Mitä jonkun toisen ihmisen ruuanlaittotapaa olet mielessäsi ihmetyellyt?
Minun kaveri ei laita keittoon (esim nakki tms) kokonaisia pippureita eikä ainoatakaan sipulia, ei kokonaisena tai pilkottuna. Kyllähän keittoliemeen kuuluu kokonaiset mauste- tai/ja mustapippurit makua antamaan. sekä sipuli.
Kommentit (2975)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ei tiedä, että bakteerit kuollee virallisen ohjeen mukaisesti 75 asteeseen.
Tämä ei pidä paikkaansa itiöllisten bakteerien suhteen.
"Bacillus cereus -bakteerit ovat itiöllisiä bakteereita, jotka ovat yleisiä maaperässä, vesistöissä, kasveissa, ilmassa ja pölyssä. Bakteeria esiintyy yleisesti ihmisten ja eläinten suolistossa sekä pieninä pitoisuuksina elintarvikkeissa, kuten viljassa, riisissä, lihassa, kasviksissa ja maidossa. B. cereus -bakteerit kasvavat sekä hapellisissa että hapettomissa olosuhteissa. Itiömuodossaan ne kestävät korkeaa lämpötilaa, kuivuutta ja ravinnon puutetta. Elintarvikkeisiin joutuneet itiöt kestävät kuumennuksen ja pystyvät lisääntymään ruoassa jäähtymisen aikana."
https://www.ruokavirasto.fi/henkiloasiakkaat/tietoa-elintarvikkeista/el…
Huvittavaa miten jotkut alapeukuttaa tutkittua tietoa :D Päättelevät varmaan "maalaisjärjellä" ja omalla kokemuksella, että tämä ei millään pidä paikkaansa.
Kyllä meille ainakin lapsena opetettiin, että vain keittämällä, eli sadassa asteessa kuolee enimmät bakteerit jne. muut loiset ruoasta. Esim. järvikala on pakko paistaa/keittää kypsäksi, eikä jättää miksikään puoliraa'aksi, kun muuten saa lapamadon. Jne. Pitää tietenkin löytyä harkintaa, että missä tämä on tarpeen. Ei niitä pakasteherneitä tarvitse keittää mössöksi, elleivät tule jostain epäilyttävästä maasta, missä käytetään kasteluun viemärivettä.
Vierailija kirjoitti:
Poikaystäväni aina huuhtelee juoksevan veden alla kanafileet ennen paistamista. Hänen mukaansa on tärkeää tehdä niin. En koskaan ole huomannut vastaavaa tapaa kellään muulla.
Moni huuhtelee niistä valmiiksi maustetuista (eli halvoista) fileistä ne marinadit pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ei tiedä, että bakteerit kuollee virallisen ohjeen mukaisesti 75 asteeseen.
Tämä ei pidä paikkaansa itiöllisten bakteerien suhteen.
"Bacillus cereus -bakteerit ovat itiöllisiä bakteereita, jotka ovat yleisiä maaperässä, vesistöissä, kasveissa, ilmassa ja pölyssä. Bakteeria esiintyy yleisesti ihmisten ja eläinten suolistossa sekä pieninä pitoisuuksina elintarvikkeissa, kuten viljassa, riisissä, lihassa, kasviksissa ja maidossa. B. cereus -bakteerit kasvavat sekä hapellisissa että hapettomissa olosuhteissa. Itiömuodossaan ne kestävät korkeaa lämpötilaa, kuivuutta ja ravinnon puutetta. Elintarvikkeisiin joutuneet itiöt kestävät kuumennuksen ja pystyvät lisääntymään ruoassa jäähtymisen aikana."
https://www.ruokavirasto.fi/henkiloasiakkaat/tietoa-elintarvikkeista/el…
Huvittavaa miten jotkut alapeukuttaa tutkittua tietoa :D Päättelevät varmaan "maalaisjärjellä" ja omalla kokemuksella, että tämä ei millään pidä paikkaansa.
Minä ainakin alapeukutin siksi, että tuo jankkaaminen pilaa hauskan ketjun.
Vierailija kirjoitti:
Poikaystäväni aina huuhtelee juoksevan veden alla kanafileet ennen paistamista. Hänen mukaansa on tärkeää tehdä niin. En koskaan ole huomannut vastaavaa tapaa kellään muulla.
Tää on hyvä keino jos kanafileissä päiväys lähenee ja rasiaan on tullut nestettä. Kana maistuu silloin paremmalle kun nesteen huutelemalla lähtee myös eltaantunut maku. Jossain buffet-pöydässä maistaa joskus kanoissa mausteiden läpi sen pahan maun ja se on just siitä että kana ei ole ollut enää ihan tuoretta ja lihat on paistettu nesteineen.
Pesee jauhelihan fairylla, jotta saa siitä jauhenlihaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse huuhtelen sen iljettävän liman takia mikä niissä tuppaa olemaan. Ihan maustamattomissa siis. Kanaahan se limakin on mutta hyi olkoon, miksi sitä ei voisi putsata pois? Ei se liha siinä liukene :D
Broileria ei kuulemma pitäisi huuhtoa, siinä helposti levittää bakteerit pitkin keittiötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä pelkäät? Ei rokotetusta ja madotetusta kissasta mitään vaarallista tartu.
Irtoaa niistä karvaa.
Itse kyllä yleensä nyljen kissan ennen valmistusta niin ettei karva ole koskaan ollut ongelma.
HK:n Sininen Lenkki suoraan jääkaapista, nam
Jalostajan hernekeitto suoraan purkista, nam, sellaisenaan lusikalla tai levän päälle
Nötkötti suoraan purkista lusikalla, nam
Siin ihmettelyni herkuistani
Miksi kanan, broikun peräaukkoon työnnetään citrus? Kirvelee.
Suomenkkilerssi sinne kuuluu, ja näyttää söpöltä.
Joskus 90-luvulla ollessani työharjoittelussa ihmettelin erään työkaverin lounasruokia. Mies ei syönyt työpaikan ruokalassa, vaan lämmitti mikrossa tuomansa eväät. Eväät olivat halvimpia kaupan eineksiä tyyliin roiskeläppäpizzoja ja maksalaatikkoa. Mutta oli ruoka mikä hyvänsä, hän rikkoi annoksen päälle kananmunan, ennen kuin pani sen mikroon. Mikrosta tuli sitten pöytään melkoisen epäilyttävän näköinen ruoka.
Ystävä ei mausta jauhelihaa. Ja aina kun tuli meille kylään, halusi tehdä bravuuriaan makaronilaatikkoa. Syö siinä sitten mitään sanomatonta ruokaa jonka päällä oli kilo juustoa ja ketsuppia.
Kyllä minä pesen kaikki kanatuotteet, niin marinoidut kuin maustamattomatkin. Ainoastaan joskus kun on joutunut omia lintuja lopettamaan, en pese kanaa tai kukkoa.
Lihassa on itsessään jo sen verran rasvaa, ettei sitä paistaessa tarvitse lisätä. Poikkeuksena hirven jauheliha. Voita ei kyllä kannata käyttää juuri mihinkään.
Alkoi melkein oksettaa ajatus, että joku pesisi salaattia tiskialtaassa. Itse pesen aina juoksevan veden alla ja jos joku lehti tippuu altaaseen, päätyy se bioroskikseen.
Vierailija kirjoitti:
Lihassa on itsessään jo sen verran rasvaa, ettei sitä paistaessa tarvitse lisätä. Poikkeuksena hirven jauheliha. Voita ei kyllä kannata käyttää juuri mihinkään.
Alkoi melkein oksettaa ajatus, että joku pesisi salaattia tiskialtaassa. Itse pesen aina juoksevan veden alla ja jos joku lehti tippuu altaaseen, päätyy se bioroskikseen.
Voita kannattaa käyttää ihan kaikkeen.
Käyttämättömien lasagnelevyjen roskiin heittämisestä: ne olivat niitä kuivatavarana myytäviä, jotka säilyvät ikuisuuksiin kaapissa. Eli niissä ei ollut mitään vikaa ja paketista jää aina jonkin verran yli ainakin mun kokatessa.
Olin kaverin luona ja kokattiin yhdessä. Hän teki maa-artisokkakeittoa, ja käytti vähintään puoli tuntia artisokkien kuorimiseen raakana. Ei uskonut kun sanoin, että se sujuisi helpommin keittämisen jälkeen.
Tulin vain kertomaan, että paistan kohta perunoita, jotka on olleet kattilassa hellan päällä eilisestä illasta asti.
Hysteerikot voi kauhistella ja minä nauttia kun truuttaan ketsuppia rapsakoiksi paistettuihin perunapaloihini. 😋
Vierailija kirjoitti:
Käyttämättömien lasagnelevyjen roskiin heittämisestä: ne olivat niitä kuivatavarana myytäviä, jotka säilyvät ikuisuuksiin kaapissa. Eli niissä ei ollut mitään vikaa ja paketista jää aina jonkin verran yli ainakin mun kokatessa.
Onko kaverisi jotenkin vähäjärkinen?
Itse olen tehnyt lasagnea pari vuotta(ellei enemmänkin) kaapista löytyneistä lasagnelevyistä, eivät olleet miksikään menneet.