Paljonko autoon menee rahaa/kk?
Paljonko teillä menee ja paljonko autoilette? Voi laskea mukaan kaikki autoon liittyvät kulut.
Haluaisin tietää paljonko auto vähimmillään kustantaa.
Kommentit (436)
Itselläni 700 euron v 2003 auto eli ei lainkaan arvonalemista tapahdu.
Kulut. Liikennevakuutus täydet bonukset n.160e vuosi.
Katsastus n.50-70e vuosi
Bensat n.50e kk
Autoa en käytä huollossa lainkaan,korjaan itse mitkä korjattavissa jos ei enää kannata korjata. Romuksi ja uusi peli alle.
Kyllä muutaman satasen autot kestää ilman huoltoa parisen vuotta ihan hyvin.
Hyvä valinta ostaa edullinen auto, säästyy rahaa muuhun.
Meillä on juuri noin 3000e arvoinen auto. Trafille menee 240e vuodessa, vakuutusyhtiöön kaskoineen n 500e /v, katsastus 70e /v parkkipaikka 300e/v renkaat ym korjaukset 100e/v ( ukko osaa korjata) + bensat , no sehän riippuu ajomäärästä.
Mutta siis ilman noita polttoainekulujakin menee 100e kuukaudessa. Siis meille ihan turha rautakasa, kun ilmankin tultaisiin hyvin toimeen ,mutta ,kun ukko tahtoo,,,pitää olla auto.
Vakuutukset kilpailutan joka vuosi.
Ostin juuri 8000€ kaasuauton käteisellä. Trafille vuodessa 200€ autovero ja 200€ käyttövoimavero, eli 30€/kk (sitähän ei katsos tiedä jos joku vaikka ajelee sillä kalliimmalla maakaasulla...)
Liikennevakuutus +peruskasko n. 50€ /kk, polttoaine n. 60-70€ /kk jos ajaa 1 000km/kk.
Korjauskustannuksia ei vielä ole tullut, mutta yleensä on korjattu itse. Parkkimaksuja ei ole, kun ilmainen parkki omassa ja työpaikan pihassa. Katsastus n. 60€/v. Renkaat on upouudet, keskimäärin varmaan 50€ /v jos 5 vuoden välein vaihtaa talvi- ja kesärenkaat.
Ei tultaisi toimeen ilman autoa, kun täällä ei ole julkista liikennettä käytännössä lainkaan.
En nyt jaksa mitään laskelmia vääntää, mutta öööö. Sanotaan näin, että olen opiskelija ja saanut laskut maksettua. En tankkaa isoilla summilla silloin kun se ei ole kannattavaa. Käytän myös kotiinkuljetuksia ja välttelen ajamista silloin, kun tiedän etten voi välittömästi tankata taas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän päivään mennessä meidän perheen autokulut tänä vuonna on ollut 2993,41 €. Mitään arvonalentumisia tuossa ei ole vaan ihan oikeasti kuluneet eurot.
Miehesi joutuu ihan oikeasti laittamaan niitä euroja autokaupassa tiskiin, kun hän vaihtaa autoa taas muutaman vuoden päästä, vaikka sinä et osallistuisi auton ostamisen kustannuksiin. Eli kyllä auton arvon aleneminen kuuluu ihan olennaisesti auton käyttökustannuksiin.
No ei ne siinä kohtaa kyllä kuulu kun ne maksetaan jo etukäteen siinä tiskillä autoa ostaessa. Vain jos kirjanpidollisesti lasket auton arvon olevan sen mitä siitä maksoit niin joudut pääoman arvoa diskonttaamaan sen arvonaleneman verran, mutta en keksi kyllä yhtään syytä miksi joku yksityishenkilö näin tekisi? Ehkä jos ostat auton 100% lainarahalla, ajatuksena että ajat sillä vaikka kolme vuotta, myyt pois ja maksat velan pois niin sinun pitää jemmata sen arvon aleneman verran kuussa jonnekin säästötilille että pystyt maksamaan koko velan pois myytäessä.
Ja tämäkin siis vain jos ottaa sen kolmen vuoden bullet-lainan, muuten joudut laskemaan vain lyhennyksen ja arvonaleneman välisen eron.
Itse ajattelen autoa vähän niin kuin lasta. Jossain vaiheessa voi päästä halvemmalla ja jossain kohtaa rahaa menee enemmän. Loppupeleissä kun arvioi pitkällä ajalla 500€/kk niin ei mene pahasti pieleen. Etenkin jos ennen auton ostoa pitää miettiä onko meillä siihen varaa, niin parempi arvioida ne kulut yläkanttiin.
Ei siitä autosta loppupeleissä ole kauheasti iloa, jos sen omistaminen johtaa siihen, että on varaa autoon, mutta ei sitten oikein mihinkään muuhun. Muistan yhden perheen joka hankki auton ennen kuin heillä oikeasti oli varaa ja huomasivat sitten jossain kohtaa, että ei tässä ole järkeä kun vetää talouden liian tiukalle. Luopuivat sitten autosta ja saivat tilalle paremman elämän. Myöhemmin kun talous heillä koheni, hankkivat sen auton.
Meillä omassa perheessä sama juttu. Oltiin pitkään ilman autoa, kun auton omistaminen olisi tarkoittanut, ettei ole varaa vuosittaiseen ulkomaanmatkaan. Meille se matka oli tärkeämpi kuin auto. Ostettiin auto sitten, kun oli varaa matkustamiseen ja autonpitoon, eikä se auton omistaminen ollut liian kova ponnistus.
Kun auton ostaa, niin helposti se elämä muotoutuu sellaiseksi, että auto tavallaan tekee itse itsensä tarpeelliseksi. Aletaan käydä automarketeissa ja tehdä kotimaanmatkoja (jotka oli liian kalliita sillin kun ei vielä autoa ollut, ulkomaille pääsee halvemmalla) ja sitten kuvioon ilmestyy vene ja mökki eikä siitä autosta enää voi luopua.
Vierailija kirjoitti:
En nyt jaksa mitään laskelmia vääntää, mutta öööö. Sanotaan näin, että olen opiskelija ja saanut laskut maksettua. En tankkaa isoilla summilla silloin kun se ei ole kannattavaa. Käytän myös kotiinkuljetuksia ja välttelen ajamista silloin, kun tiedän etten voi välittömästi tankata taas.
Jos ei viitsi laskelmia vääntää, eikö silloin voi ihan vain jättää vastaamatta?
Missä on noin kalliit katsastukset 80e? Parilla kympillä saa halvimmillaan.
Vierailija kirjoitti:
Parin tonnin auto hankittais ensimmäkseksi autoksi. Onko 200-300e/kk realistinen arvio?
Ap
Parin tonnin autossa voi laskea pääomakulut "nollaan" ja pelkkä pakollinen liikennevakuutus riittää. Siinä tapauksessa tuon 200-300e on ihan realistinen ja siitä pitäisi riittää pikkuremppoihinkin. Bensat tietty päälle.
Huhhuh en kyllä koskaan hanki autoa. Noilla hinnoilla tekee vuosittain hulppeita kaukomatkoja autonromun sijaan.
Mulla menee n. satanen kuussa pakollisiin (verot & vakuutukset) nyt, kun on täydet bonukset. Bensat riippuu ihan siitä paljonko ajelee, joskus menee vain muutama kymppi kuussa, joskus satasia. Muut kulut sen mukaan millainen tuuri auton kanssa käy, paljonko pitää korjailla ja kuinka nopeasti renkaat kuluu. Mulla on vanha halpis ranskalainen, mutta ei sitä juurikaan ole tarvetta huoltaa. Kun joskus hajoaa isommin, laitetaan pois ja uutta halpista tilalle.
Liikaa.
Mutta jos sen kuitenkin haluat ostaa, valitse autotyyppi/malli jossa tunnetusti vähemmän vikoja tai itse korjattavissa, suht vähän km ja jonka vakuutusmaksut ovat pieniä. Vakuutusmaksun pystyy tarkistamaan etukäteen netistä.
Esim. bemareissa on suuret maksut, koska niillä käydään nuorten keskuudessa hurjastelemassa. ;)
Joku tuttu mukaan kun ostat autoa. Jotkin viat on helppoja ja halpoja korjata verrattuna toisiin. Jakopäähihnan vaihto kannatta tarkistaa!
Mulla kulut on katsastus, bensat ja pakollinen liikennevakuutus. Vanhassa halvassa autossa ei ole järkeä pitää kaskoa. Ei veroja inva-kortin takia. Huollot ja muut korjaukset parisataa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parin tonnin auto hankittais ensimmäkseksi autoksi. Onko 200-300e/kk realistinen arvio?
ApMusta vaikuttaa ihan hyvältä arviolta - tai ainakin itse päädyin saman tyyliseen. Ostimme ensimmäisen auton noin kuukausi sitten, vuoden 2008 dieselin. Laskin että käyttövoimavero, liikennevakuutus ja peruskasko tekee meillä 106€/kk yhteensä ja hallipaikka 36€/kk. Tähän päälle sitten ne dieselit, jotka on meidän kulutuksella noin 60€/kk niin ollaan noin kahdessa sadassa eurossa. Sitten pientä varautumista, jos tulee korjattavaa. Auto ostettiin kerralla maksettuna, huollettuna ja katsastettuna niin en ole näitä nyt huomioinut.
Tyypillinen mamma-arvio josta jätetään täysin olennaiset kustannukset kuin arvonalenema pois eikä esim. rengas- ja pesukulujakaan ole listattu. Ja vanhoissa ritsoissa yllättävät korjauskulut saattavat ylittää auton arvon, elämä niiden kanssa on tuuripeliä.
Arvonalenema ei ole oleellinen kulu jos koko hankintahinta diskontataan heti ostettaessa, mikä onkin enemmän kuin järkevää jos puhutaan vanhasta ritsasta. Eikä se ole muutenkaan mikään oikea kulu, vaan lähinnä laskennallinen.
Kyllä se arvonalenema vaan on kulu vaikka kuinka yrittäisi sitä voitoksi muuttaa...
Olen vuosia ollut keskiarvo autolija eli ajan sen keskiarvon verran vuodessa n.18000 km. hieman yli 5 v sitten auto maksoi 14500 ja siitä saisi nyt noin 6500eur 90tkm enemmän ajettuna. Bensakulut 7,2l/100km. Verot 330/vuosi, vakuutukset n 500eur/vuosi, huollot 400 eur/vuosi,renkaat 750 eur/5v. Tälle jaksolle ei onneksi ole osunut ylimääräisiä korjauskuluja vaan normihuollot+jarrut uusiksi. Pesen auton 5 krt vuodessa->vettä 50 ltr,sähköä 0,1 kwh/kerta,pesuainetta 1 desi. Parkkipaikka 8eur/kk, 1 sakko 170eur...Tuosta 5v jaksosta voi sitten laskea paljonko tulisi per vuosi
.Huonommalla autolla ajaen kulut vois olla pienemmät mutta pitkää siivua ajettaessa pitää olla kasassa pysyvä auto ja mukava ajettava tietysti.
Setämies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApMusta vaikuttaa ihan hyvältä arviolta - tai ainakin itse päädyin saman tyyliseen. Ostimme ensimmäisen auton noin kuukausi sitten, vuoden 2008 dieselin. Laskin että käyttövoimavero, liikennevakuutus ja peruskasko tekee meillä 106€/kk yhteensä ja hallipaikka 36€/kk. Tähän päälle sitten ne dieselit, jotka on meidän kulutuksella noin 60€/kk niin ollaan noin kahdessa sadassa eurossa. Sitten pientä varautumista, jos tulee korjattavaa. Auto ostettiin kerralla maksettuna, huollettuna ja katsastettuna niin en ole näitä nyt huomioinut.
Tyypillinen mamma-arvio josta jätetään täysin olennaiset kustannukset kuin arvonalenema pois eikä esim. rengas- ja pesukulujakaan ole listattu. Ja vanhoissa ritsoissa yllättävät korjauskulut saattavat ylittää auton arvon, elämä niiden kanssa on tuuripeliä.
Arvonalenema ei ole oleellinen kulu jos koko hankintahinta diskontataan heti ostettaessa, mikä onkin enemmän kuin järkevää jos puhutaan vanhasta ritsasta. Eikä se ole muutenkaan mikään oikea kulu, vaan lähinnä laskennallinen.
Kyllä se arvonalenema vaan on kulu vaikka kuinka yrittäisi sitä voitoksi muuttaa...
Olen vuosia ollut keskiarvo autolija eli ajan sen keskiarvon verran vuodessa n.18000 km. hieman yli 5 v sitten auto maksoi 14500 ja siitä saisi nyt noin 6500eur 90tkm enemmän ajettuna. Bensakulut 7,2l/100km. Verot 330/vuosi, vakuutukset n 500eur/vuosi, huollot 400 eur/vuosi,renkaat 750 eur/5v. Tälle jaksolle ei onneksi ole osunut ylimääräisiä korjauskuluja vaan normihuollot+jarrut uusiksi. Pesen auton 5 krt vuodessa->vettä 50 ltr,sähköä 0,1 kwh/kerta,pesuainetta 1 desi. Parkkipaikka 8eur/kk, 1 sakko 170eur...Tuosta 5v jaksosta voi sitten laskea paljonko tulisi per vuosi
.Huonommalla autolla ajaen kulut vois olla pienemmät mutta pitkää siivua ajettaessa pitää olla kasassa pysyvä auto ja mukava ajettava tietysti.
Setämies
+katsastukset joita taisi osua 3 ,yht noin 180
[/quote]
Kannattais laittaa vaihtoon jos pelkkiin huoltoihin menee 1500e vuodessa.[/quote]
Minulla ei ainakaan auton vaihto auta. Huolto n 3 kk välein. 300-500 €. Ajan yli 60 T vuoteen. Huoltoväli 15000 km
Riippuu paljon millaisen yksilön ostat, onko edelliset omistajat pitäneet sitä hyvin ja huolehdittu huollot ja korjaukset ajoissa vai onko ollut vaan kulkuvälineenä. Meillä oli n. 10 v vanha Volvo, jossa oli akuutisti aina jotain vikaa, n. 350 e meni itse tehtyihin korjauksiin (eli pelkät osat) joka kk, tähän päälle polttoaineet, vakuutukset ja verot. Päätettiin sitten ostaa aika pian sen tilalle uusi auto. Mutta vanhoissakin autoissa on hyvin pidettyjä yksilöitä, joissa on harvoin muuta korjattavaa kuin kuluvat osat.
400e/kk on aika realistinen budjetti itselläni. Auto vm 2014 kauppakassi, ajoa vain 10 000 km/vuosi.
Lainanlyhennys 230 e/kk
Liikennevakuutus ja täyskasko 60 e/kk
Pysäköinti 25 e/kk
Bensat ajoista riippuen, 30-70e/kk
Ajoneuvovero 110e/v
Renkaat vaihdetaan itse, ei kuluja
Pesen 2-4 krt vuodessa, kulut 50 e/v
Määräaikaishuolto kerran vuodessa 180e
Renkaita tai muita osia en vielä ole joutunut vaihtamaan, auto niin hyvässä kunnossa ja vähän ajettu.
Arvonalenema pelottaa eniten, koska valitsin auton sillä ajatuksella, että jos tulee tiukkaa, sen voi myydä ja saada ns. "omat takaisin". Kahdessa vuodessa arvo on tippunut ainakin maksamani käsirahan verran. Toivon, että sitä tarvetta ei tule, sillä onhan oma auto sellainen mukavuus, mikä mahdollistaa esim. paremmat työssäkäyntimahdollisuudet.
15 000e maksanut auto. Lyhennys about 325e kuussa. Pakolliset maksut about 800e vuodessa. Huollot ehkä 1000e vuodessa, vähän tuuristahan tämä on kiinni. Renkaat ehkä 200-300e vuodessa (ek tartte joka vuosi uusia kesä- ja talvirenkaita, joten toi on about keskiarvoinen hinta vuodelle, kun lasken pidemmältä aikaväliltä).
Ajan noin 2000 km kuussa, joista suurin osa on työajoa. Auton pitää olla luotettava ja turvallinen. Lisäksi neliveto on ehdoton, koska ajan sellaisissa paikoissa maalla ja metsäteillä ympäri vuoden, ettei ole mitään järkeä tehdä sitä hommaa pienellä kaupunkikipolla.