Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä jonkun toisen ihmisen ruuanlaittotapaa olet mielessäsi ihmetyellyt?

Vierailija
28.04.2020 |

Minun kaveri ei laita keittoon (esim nakki tms) kokonaisia pippureita eikä ainoatakaan sipulia, ei kokonaisena tai pilkottuna. Kyllähän keittoliemeen kuuluu kokonaiset mauste- tai/ja mustapippurit makua antamaan. sekä sipuli.

Kommentit (2975)

Vierailija
1541/2975 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena ärsytti kun meillä keitettiin pitkää putkimakaronia ruoan lisukkeeksi ja äiti ei kunnolla valuttanut sitä, vaan sinne putken sisälle jäi aina paljon vettä.

Sellaista vetistä makaronia sitten, joo.

Käytin pitkiä makaroniputkia mehupilleinä. Kun oli makaronipillillä juonut mehua, se pehmeni sen verran, että sen saattoi syödä lopuksi. Ei ollut hyvää, mutta syötyä tuli eikä mennyt roskiin.

Vierailija
1542/2975 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaveri keitti just hernekeittoa paistinpannussa vaikka puhdas keittokattila oli vieressä. Ei ole penaalin terävin kynä todellakaan.

Tarjoilenpa sitten sinulle ensi kerralla hernekeitot anaalitappi-kuukuppi-hengityssuojakattilastani.

Itse asiassa teräskattila on kyllä täysin puhdas ja hygieeninen noidenkin jälkeen jos siinä on asianmukaisesti keitetty vettä riittävän kauan. Ei tokikaan lisää vieraan ruokahalua jos kertoo mihin kaikkeen kattilaa on käytetty :D

Ei sairaalatkaan jokaiselle potilaalle tehdasuusia instrumentteja ota vaan puhtaat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1543/2975 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin keitetty pasta tai nuudelit kannattaa huuhdella?

Jos olet valmistamassa pastasalaattia, joka syödään kylmänä, on huuhtelu järkevää. Tähän on kaksi syytä. Ensinnäkin huuhtelu lopettaa pastan kypsymisen heti. Kun pastaa huuhtelee kylmässä vedessä, sen lämpötila laskee, mikä on hyvä, jos lisäät pastan muiden kylmien ainesten sekaan esimerkiksi salaattiin.

Lisäksi huuhtelu estää pastaa muuttumasta tahmaiseksi ja liimaantumaan toisiinsa kiinni.

Myös silloin pasta on huuhdeltava, jos aiot valmistaa spagettia tai aasialaistyylisiä nuudeleita. Esimerkiksi wokkia tehdessä nuudelit pitäisi aina muistaa huuhdella, muuten ne menevät paistinpannulla vain klimpeiksi pintaan muodostuneen tärkkelyskalvon takia. 

Vierailija
1544/2975 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutun kaikki keitot ovat samanlaisia: perunat pilkottu neljäsosiksi eli kamalan isoja paloja, porkkanapalatkin jättimäisiä. Muita vihanneksia keittoihin hän ei laita, ei edes sipulia. Eikä fondia tai liemikuutiota - vain suolaa ja 5 maustepippuria. Tuohon pohjaan sitten vähän jauhelihaa (paistamatta tai ruskistamatta), isoja paloja lenkkimakkaraa (mutta vain muutama pala...) tms. lisuketta, aina klönttimäisinä paloina. Ei mausteita, ei makua. Kyllä sitä syö, jos on pakko. Minä ihmettelen vain sitä, että eikö tee mieli maukasta ruokaa?! :o

Liemikuutioilla ei kukaan hyvä kokki ruokaa pilaa.

Vaan mistä teet sen liemen arkena ja taviksena?

Vierailija
1545/2975 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutun kaikki keitot ovat samanlaisia: perunat pilkottu neljäsosiksi eli kamalan isoja paloja, porkkanapalatkin jättimäisiä. Muita vihanneksia keittoihin hän ei laita, ei edes sipulia. Eikä fondia tai liemikuutiota - vain suolaa ja 5 maustepippuria. Tuohon pohjaan sitten vähän jauhelihaa (paistamatta tai ruskistamatta), isoja paloja lenkkimakkaraa (mutta vain muutama pala...) tms. lisuketta, aina klönttimäisinä paloina. Ei mausteita, ei makua. Kyllä sitä syö, jos on pakko. Minä ihmettelen vain sitä, että eikö tee mieli maukasta ruokaa?! :o

Liemikuutioilla ei kukaan hyvä kokki ruokaa pilaa.

Vaan mistä teet sen liemen arkena ja taviksena?

Kasvis/mausteliemi pikkukattilassa, menee alle tunti

Vierailija
1546/2975 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt pari kertaa laittanut ruokaa yhden miehen kanssa, ja olen kummastellut kun hän ottaa lämmintä/kuumaa vettä hanasta kattilaan, kuulemma siksi että se kiehuu sitten nopeammin. Minä olen aina ajatellut, että ruuanlaittoon otetaan kylmää vettä. Mies on ollut ravintola-alalla ja tuo on kuulemma yleinen käytäntö. En jaksaisi uskoa, mutta mistäs minä tiedän, olen surkea kokki. Itse käytän kyllä jatkossakin vain kylmää vettä ruuanlaittoon.

Vierailija
1547/2975 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua hiilarisyöppöjä. Kokataan perunaa, pastaa ja riisiä, syödään leipää jne. Miksi noin kun voisi syödä oikein eli ketogeenisesti!

Vierailija
1548/2975 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehdään hiilarihuttua eli perunaa, pastaa ja riisiä vaikka ketokin on jo keksitty!

Vierailija
1549/2975 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nyt pari kertaa laittanut ruokaa yhden miehen kanssa, ja olen kummastellut kun hän ottaa lämmintä/kuumaa vettä hanasta kattilaan, kuulemma siksi että se kiehuu sitten nopeammin. Minä olen aina ajatellut, että ruuanlaittoon otetaan kylmää vettä. Mies on ollut ravintola-alalla ja tuo on kuulemma yleinen käytäntö. En jaksaisi uskoa, mutta mistäs minä tiedän, olen surkea kokki. Itse käytän kyllä jatkossakin vain kylmää vettä ruuanlaittoon.

Ei tuossa ole kyse siitä että olet surkea kokki vaan siitä ettet ymmärrä fysiikkaa.

Vierailija
1550/2975 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuva pizzan tekeminen ja syöminen, luulisi joskus kyllästyvän?

syön itsekin pitsaa, mutta ei tee joka päivä mieli pitsoja.

Vierailija
1551/2975 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ex-anoppi teki käytännössä joka kerta broilerin fileitä ruoaksi kun oltiin niillä syömässä. Ensin huuhtoi ne veden alla ja sitten länttäsi suoraan tiskipöydälle odottamaan pannulle pääsyä. Siis ei lautaselle tms., vaan laminaattitiskipöydälle. 

Kuvottavaa. Ja maistuikin aina yhtä pahalle. 

Ihme että ollaan vielä kaikki elossa.

Vierailija
1552/2975 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä, että valitetaan, että on NIIN kiire ja paljon työtä ja vaikka mitä ja sitten pitää kuitenkin keittää ja paistaa ja hauduttaa ja mehustaa ja pullottaa kaikki ruuat ja juomat IHAN ITSE.

Aivan älytöntä.

Siman ja munkitkin saa valmiina.

Ei siinä ihmisarvo katoa.

Pulloissa kyllä lukee sima, mutta se neste ei kyllä useimmiten maistu lainkaan simalta, harvoja kalliita merkkejä lukuunottamatta. Halvemmalla tekee ämpärillisen.

Vierailija
1553/2975 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuossa ole kyse siitä että olet surkea kokki vaan siitä ettet ymmärrä fysiikkaa.

Joo, ihan fysiikan perusteellahan ruokaa tehdään, ei esimerkiksi elintarvikehygienian tai kemian. Monessa ammattilaiskeittiössä on kuumavesihanat, joista (suoravirtauslämmittimen kautta lämpenevä) otetaan kuumaa puhdasta vettä. Se nopeuttaa ruuanlaittoa merkittävästi. Normaalista vesijohtoverkostosta tuleva kuuma vesi voi sisältää bakteereja (jos esim vedenlämmitin, lämminvesivaraaja, boileri) ei kuumenna vettä tarpeeksi kuumaksi. Siihen voi myös liueta epäpuhtauksia putkistosta, joita ei kylmään veteen liukene. Eli jos kuuma vesi tulee normihanasta, sitä ei suositella ruuanlaittoon.

Vierailija
1554/2975 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on vain yksittäinen tapaus, mutta ystävälläni oli tapana laittaa salaatin sekaan suolamakkaran paloja. Siis ihan tavalliseen vihersalaattiin.

Meillä on yleensä joku proteiini salaatin kanssa koska kuopus varsinkin tarvii sitä diabeteksen vuoksi, ja lähtee nälkä paremmin. Siis jos pelkkää salaattia ruokana. Kuten kinkkua, kanaa, kalaa jne jne. Itse rakastan metwurstia vähän liikaakin. =D

Vierailija
1555/2975 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, ihan fysiikan perusteellahan ruokaa tehdään, ei esimerkiksi elintarvikehygienian tai kemian. Monessa ammattilaiskeittiössä on kuumavesihanat, joista (suoravirtauslämmittimen kautta lämpenevä) otetaan kuumaa puhdasta vettä. Se nopeuttaa ruuanlaittoa merkittävästi. Normaalista vesijohtoverkostosta tuleva kuuma vesi voi sisältää bakteereja (jos esim vedenlämmitin, lämminvesivaraaja, boileri) ei kuumenna vettä tarpeeksi kuumaksi. Siihen voi myös liueta epäpuhtauksia putkistosta, joita ei kylmään veteen liukene. Eli jos kuuma vesi tulee normihanasta, sitä ei suositella ruuanlaittoon.

Tuota eikö se vesi kuitenkin kiehu jossain vaiheessa jolloin se saavuttaa saman hygieniatason kuin tuo kuumavesihanavesi josta puhut?

Vierailija
1556/2975 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun suurin ihmettelyn aihe vuodesta toiseen on porukoiden tarkoituksella alisuolaama joulukinkku (jotta rasva maistuu) joka on raakaakin.

Syy miksi en pysty syömään enää sianlihaa. Mies yllättyi ekassa joulupöydässä vaikka olin varoitellut.

Vierailija
1557/2975 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota eikö se vesi kuitenkin kiehu jossain vaiheessa jolloin se saavuttaa saman hygieniatason kuin tuo kuumavesihanavesi josta puhut?

Esim. kahviveden lämpötila ei saisi nousta kiehumispisteeseen. Toisekseen ei ne bakteerit yksinään vaan myös muiden epäpuhtauksien liukeneminen.

En ole se kelle vastasit vaan sivun 77 samaa toimintaa ihmetellyt. Ymmärrän toki että joillekin asia voi olla vaikea sisäistää kun hampaatkin pestään lämpimällä vedelle.

https://www.kaleva.fi/voiko-kuumaa-hanavetta-juoda/2462348

Vierailija
1558/2975 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylmällä vedellä huuhtelu lopettaa pastan kypsentämisen (tärkeää jos haluaa al dente pastaa) ja huuhtelu yleensäkin pitää pastan irtonaisena. Kukin tyylillään, riippuen minkälaista pastaa haluaa.

Eikö olisi kätevämpää vain ottaa minuutti tai  pari keittoajasta pois? :-o

Ei kai kukaan enää pastaa laita tarjolle sellaisenaan. Kun se on lähes kypsää, voidaan pastan keitinvettä laittaa vähän kastikkeen sekaan suurustamaan sitä ja sitten lisätä pastat reikäkauhalla sekaan. Jos tarjoaa erikseen pastan, niin siihen  sekoitetaan vaikka vähän kastiketta, ettei se kuiva tarjolla ollessaan. Ei pastaa huuhdota. Poikkeuksena gluteeniton pasta, johon voi lisättä vähän öljyäkin.

Suurustat vedellä?

Vierailija
1559/2975 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylmällä vedellä huuhtelu lopettaa pastan kypsentämisen (tärkeää jos haluaa al dente pastaa) ja huuhtelu yleensäkin pitää pastan irtonaisena. Kukin tyylillään, riippuen minkälaista pastaa haluaa.

Eikö olisi kätevämpää vain ottaa minuutti tai  pari keittoajasta pois? :-o

Ei kai kukaan enää pastaa laita tarjolle sellaisenaan. Kun se on lähes kypsää, voidaan pastan keitinvettä laittaa vähän kastikkeen sekaan suurustamaan sitä ja sitten lisätä pastat reikäkauhalla sekaan. Jos tarjoaa erikseen pastan, niin siihen  sekoitetaan vaikka vähän kastiketta, ettei se kuiva tarjolla ollessaan. Ei pastaa huuhdota. Poikkeuksena gluteeniton pasta, johon voi lisättä vähän öljyäkin.

Suurustat vedellä?

Kun pastaa keittää, siitä irtoa keitinveteen tärkkelystä ja se tilkka tärkkelyspitoista keitinvettä suurustaa sitten kastikkeen. Ei kummoisesti, mutta kumminkin.

Vierailija
1560/2975 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Porokahvin keitto ilman, että huuhdellaan vanhat kahvinporot pannusta pois. Avuliaana yritin kerran jeesata kahvinkeitossa mutta äänenkorotushan siitä tuli, kun meinasin haaskata pohjaporot...

peukutukset 5 alas 5 ylös

Ihan mielenkiinnosta, miksi alaspeukutus? Kotoisin Laihialta ehkä vai mikä?