Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko autoon menee rahaa/kk?

Vierailija
04.05.2020 |

Paljonko teillä menee ja paljonko autoilette? Voi laskea mukaan kaikki autoon liittyvät kulut.

Haluaisin tietää paljonko auto vähimmillään kustantaa.

Kommentit (436)

Vierailija
121/436 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa, sain hetkeksi itselleni jotain tekemistä. Laskin huvikseni paljon mulla on mennyt autooni, minkä olen omistanut nyt kaksi vuotta.

Auto maksoi 2500 euroa.

Autovero on 20 euroa / kk

Vakuutus mulla on 35 euroa /kk

Renkaiden vaihto 50 euroa / vuosi

Öljyjen vaihto 50 euroa / vuosi

Katsastus 50 euroa / vuosi

Huoltoihin mulla on mennyt kahdessa vuodessa 500 euroa. Etuna hyvä ystävä kuka osaa sörkkiä näitä peltilehmiä ja korjata tietyt asiat huomattavasti halvemmalla mitä korjaamolla. Näiden laskujen mukaan mulla on mennyt vajaa 170 euroa kuussa autoon keskimäärin. Auto on jo pois maksettu ja tahtotilani olisi ajaa se ns. loppuun. Ainakin kaksi vuotta saisi vielä kestää, että ensi keväänä saisi luvan mennä vielä katsastuksesta jotenkin päin ja sitten ajan leiman umpeen kevääseen 2022. Olettaen, että ensi vuonna tarvitsisi korjata vaikkapa 300 eurolla, tulisi neljän vuoden suhteelle hintalappua per kuukausi vähän päälle 130 euroa.

Päälle tietty bensat. Mulla menee bensaan kuusta ja huviretkistä riippuen 80-150 euroa kuussa.

Vierailija
122/436 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kallista homma tuo autoilu.

Onneksi olen urbaani sinkkumies joka pääsee pyörällä kaikkialle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/436 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auto on 11 vuotta vanha eikä siitä ole ollut velkaa enää pitkiin aikoihin.

- liikennevakuutus ja laaja kasko 450 euroa vuodessa

- huoltoon keskimäärin 300 vuodessa, joka toinen vuosi isompi huolto ja joka toinen vuosi pienempi huolto, mut keskimäärin tuo 300

- sekä kesä- että talvirenkaat olen ostanut kertaalleen uudet 10 vuoden sisään, yhteensä 1000 euroa eli 100 euroa/vuosi, itse vaihdan niin ei kuluja

- dieselvero ja autovero n.540 euroa vuodessa

- dieseliä ajojen mukaan, keskikulutus 4,8 litraa sadalla kilsalla

- katsastus kerran vuoteen päästömittauksella n.65 euroa

Eli n.121 euroa kuussa + polttoaineet sen mukaan mitä ajaa.

Vierailija
124/436 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoitti:

Huhhuh en kyllä koskaan hanki autoa. Noilla hinnoilla tekee vuosittain hulppeita kaukomatkoja autonromun sijaan.

Turhuuteen heitetyillä matkustelurahoilla pitää aika hyvää autoa.

Vierailija
125/436 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Verottaja laskee asian puolestamme. Autoilu maksaa keskimääräisellä uudehkolla autolla ja keskimääräisellä noin 18 tonnin vuotuisella ajolla 43 senttiä per kilomerti, eli noin 7000-8000€ vuodessa.

Mutta haitari on suuri ja riippuu siitä että minkälaisella autolla ajaa ja miten ajaa ja pitää kunnossa.

Tuossa on huomioitu arvonalenema ja tuo on hinta jonka saa verottomana km-korvauksena kun ajaa työnantajan ajoja

Jos verottajalta hakee vähennystä omaan ajoon (esim metsäpalstalle menoon) on summa 21 snt / km. Siinä ei huomioida arvonalenemaa, eikä sellaista käytännössä ap:n tonnin ritsassa olekaan.

Kai se arvonalenemakin pitää laskea autoilun kuluihin? Joka vaihdossa sen aleneman joutuu maksamaan.

Auton arvosta riippuen todellinen kulu on tuolla 21 ja 43 sentin välillä, edellyttäen että ajaa sen noin 18 tonnia ja että auton arvo ei ole yli 30 tonnia. Jos ajaa vähemmän tai auto on kalliimpi, niin tuo 43 senttiä ei todennäköisesti enää riitä.

Vierailija
126/436 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä pikkuauto vm 2015 ja kyllä se on n 200 kk mitä autoon menee + bensat. Auto on velaton eikä arvonalenemaa ole laskettu tähän mukaan.

Ap, 200-300 e kk lienee realistinen, toki kun teillä vanhempi auto niin 300-400 e kk voi olla todellisuus, vanhemmassa autossa korjauskuluja tuppaa olemaan enemmän. Tähän päälle bensat.

Vanhemmassa autossa korjauskuluja nimenomaan on vähemmän ku niitä voi itekin korjata. Uudet autot saa viedä korjaukseen huoltsikalle ja maksaa ittesä kipiäksi ku ei niitä osaa ite edes purkaa. Ja uusissa kaikki toimii sähköllä, iso -

Uuden auton korjaukset menee yleensä takuuseen, ei ne silloin mitään maksa ja saa vielä sijaisauton korjausten ajaksi.

Vierailija
127/436 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kirjoitti:

Huhhuh en kyllä koskaan hanki autoa. Noilla hinnoilla tekee vuosittain hulppeita kaukomatkoja autonromun sijaan.

Turhuuteen heitetyillä matkustelurahoilla pitää aika hyvää autoa.

Miksi tuhlata rahaa "hyvään autoon" jos ei ole tarvetta? Eikä niitä säästettyjä rahoja ole pakko matkailuun laittaa. Voi ostaa jotain muuta tai sitten säästellä puskurina.

Vierailija
128/436 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun Mersuun menee kaikki kulut huomioiden noin tonni kuussa. Mutta kun kruisailen iltaisin kaupungilla on hienoa kun tyttöjen päät kääntyvät!

Vierailija
129/436 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudehkon ja hyvän auton pitäminen maksaa noin 500e/kk. Tästä ison osan muodostaa arvon aleneminen. 

Vierailija
130/436 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäpä viime vuosi.

W210 diesel, ostohinta 550€, vakuutukset, verot ym pakolliset 65€/kk.

Korjaukuluja 0€.

Sekalaisia kuluja, polttimot, lasinpesunesteet, pesut ym 30€/kk.

Polttoaineet käytännössä 0€, koska sain km korvauksia sen verran että sillä rahoitin muut ajot.

Leiman loppuessa Afrikan pojat hakivat, maksoivat 300€.

Auto oli siis ostaessa kk sitten leimattu.

Itselleni jäi autosta hyvät talvirenkaat ja jonkinmoiset kesärenkaat. Ne siirtyvät seuraavaan vastavaan.

Vierailija
131/436 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parin tonnin auto hankittais ensimmäkseksi autoksi. Onko 200-300e/kk realistinen arvio?

Ap

100-150€ riittää kk jos parin tonnin auto. Itse kuljen 50km päivässä työmatkaa, se vie satasen verran bensaa kk. Lisäksi vakuutus 120 vuosi, vero, katsastus ja mahdolliset korjauskulut alle 500€ vuosi, renkaat vajaa 200€ vuosi. Noin 150€ pääsee kk autolla jonka arvo ei laske kuin kymmeniä euroja vuodessa.

Vierailija
132/436 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parin tonnin auto hankittais ensimmäkseksi autoksi. Onko 200-300e/kk realistinen arvio?

Ap

Musta vaikuttaa ihan hyvältä arviolta - tai ainakin itse päädyin saman tyyliseen. Ostimme ensimmäisen auton noin kuukausi sitten, vuoden 2008 dieselin. Laskin että käyttövoimavero, liikennevakuutus ja peruskasko tekee meillä 106€/kk yhteensä ja hallipaikka 36€/kk. Tähän päälle sitten ne dieselit, jotka on meidän kulutuksella noin 60€/kk niin ollaan noin kahdessa sadassa eurossa. Sitten pientä varautumista, jos tulee korjattavaa. Auto ostettiin kerralla maksettuna, huollettuna ja katsastettuna niin en ole näitä nyt huomioinut.

Tyypillinen mamma-arvio josta jätetään täysin olennaiset kustannukset kuin arvonalenema pois eikä esim. rengas- ja pesukulujakaan ole listattu. Ja vanhoissa ritsoissa yllättävät korjauskulut saattavat ylittää auton arvon, elämä niiden kanssa on tuuripeliä.

Täällä ko. mamma! Auton mukana tuli hyväkuntoiset talvirenkaat ja uudet kesärenkaat, joiden vaihto ei hetkeen ole aiheellista, näistä kustannuksia sitten myöhemmin jos aion 3000€ autoani pitää niin kauan että tulee aiheelliseksi. Ja verot olivat siis kaikki verot, käyttövoima- ja liikennevero tuossa 106€/kk, hyvä huomio tämäkin. Pesukuluja en toden totta osannut huomioida!

Voisitko vielä avata tuota arvonalenemaa? Kuten totesin ensimmäinen auto kyseessä ja hankittu kk sitten, en tällaista edes ajatellut (sama kuin pesukulujen kanssa..). Maksettu käteisellä 3000€ ja pitoaikaa olen ajatellut noin 18-24kk, auto kun hankittu projektityön vuoksi.

Jos saat tuosta 1000€ myydessä (tuskin), niin arvonalenema tai pääomakustannus tai miksi sitä ikinä haluaa kutsua on 2000€/24kk eli 83€/kk. Lisäksi korjauskulut.

Millä ihmeen logiikalla 3000 euron auton arvosta sulaa alle parissa vuodessa yli 75%  pois?

Pikasella vilauksella katoin nettiautosta 2008 Skoda Octavioita, joita useampi myynnissä kolmella tonnilla vuoden 2006 Octaviat pyöri lähes samoissa hinnoissa. Arvonalenema keskimäärin viidensadan luokkaa.

Tuon hintaluokan autoissa ei se hinta enää hirveästi putoa, kun ei ole paljoa mitä pudota. Noissa kieseissä ei sillä vuosimallilla ole enää juurikaan merkitystä, eikä enää hirveästi kilometreilläkään, ellei ole joku poikkeuksellisen vähän ajettu kyseessä. Tärkeintä on toimintakunto ja onko katastus voimassa.

Arvonalenemalla on merkitystä, mitä tuoreempi auto on kyseessä. Vastaavasti vähemmän, mitä vanhempiin kulkupeleihin mennään. Vanhemmissa autoissa voi saada jopa arvonylenemää esimerkiksi kunnostamalla jonkun kalliin osan esim vaihtomoottori, vaihdelaatikko tms. Naapuri ostelee halpoja alle tonnin ritsoja,  fiksaa niitä ja myy ne hyvällä voitolla pois.

Vierailija
133/436 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Musta vaikuttaa ihan hyvältä arviolta - tai ainakin itse päädyin saman tyyliseen. Ostimme ensimmäisen auton noin kuukausi sitten, vuoden 2008 dieselin. Laskin että käyttövoimavero, liikennevakuutus ja peruskasko tekee meillä 106€/kk yhteensä ja hallipaikka 36€/kk. Tähän päälle sitten ne dieselit, jotka on meidän kulutuksella noin 60€/kk niin ollaan noin kahdessa sadassa eurossa. Sitten pientä varautumista, jos tulee korjattavaa. Auto ostettiin kerralla maksettuna, huollettuna ja katsastettuna niin en ole näitä nyt huomioinut.

Tyypillinen mamma-arvio josta jätetään täysin olennaiset kustannukset kuin arvonalenema pois eikä esim. rengas- ja pesukulujakaan ole listattu. Ja vanhoissa ritsoissa yllättävät korjauskulut saattavat ylittää auton arvon, elämä niiden kanssa on tuuripeliä.

Mä ostin vanhan autoni 4 vuotta sitten 4500e hintaan. Kyllä se arvonalenema on jo pois autosta laskettu, tai voi sitä jonkun vaikka 50e/kk  laskea, jos se jollekin on niin tärkeää.

Muutenkin, ei arvonalenema ole mikään kuukausittainen kustannus. Ei sitä joudu millään lailla maksamaan, ja se realisoituu vasta jos auton myy joskus eteenpäin.

Vierailija
134/436 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko kallista pitää autoa, ihmettelenkin, miten tuilla elävillä on varaa autoon, kun minulla työssäkäyvänä ei olisi?

200e-1000e/kk?

Vierailija
135/436 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole laskenut mutta kallista on auton omistaminen. 2012 Astra, olen omistanut sen noin vuoden verran, toista tonnia mennyt korjauksiin. Kaskovakuutus on noin satasen kuussa, en löytänyt halvempaa. Olen naarmuttanut sitä ahtaan parkkihallin tolppaan, sitä en ole vielä korjauttanut (ei siis vaikuta vakuutuksen hintaan). Asemalla joku teki tahallaan lommon peltiin, omavastuu 200 €. Renkaat ovat rengashotellissa koska selkä kestää huonosti niiden nostelua.

Vierailija
136/436 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole laskenut mutta kallista on auton omistaminen. 2012 Astra, olen omistanut sen noin vuoden verran, toista tonnia mennyt korjauksiin. Kaskovakuutus on noin satasen kuussa, en löytänyt halvempaa. Olen naarmuttanut sitä ahtaan parkkihallin tolppaan, sitä en ole vielä korjauttanut (ei siis vaikuta vakuutuksen hintaan). Asemalla joku teki tahallaan lommon peltiin, omavastuu 200 €. Renkaat ovat rengashotellissa koska selkä kestää huonosti niiden nostelua.

Niin ja pysäköinnistä maksan 50 €/kk omassa ja 36 €/kk työnantajan hallissa.

Vierailija
137/436 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väärin. Opelin omistaminen on kallista. Ohje 1: älä koskaan osta vanhaa Opelia. Ohje 2: älä koskaan osta edes vähän tuoreempaa Opelia. Ohje 3: älä koskaan osta uutta Opelia. Ohje 4: älä koskaan osta minkään ikäistä Opelia.

t: entinen Opelin omistaja

Vierailija
138/436 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla itsellä on vm 2006 oleva Audi, maksoin siitä 10k ostaessani sen kolme vuotta sitten. Kuukaudessa siihen menee bensaa n. 120 €, vakuutukset (on kasko lisäksi) vuodessa n. 900€. Huoltokuluja tässä kolmen vuoden aikana tullut yhteensä 1500€, kun tein laajan jarruremontin. Mutta mitään en vaihtaisi.

Vierailija
139/436 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli muuten kyse auton pitämisestä.

Vierailija
140/436 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

ei, tuplaa kulut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kaksi