Opettajana ihmettelen, että mitä opetan vikat viikot koulussa
Kun etäopetusta päätettiin pitää 13.5. saakka tein aineenopettajana suunnitelman, mitkä asiat ehdin tänä aikana opettaa ja mitä jätän kahdelle vikalle viikolle. Mietin suunnitelmat myös sen mukaan, että palaamme kouluun omalla lukujärjestyksellä ja sen lisäksi myös mitä opetan jos etätyöt jatkuvat. Nyt mennäänkin ilmeisesti ihan muilla lukujärjestyksillä, sillä koulussani suunnitellaan vuorosysteemiä tilojen vähyyden ja suurten ryhmien vuoksi. Milloin saan tietää, montako tuntia minulle jää minkäkin opetusryhmäni kanssa? Ei mitään käsitystä. Kiristänkö tahtia jo ensi viikosta. Todella huonosti mietitty, miten oikeasti koulun arjessa asiat hoituvat.
Kommentit (548)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä palsta teidän virallinen kommunikointikanava vai miksi sitä täällä ihmettelet?
Onhan hyvä, että huoltajat kuulee, mihin ovat lapsensa laittamassa. Jos julkisuudessa sanotaan vaan, että kaikki on hyvin, turvallista ja suunniteltua, eikö ole huoltajankin oikeus tietää, ettei tuo pidä paikkaansa ollenkaan yläkoulujen osalta!
Olen sairaanhoitaja ja monenlaisia tilanteita on ollut. Minun tehtäväni on aina luoda uskoa, että homma on hallinnassa, me kannamme vastuun. Ei kuulu ammattilaisen työhön lietsoa paniikkia. Se saa vain asiantuntijat näyttämään epäluotettavilta.
Lapseni opettaja on ollut sen verran epäammattimainen, nyt sen kaiken viestinnän oppilaiden kanssa on hyvin nähnyt, että en aio lastani hänen lähelleen laittaa pariksi viikoksi. Yksinkertaisesta pidän sitä sen verran suurena riskinä ettei kannata.
Vierailija kirjoitti:
Meidän koulussa ollut tapana nämä viimeiset viikot tehdä retkiä, pelata pesistä yms, ehkä katsoa joku leffa. Eli monesti opetussuunnitelman vaatimat asiat on käyty siihen mennessä kun numerot pitää antaa niin sitten on saatu tehdä oppilaiden kanssa kaikkea muuta, koulun yhteishenkeä kohottavaa kivaa. Tähän ovat oppilaatkin tottuneet ja odottavat niitä viimeisiä viikkoja kun ollaan rennommin. Ovat jo monesti aika väsyneitä tuossa vaiheessa vuotta ja tämä etäopetus on ollut monelle rankkaa. Nytkö sitten menen oppilaiden luo ja sanon että loppuun asti opiskellaan täysillä? Monille olisi myös tärkeää se kiva tekeminen yhdessä ja ihan vaan yhdessäolo kun siihen jää harvoin aikaa muuten lukuvuoden aikana.
No koettakaa nyt päättää, onko viimeisille viikoille sisältöä vai ei. Ensin maristaan, kun nyt jää opetus vajaaksi, kun ei voi toteuttaa lähi- eikä etäopetusta kunnolla kouluunpaluun takia, mutta sitten kun ehdotetaan ratkaisuja näihin, uhriudutaankin, että onko nyt tosiaan pakko opiskella ihan täysillä ne viimeisetkin viikot. Itsehän sinä ne opetukset suunnittelet. Jos olet suunnitellut, että viimeiset viikot löysäillään, ne sisällöt ehditte käymään sitä ennen. Jos taas olet suunnitellut, että viimeisillä viikoillakin vielä käydään läpi tärkeitä uusia sisältöjä, turha syyttää siitä ketään muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jälleen kerran tuntiuu, että opettajat elävät jossain omassa todellisuudessaan... Oikeasti, epävarmuus on nyt osa meidän useimpien elämää. Minä en tiedä onko työpaikkani viikon päästä auki. Jos on, niin miten. Onko kaikki toiminnot auki. Jos ollaan auki niin miten toimitaan asiakkaiden kanssa, miten ylläpidetään hygieniaa. Mitään ohjeita ei ole, ei tietoa lainsäädännön tilasta ja tulkinnasta. Mikään ei ole varmaa, ei edes se, onko koko työpaikkaa syksyllä tätä menoa.
Mutta sama tilanne, sama epävarmuus, sama pakko sopeutua siihen ettei mikään ole selvää - se koskee nyt suurinta osaa kansasta. Ei ainoastaan opettajia, ei ainoastaan minua. Hyvin monen on myös ollut pakko työskennellä tähänkin asti ihan siellä omalla työpaikalla, lähikontaktissa asiakkaisiin, hoitolapsiin, potilaisiin, vailla mahdollisuutta toimia täydellisesti, vanhojen suunnitelmien mukaan, kaikkia turvaohjeita noudattaen. Itse olen ollut onnekkaassa asemassa ja voinut tehdä ison osan töistäni etänä - olen ollut siitä hyvin tyytyväinen, mutta mieleeni ei tulisi heittäytyä poikkiteloin jos nyt tilanne muuttuisi ja olisi tarpeen palata kokonaan työpaikalle, ihmisten sekaan.
Minä arvostan suuresti opettajien työtä ja ammattitaitoa. Mutta täytyy sanoa, että tämä joka asiassa toistuva kuvitelma siitä, että opettajien ongelmat ovat jotenkin erityisen uniikkeja maailmassa, jossa useimmilla on liikaa töitä, liikaa paineita, liian paljon stressiä ja nyt vielä koronan aiheuttamaa epävarmuutta, on jotenkin todella lapsellista. Deal with it niin kuin me kaikki muutkin. Ei meistä kukaan muukaan tiedä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan ja miten siitä selvitään. Jotenkin kuitenkin nyt vaan on meidän kaikkien selvittävä.
Yläkoulun opettajat vastustavat lähiopetukseen siirtymistä 11 päiväksi siksi koska se täysin mahdoton järjestää ohjeiden mukaan 600 oppilaan yläkoulussa. Li sanoo, että kädet pestään luokkaan tullessa ja pois mennessä. Luokassani on yksi pieni lavuaari. Koulumme on niin täynnä, että esim. neukkari ja pari varastotilaa (ei vesipisteitä) on otettu opetuskäyttöön. Emme pysty pitämään turvavälejä. Miten ruuat kannetaan ruokalasta 5. kerrokseen, kun porrastaminen ei onnistu ohjeiden mukaan ruokalassa. Käytävät ovat kapeat. Koulumme on ison kaupungin keskustakoulu, ei metsää vieressä. Ym ym.
Kun minä olin ala-asteella, meillä jotkut oppilaat söivät luokissa, kun ruokalaan ei mahtunut. Ei siinä ollut mitään ongelmaa. Jos koulussa on 5 kerrosta, varmaankin ne ylimmän kerroksen oppilaat voivat syödä porrastetusti ruokalassa ja muut sitten hakevat ruoat luokkiin. Onko oikeasti paljonkin peruskouluja, joissa luokkia on oikeasti 5 kerroksessa eikä hissejä ole lainkaan?
Ja minä ymmärsin, että otetaan mahdollisuuksien mukaan käyttöön myös muita tiloja. Ei niiden tarvitse olla mikään lähimetsä. Eikös esim kirjastotkin ole nyt joka paikassa kiinni, yliopistokaupungeissa on korkeakoulujen luentosaleja vapaana jne. Ja ajallinen porrastaminen on myös vaihtoehto, eli puolet päivästä ollaan koulurakennuksessa ja toinen puoli ollaan vaikka puistossa.
Paljon työtä ja järjestelyjä nämä vaativat, mutta kyllä ratkaisuja on, jos ihmiset vain ovat halukkaita ne toteuttamaan.
Eli yliopistokaupungeissa julkiset täyteen opettajia ja oppilaita lähiöistä keskustaan luentosaleihin? Kirjastot ehkä muutenkin aukeavat, ei kai sinne haluta isoja oppilasmääriä asiakkaiden joukkoon? Tajuattekohan ehdottelivat, että oppilaat eivät siirry noin vain paikoista toiseen sekä jos yläkoululaiset laitetaan kävelysiirtymään, vähintään matkalla on joku ruokakauppa jonne poikkeavat, oli lupa tai ei. Liikettä ja liikennettä luvassa. Kuulostaa pelkästään vaan typerältä.
Niin, tätä juuri tarkoitin viimeisellä virkkeelläni. Jos ei ole halua toteuttaa yhtään mitään ja kaikesta vain nuristaan ja etsitään ongelmia, ei niitä ratkaisuja tietenkään ole. mainitsemani asiat olivat esimerkkejä.
Jos koulun vieressä parin sadan metrin päästä on se yliopisto tai kirjasto, mitkä julkiset siinä nyt yhtäkkiä täyttyvät tai mitä kaupassa käyntejä siinä nyt tulee enemmän. En tietenkään tarkoittanut, että kaikki paikkakunnan koululaiset välimatkasta riippumatta nyt yhtäkkiä vaeltaisivat pelkästään sinne yhteen ja samaan paikkaan. Tai että pitkin päivää vaelletaan pitkin kaupunkia. Miten ihmeessä nyt keksit tähän tällaisiakin ongelmia, kun minä nyt vain mainitsin pari esimerkkiä, mistä niitä lisätiloja saattaa löytyä. Ei se tietenkään tarkoita, että ne koululaiset nyt yhtäkkiä alkavat vaeltaa koulupäivän aikana kaikissa mahdollisissa paikoissa, vaan että yksi luokka käy koulunsa nyt siellä kirjaston lukusalissa ja pari luokkaa voi käyttää yliopiston tiloja ja jotkut sitten käyttävät ammattikorkeakoulun kirjastoa tai vaikka ruokalaa. Ihan täsmälleen saman verran vaeltamista siinä on, liikkuuko se koululainen yliopistolle vai siihen omaan kouluun.
Olisit heti sanonut, ettet tiedä mistään mitään. Tuolla ehdotuksellasi muutaman koulun muutama luokka saa väljyyttä. Sekin sillä edellytyksellä, että ulkopuoliset toimijat vuokraavat tiloja ja kunnalla on varaa niistä maksaa. (Ei peruskoululla ole automaattisesti mitään lupaa mennä ottamaan käyttöön kirjaston yhteydessä olevia kokoustiloja, ammattikorkean tiloja, yliopiston tiloja. Niiden avaamisesta tulee kustannuksia, joten tuskin Hyväö hyvyyttään em. tahot niitä tiukassa taloustilanteessa avaavat ja kunnan mahdollisuudet vuokrata tiloja lienevät myös aika huonot, rahat tiukoilla.)
Vierailija kirjoitti:
Keksin ratkaisun ongelmaan. Irtisanon itseni ja otan omat lapseni kotiopetukseen loppukevääksi ja ensi lukuvuodeksi. Jos hallitus ei arvosta enempää lasten oikeutta elämään ja turvalliseen oppimisympäristöön, en voi opettaa. Lapsia ei voi käyttää laumaimmuniteettiteorian välineinä. Viranomaisten tehtävä on kaikin toimin pyrkiä ESTÄMÄÄN yleisvaarallisen taudin leviäminen. Taudin tahallinen levittäminen tai välinpitämättömyys taudin leviämistä kohtaan on vastoin ihmisoikeuksia. On käsittämätöntä, että tällaista tapahtuu oikeusvaltiossa.
Hienoa, vapautat yhden työpaikan sille joka sitä tarvitsee enemmän kuin sinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jälleen kerran tuntiuu, että opettajat elävät jossain omassa todellisuudessaan... Oikeasti, epävarmuus on nyt osa meidän useimpien elämää. Minä en tiedä onko työpaikkani viikon päästä auki. Jos on, niin miten. Onko kaikki toiminnot auki. Jos ollaan auki niin miten toimitaan asiakkaiden kanssa, miten ylläpidetään hygieniaa. Mitään ohjeita ei ole, ei tietoa lainsäädännön tilasta ja tulkinnasta. Mikään ei ole varmaa, ei edes se, onko koko työpaikkaa syksyllä tätä menoa.
Mutta sama tilanne, sama epävarmuus, sama pakko sopeutua siihen ettei mikään ole selvää - se koskee nyt suurinta osaa kansasta. Ei ainoastaan opettajia, ei ainoastaan minua. Hyvin monen on myös ollut pakko työskennellä tähänkin asti ihan siellä omalla työpaikalla, lähikontaktissa asiakkaisiin, hoitolapsiin, potilaisiin, vailla mahdollisuutta toimia täydellisesti, vanhojen suunnitelmien mukaan, kaikkia turvaohjeita noudattaen. Itse olen ollut onnekkaassa asemassa ja voinut tehdä ison osan töistäni etänä - olen ollut siitä hyvin tyytyväinen, mutta mieleeni ei tulisi heittäytyä poikkiteloin jos nyt tilanne muuttuisi ja olisi tarpeen palata kokonaan työpaikalle, ihmisten sekaan.
Minä arvostan suuresti opettajien työtä ja ammattitaitoa. Mutta täytyy sanoa, että tämä joka asiassa toistuva kuvitelma siitä, että opettajien ongelmat ovat jotenkin erityisen uniikkeja maailmassa, jossa useimmilla on liikaa töitä, liikaa paineita, liian paljon stressiä ja nyt vielä koronan aiheuttamaa epävarmuutta, on jotenkin todella lapsellista. Deal with it niin kuin me kaikki muutkin. Ei meistä kukaan muukaan tiedä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan ja miten siitä selvitään. Jotenkin kuitenkin nyt vaan on meidän kaikkien selvittävä.
Yläkoulun opettajat vastustavat lähiopetukseen siirtymistä 11 päiväksi siksi koska se täysin mahdoton järjestää ohjeiden mukaan 600 oppilaan yläkoulussa. Li sanoo, että kädet pestään luokkaan tullessa ja pois mennessä. Luokassani on yksi pieni lavuaari. Koulumme on niin täynnä, että esim. neukkari ja pari varastotilaa (ei vesipisteitä) on otettu opetuskäyttöön. Emme pysty pitämään turvavälejä. Miten ruuat kannetaan ruokalasta 5. kerrokseen, kun porrastaminen ei onnistu ohjeiden mukaan ruokalassa. Käytävät ovat kapeat. Koulumme on ison kaupungin keskustakoulu, ei metsää vieressä. Ym ym.
Kun minä olin ala-asteella, meillä jotkut oppilaat söivät luokissa, kun ruokalaan ei mahtunut. Ei siinä ollut mitään ongelmaa. Jos koulussa on 5 kerrosta, varmaankin ne ylimmän kerroksen oppilaat voivat syödä porrastetusti ruokalassa ja muut sitten hakevat ruoat luokkiin. Onko oikeasti paljonkin peruskouluja, joissa luokkia on oikeasti 5 kerroksessa eikä hissejä ole lainkaan?
Ja minä ymmärsin, että otetaan mahdollisuuksien mukaan käyttöön myös muita tiloja. Ei niiden tarvitse olla mikään lähimetsä. Eikös esim kirjastotkin ole nyt joka paikassa kiinni, yliopistokaupungeissa on korkeakoulujen luentosaleja vapaana jne. Ja ajallinen porrastaminen on myös vaihtoehto, eli puolet päivästä ollaan koulurakennuksessa ja toinen puoli ollaan vaikka puistossa.
Paljon työtä ja järjestelyjä nämä vaativat, mutta kyllä ratkaisuja on, jos ihmiset vain ovat halukkaita ne toteuttamaan.
Eli yliopistokaupungeissa julkiset täyteen opettajia ja oppilaita lähiöistä keskustaan luentosaleihin? Kirjastot ehkä muutenkin aukeavat, ei kai sinne haluta isoja oppilasmääriä asiakkaiden joukkoon? Tajuattekohan ehdottelivat, että oppilaat eivät siirry noin vain paikoista toiseen sekä jos yläkoululaiset laitetaan kävelysiirtymään, vähintään matkalla on joku ruokakauppa jonne poikkeavat, oli lupa tai ei. Liikettä ja liikennettä luvassa. Kuulostaa pelkästään vaan typerältä.
Niin, tätä juuri tarkoitin viimeisellä virkkeelläni. Jos ei ole halua toteuttaa yhtään mitään ja kaikesta vain nuristaan ja etsitään ongelmia, ei niitä ratkaisuja tietenkään ole. mainitsemani asiat olivat esimerkkejä.
Jos koulun vieressä parin sadan metrin päästä on se yliopisto tai kirjasto, mitkä julkiset siinä nyt yhtäkkiä täyttyvät tai mitä kaupassa käyntejä siinä nyt tulee enemmän. En tietenkään tarkoittanut, että kaikki paikkakunnan koululaiset välimatkasta riippumatta nyt yhtäkkiä vaeltaisivat pelkästään sinne yhteen ja samaan paikkaan. Tai että pitkin päivää vaelletaan pitkin kaupunkia. Miten ihmeessä nyt keksit tähän tällaisiakin ongelmia, kun minä nyt vain mainitsin pari esimerkkiä, mistä niitä lisätiloja saattaa löytyä. Ei se tietenkään tarkoita, että ne koululaiset nyt yhtäkkiä alkavat vaeltaa koulupäivän aikana kaikissa mahdollisissa paikoissa, vaan että yksi luokka käy koulunsa nyt siellä kirjaston lukusalissa ja pari luokkaa voi käyttää yliopiston tiloja ja jotkut sitten käyttävät ammattikorkeakoulun kirjastoa tai vaikka ruokalaa. Ihan täsmälleen saman verran vaeltamista siinä on, liikkuuko se koululainen yliopistolle vai siihen omaan kouluun.
Olisit heti sanonut, ettet tiedä mistään mitään. Tuolla ehdotuksellasi muutaman koulun muutama luokka saa väljyyttä. Sekin sillä edellytyksellä, että ulkopuoliset toimijat vuokraavat tiloja ja kunnalla on varaa niistä maksaa. (Ei peruskoululla ole automaattisesti mitään lupaa mennä ottamaan käyttöön kirjaston yhteydessä olevia kokoustiloja, ammattikorkean tiloja, yliopiston tiloja. Niiden avaamisesta tulee kustannuksia, joten tuskin Hyväö hyvyyttään em. tahot niitä tiukassa taloustilanteessa avaavat ja kunnan mahdollisuudet vuokrata tiloja lienevät myös aika huonot, rahat tiukoilla.)
Eli mikään ei onnistu. Selvä juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä palsta teidän virallinen kommunikointikanava vai miksi sitä täällä ihmettelet?
Onhan hyvä, että huoltajat kuulee, mihin ovat lapsensa laittamassa. Jos julkisuudessa sanotaan vaan, että kaikki on hyvin, turvallista ja suunniteltua, eikö ole huoltajankin oikeus tietää, ettei tuo pidä paikkaansa ollenkaan yläkoulujen osalta!
Olen sairaanhoitaja ja monenlaisia tilanteita on ollut. Minun tehtäväni on aina luoda uskoa, että homma on hallinnassa, me kannamme vastuun. Ei kuulu ammattilaisen työhön lietsoa paniikkia. Se saa vain asiantuntijat näyttämään epäluotettavilta.
Eipä ole hallitus luonut uskoa, että homma on hallinnassa. Sieltähän tämä on lähtenyt. Älä opettajia siitä syytä, että hallitus ja opetusministeri luovat epäluottamusta ja paniikkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille ainakin tuli jo ohje, että kaikki arviointiin tarvittava on kerättävä 13.5. mennessä.
Eli käytännössä hallitus lyhensi lukuvuotta kahdella viikolla.
Eli normaali käytäntö.
Oppilaatkin sen tietävät, että arvosanat annetaan aina 2 vk ennen lukukauden päättymistä.
Meidän yläkoululaisella on 3 koetta 14.5. lähtien tälle keväälle. Etäkokeita ei voi tehdä, koska koulut avataan. Mites nämä hoidetaan ja aineet arvioidaan, jos nuori ei mene kouluun?
Miten niin, jos nuori ei mene kouluun? Ei kai se nyt liity tähän tilanteeseen mitenkään. Jos nuori ei mene kouluun silloin, kun niitä kevään viimeisiä kokeita pidetään, sama ongelmahan siinä on, vaikka oltaisiin koko ajan oltu koulussa ihan normaalisti. Silloin herää kysymys, miksi nuori ei mene kouluun ja se taitaa viitata lastensuojelun puolelle. Sairaustapauksissa lienee jotain poikkeusjärjestelyjä, esim uusintakokeita tai lisätehtäviä kesäksi.
Olen kyllä todella hämmentynyt, jos opettajakoulutuksen käyneet ihmiset eivät kykene toteuttamaan kahden viikon opetusta tai muuta toimintaa ilman pilkuntarkkoja ohjeita. Mahdolliset tilaongelmat toki ymmärrän.
Kevään viimeiset viikot ovat meidän lasten kokemusten mukaan enemmän tai vähemmän "höttöä". Nyt yritetään saada näyttämään siltä, kuin opetusta toteutettaisiin tiukasti toukokuun loppuun asti. Höpö höpö.
Tässä maassa on lukuisia aloja, joissa ollaan vastuussa muista ihmisistä ja on jouduttu pistämään toimintatavat uusiksi moneen kertaan ja nopealla aikataululla. Eipä näy silti samanlaista uhriutumista kuin opettajilta. Tästä hyvänä esimerkkinä Uudenmaan eristäminen: Poliisi ilmoitti että homma hoidetaan ja hoiti sen, vaikka varmasti vaati todella suurta tehtävien uudelleenorganisointia ym. Ei alkanut valitus siitä, miksi ei pysty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei jälkikäteen autakaan ulista ja lietsoa. Mutta jos hoitajana etukäteen näet, että jokin suunnitelma on järjetön, vaarallinen, ehkä sun pitäisi kertoa ja estää onnettomuudet? Toisaalta sairaanhoitaja ei ole asiantuntija-ammattilainen kuten ope, joten ehkä opella on vielä suurempi velvollisuus avata suu eikä vain totella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole hallitus luonut uskoa, että homma on hallinnassa. Sieltähän tämä on lähtenyt. Älä opettajia siitä syytä, että hallitus ja opetusministeri luovat epäluottamusta ja paniikkia.
Minulle ei hallitus ole luonut paniikkia millään lailla. Suomen luvut puhuvat puolestaan.
Ja kaikissa tilanteissa minä sairaanhoitajana vastaan omasta työstäni työnantajan linjan mukaisesti. Minun tehtäväni on tuoda siihen työtilanteeseen luottamusta ja uskoa. Ei millään tavalla lietsoa omia muelipiteitäni ja pelkoani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallitus ja pääministeri nimenomaan ovat kaikissa puheissaan painottaneet, että tästä selvitään ja avaaminen tapahtuu hallitusti ja porrastetusti. Tätä Marin on hokenut koomisuuteen asti. Silti jotkut ovat suuressa viisaudessaan päättäneet, että hallitus lietsoo epäluottamusta ja paniikkia. Kukahan sitä paniikkia tosiasiassa lietsoo?
Vierailija kirjoitti:
Opettajat ovat syystä huolissaan, kun joutuvat kouluissa altistamaan satoja lapsia tappavalle taudille.
Kaupan kassa ja sairaanhoitaja ei ole töissään samalla vastuussa myös sadoista lapsista. Turha syyllistää opettajia, että he pelkäävät itse koronaa, kyllä päätös avata koulut on itsessään typerä ja hyvin hankala toteuttaa tässä ajassa.
Tämä juuri, vertaus kaupan kassaan ontuu. Opettajan pitää olla vastuussa 20 oppilaasta poikkeusolosuhteissa. Todella stressaava ja tyhmä päätös tämä koulujen avaaminen tähän muutenkin raskaaseen tilanteeseen. Omalla lapsella se kaksi viikkoa oppivelvollisuutta jäljellä ja tämä vaiva pitää vielä nähdä. Kaikki päätöksen puolustajat ovat tyhmiä, lyhytnäköisiä tomppeleita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei jälkikäteen autakaan ulista ja lietsoa. Mutta jos hoitajana etukäteen näet, että jokin suunnitelma on järjetön, vaarallinen, ehkä sun pitäisi kertoa ja estää onnettomuudet? Toisaalta sairaanhoitaja ei ole asiantuntija-ammattilainen kuten ope, joten ehkä opella on vielä suurempi velvollisuus avata suu eikä vain totella.
Ei sairaanhoitaja niille asiakkaille kritisoi mitään toimintapoja.
Opettajan tehtävä on aivan sama. Ja aina virkavastuulla.
Mihinkähän perustuu monen suusta kuultu väite: ”etäopiskelu on lapsille rankkaa”? Meillä oltu 2kk kotona eikä olla tavattu ketään ja helposti sujunut. Vain yhtenä päivänä yksi lapsista valittanut, että haluaa kaverin kanssa olla. Eipä ole sen jälkeen asiaa ottanut puheeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti, voisitko tukkia turpasi, kiitos. Sairaanhoitajako ei ole alansa asiantuntija? Mutta sinä opettajana olet terveydenhuoltoalan ammattilainen? Nolaat meidät muut opettajat. Täällä tuntuu, että osa on vain jääräpäisesti päättänyt, että ei pysty, ei onnistu. Ilman, että suosittaisiin edes miettimään vaihtoehtoisia toimintamalleja. Siinä meillä varsinainen asiantuntija-ammattilainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei olekaan automaattisesti mitään lupaa. Siksi tässä onkin siirtymäaika, jotta näitä asioita voidaan järjestää. Monissa kouluissa on myös homeongelma ja sen vuoksi on etsitty erilaisia ratkaisuja ja monenlaisia väistötiloja on otettu käyttöön. Miksi tässä olisi yhtään sen kummempi asia? Nyt kuitenkin on paljon erilaisia julkisia tiloja tyhjillään, esimerkiksi niitä oppilaitoksia ja kirjastoja, urheilukeskuksia jne.
Niin, näillä ehdotuksilla muutama luokka saa väljyyttä ja näitä ratkaisujahan tässä nyt etsitään. Minä mainitsin vain pari, kun joku tuolla sanoi, ettei omassa koulussa ole lähimetsääkään käytettävissä, kun on oman kaupungin keskuskoulu. Sitten niillä muiden kaupunginosien kouluissa on varmaankin väljempää ja erilaisia ratkaisuja, eivätkä kaikki tietenkään tunge sinne samaan kirjastoon tai yliopistoon. Minusta asia kyllä ratkeaa varsin näppärästi, jos puolet ison keskuskoulun oppilaista siirretään yhtä ison yliopiston tiloihin. Siinähän syntyi jo väljyyttä tarpeeksi ja toinen koulu sitten voi käyttää vaikka sitä aikuiskoulutuskeskusta tai ammattikorkeakoulua.
Tuossa joku muukin näköjään jo sinulle kommentoi, että asioihinhan ei tietenkään löydy ratkaisuja, jos asenne on tämä.
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä todella hämmentynyt, jos opettajakoulutuksen käyneet ihmiset eivät kykene toteuttamaan kahden viikon opetusta tai muuta toimintaa ilman pilkuntarkkoja ohjeita. Mahdolliset tilaongelmat toki ymmärrän.
Kevään viimeiset viikot ovat meidän lasten kokemusten mukaan enemmän tai vähemmän "höttöä". Nyt yritetään saada näyttämään siltä, kuin opetusta toteutettaisiin tiukasti toukokuun loppuun asti. Höpö höpö.
Tässä maassa on lukuisia aloja, joissa ollaan vastuussa muista ihmisistä ja on jouduttu pistämään toimintatavat uusiksi moneen kertaan ja nopealla aikataululla. Eipä näy silti samanlaista uhriutumista kuin opettajilta. Tästä hyvänä esimerkkinä Uudenmaan eristäminen: Poliisi ilmoitti että homma hoidetaan ja hoiti sen, vaikka varmasti vaati todella suurta tehtävien uudelleenorganisointia ym. Ei alkanut valitus siitä, miksi ei pysty.
On kyllä ihmeen joustamatonta sakkia! Muistatteko mikä ulina oli kun aloitettiin etäopetus!? Ja ne ainaiset dramaattiset kauhukuvien maalaukset; internet kaatuu, lapsi unohtaa puhumisen taidon, ovat sukat nurinpäin kotona, kalapuikko palanut, lapsen naapurin koiran pieru häiritsee teamspalaveria, piuhat loppuu kaupoista. Nyt kun äärimmäisen karmeat etäkouluongelmat on selätetty niin onkin ollut vähän tylsää. Kiva keksiä vähän uutta jännäkaarta elämään. Vähän jopa kiihoittavaa.
Mitä siitä seuraa?