Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajana ihmettelen, että mitä opetan vikat viikot koulussa

Vierailija
02.05.2020 |

Kun etäopetusta päätettiin pitää 13.5. saakka tein aineenopettajana suunnitelman, mitkä asiat ehdin tänä aikana opettaa ja mitä jätän kahdelle vikalle viikolle. Mietin suunnitelmat myös sen mukaan, että palaamme kouluun omalla lukujärjestyksellä ja sen lisäksi myös mitä opetan jos etätyöt jatkuvat. Nyt mennäänkin ilmeisesti ihan muilla lukujärjestyksillä, sillä koulussani suunnitellaan vuorosysteemiä tilojen vähyyden ja suurten ryhmien vuoksi. Milloin saan tietää, montako tuntia minulle jää minkäkin opetusryhmäni kanssa? Ei mitään käsitystä. Kiristänkö tahtia jo ensi viikosta. Todella huonosti mietitty, miten oikeasti koulun arjessa asiat hoituvat.

Kommentit (548)

Vierailija
1/548 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetat käsien pesua ja turvavälien pitämistä ja seuraat pitääkö lapsista tehdä lasuja.

Vierailija
2/548 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ammattilainen ja varmaan ratkaiset tämän ongelman.

Onhan se selvä, ettei mennä daman lukujärjestyksen mukaan. Siksi tuo kahden viikon siirtymäaika.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/548 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsienpesua tosiaan ja voitte askarrella sellaiset turvavälihäkkyrät jokaiselle.

Vierailija
4/548 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä jos ihmettelisit tätä asiaa suoraan rehtorillesi tai kuntasi opetuspäällikölle? 

Vierailija
5/548 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille ainakin tuli jo ohje, että kaikki arviointiin tarvittava on kerättävä 13.5. mennessä.

Eli käytännössä hallitus lyhensi lukuvuotta kahdella viikolla.

Vierailija
6/548 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkoilette, pidätte hauskaa. Lapsilla on ollut raskas etäkoulu. Pidä tunteja ulkona, jos säät sallii. Retkiä, pyöräilyä.

Vierailija
7/548 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höllää vähän nutturaa. Eiköhän niitä ohjeita parhaillaan tehdä ja asia selviää sullekin piakkoin.

Vierailija
8/548 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonossa metrin narujuna.

Vierailija
9/548 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kerrata kaiken ohella tehtäviä ovatko kaikki ymmärtäneet. Kenties joukossa joku joka ei oo joka pvä osallistunut.

Vierailija
10/548 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa käyttää yhteisiä työkaluja koulussa nyt, joten sakset ja liimat ja värikynälaatikot on kiellettyjä. Ei voida askarrella. Ja olen siis yläkoulun opena, oppilaita minulla normilukkarin mukaan 250 joka viikko. Opena olen ollut 25 vuotta ja joustanut ja taipunut vaikka mihin, kuten teen nytkin. Väkisinkin osa aiheista jää opettamatta, jos jätän asioita kahdelle vikalle viikolle ja jos kirin nyt, niin me taidetaan vaan pestä käsiä siellä koulussa. Menee se aika niinkin tietysti. Ja sitten ihmetellään, että miksi opet eivät pitäneet tästä ratkaisusta.

Ap.

Vierailija
11/548 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ihmetellyt samaa, että mitä siellä koulussa on tarkoitus tehdä se kaksi viikkoa. En oikeasti ole keksinyt. Ehkä tekevät omatoimisesti kirjoja loppuun niissä aineissa missä on kirjat.

Vierailija
12/548 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetusryhmää ei saa vaihtaa, joten mokkina opettamien on ainoa vaihtoa. Suunittelette oppitunnit toinen toisillenne jonkin teeman ympärille. Videoita, kuuntelua, kahoot-pelejä ym., retkiä, nuotiohetkiä, paperimonisteita, jne.

Vierailija
13/548 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kerrata kaiken ohella tehtäviä ovatko kaikki ymmärtäneet. Kenties joukossa joku joka ei oo joka pvä osallistunut.

Totta kai jos voisin opettaa omia ryhmiäni, niin niille minulla olisi suunnitelmat. Mutta nythän minulle jaetaan puolet jonkun luokanvalvojan ryhmästä, joka saattaa olla joukko, jota en ole ikinä edes opettanut.

Vierailija
14/548 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opetusryhmää ei saa vaihtaa, joten mokkina opettamien on ainoa vaihtoa. Suunittelette oppitunnit toinen toisillenne jonkin teeman ympärille. Videoita, kuuntelua, kahoot-pelejä ym., retkiä, nuotiohetkiä, paperimonisteita, jne.

Kaikki kunnan koulut ovat samassa tilanteessa, joten todennäköisesti kaikki koulujen lähellä olevat ulkoilualueet nuotipaikkoineen ovat useiden koulujen ja luokkien käytössä samaan aikaan. Ulkona voisi tehdä jotain, mutta jos useampi opettaja suunnittelee toimintaa ulos, on koulunkin pihalla helposti satoja oppilaita yhtä aikaa. Ja kaupungin puistoissa voi olla useita koululuokkia eri kouluista, jos kouluja sijaitsee tarpeeksi lähekkäin.

Yhteisiä saksia, liimoja yms. ei nyt saa käyttää. Liikuntasaliin eivät voi kaikki mennä kerralla.

Vierailija
15/548 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki numerot on annettu viimeistään 20.5. , yseillä jo selvästi sitä ennen. Kulutan aikaa, kerään kirjat ja tietokoneet, lokerot luovutetaan, siivotaan koulun ympäristöä, pelataan pesistä jne. Toivotaan lämmintä säätä, jotta voi olla ulkona! Itsellä n.150 oppilasta 7 eri ryhmästä yläkoulussa.

Vierailija
16/548 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Askartelette linnunpönttöjä, patalappuja, piknikkejä luontoon, siivoat koulun ympäristöä, ihan normaaleita kevätpuuhia.

Vierailija
17/548 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei saa käyttää yhteisiä työkaluja koulussa nyt, joten sakset ja liimat ja värikynälaatikot on kiellettyjä. Ei voida askarrella. Ja olen siis yläkoulun opena, oppilaita minulla normilukkarin mukaan 250 joka viikko. Opena olen ollut 25 vuotta ja joustanut ja taipunut vaikka mihin, kuten teen nytkin. Väkisinkin osa aiheista jää opettamatta, jos jätän asioita kahdelle vikalle viikolle ja jos kirin nyt, niin me taidetaan vaan pestä käsiä siellä koulussa. Menee se aika niinkin tietysti. Ja sitten ihmetellään, että miksi opet eivät pitäneet tästä ratkaisusta.

Ap.

Oletko ammattilainen?

Vierailija
18/548 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkan tähän vielä: Ymmärtääkseni yläkouluille ei ole annettu (ainakaan vielä) lupaa mennä ainekohtaisesti vaan sielläkin sama henkilö opettaa kaikki tunnit. Mok-opetus on uuden opsin mukaan pakollista, ja sen määrää saa lisätä. Siis ikään kuin projekteina huomioiden etäisyydet ja yhteisen välineistöä vältetään. Kertausmonisteita voi myös tehdä opettajat toisten opettajien käytettäviksi. Koulut ehkä kysyvät myös lupaa pitää osa opetuksesta etänä. Seuraan mielenkiinnolla, miten opettajat osaavat tämän kevään ratkaista. Ja kyllähän te osaatte! Mielikuvitus vaan nyt täysin valloilleen. t. opekouluttaja

Vierailija
19/548 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap.

Suunnittelette syksyksi oppilaiden kanssa käsienpesuvuoroja.

Sillä syksyllä niitä käsiä vielä pestään. Aivan varmasti.

Nikkaroitte oppilaiden kanssa jokaiselle maskin kesälomaksi. Siis niin, että yksi kerrallaan luokassa ja muut käytävällä jonossa.

Vierailija
20/548 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet ammattilainen ja varmaan ratkaiset tämän ongelman.

Onhan se selvä, ettei mennä daman lukujärjestyksen mukaan. Siksi tuo kahden viikon siirtymäaika.

Eihän hänellä ole mitään kahta viikkoa. Hölmö.

Ministeriöt vastaa pusaa ohjeitaan jotka lupausten mukaan lähtevät matkaan ensi viikolla. Ne saapuu kouluille asti luultavimmin 12.5. Opettajille varmaan sitten 13.5...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yhdeksän