Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä jonkun toisen ihmisen ruuanlaittotapaa olet mielessäsi ihmetyellyt?

Vierailija
28.04.2020 |

Minun kaveri ei laita keittoon (esim nakki tms) kokonaisia pippureita eikä ainoatakaan sipulia, ei kokonaisena tai pilkottuna. Kyllähän keittoliemeen kuuluu kokonaiset mauste- tai/ja mustapippurit makua antamaan. sekä sipuli.

Kommentit (2975)

Vierailija
981/2975 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kebab-paikassa omistaja veti pihalla tupakkaa ja sen jälkeen teki kebua, otti paljain käsin salaattia ja samoin lihaa paljain käsin pitaleivän väliin. Sitä hieman ihmettelin ja jätin tilaamamatta.

Kyllä se jossain välissä on varmaan käynyt vessassakin:)

Vierailija
982/2975 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ymmärrä valmistomaattikastikkeita. Yhtä hyvää tai parempaa saa kun laittaa (jauhelihan tai pastan) joukkoon purkin tomaattimurskaa, suolaa pippuria, valkosipulirouhetta ja oreganoa (tai basillikaa tai pizzamaustetta) + jos muista mausteista esim chilistä tykkää. Valmiskastiketta saa aina kuitenkin lisämaustaa, niin ei ole mitään lisää tekemistä laittaako pohjaksi kastike- vai tomaattimurskapurkin. Oma makumuisto näistä tosin 90-luvulta, ehkä ovat parantuneet. Ja eikö hintakin ole paljon kokoon keitetystä tomaattimurskasta?

Muut valmiskastikkeet esim juusto-, bearnise-, ruskea-, curry-, itämaiset-, yms. kuitenkin säästää ainakin vähän aikaa ja niiden tekemiseen usein vaaditaan muitakin taitoja kuin kaataa purkista, lämmittää ja maustaa.

Ketjussa ihmetytti vihaako joku oikeasti noin paljon pakastevihanneksia? Niissä on yleensä paremmin vitamiineja kuin tuoreissa, jotka on tuotu pitkän matkan päästä. Jos ostaisin kaikki sekoituspaketissa olevat kasvikset tuoreena, olisi minulla kilotolkulla kasviksia, joista saisin ehkä neljäsosan syötyä ennen kuin pilaantuvat. Isoa osaa näistä kasviksista ei kaupasta löydy, vaan pitää lähteä hypermarkettiin asti. Säästää myös paljon aikaa kun ovat valmiiksi kuorittu ja pilkottu. Itse kokkikoulun käyneenä olen ihan tarpeeksi käyttänyt aikaa elämästä tuohon hommaan, vaikka muuten nautinkin ruuanlaitosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
983/2975 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

´ Miten kukaan pastankeittäjä ei vielä ole kommentoinut parasta tapaa estää paakkuuntuminen: lorautan valmiiseen pastaan oliiviöljyä, laitan kannen kiinni ja ravistan. Ei ole paakkuuntunutta. Ja on kuumaa. Sitten joko sekoitetaan kastikkeeseen tai tarjoillaan erikseen riippuen muusta tarjonnasta.

Ehkä siksi, että se on aivan tarpeetonta. Pastaa sekoitetaan, kun se laitetaan kiehumaan. Kun se on kypsää, se sekoitetaan kastikkeeseen, eikä se ehdi mitenkään paakkuuntua. Ihmettelen, miten ihmiset onnistuvat tekemään paakkuista pastaa, itse en ole 30 vuoden aikana koskaan onnistunut.

Ja kuka ihme tarjoaa pastaa ilman kastiketta? 

Minä, ainakin itselleni: spaghetti aglio, olio e peperoncino. Ihana, helppo ruoka silloin kun monimutkaisempi kokkaaminen ei huvita.

Vai lasketaanko se öljy tuossa tapauksessa kastikkeeksi?

Lasketaan :) Ja tuo on minunkin herkkua!

Tarkoitin sitä, että pastaa tarjoillaan ihan sellaisenaan, "kuivana" ja sitten ehkä lisätään kastiketta vasta lautasella. En voi käsittää, minusta se on aivan hirveää. Pastaruoan ideahan on se pastan ja kastikkeen täydellinen yhdistelmä, nam... 

Vierailija
984/2975 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huuhtelee keitetyn pastan kylmällä vedellä.

Ennen neuvottiin, että kypsyminen lakkaa, eikä pastasta tule ylikypsää. Kuuma kastike riitti lämmittämään pastan syötäväksi.

Helpommalla pääsee kun ottaa pastan pois keitinvedestä vähän ennen kuin se on al dente.

Vierailija
985/2975 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaisellani on sellainen tapa, ettei ruokaan laiteta lainkaan suolaa tai mausteita. Hänellä on sellainen ajatus, että kaikki suola ja mausteisuus ovat pahasta lapsille. Itse en erikoisruokavaliostani johtuen ole hänen luonaan juuri koskaan mitään lämmintä ruokaa syönyt, mutta mm. äitini sanoi syöneensä siellä jauhelihakeittoa joka oli käytännössä lihaa ja juureksia kuumassa vedessä. Joskus, kun lapset ovat olleet muualla kylässä, heidän on ollut vaikea syödä muiden valmistamaa normaalisti maustettua ja suolattua perusruokaa. 

Vierailija
986/2975 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen outous, ettei noudateta uunia lämmitettäessä tarkkoja astelukuja. Nuppi käännetään vain sinnepäin, eli samaa ruokaakin tehdessä välillä uunin lämpötilaksi voi tulla 210 ja välillä 230. Olenko sitten liian tieteellinen tässä, mutta minusta jos halutaan sama lopputulos niin pitäisi pitää muuttujatkin samoina.

Vierailija
987/2975 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi tuttu keittää perunat aina niin että levy on isoimmalla. Kun se kiehuu hulluna, niin kantta siirretään vähän sivuun tai raotetaan. Vettä räiskyy hellalle ja keittiö puolillaan höyryä, mutta levyä ei voi laittaa maltillisemmalle lämmölle.

Mun mies on samanlainen, ja ihan akateeminen mies eli pitäisi tajuta että hellassa on muitakin asetuksia kuin "pois päältä" ja "maksimiteho".

Kun hän paistaa vaikka kanaa tai jauhelihaa tai täyslihaa paistinpannulla niin aina hella täysille. Keittiä on tietysti täynnä käryä ja mies äheltää pannun kanssa ja pyörittelee kiivaasti kauhan/paistinlastan kanssa. sitten vielä manaa kun valmismarinadit palaa pannun pohjaan kuumuuden takia.

Jos sanon, että laittaisitko hellan pienemmälle niin vastauksena on "en, se (eli liha) saa väriä".

Vierailija
988/2975 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ymmärrä valmistomaattikastikkeita. Yhtä hyvää tai parempaa saa kun laittaa (jauhelihan tai pastan) joukkoon purkin tomaattimurskaa, suolaa pippuria, valkosipulirouhetta ja oreganoa (tai basillikaa tai pizzamaustetta) + jos muista mausteista esim chilistä tykkää. Valmiskastiketta saa aina kuitenkin lisämaustaa, niin ei ole mitään lisää tekemistä laittaako pohjaksi kastike- vai tomaattimurskapurkin. Oma makumuisto näistä tosin 90-luvulta, ehkä ovat parantuneet. Ja eikö hintakin ole paljon kokoon keitetystä tomaattimurskasta?

Muut valmiskastikkeet esim juusto-, bearnise-, ruskea-, curry-, itämaiset-, yms. kuitenkin säästää ainakin vähän aikaa ja niiden tekemiseen usein vaaditaan muitakin taitoja kuin kaataa purkista, lämmittää ja maustaa.

Ketjussa ihmetytti vihaako joku oikeasti noin paljon pakastevihanneksia? Niissä on yleensä paremmin vitamiineja kuin tuoreissa, jotka on tuotu pitkän matkan päästä. Jos ostaisin kaikki sekoituspaketissa olevat kasvikset tuoreena, olisi minulla kilotolkulla kasviksia, joista saisin ehkä neljäsosan syötyä ennen kuin pilaantuvat. Isoa osaa näistä kasviksista ei kaupasta löydy, vaan pitää lähteä hypermarkettiin asti. Säästää myös paljon aikaa kun ovat valmiiksi kuorittu ja pilkottu. Itse kokkikoulun käyneenä olen ihan tarpeeksi käyttänyt aikaa elämästä tuohon hommaan, vaikka muuten nautinkin ruuanlaitosta.

En itse ole ostanut valmista tomaattikastiketta aikoihin, mutta muistaakseni niissä on yleensä sipulia ja valkosipulia. Nälkäisenä ainakin itse halusin säästyä kuorimiselta ja pilkkomiselta. Kuvailemasi sipuliton tomaattimurskakastike kuulostaa kovin mauttomalta.

Vierailija
989/2975 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha setäni laittaa aina perunoiden/pastan/riisin keitinveden kiehumaan ilman kantta ja valittaa, miten siinä kestää. Jos laitan itse kyläillessäni kannen kattilan päälle, niin hän ottaa sen pois koska haluaa kuulemma huomata veden kiehumisen heti.😁 Ja taas ihmetellään miten kestää..

Vierailija
990/2975 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanha setäni laittaa aina perunoiden/pastan/riisin keitinveden kiehumaan ilman kantta ja valittaa, miten siinä kestää. Jos laitan itse kyläillessäni kannen kattilan päälle, niin hän ottaa sen pois koska haluaa kuulemma huomata veden kiehumisen heti.😁 Ja taas ihmetellään miten kestää..

Tirskis! Mut hei, osta hänelle joululahjaksi lasikantinen kattila :D

Vierailija
991/2975 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huuhtelee keitetyn pastan kylmällä vedellä.

Ennen neuvottiin, että kypsyminen lakkaa, eikä pastasta tule ylikypsää. Kuuma kastike riitti lämmittämään pastan syötäväksi.

Helpommalla pääsee kun ottaa pastan pois keitinvedestä vähän ennen kuin se on al dente.

Itse teen usein niin, että valutan pastan kun se on ihan vähän ennen al dente, ja annan sen kypsyä loppuun asti kastikkeessa hauduttaen. Lisään pikkuisen keitinvettä jos tuntuu, että on tarpeen. Hyvää tulee. 

Vierailija
992/2975 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies laittaa ns. nistipataan (makaroonimössöön) ketsuppia siihen koko kattilaan joka kestää useamman päivän. Sitte se lämmittää sen mikrossa. Minusta se ketsuppi laitetaan lämmitettyyn ruokaan, eikä sitä ketsuppia lämmitetään. 😅

Vierailija
993/2975 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eräs tuttuni pistää soijaa ihan tuhottomasti joka ruokaan. Lisäksi hän ei ymmärrä lukea pakkausselisteita vaa väittää kiven kovaan esim muroja ja jogurttia terveelliseksi koska mainoksissa sanottiin nii. Koitin sanoa et jogurtti on lähes yhtä paha ku vanukas mut ei usko. Lapsille siis myös syöttää kauheita määriä sokeria ja väittää et heillä syödään terveellisesti

Eikö maustamaton jogurtti ole kuitenkin ok ja terveellinen? Eri asia sitten esim. kaupan ”mansikkajogurtti”, jossa mansikkaa pari prosenttia tai jotain mansikanmakuista sokeria.

Jogurtissa voi olla paljon sokeria, mutta ei se silti vanukkaat tasoinen ole. Se on sokerista huolimatta hapanmaitovalmiste, jossa on kaiken maailman fiiluksia mahaa auttamassa. Ei sen tarvitse mikään Activia olla, halvempikin versio ajaa ihan saman asian.

Vierailija
994/2975 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se itseasiassa haurastuu joka kerta paistettaessa ja VOI syttyä palamaan lopulta. Mutta toki tuon nyt normaalisti huomaa ja pellin saa nopeasti ulos uunista.

On mullekin kerran käynyt niin. Käytän nykyään 2 kertaa samaa paperia välttääkseni tuota.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkoi huutaa kun tehtiin keksejä ja olin käyttämmässä samaa leivinpaperia useampaan kertaan keksejä paistaessa. Väitti että paperi voi syttyä palamaan. Näytin paketista tekstin että niin voi toimia, ei silti uskonut.

PS. paperi ei ollut edes tummunut.

Mä käytän aina samaa paperia niin kauan kuin se pysyy ehjänä.

Vierailija
995/2975 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on peruna- tai pottumuusi, ei perunasose tai ei ainoakaan perunamuussi, se on lätty, ei lettu tai räiskäle, se on pulla eikä vehnänen jne.

Se on pöljä tai hölmö. Ei hauska eikä huumorintajuinen.

Vierailija
996/2975 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eräs tuttuni pistää soijaa ihan tuhottomasti joka ruokaan. Lisäksi hän ei ymmärrä lukea pakkausselisteita vaa väittää kiven kovaan esim muroja ja jogurttia terveelliseksi koska mainoksissa sanottiin nii. Koitin sanoa et jogurtti on lähes yhtä paha ku vanukas mut ei usko. Lapsille siis myös syöttää kauheita määriä sokeria ja väittää et heillä syödään terveellisesti

Eikö maustamaton jogurtti ole kuitenkin ok ja terveellinen? Eri asia sitten esim. kaupan ”mansikkajogurtti”, jossa mansikkaa pari prosenttia tai jotain mansikanmakuista sokeria.

Jogurtissa voi olla paljon sokeria, mutta ei se silti vanukkaat tasoinen ole. Se on sokerista huolimatta hapanmaitovalmiste, jossa on kaiken maailman fiiluksia mahaa auttamassa. Ei sen tarvitse mikään Activia olla, halvempikin versio ajaa ihan saman asian.

Ne sokerilitkut eivät mitään jogurtteja ole. Ei myöskään Activiaa voi jogurtiksi kutsua. Oikeassa jogurtissa on aika vähän sokeria, eikä mitään ylimääräisiä aineita.

Vierailija
997/2975 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Exälläni oli tapana paistaa kaikki ruoat levy kutosella (eli 1 on pienin lämpötila ja 6 korkein). Koko kämppä haisi aina kärähtäneelle sen takia ja se haju tarttui tekstiileihin, yms, eikä se haju lähtenyt pois moneen tuntiin tuuletuksesta huolimatta. Ensin vain ihmettelin mielessäni, mutta tilanne kävi liian sietämättömäksi, joten oli pakko avata sanainen arkkuni. Kuulemma ruoka maistuu parhaalta kun se on kypsennetty "oikein". 

Noh, onneksi on exäni. Nyt huvittaa, silloin ei huvittanut ollenkaan.

Vierailija
998/2975 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa mun exältä ja on myös akateeminen (tarkemmin sanottuna diplomi-insinööri, jos tällä on mitään merkitystä).

Muutenkaan exäni ei osannut hoitaa kodin perusasioita kunnolla... tiskit näyttivät siltä, ettei niitä oltu tiskattu (vaikka kuulemma oli), pyykinpesuaineet sekaisin pesukoneessa, pyykit sekaisin koneessa (eli tyyliin lakanat ja silkkipaidat samaan syssyyn vaan), imuroidaan ilmeisesti yhtä kohtaa lattiassa, jne. Ralliraidat pöntössä, vaikea siivota pois. Pyykkejä ei osattu laittaa kuivumaan ja jos osattiin, ne kuivuivat pari viikkoa narulla.

Asiat piti hoitaa mahdollisimman nopeasti ja "tehokkaasti". Hitaus ja rauhallisuus olivat ajanhukkaa.

Ihan syystä on exä.

En ole siivousnatsi, omasta mielestäni ihan tavallinen siivouskäsitys kodin hoidosta. :)

Vierailija
999/2975 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaveri keittää tyyliin yhden annoksen verran riisiä noin litrassa vettä ja sitten siivilöi lopuksi ylimääräiset vedet pois. Palaa kuulemma muuten aina pohjaan. Oli lähinnä kyllä vain huvittavaa, mutta onnistui se niinkin.

Vierailija
1000/2975 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Exälläni oli tapana paistaa kaikki ruoat levy kutosella (eli 1 on pienin lämpötila ja 6 korkein). Koko kämppä haisi aina kärähtäneelle sen takia ja se haju tarttui tekstiileihin, yms, eikä se haju lähtenyt pois moneen tuntiin tuuletuksesta huolimatta. Ensin vain ihmettelin mielessäni, mutta tilanne kävi liian sietämättömäksi, joten oli pakko avata sanainen arkkuni. Kuulemma ruoka maistuu parhaalta kun se on kypsennetty "oikein". 

Noh, onneksi on exäni. Nyt huvittaa, silloin ei huvittanut ollenkaan.

Jos ruokaa haudutetaan, käytetään matalaa lämpötilaa. Ja yleensä uunissa. Jos ruoka tehdään liedellä, käytetään sitä kutosta. Kenellä on aikaa haudutella jauhelihaa kypsäksi paistinpannulla?? Tosin seki on täälä jo kerrottu, että jollain tällänen tapa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yksi