälkiä..
Apua!
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Urtikaria?
Tätä ole miettinyt. Onko tähän mitään hoitoa?
Ap
Eikös urtikariaankin auta antihistamiini? Vai eikö? Joka tapauksessa kannattaa koittaa, onko allergialääkkeestä apua kutinaan. Erilaiset allergiat voivat oireilla eri tavoin. Esim. mä oon aika varma, että joku keväinen siitepölyttäjä aiheuttaa mulle nivelkipua, kun aina keväisin on tiettyyn aikaan nivelet kipeinä.
Mulla oli raskausaikana kutinaa iltaisin, syy ei selvinnyt, mutta meni lopulta itsestään ohi.
Mietin että voiko allergia tulla vanhemmalla iällä? Esim juuri siitepöly?
Ap
Onko maksa-arvot kohdallaan? Mulla oli raskaushepatoosi ja siinä heitteli maksa-arvot ja oli kutinaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Urtikaria?
Ap
Eikös urtikariaankin auta antihistamiini? Vai eikö? Joka tapauksessa kannattaa koittaa, onko allergialääkkeestä apua kutinaan. Erilaiset allergiat voivat oireilla eri tavoin. Esim. mä oon aika varma, että joku keväinen siitepölyttäjä aiheuttaa mulle nivelkipua, kun aina keväisin on tiettyyn aikaan nivelet kipeinä.
Mulla oli raskausaikana kutinaa iltaisin, syy ei selvinnyt, mutta meni lopulta itsestään ohi.
Ap
Ei mulla ainakaan nuorempana mitään allergioita ollut, tai en ainakaan huomannut niitä. Vasta nyt vanhempana olen huomannut, että mulla on keväisin nuhaa ja tuota nivelkipua. Allergialääkkeet ovat reseptivapaita eikä niistä mitään haittaakaan ole, kannattaa kokeilla, onko niistä apua.
Joku allergia. Minulla oli vehnä- ja ruisallergia.
Kun jätin vehnän ja rukiin pois ruokavaliosta, niin loppui kutina. Ei riitä gluteeniton, pitää olla vehnätön ja rukiiton.
Vierailija kirjoitti:
Kutinan syitä
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…
"Maksa- ja munuaissairaudet, diabetes, eräät syövät, MS-tauti ja Parkinsonin tauti, kilpirauhassairaudet, HIV ja psyykkiset tekijät voivat aiheuttaa ihon kutinaa."
Siitä ap:lle mistä valita. Otatko mieluumin jonku syövän vai HIV:n?
Kannattaisi minustakin kokeilla vähäksi aikaa jättää systemaattisesti yksi kerrallaan pois yleisesti allergisoivia ruoka-aineita ja katsoa auttaako. Esim. älä syö tällä viikolla enää viljatuotteita, ja jos ei tule mitään muutosta, niin jatka ensi viikolla viljan syöntiä, mutta kokeile jättää vaikka sokeri pois. Mitään suurta pysyvää mylläystä ei kannata yhtäkkiä tehdä ilman että on katsonut ravintoterapeutin avulla, että saa tarvittavat ravintoaineet ruokavaliosta, mutta jos vähäksi aikaa yksi kerrallaan, niin siitä ei mitään haittaa varmastikaan ole.
Itselläni ihon kuivumiseen ja kutinaan on auttanut tyrniöljykapseleiden syöminen. En vain saanut ruokavaliostani tarpeeksi hyviä rasvoja.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi minust seakin kokeilla vähäksi aikaa jättää systemaattisesti yksi kerrallaan pois yleisesti allergisoivia ruoka-aineita ja katsoa auttaako. Esim. älä syö tällä viikolla enää viljatuotteita, ja jos ei tule mitään muutosta, niin jatka ensi viikolla viljan syöntiä, mutta kokeile jättää vaikka sokeri pois. Mitään suurta pysyvää mylläystä ei kannata yhtäkkiä tehdä ilman että on katsonut ravintoterapeutin avulla, että saa tarvittavat ravintoaineet ruokavaliosta, mutta jos vähäksi aikaa yksi kerrallaan, niin siitä ei mitään haittaa varmastikaan ole.
Itselläni ihon kuivumiseen ja kutinaan on auttanut tyrniöljykapseleiden syöminen. En vain saanut ruokavaliostani tarpeeksi hyviä rasvoja.
Syön todella terveellisesti kun on Crohn tauti, joten välttelen nyt jo viljoja, sokeria jne. Sekä syön tyrniä, mustikkaa jne päivittäin ja vitamiineja.
Maksa-arvot ok, sekä muut. Käyn usein testeissä tuon Crohnin takia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leimahtelevaa nokkosrokkoa yliherkkyyden vuoksi, vaikea selvittää aiheuttajia koska on monen osatekijän yhteisvaikutus.
Mikä auttaisi niihin kohtauksiin? En nuku öisin tämän takia ja aiheuttaa ahdistusta nykyään todella paljon. Ap
Oletko varma ettei pestyyn pyykkiin jää pesuainejäämiä? Kokeilu yksi ylimääräinen huuhtelu pyykin yhteydessä vast edes.
Voit myös silittää vaatteet, jotka ovatbä pitkään ihoa vasten. Esim yöpaita, petivaatteet. Se myös poistaa ihoärsytystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Urtikaria?
Ap
Ap
Voi. Yliherkkyydet ja allergua voi hyvin slkaa vasta aikuisena.
Itse saan keväällä auringonvalosta ärsyttävää kutisevaa ihottumaa, etenkin käsiin ja kaulaan . Talvisin iho kutiaa taas kuivan ihon takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Urtikaria?
Ap
Ap
Voi. Yliherkkyydet ja allergua voi hyvin slkaa vasta aikuisena.
Kyllä. Itsekin olen herkistynyt siitepölylle vasta vanhemmalla iällä, n. nelikymppisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi minust seakin kokeilla vähäksi aikaa jättää systemaattisesti yksi kerrallaan pois yleisesti allergisoivia ruoka-aineita ja katsoa auttaako. Esim. älä syö tällä viikolla enää viljatuotteita, ja jos ei tule mitään muutosta, niin jatka ensi viikolla viljan syöntiä, mutta kokeile jättää vaikka sokeri pois. Mitään suurta pysyvää mylläystä ei kannata yhtäkkiä tehdä ilman että on katsonut ravintoterapeutin avulla, että saa tarvittavat ravintoaineet ruokavaliosta, mutta jos vähäksi aikaa yksi kerrallaan, niin siitä ei mitään haittaa varmastikaan ole.
Syön todella terveellisesti kun on Crohn tauti, joten välttelen nyt jo viljoja, sokeria jne. Sekä syön tyrniä, mustikkaa jne päivittäin ja vitamiineja.
Maksa-arvot ok, sekä muut. Käyn usein testeissä tuon Crohnin takia.
Ap
Vitamiinit purkista ei välttämättä terveellinen vaihtoehto. Säilöntäaineet vitamiineissa.
Allergian kannalta marjat aiheuttavat yl. vähemmän allergiaa kuin hedelmät, mutta se, että ihosi kutiaa iltaisin viittaa kosketusallergiaan.
Toisaalta sinuna kävisin verikokeissa, jos syöt paljon vitamiineja. Mahdollisesti yliannostus vitamiineja ja näin ollen maksan ja haiman oireilua.
Rakkaat pikkunasssukat, toimikaapa seuraavasti ja kutinat on siellä, minne aurinko ei paista. Eli suihkun ja saunan jälkeen heti kun iho on vielä kostea (!), runsaasti peruskosteusvoidetta -> kutinat veks! Onko liian vaikeaa?
Minulla alkoi yli 10 vuotta sitten ihan vastaavat oireet, ja paljastuivat lopulta urtikariaksi. Kutina oli ihan hirveää, ja pahinta juuri iltaisin. Itselläni oireena vielä piirtupaukamointi, eli raapimisjäljet oli ihan kauheat.
Mulla auttaa antihistamiini, joka päivä on pakko niitä syödä - edelleen . Mutta tällä hetkellä riittää vaan puolikas tabletti. Tiedän toisaalta, että kaikilla allergialääke ei auta.... Kokeile! :)
Vierailija kirjoitti:
Rakkaat pikkunasssukat, toimikaapa seuraavasti ja kutinat on siellä, minne aurinko ei paista. Eli suihkun ja saunan jälkeen heti kun iho on vielä kostea (!), runsaasti peruskosteusvoidetta -> kutinat veks! Onko liian vaikeaa?
Tässä taas yksi tietämätön tukehtuu omahyväisyyteensä. Ihan kuin ihon kutinasta kärsivät eivät olisi kokeilleet voidetta, jos toistakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä taas yksi tietämätön tukehtuu omahyväisyyteensä. Ihan kuin ihon kutinasta kärsivät eivät olisi kokeilleet voidetta, jos toistakin.
Jep. Eiköhän se ole yleensä ensimmäinen asia, mitä ihmiset vaivaan kokeilevat.
Herkistyä voi myös pitkään käyttämäänsä pesuaineeseen.
Herkkäihoisten Erisan ei käy minulle, LV sopii.
Mustat farkut aiheuttaa minulla kutinaa.