Paljonko autoon menee rahaa/kk?
Paljonko teillä menee ja paljonko autoilette? Voi laskea mukaan kaikki autoon liittyvät kulut.
Haluaisin tietää paljonko auto vähimmillään kustantaa.
Kommentit (436)
Vierailija kirjoitti:
Mun edesmenneellä isällä tuli autoon erittäin vähän kilometrejä, jos juuri ollenkaan, mutta silti hän syrjäseudulla asuvana koki auton tarvitsevansa. Yksin kun asui.
Hän osti joka vuosi "uuden" auton, hinta max. 250€
Auton piti olla katsastettu vähintään 8 kuukauden ajaksi, ja kahdet renkaat piti olla.
Sitten hän otti halvimman mahdollisen vakuutuksen siihen, ja osti bensaa tarvitsemansa määrän.
Kun katsastus meni umpeen, hän möi auton metalliromuksi ja osti "uuden" vastaavan.
Tuota halvemmalla en usko, että autoilua voi hoitaa.
Minä taas en usko Suomessa löytyisi autoa kahdella sadalla, jossa olisi melko uusi leima. Ja luulisin, että joka tapauksessa auto kannattaa katsastaa, jos nyt on oletettavaa, että se menee läpi.
Mutta muuten tuo olisi aikalailla halvin tapa autoilla.
Vierailija kirjoitti:
Miten kellään matalapalkkaisella (1500+ e) on varaa autoon, ihan oikeasti?
Esim. 1700 e (palkka) - 400 e (autokulut) - 1000 e (nykyajan vuokra). Tästä puuttuu vielä eläminen ja yllättävät menot. Sekä lapset.
No, jos asuu yksin niin 1000 euron vuokra onkin ihan posketon, myös pääkaupunkiseudulla. Ja jos asuu yksin, ei auto välttämättä olekaan niin järkevää omistaa. Jos on lapsia, niin on toki enemmän paineita autoon ja isompaan asuntoon, mutta yleensä lapsilla on kaksi huoltajaa.
Uusi auto tulee luultavasti kalleimmaksi koska arvonalenema ja kasko-vakuutus.
Autoiluun voi mennä mitä vaan, mutta halvimmat kulut mitä tiedän, ovat olleet vähän ajettuja vanhoja autoja, ja niiden löytämisessä pitää selata ahkerasti nettipalstoja ja osata myös korjata itse. Toinen mikä vaikuttaa, on miten autoasi kohtelet. Siinä kun kytkintä luistatat, kaasutat ja äkkijarrutat ja olet peltien paukuttelussa huoleton, niin remppaa seuraa varmasti. Suurimmalle osalle rempoista ei voi kuitenkaan mitään, esim. tuulilasi ja pakoputki on kumpikin noin 200-300 euron keissejä melko säännölleen ja vähintään renkaat, pyyhkijät, valot ym. pitää uusia aika ajoin. Kuluvia osia koko auto täynnä ja ruoste voi iskeä.
Jos ei olisi miehen vuorotyötä, mökkiä ja apua tarvitsevaa äitiä, en itse tarvitsisi autoa ollenkaan. Mulla on 20 vuotta vanha Nissan Almera, ostettu toissa vuonna kuolinpesältä vähän ajettuna kauppakassina tonnilla renkaineen ja se kulkee ja on mennyt 2 katsastusta läpi, eli toistaiseksi lähinnä pakolliset maksut, pesut, öljynvaihto ja bensat on menneet. Mieheni työmatka-auto on 18 vuotta vanha Toyota ja katsastuksesta taas sekin läpi, vain vilkku piti korjata. Mutta arpapeliä tämä on, kuluvia osia.....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten kellään matalapalkkaisella (1500+ e) on varaa autoon, ihan oikeasti?
Esim. 1700 e (palkka) - 400 e (autokulut) - 1000 e (nykyajan vuokra). Tästä puuttuu vielä eläminen ja yllättävät menot. Sekä lapset.
No, jos asuu yksin niin 1000 euron vuokra onkin ihan posketon, myös pääkaupunkiseudulla. Ja jos asuu yksin, ei auto välttämättä olekaan niin järkevää omistaa. Jos on lapsia, niin on toki enemmän paineita autoon ja isompaan asuntoon, mutta yleensä lapsilla on kaksi huoltajaa.
Jatkan vielä...onhan auto kallis ylläpidettävä. Ihan ymmärrettävää, että yhden tulonsaajan perheessä ei tyypillisesti ole siihen varaa, varsinkin jos se tulonsaaja on vielä pienituloinen. Olen itsekin ollut taloudellisista syistä ilman autoa, kahden päiväkoti-ikäisen lapsen kanssa ja yhden DI:n tuloilla...
Tuurista kiinni mitä tulee maksamaan. Ei tarvi olla kuin pyörien suuntaus pielessä ja jos ei ajoissa huomaa se on uudet renkaat alle.
Meillä meni kahden auton huoltoon yhden kk:n aikana 6000e kun toisesta katkesi jakohihna ajossa.
Ajetaan n.50 000km vuosi kummallakin autolla.
Huolletaan kun tarvii, ne mitä pystyy tehdään itse kuten öljyn vaihdot, jarruhuollot..
Parin tonnin autokin voi olla oikea lottovoitto jos se tuurilla pysyy kunnossa. Katsoo että kori on ok, mahdollisimman vähän ruostetta yhtään missään. Huollettu säännöllisesti. Ei kuulu kilinää eikä kolinaa mistään kun ajaa. Bonuksena jos renkaat on sellaiset että edes yhden kauden vielä menee edes ne mitkä nyt alla. Varautuu sitten seuraavan kauden renkaisiin ja ostaa.
Ns. Muuttuvia kuluja tankillinen löpöö kestää yli kuukauden ajot eli n. 1500km. Jotain 75€.
Sitten ne kionteet kulut jotka mener joka tapauksessa huolto 2v välen joku satku, katsastus, vakuutus pankin pisteillä, uudet renkaat joskus. Talvirenkaat on alkuperäiset.
Kymmenen vuotta sitten uutena auto maksoi n. 24 tonnia, joten arvonalenema oli 2000/vuosi, nyt nolla. Toivottavasti on vielä paljon kilometrejä edessä, uudet patteritoimiset ei vakuuta, ylihintaisia ja/tai kinnereitä eikä paikkaa latailla.
Vierailija kirjoitti:
Uusi auto tulee luultavasti kalleimmaksi koska arvonalenema ja kasko-vakuutus.
Autoiluun voi mennä mitä vaan, mutta halvimmat kulut mitä tiedän, ovat olleet vähän ajettuja vanhoja autoja, ja niiden löytämisessä pitää selata ahkerasti nettipalstoja ja osata myös korjata itse. Toinen mikä vaikuttaa, on miten autoasi kohtelet. Siinä kun kytkintä luistatat, kaasutat ja äkkijarrutat ja olet peltien paukuttelussa huoleton, niin remppaa seuraa varmasti. Suurimmalle osalle rempoista ei voi kuitenkaan mitään, esim. tuulilasi ja pakoputki on kumpikin noin 200-300 euron keissejä melko säännölleen ja vähintään renkaat, pyyhkijät, valot ym. pitää uusia aika ajoin. Kuluvia osia koko auto täynnä ja ruoste voi iskeä.
Jos ei olisi miehen vuorotyötä, mökkiä ja apua tarvitsevaa äitiä, en itse tarvitsisi autoa ollenkaan. Mulla on 20 vuotta vanha Nissan Almera, ostettu toissa vuonna kuolinpesältä vähän ajettuna kauppakassina tonnilla renkaineen ja se kulkee ja on mennyt 2 katsastusta läpi, eli toistaiseksi lähinnä pakolliset maksut, pesut, öljynvaihto ja bensat on menneet. Mieheni työmatka-auto on 18 vuotta vanha Toyota ja katsastuksesta taas sekin läpi, vain vilkku piti korjata. Mutta arpapeliä tämä on, kuluvia osia.....
Juurikin näin, uuden auton kustannus on korkea, mutta ennustettava. Uudehkon auton kustannus on matalampi, mutta on enemmän epävarmuustekijöitä. Halvan auton kustannuksen odotusarvo on pienin, mutta voi tulla remontteja tai muuta. Tässä on kyllä se hyvä puoli, että on omissa käsissä päättää, tekeekö remontin vai ei ja näin ollen taloudellinen riski ei välttämättä realisoidu. Tosin silloin realisoituu se riski, että joutuu olemaan ilman autoa.
Me ostetaan aina n. 1000 euron auto ja se kestää yleensä ilman mitään suurempia korjauksia kolmisen vuotta. Siihen pelkkä liikennevakuutus ja autovero sekä bensaa menee työ- ja kauppajoihin n. 60 euroa kuussa. Mulla on siis tuo auto oikeastaan vain työn vuoksi. Meillä menee siis n. 210 euroa kuussa autoon.
En ole laskenut mitään siihen, että autoa vaihdettaessa saamme vaihtoautosta välirahaa. Sen lasken menevät auton pieniin korjauksiin.
Osta joku 1000-2000 euron hintainen auto. Esim. toyota. Halpaan autoon ei tarvitse ottaa muuta kuin pakollinen liikennevakuutus. Vakuutuksien hinnat eri autoihin ovat eri hintaisia. Mitä suurempi auto, sitä kalliimpi vakuutus jne. Käyttökulut riippuvat lähinnä käytöstä. Mutta halvan ja hyvän auton, jos aikoo ostaa, niin se olisi esim toyota yaris. Voi kyllä maksaa 2000-3000 t€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parin tonnin auto hankittais ensimmäkseksi autoksi. Onko 200-300e/kk realistinen arvio?
ApMusta vaikuttaa ihan hyvältä arviolta - tai ainakin itse päädyin saman tyyliseen. Ostimme ensimmäisen auton noin kuukausi sitten, vuoden 2008 dieselin. Laskin että käyttövoimavero, liikennevakuutus ja peruskasko tekee meillä 106€/kk yhteensä ja hallipaikka 36€/kk. Tähän päälle sitten ne dieselit, jotka on meidän kulutuksella noin 60€/kk niin ollaan noin kahdessa sadassa eurossa. Sitten pientä varautumista, jos tulee korjattavaa. Auto ostettiin kerralla maksettuna, huollettuna ja katsastettuna niin en ole näitä nyt huomioinut.
Tyypillinen mamma-arvio josta jätetään täysin olennaiset kustannukset kuin arvonalenema pois eikä esim. rengas- ja pesukulujakaan ole listattu. Ja vanhoissa ritsoissa yllättävät korjauskulut saattavat ylittää auton arvon, elämä niiden kanssa on tuuripeliä.
Arvonalenema ei ole oleellinen kulu jos koko hankintahinta diskontataan heti ostettaessa, mikä onkin enemmän kuin järkevää jos puhutaan vanhasta ritsasta. Eikä se ole muutenkaan mikään oikea kulu, vaan lähinnä laskennallinen.
Kyllä se arvonalenema vaan on kulu vaikka kuinka yrittäisi sitä voitoksi muuttaa...
No siinä tapauksessa kyllä jos et laske auton hankintaa lainkaan kuluksi. En kyllä keksi mikä järki siinä olisi, paitsi jos sait auton ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parin tonnin auto hankittais ensimmäkseksi autoksi. Onko 200-300e/kk realistinen arvio?
ApMusta vaikuttaa ihan hyvältä arviolta - tai ainakin itse päädyin saman tyyliseen. Ostimme ensimmäisen auton noin kuukausi sitten, vuoden 2008 dieselin. Laskin että käyttövoimavero, liikennevakuutus ja peruskasko tekee meillä 106€/kk yhteensä ja hallipaikka 36€/kk. Tähän päälle sitten ne dieselit, jotka on meidän kulutuksella noin 60€/kk niin ollaan noin kahdessa sadassa eurossa. Sitten pientä varautumista, jos tulee korjattavaa. Auto ostettiin kerralla maksettuna, huollettuna ja katsastettuna niin en ole näitä nyt huomioinut.
Tyypillinen mamma-arvio josta jätetään täysin olennaiset kustannukset kuin arvonalenema pois eikä esim. rengas- ja pesukulujakaan ole listattu. Ja vanhoissa ritsoissa yllättävät korjauskulut saattavat ylittää auton arvon, elämä niiden kanssa on tuuripeliä.
Arvonalenema ei ole oleellinen kulu jos koko hankintahinta diskontataan heti ostettaessa, mikä onkin enemmän kuin järkevää jos puhutaan vanhasta ritsasta. Eikä se ole muutenkaan mikään oikea kulu, vaan lähinnä laskennallinen.
Kyllä se arvonalenema vaan on kulu vaikka kuinka yrittäisi sitä voitoksi muuttaa...
Olen vuosia ollut keskiarvo autolija eli ajan sen keskiarvon verran vuodessa n.18000 km. hieman yli 5 v sitten auto maksoi 14500 ja siitä saisi nyt noin 6500eur 90tkm enemmän ajettuna. Bensakulut 7,2l/100km. Verot 330/vuosi, vakuutukset n 500eur/vuosi, huollot 400 eur/vuosi,renkaat 750 eur/5v. Tälle jaksolle ei onneksi ole osunut ylimääräisiä korjauskuluja vaan normihuollot+jarrut uusiksi. Pesen auton 5 krt vuodessa->vettä 50 ltr,sähköä 0,1 kwh/kerta,pesuainetta 1 desi. Parkkipaikka 8eur/kk, 1 sakko 170eur...Tuosta 5v jaksosta voi sitten laskea paljonko tulisi per vuosi
.Huonommalla autolla ajaen kulut vois olla pienemmät mutta pitkää siivua ajettaessa pitää olla kasassa pysyvä auto ja mukava ajettava tietysti.
Setämies
Oletko montakin kuukausittaista laskua saanut autosi arvonalenemasta? Niin. Eli se ei ole autoilun kulu koska olet maksanut sen jo auton ostaessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
parin vuoden kokemuksella. Tonnin hintainen auto kaupasta, korjaukset vain katsastuksen käskemänä n.350 / vuosi. autovero 200 / vuosi. vakuutus n. 40e / kk. bensaa n. 60e / kk. renkaita tuntunut löytyneen toistaiseksi ilmaiseksi tai puoli-ilmaiseksi, 40 eurolla ostin kaikki renkaat vanteineen talveksi torilta ja taas mennään lahjaksi annetuilla kesäkumeilla. kerran oon käyny parissa vuodesas pesettämässä, maksoi 50 kun oli niin likainen mutta aika turhaa menoa kun taas on likainen jo parissa kuukaudessa. Eipä noihin paljoa rahaa ole pakko käyttää. niin ja kasastus sen 50 vuodessa kun saa käydä jälkitarkastamassa korjausten jälkeen. ja vaikka ei siltä ehkä kuulosta, niin on hyvää kyytiä, nätti auto ja rakas.
Eli kk hinta n. 50 euroa + polttoaineet. Enkä ole tosiaan öljyjäkään vielä vaihtanut, hyvin toimii ja n. 25 000 km jo ajellut tällä.
No ei toimi kauaa jos et öljyjä vaihda. Kympin välein vähintään vanhassa ritsassa tai kaksi kertaa vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu paljon ajaa?
Jos päivittäin tulee edes-takas ajoa yli 50km, niin pyöreästi 50euroa viikko.
Jos kahden tonnin rämä, niin päästöt todennäköisesti laittavat ajoneuvoverotuksen jonnekin 300euron/vuosi tuntumille
Vakuutus toiset 200 euroa vuodessa jos ei bonareita, kaskoa ei välttis kannata ottaa.
Korjauksia joutunee tekemään, vähintään 300 vuodessa ainakin perushuoltoineen.
Renkaat jos joutuu uusimaan niin kiinalaisilla joku 250euroa setti, talvirenkaat varmaan 350 jos haluaa turvallista matkaa.
Mulla on alle 2000 rämä mutta diese ja veto melkein 800€/vuosi.
Kuukauden kulut
-Lyhennys 500e
-Polttoaine keskimäärin 350e
-Autopesu 30-60e
-Autopaikan vastike 15e
-AdBlue, tuulilasinpesuneste n.10-15e
Vuoden kulut
-Trafi 450e
-Vakuutus joku 800e?
-Renkaiden vaihto+säilytys joku 150e
-Huollot 400-600e arvioisin
Ajan kuukaudessa n. 3500km, auto työssä välttämätön. Sisältää työtarvikkeita. Kulut vuodessa taitaa olla siis lähempänä 15k. Auto voisi olla halvempikin mutta maksan mielelläni paremmasta ajoturvallisuudesta ja -mukavuudesta, tulen kököttämään autossa vielä kymmeniä vuosia ja tuhansia kilometrejä näillä näkymin.
Itselläni 1500e auto. Verot ja vakuutukset vuodessa yhteensä 360e. Katsastus 60e. Huoltaa tai korjata tuota romua ei ole tarvinnut pariin vuoteen, öljyt ja suodattimen tosin olen kerran vaihtanut huumorilla. Se maksoi noin 40e. Auton arvon alenemalla ei ole tässä laskelmassa mitään vaikutusta, koska melkein mistä tahansa katsastetusta ja toimivasta autosta saa n. 1000e.
Yhteensä siis PAKOLLISIA KULUJA 420e vuodessa tai 35e kuukaudessa. Tähän päälle tulee tietysti polttoaineet, mutta se vaihtelee paljon käyttötarpeen mukaan.
Jos itse pystyy tekemään huollot ja korjaukset niin autoilussa säästää huomattavasti. Osien hinnoissa on myös erittäin suurta vaihtelua eri automerkkien välillä. Esim BMW vs VW. Tavallisen auton korjauksiin 2-300e vuodessa riittää helposti ja kuten minun autoni, ei korjauksiin tai huoltoihin ole mennyt yhtä öljynvaihtoa lukuunottamatta euroakaan.
Vakuutuksen hintaan vaikuttaa mahdolliset bonukset ja tekemäsi sopimus.
Verojen määrään vaikuttaa auton ikä/paino/päästöt.
Nyt on työsuhdeliisarina hybridi-Volvo, 587 euroa/kk + bensat 250 euroa normiajoilla.
8 vuotta sitten viimeksi oma auto. Käytettynä ostettu diesel Octavia. Lyhennys oli 600 eur/kk, dieselit 200-250 euroa/kk, vakuutus 450 eur/vuosi (laajalla kaskolla), katsastus 80 eur/2 vuotta, huollot 250 eur/vuosi, renkaita ostettiin i yhden sarjat molempia, pesut yms. ylläpito noin 40 eur/kk.
Tuosta kun laskee, ilman arvonalemaa kuukausikustannuksen päästään 900 - 950 eur/kk.
Arvonalenema oli noin 350 eur/kk.
Kilometrejä tuli omalla autolla 45 000/vuosi, liisarin kanssa olen lisännyt etätyötä joten kilometrejä tulee nyt 30 000/vuosi. Tänä vuonna koronan takia kilometrit painuu jonnekin 15 000 - 20 000 kilometriin.
Aika no brainer valita työsuhdeauto, vaikka ei ole edes kovin edullinen liisausmalli meillä käytössä. Edelliset kaksi liisaria olivat kustannuksiltaan noin 100- 150 euroa halvempia kuin nykyinen. Olivat tosin puolta halvempia automallejakin.
Olen joskus pitänyt kirjaa , se oli n. 400 e / kk. Auto on " jenkki Maasturi ",. super kasko vakuutuksella. Itse pesen tuossa tallin edessä yleensä. Kaiken muun palvelun ostan. En parkeraa maksullisiin halleihin. Vahdan autoa aina kahden tai kolmen vuoden välein. Joka päivä ajossa.
Olen itse huomannut että jonain kuukautena ei mene yhtään, jos ei aja. Sitten seuraavana kuukautena saattaa mennä useampi satanen, jos tulee esimerkiksi vakuutuslasku. Semmoisena kuukautena menee kans paljon, kun pitää viedä auto huoltoon. Tässä voisi varmaan säästää, mutta tällainen blondi ei kyllä osaisi itse tehdä mitään ja ei nykyautoille kuulemma pystykään. Eli vastaus kysymykseen: Riippuu ihan kuukaudesta paljonko rahaa menee.
Jos on yhtään uudempi auto, niin ylivoimaisesti suurin kuluerä on arvon aleneminen. Olet laittanut vaikkapa 30 000 euroa rahaa autoon kiinni ja joka vuosi tuosta summasta sulaa tuhansia pois.
Jollain vanhemmalla ja halvemmalla autolla ei arvon laskuun mene kuin joitain satasia vuodessa - jos sitäkään.
Eli kuukausittaisena menetettynä rahana uudehkon auton osalta voi pelkkä arvon aleneminen olla helposti 300 - 500 euroa. Raha, mikä kuluu tekemättä mitään tai maksamatta mitään.
Itse juoksevat kulut riippuvat taas paljon käytöstä ja käyttövoimasta. Keskimääräisellä autoilijalla varmaan puhutaan
-n. 100 euroa, jos autona on sähköauto
-n. 150 euroa, jos hybridi ja kilometrit osuvat auton rangeen hyvin
-n. 200+ euroa, jos bensa-auto järkevällä kulutuksella
kaikissa on oletuksena vakuutus täysillä bonuksilla, eikä mitään isoja remppoja, kun uudehkoista autoista kyse.
Mun edesmenneellä isällä tuli autoon erittäin vähän kilometrejä, jos juuri ollenkaan, mutta silti hän syrjäseudulla asuvana koki auton tarvitsevansa. Yksin kun asui.
Hän osti joka vuosi "uuden" auton, hinta max. 250€
Auton piti olla katsastettu vähintään 8 kuukauden ajaksi, ja kahdet renkaat piti olla.
Sitten hän otti halvimman mahdollisen vakuutuksen siihen, ja osti bensaa tarvitsemansa määrän.
Kun katsastus meni umpeen, hän möi auton metalliromuksi ja osti "uuden" vastaavan.
Tuota halvemmalla en usko, että autoilua voi hoitaa.