Mitä jonkun toisen ihmisen ruuanlaittotapaa olet mielessäsi ihmetyellyt?
Minun kaveri ei laita keittoon (esim nakki tms) kokonaisia pippureita eikä ainoatakaan sipulia, ei kokonaisena tai pilkottuna. Kyllähän keittoliemeen kuuluu kokonaiset mauste- tai/ja mustapippurit makua antamaan. sekä sipuli.
Kommentit (2975)
Ex vaimoni valmisti suhteen alussa esim. kalapuikkoja mikrossa. Jäiset kalapuikot mikroon, ja sen jälkeen lautaselle. Meikkaus ja muut vastaavat asiat sujui ihan opettamatta. Aamen.
No, kyllä se siitä oppi vähitellen ruuan laittoakin, kun jaksoin opettaa muiden omien kiireideni lomassa. Nyt en jaksaisi enkä viitsisi alkaa opettamaan kenellekään naiselle enää näitä ihan perusasioita. Nuoruus ja rakkaus?
Vierailija kirjoitti:
Kavei teki lasagnea ja heitti sitten kaikki ylijääneet levyt roskiin, menevät kuulemma pilalle jos niitä ei heti käytä.
Oliko niitä lasagnelevyjä keitetty? Pilallehan ne menevät jos niitä ei käytetä aika pian. Ei keitetty makaroni säily kovin kauan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kavei teki lasagnea ja heitti sitten kaikki ylijääneet levyt roskiin, menevät kuulemma pilalle jos niitä ei heti käytä.
Oliko niitä lasagnelevyjä keitetty? Pilallehan ne menevät jos niitä ei käytetä aika pian. Ei keitetty makaroni säily kovin kauan.
Sinäkö ensin keität lasagnelevyt, ennenkuin kasaat itse sapuskan vuokaan?
Vaikka itsen pidän tiskialtaat puhtaina, niin en minä sinne perunoita tms. pane, en kuorimattomia enkä kuorittuja. Ostan pestyjä perunoita ja kuorin suoraan pussista ja hanan alla huuhtaisen (vesi ei valu koko aikaa) ja sitten panen perunan kulhoon, jossa on puhdasta vettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinäkö ensin keität lasagnelevyt, ennenkuin kasaat itse sapuskan vuokaan?
Öö, usein keitetään, ennen kuin pannaan vuokaan. On ainakin kolmenlaisia lasagnelevyjä, eli tuorepastalevyt, etukäteen keitettävät levyt ja pikalevyt eli ei keitettävät. Jälkimmäisistä tuolee huonoin lasagne. Niitä keitettäviä keitetään sen verran, että pehmenevät ja on helppo asetella vuokaan. Itse käytän tuoretta lasagnelevypastaa.
Sitä että niistää kesken ruuanlaiton eikä pese käsiä tai käänny pois ruuasta.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka itsen pidän tiskialtaat puhtaina, niin en minä sinne perunoita tms. pane, en kuorimattomia enkä kuorittuja. Ostan pestyjä perunoita ja kuorin suoraan pussista ja hanan alla huuhtaisen (vesi ei valu koko aikaa) ja sitten panen perunan kulhoon, jossa on puhdasta vettä.
Meillä kun on itsekasvatetut perunat, ne tarttee myös pestä itse. Ja joo, pesen ne tiskialtaassa. Paitsi kesällä uudet perunat ämpärissä pellon reunassa, sadevedellä... Huuhtelen ne kyllä vielä hanavedellä sisällä.
Jos joskus käytän noita kaupan pestyjä perunoita, niin pesen ne kyllä ensin - olen sen verran usealla perunatilalla käynyt katsomassa, miten niitä pestään.
Isoäidillä oli tapana laittaa ruskeaan kastikkeeseen sokeripala.
Grillimakkaran pakastaminen, - 60% poprillit pakastimesta suoraan uuniin, hyi s atana. Se ettei saada ruokia jääkaappiin säilytykseen vaan jätetään hellalle seuraavaan päivään. Kermaa puuron keitinveteen ja munakkaaseen, "koska näin kelpaa lapsille". Nää tavat samalla ihmisellä.
Vierailija kirjoitti:
Isoäidillä oli tapana laittaa ruskeaan kastikkeeseen sokeripala.
Itse käytän sokeria ruokien makujen täydentämisessä. Eilen panin tuliseen kanakeittoon n. ruokalusikallisen fariinosokeria. Fariinisokeri käy niin moneen.
En ymmärrä sitä kun kaveri ruuanlaiton ohessa välillä nuolee sormensa!!Voihan ne kädet käydä pesemässäkin.
Vierailija kirjoitti:
Sitä että niistää kesken ruuanlaiton eikä pese käsiä tai käänny pois ruuasta.
Ei niitä pestä ennen ruoanlaittoakaan, kun "en mä oo koskaan kipeenä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräs kollega oli ahkera leipoja ja toi usein töihinkin leipomuksiaan. Kerran hän sitten esitteli valokuvia, joiden joukossa oli kuva, kun hänen kissansa istui keittiön työtasolla ja noin 10 cm päässä kissasta oli pullataikina. Kertoi iloisena että "Miisu" istuu aina pöydällä kaverina kun hän leipoo.
Tämän jälkeen en pystynyt hänen leipomuksiaan enää syömään ja olen itsekin kissan omistaja. Oma kissani on opetettu pysymään pöydiltä pois, mutta silti aina varmuuden vuoksi pesen tasot monta kertaa ennen leipomista.
Mitä pelkäät? Ei rokotetusta ja madotetusta kissasta mitään vaarallista tartu.
Irtoaa niistä karvaa.
Minulla on tuttu, joka käyttää sähkö tai kaasuliettä vain täysillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräs kollega oli ahkera leipoja ja toi usein töihinkin leipomuksiaan. Kerran hän sitten esitteli valokuvia, joiden joukossa oli kuva, kun hänen kissansa istui keittiön työtasolla ja noin 10 cm päässä kissasta oli pullataikina. Kertoi iloisena että "Miisu" istuu aina pöydällä kaverina kun hän leipoo.
Tämän jälkeen en pystynyt hänen leipomuksiaan enää syömään ja olen itsekin kissan omistaja. Oma kissani on opetettu pysymään pöydiltä pois, mutta silti aina varmuuden vuoksi pesen tasot monta kertaa ennen leipomista.
Mitä pelkäät? Ei rokotetusta ja madotetusta kissasta mitään vaarallista tartu.
Irtoaa niistä karvaa.
Vaikka itse olen kovinkin kissojen ystävä, niin en pidä siitä jos ne hyppii siellä missä ruokaa laitetaan ja syödään. Kissathan levittävät tauteja, ja ei tunnu mukavalta kun kissa hyppää ruoanlaittipöydälle, kun vasta oli kissanhiekka-astialla asioimassa. Kyllä niissä tassuissa kulkee kaikenlaista, ja varsinkin jos kissa kulkee ulkona. Oma kissa ei koskaan hyppinyt pöydille. Hänellä oli pitkän ruokapöydän ikkunan puolella tila josta sai katsella ulos. Se oppi, että vain siinä voi istua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tv-ohjelmissa kuoritaan perunat juoksevan veden alla, tomaatista heitetään sisukset roskiin, vihreät pavut laitetaan ruokaan ryöppäämättä, joka paikkaan tungetaan currya ja mangoa.
No mites ne perunat pitää kuoria? Itse kuorin juurikin juoksevan (oikeasti melko pieni noro) veden alla, sellaisella heiluvateräisellä veitsellä.
Tuossa tuhlataan vetta aika reippaasti. Itse kuorin (samalla tavalla kuin äitini+molemmat isoäitini) perunat niin, että kuorimattomat pestyt perunat ovat tiskialtaassa, ja toisessa altaassa on puhdasta vettä (tulpan kanssa). Kuorin perunat ilmassa, kuoret suoraan kompostikippoon. Kuorittu pottu sinne vesialtaaseen. Jos kuorisin vain muutaman perunan kerrallaan, laittaisin ne esimerkiksi johonkin astiaan, jossa on vettä - mutta kun normaalisatsi esimerkiksi perunamuussiin meillä on noin 30-40 perunaa riippuen perunan koosta, niin ne eivät mahdu kuin sitten ämpäriin... Jos tuntuu tahmealta, niin upotan kuorittavan perunan ja kuorimaveitsen sinne puhtaaseen veteen.
EI ole ikinä tullut mieleenkään, että perunan pitäisi olla märkä, että sen saa kuorittua? Eri asia on sitten laitoskeittiöiden kuorimakoneet, joissa perunat pyörivät isossa säiliössä johon johdetaan vettä.
30-40 perunaa eli ämpärillinen perunamuusin. Tässä pitää olla jo suurperhe. Teillä voisi olla laitoskeittiön kuorimiskone.
Meillä riittää 6 perunaa neljälle hengelle.
1,5 perunaa/nenä on kyllä kovin vähän. Tai jos ne ovat jotain jättiperunoita, ei ehkä.
Se ihmetyttää, että ruoka ei koskaan onnistu.
Eräässä sukulaistaloudessa käytetään runsaasti suolaa. Vanhemmat ylipainoisia, heillä pieni lapsi, joka ei
vielä onnekseen ole ylipainoinen. Mutta se suola! Ihan pienestä pitäen lapsen voileivälle ja kananmunan
päälle isänsä sirottaa aromi- tai tavallista suolaa. Lapsi on siihen jo niin tottunut, että vaatii suolaa!
Mikä on jauhenlihan. En ole koskaan kuullutkaan.
Minun on vsikea ymmärtää että kaikki olisivat tuollasia maanisia himourheilijoita jotka treenaavat joka pv, ja vasta klo yhdeksältä saa luvan olla kotona ja syödä.
Tunnut kuvittelevan että kaikki elävät yhtä kiireisesti kuin te ja lentävät kaikki illat harrastuksesta toiseen. Pelkkä ajatus ahdistaa.