Paljonko autoon menee rahaa/kk?
Paljonko teillä menee ja paljonko autoilette? Voi laskea mukaan kaikki autoon liittyvät kulut.
Haluaisin tietää paljonko auto vähimmillään kustantaa.
Kommentit (436)
Jos sattuu hyvä tuuri, voi pärjätä 200e/kk (jos ei siis ajele paljon). Jos huono tuuri, niin paljon enemmän. Meillä menee ehkä 400e/kk vanhalla dieseltoyotalla, jos ei laske arvonalenemaa, se ei tässä iässä enää ole suurta... Kilometrejä tulee 20000 vuoteen. Mutta koko ajan on riski että se hajoaa ja tukee joku isompi remppa🤷♀️
Vierailija kirjoitti:
Tämäpäs kysymys tuli hyvään saumaan. Oon tehnyt juuri seurantaa autoni kuluista niin, että laskenut, mitkä tulee auton kuluiksi kuuukausitasolla. Monet maksuista tulee siis kerralla tietylle kuulle, mutta olen laskenut niille kk-erät.
Auto on 2000e auto. Hankittu tutulta luotettavalta ihmiseltä, joten tiesin sen hyväkuntoiseksi ja hyvin huolletuksi.
Tässä kulut per kk:
Vakuutus 34, 71 e (liikennevakuutus, ei kaskoa)
Katsastus 2,91 e
Ajoneuvovero 16, 82 e
-----
Yht. 54,44e
Nykyään mulla ei mene auton huoltoon rahaa, kun miesystäväni huoltaa autoni. Ennen huoltoon meni noin 250e vuodessa eli sen kk-osuus olisi vähän päälle 20 euroa. Nyt on edessä myös kesärenkaiden osto, niihin tulee menemään noin 200 euroa, mutta niilläpä ajelee sitten vuosia.
Suurin kuluerä on ehdottomasti bensa ainakin mulla. Asun pitkien etäisyyksien alueella ja töissäkäyntikuukausina menee noin 200e/kk bensoihin. Nyt korona-aikaan olen tehnyt etätöitä ja bensankulutus tippunut 60e kuussa.
Mikset ole tehnyt aikaisemmin etätöitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parin tonnin auto hankittais ensimmäkseksi autoksi. Onko 200-300e/kk realistinen arvio?
ApMusta vaikuttaa ihan hyvältä arviolta - tai ainakin itse päädyin saman tyyliseen. Ostimme ensimmäisen auton noin kuukausi sitten, vuoden 2008 dieselin. Laskin että käyttövoimavero, liikennevakuutus ja peruskasko tekee meillä 106€/kk yhteensä ja hallipaikka 36€/kk. Tähän päälle sitten ne dieselit, jotka on meidän kulutuksella noin 60€/kk niin ollaan noin kahdessa sadassa eurossa. Sitten pientä varautumista, jos tulee korjattavaa. Auto ostettiin kerralla maksettuna, huollettuna ja katsastettuna niin en ole näitä nyt huomioinut.
Tyypillinen mamma-arvio josta jätetään täysin olennaiset kustannukset kuin arvonalenema pois eikä esim. rengas- ja pesukulujakaan ole listattu. Ja vanhoissa ritsoissa yllättävät korjauskulut saattavat ylittää auton arvon, elämä niiden kanssa on tuuripeliä.
Se riippuu ihan miten tuon lyhennyksen /ostohinnan käsittelee. Jos lyhennät autolainaa ja käsittelet lainan lyhennyksen kuluna, et enää arvon alenemaa ota tietenkään huomioon. Jos taas et lyhennystä huomioi kuluna niin silloin arvon aleneminen on otettava huomioon. Ja jos olet maksanut sen auton kerralla, ja päätät alkaa jälkeenpäin seuraan autoilun kuluja niin jälleen sillä ostohinnalla eli uponneilla kustannuksilla ei kannattavuustarkastelussa ole mitään merkitystä, koska luovut autoilusta tai et, niin ne rahat ovat jo menneet.
Arvonalenema ei ole oleellinen kulu jos koko hankintahinta diskontataan heti ostettaessa, mikä onkin enemmän kuin järkevää jos puhutaan vanhasta ritsasta. Eikä se ole muutenkaan mikään oikea kulu, vaan lähinnä laskennallinen.
Kyllä se arvonalenema vaan on kulu vaikka kuinka yrittäisi sitä voitoksi muuttaa...
Olen vuosia ollut keskiarvo autolija eli ajan sen keskiarvon verran vuodessa n.18000 km. hieman yli 5 v sitten auto maksoi 14500 ja siitä saisi nyt noin 6500eur 90tkm enemmän ajettuna. Bensakulut 7,2l/100km. Verot 330/vuosi, vakuutukset n 500eur/vuosi, huollot 400 eur/vuosi,renkaat 750 eur/5v. Tälle jaksolle ei onneksi ole osunut ylimääräisiä korjauskuluja vaan normihuollot+jarrut uusiksi. Pesen auton 5 krt vuodessa->vettä 50 ltr,sähköä 0,1 kwh/kerta,pesuainetta 1 desi. Parkkipaikka 8eur/kk, 1 sakko 170eur...Tuosta 5v jaksosta voi sitten laskea paljonko tulisi per vuosi
.Huonommalla autolla ajaen kulut vois olla pienemmät mutta pitkää siivua ajettaessa pitää olla kasassa pysyvä auto ja mukava ajettava tietysti.
Setämies
599€/kk leasing. Diesel 130€/kk. Uusi Volvo joka vuosi
Aika tarkkaan 600€/kk 8v. vanha 1.6 diesel Volvo. Kimometrejä tulee n.40000/vuosi (työajoa). Arvonalenemaa ei huomioitu ja huollot halvalla tutulla korjaajalla (merkkikorjaamolla jos käyttäis niin sais lisätä n.50€/kk).
200 e vuodessa vakuutukseen (halvin mahollinen) ja toinen 200 e autoveroon. Bensaan menee ehkä noin 150e kk mutta ajankin tosi vähän. Katsastus 50 e vuodessa ja huolto ongelmista riippuen n. 100-500e vuodessa. Uudet renkaat saa ostaa noin joka kolmas vuosi eli n. 100e vuotta kohti. Eli yhteensä noin about 220 e/kk.
Kyllä vanhempaan autoon saa varata kaikkien pakollisten kulujen päälle sen tuhannen euroa vuodessa korjauksiin. Millon menee pyörän laakeri tai pyyhkijät hajoaa. Tuon tyyppiset on korjaamoilla 200-400e laaki riippuen varaosahinnoittelusta ja työn hinnasta. Itse tekemällä säästää kyllä paljon. Mutta jos siihen ei ole mahdollisuutta, niin kallista on kaikki.
parin vuoden kokemuksella. Tonnin hintainen auto kaupasta, korjaukset vain katsastuksen käskemänä n.350 / vuosi. autovero 200 / vuosi. vakuutus n. 40e / kk. bensaa n. 60e / kk. renkaita tuntunut löytyneen toistaiseksi ilmaiseksi tai puoli-ilmaiseksi, 40 eurolla ostin kaikki renkaat vanteineen talveksi torilta ja taas mennään lahjaksi annetuilla kesäkumeilla. kerran oon käyny parissa vuodesas pesettämässä, maksoi 50 kun oli niin likainen mutta aika turhaa menoa kun taas on likainen jo parissa kuukaudessa. Eipä noihin paljoa rahaa ole pakko käyttää. niin ja kasastus sen 50 vuodessa kun saa käydä jälkitarkastamassa korjausten jälkeen. ja vaikka ei siltä ehkä kuulosta, niin on hyvää kyytiä, nätti auto ja rakas.
Vierailija kirjoitti:
parin vuoden kokemuksella. Tonnin hintainen auto kaupasta, korjaukset vain katsastuksen käskemänä n.350 / vuosi. autovero 200 / vuosi. vakuutus n. 40e / kk. bensaa n. 60e / kk. renkaita tuntunut löytyneen toistaiseksi ilmaiseksi tai puoli-ilmaiseksi, 40 eurolla ostin kaikki renkaat vanteineen talveksi torilta ja taas mennään lahjaksi annetuilla kesäkumeilla. kerran oon käyny parissa vuodesas pesettämässä, maksoi 50 kun oli niin likainen mutta aika turhaa menoa kun taas on likainen jo parissa kuukaudessa. Eipä noihin paljoa rahaa ole pakko käyttää. niin ja kasastus sen 50 vuodessa kun saa käydä jälkitarkastamassa korjausten jälkeen. ja vaikka ei siltä ehkä kuulosta, niin on hyvää kyytiä, nätti auto ja rakas.
Eli kk hinta n. 50 euroa + polttoaineet. Enkä ole tosiaan öljyjäkään vielä vaihtanut, hyvin toimii ja n. 25 000 km jo ajellut tällä.
Vuoden 2015 Opel insignia, bensa 1.6 Turbo, vuodessa kilsoja 20000km, suurin osa matka-ajoa
Ostin käytettynä, jolloin auton arvosta lähtenyt noin puolet. nettiauton mukaan pahin tiputus arvoon takana, mutta toki laskee kun kilometrejä kertyy.
Kuussa:
300 e lainan lyhennys
n. 80 e vakuutus
45 e autopaikka
30 e käsinpesu
Tänä vuonna muita kuluja:
n. 200 e autovero
250 e määräaikaishuolto
2 x 60 e rengashotelli (ei vaihtoa)
650 euroa uudet jarrulevyt ja jarrupalat + vaihto
100 e pesu sis. nopea vahaus
150 e tuulilasivakutuuksen omavastuu
170 e sakko tolpasta
Uudet renkaat maksaa noin 1000 e per kausi.
Miten kellään matalapalkkaisella (1500+ e) on varaa autoon, ihan oikeasti?
Esim. 1700 e (palkka) - 400 e (autokulut) - 1000 e (nykyajan vuokra). Tästä puuttuu vielä eläminen ja yllättävät menot. Sekä lapset.
Katso kiinnostavan auton rekkari, sen perusteella vakuutusyhtiöstä vakuutustarjous (voi tehdä eri firmojen sivuilla netissä), kysy Traficomista verotiedot, mieti paljonko ajatte, auto kuluttaa bensaa noin 5,5-12litraa/100 km, muista polttoaineista (diesel, kaasu, sähkö) en tiedä. Jos riittävän vanha auto, voi korjata itse jos taidot riittää. Jos uudempi, vietävä korjaamoon (maksaa korjaustarpeesta riippuen jkv). Huollot joka tapauksessa tehtävä (öljynvaihto, tulpat jne, hintoja netissä. Pestä voi itse vaikka ti-hallissa. Ja parkkimaksut, ml kerrostalon pihapaikka/talli jne. Kannattaa uhrata ihan itse aikaa selvittämiseen täällä saatujen neuvojen lisäksi.
Merkkikohtaisesti myös varaosat ja huoltohinnat erilaisia, vertaa Mersu, Bemari, Fiat, Opel,Toyota jne. Toki kestävyydessäkin eroja. Renkaiden hinnat varsinainen viidakko, oinnoitetut, uudet, kuvio, talvi/kesä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parin tonnin auto hankittais ensimmäkseksi autoksi. Onko 200-300e/kk realistinen arvio?
ApMusta vaikuttaa ihan hyvältä arviolta - tai ainakin itse päädyin saman tyyliseen. Ostimme ensimmäisen auton noin kuukausi sitten, vuoden 2008 dieselin. Laskin että käyttövoimavero, liikennevakuutus ja peruskasko tekee meillä 106€/kk yhteensä ja hallipaikka 36€/kk. Tähän päälle sitten ne dieselit, jotka on meidän kulutuksella noin 60€/kk niin ollaan noin kahdessa sadassa eurossa. Sitten pientä varautumista, jos tulee korjattavaa. Auto ostettiin kerralla maksettuna, huollettuna ja katsastettuna niin en ole näitä nyt huomioinut.
Tuosta "pienestä varautumisesta" jää katsastukset ja määräaikaishuollot pois, joten tuo 300e/kk ei salli oikein mitään korjattavaa. Yli 10 vuotta vanhassa autossa jotain tulee väkisin.
Seuraan toisen auton kuluja sillä käytän sitä 75% työhön liittyvissä ajoissa.
Ostin sen vuosi sitten n. 30 tkm ajettuna ja nyt autossa on 79tkm.
- huollot, renkaat, pesut, vahautukset yms = 1007 euroa vuodessa
- vakuutukset 744 euroa vuodessa
- Dieselvero 871 euroa vuodessa
- Polttoaine 4410 euroa vuodessa
Yhteensä siis 7032 euroa vuodessa = 586 euroa kuukaudessa = 14,3 eurocenttiä / km
Lisäksi arvonalenema jota nyt on vaikea laskea, sen näkee sitten kun auton myy / vaihtaa.
Toki kaudelle osui uusien renkaiden hankinta mutta tuolla mennään nyt muutama vuosi ja jos sama määrä tulee kilometrejä niin seuraava auto on pieni automaatti hybridi.
Mulla auto vuosimallia 2012, ajan noin kymppitonnin per vuosi, kuukausittain perusajoihin bensaa menee n. 80-100 euroa, vero 160e/vuosi, vakuutukset muistaakseni n. 450e/vuosi, katsastus ehkä 50 e, vuosihuolto n. 200-500e riippuen mitä joutuu tekemään ja missä teettää, saako ilman kuittia jne. Eli vähintään pari tonnia vuodessa plus yllättävät menot, aina voi jotain hajota tms.
Niin ja edelliseen lisäys, totta kai uudet renkaat aika ajoin hankittava :D Niistä ei kannata pihistää.
Pesut hoituu omalla pihalla. Varmasti jotain muitakin kuluja jää tässä mainitsematta.
Lainalyhennys mulla 230e/kk. Bensaa menee n. 250-300e/kk (ajan aika paljon työni puolesta ja saan kilsakorvaukset). Sitten vakuutukset ja verot. Auton ylläpito on kyllä kallista..