Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä teillä on johtunut ihon kutina?

Vierailija
04.05.2020 |

Minulla on ollut pitkään hyvin pahaa kutinaa ympäri kehoa. Kuiva iho minulla ei kuitenkaan ole - rasvaa päivin ja iltaisin, iho ei hilseilee tai ole punoittava tms. Kutinat tulee kohtauksia, varsinkin iltaisin. Tuntuu että sekoan tähän. Olen tutkinut asunnon (ei ole ötököitä), syyhy ei ole, koska ei mitään onteloita tai muilla perheen jäsenillä ei ole mitään. Ei voi olla lintukirppukaan kun ei ole puremajälkiä..

Apua!

Kommentit (74)

Vierailija
1/74 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyykinpesuaine, jos kutinaa koko vartalolla. Onko kutinan lisäksi ihottumaa?

Onko haima ja maksa- arvot ok?

Vierailija
2/74 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allergia? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/74 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin tulossa vastaamaan samaa, eli pyykinpesuaine. Itsellä loppui kutina kun vaihdoin luonnonmukaiseen pesuaineeseen, esim. Ecover. Isälläni oli iho kutissut jo vuosia, ehdotin hänellekin pyykinpesuaineen vaihtoa ja sehän auttoi.

Vierailija
4/74 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stressi.

Vierailija
5/74 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin Ketipinor-nimisen lääkkeen 7 kk sitten ja tuosta asti jatkunut kutina lähes päivittäin. Allergialääkkeellä saan kutinan kuriin 2-4 päiväksi ja sitten alkaa taas. Raavin ihon tulipunaiseksi ja pahimmillaan verille asti. Ihan koko kropassa kutina eniten käsissä, jaloissa, selässä, jalkapohjissa, kämmenissä ja mahassa. En enää ikinä koske Ketipinoriin.

Vierailija
6/74 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ollu 2 kertaa syyhy. Ekalla kerralla oli isoja mätäpaiseita kämmenissä, toisella kerralla punaista kuivaa kutisevaa ihottumaa. Molemmat rauhoittuivat hetkeksi aloe veralla, allergialääkkeillä ja kortisonivoiteella. Hetken päästä taas tuli takaisin vähintään yhtä pahana. Molemmat loppui vasta Nix kuurin jälkeen.

Mulla ei ollut mitään onteloita, eikä muutenkaan näyttänyt syyhyltä. Läkärit eivät tunnistaneet syyhyksi.

Vierailija
7/74 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ollu 2 kertaa syyhy. Ekalla kerralla oli isoja mätäpaiseita kämmenissä, toisella kerralla punaista kuivaa kutisevaa ihottumaa. Molemmat rauhoittuivat hetkeksi aloe veralla, allergialääkkeillä ja kortisonivoiteella. Hetken päästä taas tuli takaisin vähintään yhtä pahana. Molemmat loppui vasta Nix kuurin jälkeen.

Mulla ei ollut mitään onteloita, eikä muutenkaan näyttänyt syyhyltä. Läkärit eivät tunnistaneet syyhyksi.

Mulla ei ole ihottumaa tai muita iho-oireita. Kutinaa ei ollut kämmenissä, vaan enemmänkin selässä, rintakehässä ja takareisissä.

Ap

Vierailija
8/74 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ihottumaa tai mitään iho-oireita. Pesen hajusteettomilla jne aineilla, ja en ole vaihtanut tässä lähiaikoina aineita.. :(

Ap

Vierailija
9/74 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Allergia? 

Mille?

Ei tule mitään punoitusta tai muita oireita. Ihoa vain kutittaa niin paljon että alan jo sekomaan sen kanssa.

En ole koskaan ollut millekään allerginen.

Ap

Vierailija
10/74 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Urtikaria?

Vierailija
11/74 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopetin Ketipinor-nimisen lääkkeen 7 kk sitten ja tuosta asti jatkunut kutina lähes päivittäin. Allergialääkkeellä saan kutinan kuriin 2-4 päiväksi ja sitten alkaa taas. Raavin ihon tulipunaiseksi ja pahimmillaan verille asti. Ihan koko kropassa kutina eniten käsissä, jaloissa, selässä, jalkapohjissa, kämmenissä ja mahassa. En enää ikinä koske Ketipinoriin.

Mitä lääkärit on tähän sanonut?

Ap

Vierailija
12/74 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leimahtelevaa nokkosrokkoa yliherkkyyden vuoksi, vaikea selvittää aiheuttajia koska on monen osatekijän yhteisvaikutus.

Vierailija
13/74 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Urtikaria?

Tätä ole miettinyt. Onko tähän mitään hoitoa?

Ap

Vierailija
14/74 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leimahtelevaa nokkosrokkoa yliherkkyyden vuoksi, vaikea selvittää aiheuttajia koska on monen osatekijän yhteisvaikutus.

Mikä auttaisi niihin kohtauksiin? En nuku öisin tämän takia ja aiheuttaa ahdistusta nykyään todella paljon. Ap

Vierailija
15/74 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Stressi.

Sitä kyllä on tällä hetkellä hyvin paljon... Ap

Vierailija
16/74 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silkasta vitutuksesta.

Vierailija
17/74 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saanko kysyä, että missäpäin asut?

Vierailija
18/74 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Urtikaria?

Tätä ole miettinyt. Onko tähän mitään hoitoa?

Ap

Eikös urtikariaankin auta antihistamiini? Vai eikö? Joka tapauksessa kannattaa koittaa, onko allergialääkkeestä apua kutinaan. Erilaiset allergiat voivat oireilla eri tavoin. Esim. mä oon aika varma, että joku keväinen siitepölyttäjä aiheuttaa mulle nivelkipua, kun aina keväisin on tiettyyn aikaan nivelet kipeinä.

Mulla oli raskausaikana kutinaa iltaisin, syy ei selvinnyt, mutta meni lopulta itsestään ohi.

Vierailija
19/74 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla se on johtunut vilja-allergiasta. Ihottumaa on eniten sormissa, sitten käsivarsissa, vyötärön ympärillä ja jalkojen pitkissä osissa.

Antihistamiinit eivät toimi. Ihottuma häviää vain aiheuttajaa välttämällä tai suurilla annoksilla kortisonia.

Vierailija
20/74 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä auttaisi niihin kohtauksiin? En nuku öisin tämän takia ja aiheuttaa ahdistusta nykyään todella paljon. Ap

On siihen antihistamiineja, mutta pitemmän päälle ei ole hyväksi terveydelle.

Itselläni esimerkiksi oireilee, jos iho kärähtää auringossa, syön tiettyjä säilöntäaineita sisältäväviä ruoka-aineita, iho joutuu kosketuksiin homeitiöiden tai joidenkin kemikaalien kanssa, niitä riittää, mutta kunhan kokonaiskuormitus pysyy aisoissa, ongelmaa ei ole.