Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko autoon menee rahaa/kk?

Vierailija
04.05.2020 |

Paljonko teillä menee ja paljonko autoilette? Voi laskea mukaan kaikki autoon liittyvät kulut.

Haluaisin tietää paljonko auto vähimmillään kustantaa.

Kommentit (436)

Vierailija
21/436 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parin tonnin auto hankittais ensimmäkseksi autoksi. Onko 200-300e/kk realistinen arvio?

Ap

Musta vaikuttaa ihan hyvältä arviolta - tai ainakin itse päädyin saman tyyliseen. Ostimme ensimmäisen auton noin kuukausi sitten, vuoden 2008 dieselin. Laskin että käyttövoimavero, liikennevakuutus ja peruskasko tekee meillä 106€/kk yhteensä ja hallipaikka 36€/kk. Tähän päälle sitten ne dieselit, jotka on meidän kulutuksella noin 60€/kk niin ollaan noin kahdessa sadassa eurossa. Sitten pientä varautumista, jos tulee korjattavaa. Auto ostettiin kerralla maksettuna, huollettuna ja katsastettuna niin en ole näitä nyt huomioinut.

Tyypillinen mamma-arvio josta jätetään täysin olennaiset kustannukset kuin arvonalenema pois eikä esim. rengas- ja pesukulujakaan ole listattu. Ja vanhoissa ritsoissa yllättävät korjauskulut saattavat ylittää auton arvon, elämä niiden kanssa on tuuripeliä.

Ja veroistakin oli mainittu vain käyttövoimavero muttei vuosittaista ajoneuvoveroa.

Vierailija
22/436 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parin tonnin auto hankittais ensimmäkseksi autoksi. Onko 200-300e/kk realistinen arvio?

Ap

Musta vaikuttaa ihan hyvältä arviolta - tai ainakin itse päädyin saman tyyliseen. Ostimme ensimmäisen auton noin kuukausi sitten, vuoden 2008 dieselin. Laskin että käyttövoimavero, liikennevakuutus ja peruskasko tekee meillä 106€/kk yhteensä ja hallipaikka 36€/kk. Tähän päälle sitten ne dieselit, jotka on meidän kulutuksella noin 60€/kk niin ollaan noin kahdessa sadassa eurossa. Sitten pientä varautumista, jos tulee korjattavaa. Auto ostettiin kerralla maksettuna, huollettuna ja katsastettuna niin en ole näitä nyt huomioinut.

Tyypillinen mamma-arvio josta jätetään täysin olennaiset kustannukset kuin arvonalenema pois eikä esim. rengas- ja pesukulujakaan ole listattu. Ja vanhoissa ritsoissa yllättävät korjauskulut saattavat ylittää auton arvon, elämä niiden kanssa on tuuripeliä.

Ja veroistakin oli mainittu vain käyttövoimavero muttei vuosittaista ajoneuvoveroa.

Mies maksaa eli ei maksa mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/436 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Täällä ko. mamma! Auton mukana tuli hyväkuntoiset talvirenkaat ja uudet kesärenkaat, joiden vaihto ei hetkeen ole aiheellista, näistä kustannuksia sitten myöhemmin jos aion 3000€ autoani pitää niin kauan että tulee aiheelliseksi. Ja verot olivat siis kaikki verot, käyttövoima- ja liikennevero tuossa 106€/kk, hyvä huomio tämäkin. Pesukuluja en toden totta osannut huomioida!

Voisitko vielä avata tuota arvonalenemaa? Kuten totesin ensimmäinen auto kyseessä ja hankittu kk sitten, en tällaista edes ajatellut (sama kuin pesukulujen kanssa..). Maksettu käteisellä 3000€ ja pitoaikaa olen ajatellut noin 18-24kk, auto kun hankittu projektityön vuoksi.

Vierailija
24/436 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Täällä ko. mamma! Auton mukana tuli hyväkuntoiset talvirenkaat ja uudet kesärenkaat, joiden vaihto ei hetkeen ole aiheellista, näistä kustannuksia sitten myöhemmin jos aion 3000€ autoani pitää niin kauan että tulee aiheelliseksi. Ja verot olivat siis kaikki verot, käyttövoima- ja liikennevero tuossa 106€/kk, hyvä huomio tämäkin. Pesukuluja en toden totta osannut huomioida!

Voisitko vielä avata tuota arvonalenemaa? Kuten totesin ensimmäinen auto kyseessä ja hankittu kk sitten, en tällaista edes ajatellut (sama kuin pesukulujen kanssa..). Maksettu käteisellä 3000€ ja pitoaikaa olen ajatellut noin 18-24kk, auto kun hankittu projektityön vuoksi.

Jos saat tuosta 1000€ myydessä (tuskin), niin arvonalenema tai pääomakustannus tai miksi sitä ikinä haluaa kutsua on 2000€/24kk eli 83€/kk. Lisäksi korjauskulut.

Vierailija
25/436 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajan vähän ja auto on alle 10v vanha Seat Ibiza. Tankilla käyn joka toinen kuukausi, bensaan menee siis keskimäärin 20-30e/kk. Jos työmatka olisi niin pitkä että siihen tarvitsisi autoa, bensankulutus olisi helposti kolmin-nelinkertainen. Vuosihuolto ja vakuutusmaksut tekevät muutaman satasen vuodessa. Myönnän etten muista paljonko juuri auton vakuutuksia maksan, kun vakuutukset on kilpailutettu könttäsummana. Heitetään siis että minulla menisi alle satanen kuussa, jos vakuutus- ja huoltomaksut jaettaisiin tasaisesti koko vuodelle. Tosiasiassahan auto kustantaa useimpina kuukausina bensan verran, ja sitten joinakin kuukausina satasia siihen päälle.

Vierailija
26/436 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Jos ostat 3 000 euron auton ja saat siitä 24 kk päästä 2 000 euroa on auton arvon alenema 1 000 € : 24 kk = 41,67 euroa kuukaudessa. Jos auton arvo on vastaavasti 30 000 euroa ja saat siitä 24 kk päästä 20 000 euroa on auton arvon alenema vastaavasti 416,70 euroa kuukaudessa.

Vierailija
27/436 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäpäs kysymys tuli hyvään saumaan. Oon tehnyt juuri seurantaa autoni kuluista niin, että laskenut, mitkä tulee auton kuluiksi kuuukausitasolla. Monet maksuista tulee siis kerralla tietylle kuulle, mutta olen laskenut niille kk-erät.

Auto on 2000e auto. Hankittu tutulta luotettavalta ihmiseltä, joten tiesin sen hyväkuntoiseksi ja hyvin huolletuksi.

Tässä kulut per kk:

Vakuutus 34, 71 e (liikennevakuutus, ei kaskoa)

Katsastus 2,91 e 

Ajoneuvovero 16, 82 e

-----

Yht. 54,44e

Nykyään mulla ei mene auton huoltoon rahaa, kun miesystäväni huoltaa autoni. Ennen huoltoon meni noin 250e vuodessa eli sen kk-osuus olisi vähän päälle 20 euroa. Nyt on edessä myös kesärenkaiden osto, niihin tulee menemään noin 200 euroa, mutta niilläpä ajelee sitten vuosia.

Suurin kuluerä on ehdottomasti bensa ainakin mulla. Asun pitkien etäisyyksien alueella ja töissäkäyntikuukausina menee noin 200e/kk bensoihin. Nyt korona-aikaan olen tehnyt etätöitä ja bensankulutus tippunut 60e kuussa.

Vierailija
28/436 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

-lainan lyhennys 200e/kk (ei korkoja ei kuluja)

-bensa 150e/kk

-huolto 300e/vuosi

-renkaat 300e/vuosi

-vakuutus 300e/vuosi

-vero (en muista tarkkaan) 300e vuosi

Lisäksi satunnaisia osia kuten jarrupaloja ja pyyhkijöitä 150e/vuosi. Pissapojan nesteet 20e/vuosi.

Laske tuosta mitä maksaa

Vierailija
29/436 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Jos ostat 3 000 euron auton ja saat siitä 24 kk päästä 2 000 euroa on auton arvon alenema 1 000 € : 24 kk = 41,67 euroa kuukaudessa. Jos auton arvo on vastaavasti 30 000 euroa ja saat siitä 24 kk päästä 20 000 euroa on auton arvon alenema vastaavasti 416,70 euroa kuukaudessa.

Kiitos vastauksesta! Ajattelin tässä kuluja, joita minulla kuukausittain on ja joita maksan siitä että minulla on auto käytössä - en siis jyvittänyt esimerkiksi tuota (jo maksettua) 3000€ hankintahintaakaan. Kyllähän tuo arvonalenemisen huomiointi noissa arvokkaammissa autoissa käy ihan järkeen. Hyvä oppi tuleviin autokeskusteluihin.

Eli päivitän kk-laskelmaani:

Tiedossa olevat:

Verot + vakuutukset: 106€

Parkkipaikka: 36€

Polttoaine (arvio): 60€

Pesu: 15€/kk

Varautuminen korjauksiin: 100€ (1200€/vuosi)

Yhteensä: 317€/kk

Rahoituskustannukset:

Ostettu käteisellä, ei jyvitetty käyttökuukausille

Arvonalenemaa/jälleenmyyntiarvoa ei huomioitu.

Huomioitava:

Ostettu huollettuna ja katsastettuna (ei huomioitu kuluissa)

Uudet kesärenkaat ja yhden kauden ajetut talvirenkaat (ei huomioitu kuluissa)

Vierailija
30/436 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin 300 €/kk + auton lainan lyhynnykset 300 €/kk + auton arvon aleneminen 300 €/kk + bensat 150 €/kk = 1 150 euroa kuukaudessa. (Tähän ei kuulu pysäköintikulut + lähes pakolliset 1-2 rikesakkoa ylinopeudesta jos on ajatellut ajaa suurin piirtein muun liikennevirran vauhtia)

Tämä on kyllä ollut aina ihmeellinen tapa laseka kustannukset eli lasketaan sekä lyhennykset että auton arvon aleneminen. 

Tuossahan auton hinta tulee laskettua kahteen kertaan.  Kaikki lyhennykset= auton hinta (toki päälle vielä korot). Auton arvonaleneminen = maksimissaan auton hinta. Toki nämä jaksottuu hieman eri tavalla. 

Vierailija
31/436 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämäpäs kysymys tuli hyvään saumaan. Oon tehnyt juuri seurantaa autoni kuluista niin, että laskenut, mitkä tulee auton kuluiksi kuuukausitasolla. Monet maksuista tulee siis kerralla tietylle kuulle, mutta olen laskenut niille kk-erät.

Auto on 2000e auto. Hankittu tutulta luotettavalta ihmiseltä, joten tiesin sen hyväkuntoiseksi ja hyvin huolletuksi.

Tässä kulut per kk:

Vakuutus 34, 71 e (liikennevakuutus, ei kaskoa)

Katsastus 2,91 e 

Ajoneuvovero 16, 82 e

-----

Yht. 54,44e

Nykyään mulla ei mene auton huoltoon rahaa, kun miesystäväni huoltaa autoni. Ennen huoltoon meni noin 250e vuodessa eli sen kk-osuus olisi vähän päälle 20 euroa. Nyt on edessä myös kesärenkaiden osto, niihin tulee menemään noin 200 euroa, mutta niilläpä ajelee sitten vuosia.

Suurin kuluerä on ehdottomasti bensa ainakin mulla. Asun pitkien etäisyyksien alueella ja töissäkäyntikuukausina menee noin 200e/kk bensoihin. Nyt korona-aikaan olen tehnyt etätöitä ja bensankulutus tippunut 60e kuussa.

Yllättävän edulliset nuo peruskulut!

32/436 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannat omistaa autoa jos se ei ole välttämätöntä ja pärjää julkisilla kulkuvälineillä.

Oli muuten outoa, kun äitini vuokraa omaa kerrostalon autopaikkaansa Kuopion keskustassa ja hän vuokrasi sen viime vuonna miehelle, joka kertoi itsekin asuvansa keskustassa ihan vieressä, ja hän kertoi hankkineensa auton siksi, koska heille on pian tulossa vauva. Mä en tiennytkään, että jos ihminen saa vauvan , niin silloin pitää hankkia oma auto, että silloin ei voi vauvan kanssa kulkea julkisilla. Mitenköhän jos on niin pienet tulot, ettei ole varaa hankkia autoa ja on vauva tulossa, niin maksaakohan silloin sosiaalitoimisto tai Kela auton ja siitä aiheutuvat kulut?

Vierailija
33/436 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-bensa 150e/kk

-huolto 300e/vuosi

-renkaat 300e/vuosi

-vakuutus 300e/vuosi

Lisäksi satunnaisia osia kuten jarrupaloja ja pyyhkijöitä 150e/vuosi. Pissapojan nesteet 20e/vuosi.

Laske tuosta mitä maksaa

Vähänkään kallimmassa autossa vakuutukseen saat lisätä tonnin lisää (kasko + liikennevakuutus). Normi autossa vakuutuksen osuus on noin 100/kk, jos ei puhuta mistään parin tonnin ritsasta. Isot huollot on tuplat tuosta hinnasta. Välillä myös huoltojen ulkupuolisia ylläreitä, joihin saa helposti palamaan tonnit poikineen kuten pakoputkiston uusiminen. Katsastukseen menee myös rahaa ja siihen päälle pakokaasumittaus. Auton arvon alennus on fakta mikä on huomioitava auton kustannuksissa. Se on helposti sen 300 €/kk. Jos siis käytät autoa säännöllisesti ja vaihdat sitä esim. 5 vuoden välein.

Vierailija
34/436 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

100e bensaan. Siinäpä se.

Vierailija
35/436 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-bensa 150e/kk

-huolto 300e/vuosi

-renkaat 300e/vuosi

-vakuutus 300e/vuosi

Laske tuosta mitä maksaa

Miksi tässä on vuosikuluja ku kysyttiin paljonko menee kuukaudessa?

Vierailija
36/436 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-bensa 150e/kk

-huolto 300e/vuosi

-renkaat 300e/vuosi

-vakuutus 300e/vuosi

Laske tuosta mitä maksaa

Vähänkään kallimmassa autossa vakuutukseen saat lisätä tonnin lisää (kasko + liikennevakuutus). Normi autossa vakuutuksen osuus on noin 100/kk, jos ei puhuta mistään parin tonnin ritsasta. Isot huollot on tuplat tuosta hinnasta. Välillä myös huoltojen ulkupuolisia ylläreitä, joihin saa helposti palamaan tonnit poikineen kuten pakoputkiston uusiminen. Katsastukseen menee myös rahaa ja siihen päälle pakokaasumittaus. Auton arvon alennus on fakta mikä on huomioitava auton kustannuksissa. Se on helposti sen 300 €/kk. Jos siis käytät autoa säännöllisesti ja vaihdat sitä esim. 5 vuoden välein.

kasko unohtui, se on 300e/vuosi. Auto on uusi, ei siihen tarvitse tehdä muuta kuin määräaikaishuolto. Vaihdan uuteen säännöllisesti, siksi ei katsastuskuluja. Arvonalennusta en laske koska lasken auton ostohinnan eli kuukausilyhennyksen. 

Oikeasti mulle on ihan sama mitä auto maksaa, mä tarviin auton ja haluan että se on uusi. Ikinä en ole laskenut kustannuksia sen tarkemmin.

Vierailija
37/436 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-bensa 150e/kk

-huolto 300e/vuosi

-renkaat 300e/vuosi

-vakuutus 300e/vuosi

Laske tuosta mitä maksaa

Miksi tässä on vuosikuluja ku kysyttiin paljonko menee kuukaudessa?

En jaksanut laskea mitä vuosikulu tekee kuukaudessa. Laske jos kiinnostaa.

Vierailija
38/436 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huolto/korjauskulut 1500€ vuodessa. polttoaineet 2000€. Ajoa n. 20000km vuodessa. Vakuutukset ja verot päälle n. 1300€. Yht. Tuostahan tulee n. 400€/kk. Auto 12v. vanha diesel audi

Kannattais laittaa vaihtoon jos pelkkiin huoltoihin menee 1500e vuodessa.

Vierailija
39/436 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verottaja laskee asian puolestamme. Autoilu maksaa keskimääräisellä uudehkolla autolla ja keskimääräisellä noin 18 tonnin vuotuisella ajolla 43 senttiä per kilomerti, eli noin 7000-8000€ vuodessa.

Mutta haitari on suuri ja riippuu siitä että minkälaisella autolla ajaa ja miten ajaa ja pitää kunnossa.

Tuossa on huomioitu arvonalenema ja tuo on hinta jonka saa verottomana km-korvauksena kun ajaa työnantajan ajoja

Jos verottajalta hakee vähennystä omaan ajoon (esim metsäpalstalle menoon) on summa 21 snt / km. Siinä ei huomioida arvonalenemaa, eikä sellaista käytännössä ap:n tonnin ritsassa olekaan.

Vierailija
40/436 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Arvonalenema ei ole oleellinen kulu jos koko hankintahinta diskontataan heti ostettaessa, mikä onkin enemmän kuin järkevää jos puhutaan vanhasta ritsasta. Eikä se ole muutenkaan mikään oikea kulu, vaan lähinnä laskennallinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yksi