Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä jonkun toisen ihmisen ruuanlaittotapaa olet mielessäsi ihmetyellyt?

Vierailija
28.04.2020 |

Minun kaveri ei laita keittoon (esim nakki tms) kokonaisia pippureita eikä ainoatakaan sipulia, ei kokonaisena tai pilkottuna. Kyllähän keittoliemeen kuuluu kokonaiset mauste- tai/ja mustapippurit makua antamaan. sekä sipuli.

Kommentit (2975)

Vierailija
1861/2975 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä lasketaanko tämä tavaksi, mutta parilla tutulla on aina hirveät paineet saada iltaruoka valmiiksi tyyliin vartissa kotiintulon jälkeen, siinä 17.30-18 aikoihin. Jatkuva marina siitä miten arkiruokailu on kamalaa kun on aina kiire eikä mitään ehdi valmistaa, miten tulee syötyä vaan samoja pikanopeita ruokia jotka usein eivät ole tarpeeksi terveellisiä. Ruoka kuulemma pakko saada heti kun kaikilla on kiljuva nälkä, ja se että ensin söisi välipalan ja laittaisi sitten rauhassa myöhemmin ruuan ei vaan käy, koska se on epäterveellistä pelkkää välipalojen mussutusta. Tosin syövät sitten iltaruuan jälkeen vielä iltapalan, eli sama määrä "paloja" tulee kuin jos söisi ensin välipalan ja sitten myöhemmin sen kunnon ruuan jonka jälkeen ei enää tarvitsisi mitään.

Ymmärrän pikakokkailun jos on vaikka kiire harrastuksiin, mutta näillä ei ole kyse siitä vaan se päivällinen nyt vaan pitää syödä mahdollisimman pian kotiintulon jälkeen vaikkei ohjelmassa olisi muuta kuin kotona oleilua.

Kerrankin joku, joka ajattelee kuin minä!

Kun lapseni aloittivat koulun, he kysyivät huolestuneena, miksi meillä ei syödä iltapalaa vaikka koulussa sanottiin että pitäisi. Vastasin, ettei kukaan meistä jaksa valvoa niin myöhään että olisi taas nälkäinen päivällisen jälkeen.

Olemme siis aina syöneet päivällisen hieman harrastusajoista riippuen klo 20-21. Töistä ja koulusta tultua syödään välipalaa juuri sopiva määrä kullekin urheilua yms. ajatellen. Se vanhemmista, joka ehtii, voi esivalmistella päivällistä jo aiemmin tai laittaa pitempää kypsytystä vaativat ruoat jo uuniin, mutta varsinainen ruokailu on vasta sitten kun kaikki ovat kotiutuneet treeneistä ym. ja käyneet pesulla.

Itse asiassa minun on vaikea käsittää, että miten nämä klo 17 ruokailevat ihmiset pystyvät ylipäätään harrastamaan urheilua. Mitä järkeä on lähteä täyden aterian päälle treenaamaan?

Toinen juttu on sitten juuri tuo tolkuton kiire, johon vedoten lyödään puolivalmisteita pöytään ja ollaan hirveän stressaantuneita.

Minun on vsikea ymmärtää että kaikki olisivat tuollasia maanisia himourheilijoita jotka treenaavat joka pv, ja vasta klo yhdeksältä saa luvan olla kotona ja syödä.

Tunnut kuvittelevan että kaikki elävät yhtä kiireisesti kuin te ja lentävät kaikki illat harrastuksesta toiseen. Pelkkä ajatus ahdistaa.

Vierailija
1862/2975 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex vaimoni valmisti suhteen alussa esim. kalapuikkoja mikrossa. Jäiset kalapuikot mikroon, ja sen jälkeen lautaselle. Meikkaus ja muut vastaavat asiat sujui ihan opettamatta. Aamen.

No, kyllä se siitä oppi vähitellen ruuan laittoakin, kun jaksoin opettaa muiden omien kiireideni lomassa. Nyt en jaksaisi enkä viitsisi alkaa opettamaan kenellekään naiselle enää näitä ihan perusasioita. Nuoruus ja rakkaus?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1863/2975 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kavei teki lasagnea ja heitti sitten kaikki ylijääneet levyt roskiin, menevät kuulemma pilalle jos niitä ei heti käytä.

Oliko niitä lasagnelevyjä keitetty? Pilallehan ne menevät jos niitä ei käytetä aika pian. Ei keitetty makaroni säily kovin kauan.

Vierailija
1864/2975 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kavei teki lasagnea ja heitti sitten kaikki ylijääneet levyt roskiin, menevät kuulemma pilalle jos niitä ei heti käytä.

Oliko niitä lasagnelevyjä keitetty? Pilallehan ne menevät jos niitä ei käytetä aika pian. Ei keitetty makaroni säily kovin kauan.

Sinäkö ensin keität lasagnelevyt, ennenkuin kasaat itse sapuskan vuokaan?

Vierailija
1865/2975 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka itsen pidän tiskialtaat puhtaina, niin en minä sinne perunoita tms. pane, en kuorimattomia enkä kuorittuja. Ostan pestyjä perunoita ja kuorin suoraan pussista ja hanan alla huuhtaisen (vesi ei valu koko aikaa) ja sitten panen perunan kulhoon, jossa on puhdasta vettä.

Vierailija
1866/2975 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinäkö ensin keität lasagnelevyt, ennenkuin kasaat itse sapuskan vuokaan?

Öö, usein keitetään, ennen kuin pannaan vuokaan. On ainakin kolmenlaisia lasagnelevyjä, eli tuorepastalevyt, etukäteen keitettävät levyt ja pikalevyt eli ei keitettävät. Jälkimmäisistä tuolee huonoin lasagne. Niitä keitettäviä keitetään sen verran, että pehmenevät ja on helppo asetella vuokaan. Itse käytän tuoretta lasagnelevypastaa.

Vierailija
1867/2975 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä että niistää kesken ruuanlaiton eikä pese käsiä tai käänny pois ruuasta.

Vierailija
1868/2975 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka itsen pidän tiskialtaat puhtaina, niin en minä sinne perunoita tms. pane, en kuorimattomia enkä kuorittuja. Ostan pestyjä perunoita ja kuorin suoraan pussista ja hanan alla huuhtaisen (vesi ei valu koko aikaa) ja sitten panen perunan kulhoon, jossa on puhdasta vettä.

Meillä kun on itsekasvatetut perunat, ne tarttee myös pestä itse. Ja joo, pesen ne tiskialtaassa. Paitsi kesällä uudet perunat ämpärissä pellon reunassa, sadevedellä... Huuhtelen ne kyllä vielä hanavedellä sisällä.

Jos joskus käytän noita kaupan pestyjä perunoita, niin pesen ne kyllä ensin - olen sen verran usealla perunatilalla käynyt katsomassa, miten niitä pestään.

Vierailija
1869/2975 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoäidillä oli tapana laittaa ruskeaan kastikkeeseen sokeripala.

Vierailija
1870/2975 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Grillimakkaran pakastaminen, - 60% poprillit pakastimesta suoraan uuniin, hyi s atana. Se ettei saada ruokia jääkaappiin säilytykseen vaan jätetään hellalle seuraavaan päivään. Kermaa puuron keitinveteen ja munakkaaseen, "koska näin kelpaa lapsille". Nää tavat samalla ihmisellä.

Vierailija
1871/2975 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isoäidillä oli tapana laittaa ruskeaan kastikkeeseen sokeripala.

Itse käytän sokeria ruokien makujen täydentämisessä. Eilen panin tuliseen kanakeittoon n. ruokalusikallisen fariinosokeria. Fariinisokeri käy niin moneen.

Vierailija
1872/2975 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä sitä kun kaveri ruuanlaiton ohessa välillä nuolee sormensa!!Voihan ne kädet käydä pesemässäkin.

Vierailija
1873/2975 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä että niistää kesken ruuanlaiton eikä pese käsiä tai käänny pois ruuasta.

Ei niitä pestä ennen ruoanlaittoakaan, kun "en mä oo koskaan kipeenä".

Vierailija
1874/2975 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eräs kollega oli ahkera leipoja ja toi usein töihinkin leipomuksiaan. Kerran hän sitten esitteli valokuvia, joiden joukossa oli kuva, kun hänen kissansa istui keittiön työtasolla ja noin 10 cm päässä kissasta oli pullataikina. Kertoi iloisena että "Miisu" istuu aina pöydällä kaverina kun hän leipoo.

Tämän jälkeen en pystynyt hänen leipomuksiaan enää syömään ja olen itsekin kissan omistaja. Oma kissani on opetettu pysymään pöydiltä pois, mutta silti aina varmuuden vuoksi pesen tasot monta kertaa ennen leipomista.

Mitä pelkäät? Ei rokotetusta ja madotetusta kissasta mitään vaarallista tartu.

Irtoaa niistä karvaa.

Vierailija
1875/2975 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tuttu, joka käyttää sähkö tai kaasuliettä vain täysillä.

Vierailija
1876/2975 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eräs kollega oli ahkera leipoja ja toi usein töihinkin leipomuksiaan. Kerran hän sitten esitteli valokuvia, joiden joukossa oli kuva, kun hänen kissansa istui keittiön työtasolla ja noin 10 cm päässä kissasta oli pullataikina. Kertoi iloisena että "Miisu" istuu aina pöydällä kaverina kun hän leipoo.

Tämän jälkeen en pystynyt hänen leipomuksiaan enää syömään ja olen itsekin kissan omistaja. Oma kissani on opetettu pysymään pöydiltä pois, mutta silti aina varmuuden vuoksi pesen tasot monta kertaa ennen leipomista.

Mitä pelkäät? Ei rokotetusta ja madotetusta kissasta mitään vaarallista tartu.

Irtoaa niistä karvaa.

Vaikka itse olen kovinkin kissojen ystävä, niin en pidä siitä jos ne hyppii siellä missä ruokaa laitetaan ja syödään. Kissathan levittävät tauteja, ja ei tunnu mukavalta kun kissa hyppää ruoanlaittipöydälle, kun vasta oli kissanhiekka-astialla asioimassa. Kyllä niissä tassuissa kulkee kaikenlaista, ja varsinkin jos kissa kulkee ulkona. Oma kissa ei koskaan hyppinyt pöydille. Hänellä oli pitkän ruokapöydän ikkunan puolella tila josta sai katsella ulos. Se oppi, että vain siinä voi istua.

Vierailija
1877/2975 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tv-ohjelmissa kuoritaan perunat juoksevan veden alla, tomaatista heitetään sisukset roskiin, vihreät pavut laitetaan ruokaan ryöppäämättä, joka paikkaan tungetaan currya ja mangoa.

No mites ne perunat pitää kuoria? Itse kuorin juurikin juoksevan (oikeasti melko pieni noro) veden alla, sellaisella heiluvateräisellä veitsellä.

Tuossa tuhlataan vetta aika reippaasti. Itse kuorin (samalla tavalla kuin äitini+molemmat isoäitini) perunat niin, että kuorimattomat pestyt perunat ovat tiskialtaassa, ja toisessa altaassa on puhdasta vettä (tulpan kanssa). Kuorin perunat ilmassa, kuoret suoraan kompostikippoon. Kuorittu pottu sinne vesialtaaseen. Jos kuorisin vain muutaman perunan kerrallaan, laittaisin ne esimerkiksi johonkin astiaan, jossa on vettä - mutta kun normaalisatsi esimerkiksi perunamuussiin meillä on noin 30-40 perunaa riippuen perunan koosta, niin ne eivät mahdu kuin sitten ämpäriin... Jos tuntuu tahmealta, niin upotan kuorittavan perunan ja kuorimaveitsen sinne puhtaaseen veteen.

EI ole ikinä tullut mieleenkään, että perunan pitäisi olla märkä, että sen saa kuorittua? Eri asia on sitten laitoskeittiöiden kuorimakoneet, joissa perunat pyörivät isossa säiliössä johon johdetaan vettä.

30-40 perunaa eli ämpärillinen perunamuusin. Tässä pitää olla jo suurperhe. Teillä voisi olla laitoskeittiön kuorimiskone.

Meillä riittää 6 perunaa neljälle hengelle.

1,5 perunaa/nenä on kyllä kovin vähän. Tai jos ne ovat jotain jättiperunoita, ei ehkä.

Vierailija
1878/2975 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ihmetyttää, että ruoka ei koskaan onnistu.

Vierailija
1879/2975 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräässä sukulaistaloudessa käytetään runsaasti suolaa.  Vanhemmat ylipainoisia, heillä pieni lapsi, joka ei

vielä onnekseen ole ylipainoinen.  Mutta se suola!  Ihan pienestä pitäen lapsen voileivälle ja kananmunan

päälle isänsä sirottaa aromi- tai tavallista suolaa.  Lapsi on siihen jo niin tottunut, että vaatii suolaa!

Vierailija
1880/2975 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on jauhenlihan. En ole koskaan kuullutkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kaksi