Mistä teillä on johtunut ihon kutina?
Minulla on ollut pitkään hyvin pahaa kutinaa ympäri kehoa. Kuiva iho minulla ei kuitenkaan ole - rasvaa päivin ja iltaisin, iho ei hilseilee tai ole punoittava tms. Kutinat tulee kohtauksia, varsinkin iltaisin. Tuntuu että sekoan tähän. Olen tutkinut asunnon (ei ole ötököitä), syyhy ei ole, koska ei mitään onteloita tai muilla perheen jäsenillä ei ole mitään. Ei voi olla lintukirppukaan kun ei ole puremajälkiä..
Apua!
Kommentit (74)
Kuivuneesta ihosta ja liian vähästä veden juomisesta.
Laaja kosteusvaurio talossa, siinä kasvoi hometta ja sädesientä. Kutina hävisi kun muutettiin pois. Mitään muita oireita ei ollut.
Minulla nokkosrokko aiheutti kutinaa, tuli yleensä jostakin ruoka-aineesta. Mutta ei siis mistään tietystä vaan aiheuttaja vaihteli. Kutinaa oli jokapuolella. Syyhykin on joskus ollut, mutta oli hyvin selkeästi erilainen. Syyhykutina oli täysin sietämätöntä, itkin ja raavin enkä pystynyt edes kutinalta ajamaan autoa, ystävä ajoi lääkäriin. Sormet ja varpaat kutisi pahiten syyhyssä.
Mulla pahin kutina tulee sokerin syömisen jälkeen. Paprikasta taas menee naama punaseksi ja iho ärtyy ja kuivuu.
T. Atoopikko
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi minust seakin kokeilla vähäksi aikaa jättää systemaattisesti yksi kerrallaan pois yleisesti allergisoivia ruoka-aineita ja katsoa auttaako. Esim. älä syö tällä viikolla enää viljatuotteita, ja jos ei tule mitään muutosta, niin jatka ensi viikolla viljan syöntiä, mutta kokeile jättää vaikka sokeri pois. Mitään suurta pysyvää mylläystä ei kannata yhtäkkiä tehdä ilman että on katsonut ravintoterapeutin avulla, että saa tarvittavat ravintoaineet ruokavaliosta, mutta jos vähäksi aikaa yksi kerrallaan, niin siitä ei mitään haittaa varmastikaan ole.
Itselläni ihon kuivumiseen ja kutinaan on auttanut tyrniöljykapseleiden syöminen. En vain saanut ruokavaliostani tarpeeksi hyviä rasvoja.
Syön todella terveellisesti kun on Crohn tauti, joten välttelen nyt jo viljoja, sokeria jne. Sekä syön tyrniä, mustikkaa jne päivittäin ja vitamiineja.
Maksa-arvot ok, sekä muut. Käyn usein testeissä tuon Crohnin takia.
Ap
Vitamiinit purkista ei välttämättä terveellinen vaihtoehto. Säilöntäaineet vitamiineissa.
Allergian kannalta marjat aiheuttavat yl. vähemmän allergiaa kuin hedelmät, mutta se, että ihosi kutiaa iltaisin viittaa kosketusallergiaan.
Toisaalta sinuna kävisin verikokeissa, jos syöt paljon vitamiineja. Mahdollisesti yliannostus vitamiineja ja näin ollen maksan ja haiman oireilua.
Mitä suosittelisit jos ei kannata purkista ottaa vitamiineja? Olen käynyt pari kk sitten verikokeissa ja kaikki ok.
Kosketusallergia. Hmm. Välillä joudun ottamaan paidan tai housut pois, kun vaatteet sattuu.
Käytän hajusteettomia pesuaineita (nestemäisiä) ja teen yleensä aina ylimääräisen huuhtelun.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mulla pahin kutina tulee sokerin syömisen jälkeen. Paprikasta taas menee naama punaseksi ja iho ärtyy ja kuivuu.
T. Atoopikko
Okei. Yritän jättää sokerin pois, jos auttaisi vähän..
Ap
Vierailija kirjoitti:
Allergia?
Mulla syyksi paljastui vilja-allergia eli vehnä. Kokeile olla välttämisdieetillä muutama viikko. Jos ei sillä helpota, niin mene lääkäriin. Voit syödä maissia, riisiä, tattaria ym. eli gluteenittomia.
Ps asun kerrostalossa, jossa on tehty perusteellinen putkiremppa eli kosteusvaurioita ei ole. Mulla kutinat katosi, kun jätin vehnän kokonaan pois ruokavaliosta. Uudenlaisessa kokkaamisessa on ollut pikkuisen opettelua, mutta onneksi on gluteenittomat tuotteet. Niissäkin kyllä saa lukea tuoteselosteet, että ei löydy vehnäproteiinia.
Mun kutina oli ihan helvetillistä iltaisin.
terv. 52
Syyhyssä ei tule onteloita. Näppylöitä saattaa näkyä siellä täällä.
Kerroin tuolla aiemmin mua raskausaikana vaivanneesta mysteerikutinasta. Se tosiaan meni itsellään ohi, joten syy sille ei koskaan selvinnyt, kun ei sitä niin perin juurin tarvinnut selvitellä, mutta yksi juttu, mikä mahdollisesti vähän auttoi, oli se, että suihkun jälkeen puin valkoiset vaatteet päälle. Vaatteiden väriaineet saattavat olla aikamoisia myrkkyjä, ja mitä tummempi vaate on, sitä enemmän siinä on väriainetta (esim. musta ei ole yleensä mustaa, vaan oikeasti se on punaista tai vihreää, se vain on tosi tosi tummaa).
Mä lopetin kaikkien maitotuotteiden syömisen ja siihen loppui kaikki mun allergiat sekä astma, vaikka en ikinä saanut itse maidosta mitään varsinaisia oireita. Maito ilmeisesti aiheutti elimistössä jonkun sellaisen tilan, joka allergisoi kaikelle muulle.
Suosittelen kokeilemaan maidottomuutta vaikka kuukaudeksi. Nykyään on vaikka mitä kasvipohjaisia vaihtoehtoja maidon tilalle, eikä tartte edes jäätelöstä luopua!
Vierailija kirjoitti:
T. Atoopikko
Ennemminkin epäilisin jotain sairautta, diabetes kenties?
Minulla ja parilla tutulla selvisi mystiset ihottumat näistä, onneksi meidän tuttumme on lääketieteen opiskelija joka haluaa erikoistua ihotauteihin, joten on lukenut ja tutkinut niitä paljon tähän mennessä
- kuiva huoneilma, varmaan Suomessa yleisin vaiva syksystä kevääseen
- ilmeisesti kosteusvaurioisia puutarhakalustesuojia pestiin meidän pesukoneessa, sen jälkeen laitoin sinne omat paitani joihin saattanut jäädä 40 asteessa jotain homesientä. Tuon suojien pesun jälkeen olisi pitänyt tehdä se koneen tyhjä putsausohjelma 95-asteessa.
- ulkomailta ostetut rannekorut joita tuttu piti päiväkausia ranteessa, joissakin kivissä saattaa olla raskasmetalleja ja jopa syaniidia ja se voi hiotessaan liueta ihon pintaan!
- vanhentunut kosmetiikkatuote kuten tuoksu tai voide
- kynsilakat tai muut joissa formaldehydiä
- lääkitys
- puhjennut allergia, tai vanha palannut allergia
- stressi
- jokin mauste, yksi tuttu sai ihottumaa chilistä ja toinen kanelista
Vierailija kirjoitti:
Mä lopetin kaikkien maitotuotteiden syömisen ja siihen loppui kaikki mun allergiat sekä astma, vaikka en ikinä saanut itse maidosta mitään varsinaisia oireita. Maito ilmeisesti aiheutti elimistössä jonkun sellaisen tilan, joka allergisoi kaikelle muulle.
Suosittelen kokeilemaan maidottomuutta vaikka kuukaudeksi. Nykyään on vaikka mitä kasvipohjaisia vaihtoehtoja maidon tilalle, eikä tartte edes jäätelöstä luopua!
Tuo maitomyytti kumottiin jossain vaiheessa. Myös se että maitotuotteet eivät myöskään lisää elimistön limantuotantoa.
korj. maitotuotteet lisäisivät limantuotantoa. Eivät siis lisää sitä.
Vierailija kirjoitti:
Monet ovat tietämättään pahasti allergisia soijalle tai mantelille, joista myös maitotuotekorvikevalmisteita tehdään.
Allergiasta. Olen allerginen zeoliitille ja hajusteille, luultavasti myös monissa kosmeettisissa aineissa oleville teollisille aineille. Olen allerginen myös hammastahnoissa olevalle ksantaanikumille ja arabikumille. Olen erittäin allerginen antiperspiranteissa olevalle alumiinille. Mitä vanhemmaksi tulen, sen enemmän näitä on alkanut ilmaantua.
Ihan ensimmäisenä aloittaisin zeoliitista. Eli älä enää käytä pyykkipulveria. Käytä nestemäisiä pyykinpesuaineita. Vältä myös hajusteita. Itse olin aivan älyttömän allerginen marseillesaippualle jonka piti olla hyvä tuote. Raavin itseni melkein verille. Yritä muutenkin välttää kaikkia hajusteita, varsinkin keinotekoisia. Olen tilannut paljon tuotteita iHerbiltä ja Vitacostilta ja enimmäkseen löytänyt hyvin itselleni sopivia tuotteita. Suomesta on vaikea löytää mitään missä ei ole enimmäkseen teollisia ainesosia, ja se vähä luonnonkosmetiikka mitä täältä saa on järkyttävän kallista.