Mitä jonkun toisen ihmisen ruuanlaittotapaa olet mielessäsi ihmetyellyt?
Minun kaveri ei laita keittoon (esim nakki tms) kokonaisia pippureita eikä ainoatakaan sipulia, ei kokonaisena tai pilkottuna. Kyllähän keittoliemeen kuuluu kokonaiset mauste- tai/ja mustapippurit makua antamaan. sekä sipuli.
Kommentit (2975)
almaliini kirjoitti:
Teinpähän eilen iltapalaa laittaessani pientä tarkkailutyötä omituisista tavoistani.
Hih, huomasin huuhtelevani jo hyvin pestyjä raaka-aineita, käsiä pesin joka työvaiheen välissä, pyyhin tasoja ja huuhtelin välineitä ja astioita,......
Hirmuista veden tuhlausta, hyi mua!
montako kertaa pesit torttusi kyseisenä aikana. hih huomasn että tortunpesu oli jäänyt vähemmälle niin pidin nakkini piilossa. hih pientä tarkkailutyötä se vaatii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ihmeteltiin palstalla kun teen kaalilaatikon munamaitoon. Kyllä se on ihan yleinen tapa, en ole suinkaan ainoa. Katsokaa netistä kaalilaatikko-ohjeita ellette usko.
Paras laatikko tulee juuri munamaidolla, ilmankin toki voi tehä.Jep, munamaitoon se oikeaoppisesti tehdään.
No ei todellakaan tehdä.
Kyllä useimmat tekee. Siitä se kuohkeus tulee.
Muutenhan se on vain kaalipataa uuniin lykättynä.
https://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/633168/Vanhan%20ajan%20kaalila…
Vierailija kirjoitti:
Ketjun ekoihin viesteihin viitaten, en koskaan laita kokonaisia pippureita ruokaan. XD Inhoan sitä, että niitä pitää kalastella valmiista ruoasta pois, sillä en todellakaan halua pureskella niitä syödessäni. Kyllä sitä pippurinmakua keittoihin ja kastikkeisiin saa jauhetustakin pippurista.
Minulle ei tuota mitään ongelmaa ottaa keittolautaselta pari pippuria pois, ennen kuin alan lapioida sitä suuhuni. Keitto on muutoinkin yleensä heti lautaselle laittaessa liian kuumaa syötäväksi, kyllä sitä pitää vähän lusikoida ja puhallella. Pippurien noukinta ajoittuu juuri tähän sopivasti. Keitto on suuhun sopivan lämmintä (ei tulikuumaa), kun pippurit noukittu.
Jauhettu pippuri ei todellakaan sovi kalakeiton ja nakkikeiton tapaisiin keittoihin, vaan sosekeittoihin.
oirjfoijvoi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis eikä ruskea kastike ole tyyliin jauhoja ja vettä? Millä perusteella se on maukasta?
Kysyn tosissani.
Ei se ole jauhoja ja vettä. Se on rasvassa paistettuja jauhoja ja vettä sekä mausteita. Kas kun niiden jauhojen makuu muuttuu paistaessa, aivan kuten silloinkin, kun paistetaan uunissa jotain leivonnaista.
Maista joskus ruskeaa kastiketta, niin tiedät.
Hän ei syö varmaan leipääkään, koska se on vain jauhoja ja vettä, mausteenakin vain ripaus suolaa. Samalla kun meistä muista tuore leipä on taivaallista ihan sellaisenaan.
Suola ei ole leivän (eikä monen muunkaan ruuan) valmistuksessa mauste vaan ainesosa. Se osallistuu kypsymisprosessiin. Ruuasta tulee täysin erilaista.
Sekoitit suolan sokeriin, kun yritit esittää tietävää. Sokeri tekee nuo asiat, suola laitetaan vain maun vuoksi taikinaan.
Vierailija kirjoitti:
Epähygienisyys.
Käsiä ei pestä, pitkät hiukset roikkuu auki, vaatteissa on irtohiuksia joita ei nypitä ennen ruuanlaittoa, jolloin ne varisevat ruokaan/leivonnaisiin, ruokaa maistetaan suoraan kauhasta, vihanneksia ei pestä ennen käyttöä, likaisilla käsillä siirretään puhtaita astioita tiskikoneesta kaappiin ja käsiä ei myöskään pestä kun ladotaan pullaa tarjoiluvadille ym.
Jos kokkaa vain itselleen, niin ihan sama sitten, mutta hygieniasta pitäisi huolehtia silloin jos on mitään mahdollisuutta että joku toinenkin syö jotain mitä on valmistettu tai mihin on koskettu.
Ei tässä mistään hygienioista kyselty, vaan sellasista tavoista tehdä jotain ruokaa, mitä itse ihmettelee.
Noi hygieniasolkotukset ei liity aiheeseen. Ruuasta pitäisi puhua, ei liasta ja räästä yms. 🤢
Ei se ole mikään ruuanlaittotapa, jos on paskaiset kädet tai pärskii ruokaan, se on vain huonoa käytöstä.
Kuka käyttää kokonaisia pippureita, mylly on keksitty.
Vierailija kirjoitti:
oirjfoijvoi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis eikä ruskea kastike ole tyyliin jauhoja ja vettä? Millä perusteella se on maukasta?
Kysyn tosissani.
Ei se ole jauhoja ja vettä. Se on rasvassa paistettuja jauhoja ja vettä sekä mausteita. Kas kun niiden jauhojen makuu muuttuu paistaessa, aivan kuten silloinkin, kun paistetaan uunissa jotain leivonnaista.
Maista joskus ruskeaa kastiketta, niin tiedät.
Hän ei syö varmaan leipääkään, koska se on vain jauhoja ja vettä, mausteenakin vain ripaus suolaa. Samalla kun meistä muista tuore leipä on taivaallista ihan sellaisenaan.
Suola ei ole leivän (eikä monen muunkaan ruuan) valmistuksessa mauste vaan ainesosa. Se osallistuu kypsymisprosessiin. Ruuasta tulee täysin erilaista.
Sekoitit suolan sokeriin, kun yritit esittää tietävää. Sokeri tekee nuo asiat, suola laitetaan vain maun vuoksi taikinaan.
Tämähän ei sitten ole totta. Suola parantaa taikinan leivontaominaisuuksia ja rakennetta.
Esimerkiksi ruuan valmistaminen hapattaminen ei onnistunu ilman riittävää suolapitoisuutta.
Kukahan tässä esittää kaikkitietävää. Minuutin googlailulla olisit voinut tarkistaa väitteesi, joka ei sitten ollut kuin luulo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kaikista eniten olen ihmetellyt sitä, että monien tuttavieni kotona ei ole käsisaippuaa keittiössä ollenkaan. Eivätkö he pese käsiä ennen ruuanlaittoa?
Kädet voi pestä vessassa.
Lähdetkö myös kesken ruoanlaiton vessaan pesemään käsiä? Raa'an lihan (ja lihapakkausten) käsittelyn jälkeen kädet pestään huolellisesti, pelkkä vedellä huuhtaisu ei riitä.
Vastaus kysymykseen. Ihmettelen joidenkin tapaa:
- jättää ruoat ja ruokatarvikkeet pöydälle pitkiksi ajoiksi
- säilyttää ruokia jääkaapissa "avonaisina" eli ilman kantta tai kelmutusta tms.
Mikään vastauksistasi ei liity ruuanlaittotapoihin.
Vierailija kirjoitti:
Burmalaiset keittivät kerran lammasta meren rannalla isossa kattilassa, aivan karmea haju. Oli kuulemma ensiksi kypsytetty huoneenlämmössä useita viikkoja lisäten vaan suolaa välillä. Luita törrötti kattilassa sikin sokin pystyssä. Jäi omat makkaran paistot sillä kertaa väliin. Jälkeenpäin näin heidät kerran marketissa joten kyllä hengissä olivat perinneateriansa jälkeenkin. Toivottavasti eivät asuneet kerrostalossa... meinaan että on voinut tulla kypsytysvaiheessa aromeja rappukäytäväänkin.
Tapahtui Hangossa?
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävä suolalla läträäminen.
Suolattomuus on paljon järkyttävämpää. Se ettei uskalleta laittaa sitä tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävä suolalla läträäminen.
Suolattomuus on paljon järkyttävämpää. Se ettei uskalleta laittaa sitä tarpeeksi.
Suolaa ei tarvita kauhatolkulla, jos osataan maustaa ruoka. Yleensä ne ihmiset läträävät suolan kanssa, jotka eivät osaa käyttää mausteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylmällä vedellä huuhtelu lopettaa pastan kypsentämisen (tärkeää jos haluaa al dente pastaa) ja huuhtelu yleensäkin pitää pastan irtonaisena. Kukin tyylillään, riippuen minkälaista pastaa haluaa.
Eikö olisi kätevämpää vain ottaa minuutti tai pari keittoajasta pois? :-o
Niin, tai syödä kypsää pastaa. Miksi kaiken pitäis nykyään olla puoliraakaa makaronista lihaan. Typerä ilmiö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kermaa joka paikkaan, niin etu- kuin jälkiruokiin (anoppi).
- Vaihtuivat sitten lääkepurkkeihin ja rasvattomiin tuotteisiin, jahka todettiin perinteiset sydän- ja verisuonitaudit.
Kyllä ne taudit on tullut ihan muusta kuin kermasta. Tuskin hän pelkkää kermaa on syönyt.
Nyt sitten vaihtanut hyvän ravinnonlähteen johonkin keinoruokaan, voi jessus!
Kaikkia maataloustuotteita (koska oli lehmää, sikaa ym.) oli omasta takaa). Ja käytettiin myös joka päivä reilusti.
Mutta sinähän tiedät paremmin, joten olet varmaan lääkäri.
Olisiko se ylensyönti sitten kuitenkin se oikea syy, eikä se kerma.
Ei syönyt ylen. Ei ollut ylipainoa, liikkui ja teki ruumiillista työtä. Mutta liha ja maitotuotteet joka päivä, joka aterialla olennainen osa ruokavaliota. On ikäänsä nähden hyvä fyysinen kunto, mutta ruokavaliorajoitukset, verenpaineet ym. ovat arkea, jota lääkärit sittemmin ohjeistivat. Enää ei kermaa edes kahviin.
Joo ei kolesteroli ja verenpaine päältä näy, minä oon lihava, mutta kolesteriarvot on hyvät, lihaa en syö ollenkaan, muutoin olen sekasyöjä. Verenpaine on koholla kyllä. Olen nainen.
Yksi himoliikkuja ja ikänsä urheillut hyväkuntoinen mies, sillä oli järkyttävän huonot kolesteroliarvot ja sydänvika todettu. On joutunut kans miettimään mitä suuhun laittaa, nyt syö ennen joka ateriaa salaattilautasen ja punasta lihaa ei enää juurikaan syö. Eikä kermaa tai täysvoita käytä enää jne (Äitini mies).
Minulle ei tuota mitään ongelmaa ottaa keittolautaselta pari pippuria pois, ennen kuin alan lapioida sitä suuhuni. Keitto on muutoinkin yleensä heti lautaselle laittaessa liian kuumaa syötäväksi, kyllä sitä pitää vähän lusikoida ja puhallella. Pippurien noukinta ajoittuu juuri tähän sopivasti. Keitto on suuhun sopivan lämmintä (ei tulikuumaa), kun pippurit noukittu.
Jauhettu pippuri ei todellakaan sovi kalakeiton ja nakkikeiton tapaisiin keittoihin, vaan sosekeittoihin.[/quote].
Yksi mielipide täältä. Eipä kai merkitystä mutta mulla kun on mortteli niin jauhan kyllä kaikenmaailman pippurit kaikenmaailman ruokiin. Mitä eroa että onko jauhettua vai kokonaisia kalakeitossa ja nakkikeitossa tai missään muussakaan???? Lapsuus tulee kyllä mieleen kun oli kokonaisia pippureita..ja sinne joskus kaipaan.. mutta itse otan kyllä mausteista kaiken irti siis jauhan ..laakerinlehteä lukuunottamatta. Uskon mortteliin.
Tuttuni laittoi voita pasta veteen. Meinasin pyörtyä, koska olen asunut Italiassa.
almaliini kirjoitti:
Minun mieheni on oikeassa siinä, että kokin pitää maistella tekemäänsä ruokaa. Mutta sitä EI saa tehdä samalla lusikalla kerrasta toiseen. Kerran suussa käynyt menee tiskiin, ei uudelleen soosiin tai keittoon!
Tästähän kehittyi pienoinen riitakin. Näytösluontoisesti maisteli keittoa puolen minuutin välein................. Puhtaat lusikat loppuivat.
Ostin seuraavana päivänä tusinan uusia pikkulusikoita ;)
Ihan kuin samaa lusikkaa ei vois maistelujen välissä virauttaa hanan alla. 😣
Toopeja olette molemmat.
Vakka on löytänyt kantensa. 😜
Vierailija kirjoitti:
Tekee aina ruokaa alasti
Mun tuttuni veti röökiä laittaessaan safkaa.
Veden laittamista munamassaan ennen omeletin paistamista. Pihvilihan nuijiminen. Pihvin ei anneta paiston jälkeen vetäytyä, vaan se otetaan suoraan pannulta lautaselle. Kuivahiivan ja margariinin käyttö pullan leivonnassa. Pizzapohjan teko pullajauhoista. Joulukinkun sulatus ennen paistoa, jääkinkusta tulee aina parempi.
Joko jauhenlihan pesu ennen paistoa oli mainittu?
Vierailija kirjoitti:
Se likainen märkä tiskirätti hanan päällä! Kiva kun otetaan kahviinkin vettä niin vesi suodattuu sen rätin läpi, nam.
Tämä rättihulluus on joku kansantauti. Jos sitä rättiä on pakko hillota seuraavaan käyttökertaan, niin eikö oikeasti muuta paikkaa löydy!
Ja taas alapeukkuja, mä en oikeesti ymmärrä, pitääkö lapsen antaa kuolla ilman hiilareita? Ykköstyyppi!