Mitä jonkun toisen ihmisen ruuanlaittotapaa olet mielessäsi ihmetyellyt?
Minun kaveri ei laita keittoon (esim nakki tms) kokonaisia pippureita eikä ainoatakaan sipulia, ei kokonaisena tai pilkottuna. Kyllähän keittoliemeen kuuluu kokonaiset mauste- tai/ja mustapippurit makua antamaan. sekä sipuli.
Kommentit (2975)
Ystäväni lisää sipseihin suolaa. Näyttää ällöttävältä ja maistuu varmana pahalta.
Eli et osaisi valmistaa läskisoosia oikein
Oikeinvalmistettu "läskisoosi" on herkku
Sokeri lettujen päälle paistonjälkeen vähentää niiden toisiinsa kiinnitarttumista kun kuitenkin yhdellelautaselle niitä valmistumisen jälkeen pinoat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuli tuosta selleristä nyt mieleen, että eniten ehkä ihmettelen sitä, kun ihmiset ostaa hedelmiä ja vihanneksia valikoimatta. Napataan vaan ensimmäinen käteen osuva kurkku, vaikka ja se olisi sellainen paksu ja vetinen, ja painava tiivis jäävuorisalaatti, joka on kitkerä jne.
Miksi ihmeessä useampi ihminen on alapeukuttanut tätä?
Siis just nyt on toki meneillään poikkeustilanne, jonka aikana ei kannata jumittaa kymmentä minuuttia heviosastolla eri tuotteita käpälöiden. Itse tilaan ostokset kotiin tällä hetkellä, ja ainoa miinuspuoli tässä onkin, että hedelmistä ja vihanneksista ei koskaan tiedä, mitä saa, kun ei pääse itse valitsemaan.
Oliko alapeukut siis vaan koronan takia, vai ootteko oikeesti sitä mieltä, että vihannesten ja hedelmien valikointi ei oo tärkeetä?
Siis... Mistä sä tiedät, että ne ihmisten valikoimatta valitsemat tuotteet on huonoja? Kurkut ja monet salaatit on pakattu muoviin, eihän niistä näe, ovatko ne vetisiä tai kitkerän makuisia??
En mä ainakaan ole huonoihin vihanneksiin törmännyt, vaikken kurkkuja ja salaatteja tarkemmin jää analysoimaan. Tietenkin pakkaamattomista katsoo että päällepäin näyttää hyvältä.
Kyllä sen näkee. Kurkuista hyviä on tumman vihreät, kiinteät, kapeat ja uurteiset. Jos kurkku on kovin paksu ja pinnalta sileä ja väriltä vaaleanvihertävä, se on kasvanut liian isoksi, jolloin siinä on paljon vetistä siemenosaa, ja makukin yleensä huonontunut.
Salaateista näkee, onko nahistuneita lehtiä, vai tuoreen näköisiä. Jäävuorisalaatin pitäisi olla kokoonsa nähden kevyt, silloin se ei todennäköisesti ole kitkerä. Kokoonsa nähden painava kerä taas on sisältä liian tiivis ja usein maultaan kitkerähkö.
Ma olen tosi kranttu kurkuista ja aina kapaloin ja kokeilen kovuutta ja napakkuutta. Valilla havettaa kaupassa puristella ku nayttaa ihan silta etta se olisi eri tarkoitukseen...
Yksi kaveri vatkaa lautasella sekaisin esim. puuron, maidon ja hillosilmän, samoin keiton kanssa tarjottavan smetanan hämmentää liemen joukkoon ja sekoittaa Irish Coffeen eri kerrokset
Vierailija kirjoitti:
Sokeri lettujen päälle paistonjälkeen vähentää niiden toisiinsa kiinnitarttumista kun kuitenkin yhdellelautaselle niitä valmistumisen jälkeen pinoat
Hyvin lähtee irti toisistaan, vaikkei sokeria laittaiskaan.
Tuttavapiiri järjestäen käyttää liian tylsiä veitsiä.
Ex pilkkoi ja laittoi sipulin ruokiin aina kuorineen. Sillä sai tehokkaasti ruoan kuin ruoan pilalle.
Armas vaimoni. 20 vuotta naimisissa ja edelleen mausteiden käytössä aivan uskomattoman heikoilla. Vaikea ymmärtää, miten mausteita laitetaan ruokaan joko aivan liian vähän tai reilusti liikaa. Lisäksi ruoanvalmistuksen aikanahan ei mitään maisteta, vaan jälkikäteen levitellään käsiä.ja ihmetellään, kun sapuskasta "tuli" tällaista.
Ei siinä, tämä otetaan meillä ihan huumorilla ja maustamisvastuu ruoassa kuin ruoassa on siirrynyt minun harteille.
Vierailija kirjoitti:
Salaatin voi hyvin laittaa keittiöliinalle, ottaa liinan molemmista päistä kiinni ja viuhuttaa kuin lassoa. Kuivaa tulee.
Sitten voikin laittaa lapsen asialle, kun salaatti linkoutui hienolla kaarella avoimen takaoven kautta aina naapurin pihalle asti, eikä itse kehtaa lähteä hakemaan...
😉
Vierailija kirjoitti:
Apua, nyt nousi käsi ylös täällä! Kaikki veitseni ovat auttamatta liian tylsiä. Mun veitsetkään ei ole mitään laadukkaita. Eikä mulla ole minkään valtakunnan teroitinta. Tekeekö sellaisella marketista saatavalla Fiskarsin teroittimella mitään? Jos tiedät, kiltti, kerro myös mikä olisi hyvä ja tukeva kokkiveitsi.
Liekö sanottu, mut maistelu sormilla ja lusikoilla joilla kokkaus jatkuu. Jaiks
Vierailija kirjoitti:
Kaikki veitseni ovat auttamatta liian tylsiä. Mun veitsetkään ei ole mitään laadukkaita. Eikä mulla ole minkään valtakunnan teroitinta. Tekeekö sellaisella marketista saatavalla Fiskarsin teroittimella mitään?.
Käytän tuollaista Fiskarsin veitsenteroitinta, lisäksi tyypillisesti käsinpesun jälkeen pyyhkäisen kevyesti terää teroituspuikolla, näin pysyy keittiöveitset ainakin minulla kunnossa.
Ja ethän vaan tunge veitsiä astianpesukoneeseen?!
Mun mies huuhtelee keittämisen jälkeen kaikki pastat ja riisit. En ymmärrä. Kuulemma estää niiden jankkiintumisen. :D
Ruskea kastike:
Voita ja jauhoja molempia 60g (roux 120)
Ruskista paistoastiassa
Lisää litra kuumaa kasvislientä, kanalientä tai lihalientä, sekoita vispilällä
Mausta suolalla ja pippurilla. Jos olet käyttänyt liemikuutiota, suolaa ei välttämättä tarvitse lisätä. Asia selviää maistamalla.
Kiitos
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apua, nyt nousi käsi ylös täällä! Kaikki veitseni ovat auttamatta liian tylsiä. Mun veitsetkään ei ole mitään laadukkaita. Eikä mulla ole minkään valtakunnan teroitinta. Tekeekö sellaisella marketista saatavalla Fiskarsin teroittimella mitään? Jos tiedät, kiltti, kerro myös mikä olisi hyvä ja tukeva kokkiveitsi.
Tekee, paljonkin. Hifistely on asia erikseen mutta nuo mainitsemasi teroittimet ovat tosi hyvä ratkaisu normaaliin kotikäyttöön. Ja kun marketin Fiskars-osastolla kerran ollaan niin Fiskarsin kokinveitset ovat ihan tarpeeksi hyviä kotikäyttöön. Kaksinkertaisella hinnalla voi hankkia esim. Arcos-veitsen jossa on enemmän painoa ja tukevuutta ja käsittääkseni myös laadukkaampi (pidempään teränsä pitävä) teräs.
Ruåtsalainen cocki kirjoitti:
Ruskea kastike:
Voita ja jauhoja molempia 60g (roux 120)
Ruskista paistoastiassa
Lisää litra kuumaa kasvislientä, kanalientä tai lihalientä, sekoita vispilällä
Mausta suolalla ja pippurilla. Jos olet käyttänyt liemikuutiota, suolaa ei välttämättä tarvitse lisätä. Asia selviää maistamalla.
Kiitos
Ei sitä kastiketta millään liemikuutioilla pilata!
Tykkään itse ruoanlaitosta tosi paljon, ja mulla on yksi ystävä, joka tekee mielellään myös ruokaa. Meidän ero on se, että mä teen usein ehkä hieman arkisempia juttuja ja hän gourméta. Nyt muutaman vuoden hänen touhujaan katselleena olen ymmärtänyt, että kokkeja on todellakin erilaisia.
Jos tehdään yhdessä ruokaa, esim. vaikka ihan vaan paistetaan lohta ja tehdään perunamuusi ja salaatti tmv. suht simppeliä, niin hän on saanut veitsen otettua laatikosta salaatin pilkkomista varten, kun mulla on jo kala fileenä ja perunat kiehumassa. Kaikki kestää aivan tolkuttoman kauan ja tekemisen meininki puuttuu kokonaan. Kurkku pilkotaan salaattiin leikkaamalla se ensin siivuiksi ja sitten jokainen siivu veitsen kärjellä erikseen sektoreiksi. Paprika leikataan renkaiksi ja sitten nyrhitään jokainen rengas erikseen paloiksi. Ihan perussalaatin tekoon kuluva aika on helposti hänellä puoli tuntia.
Olin hänen luonaan kylässä, oli kutsunut vieraita syömään. Tarjottiin kyllä apua keittiöön, mutta hän ei huolinut. Pastaa ja tomaattikastiketta odotettiin puolitoista tuntia. Kävin joskus puolen tunnin kohdalla katsomassa että mitä keittiöön kuuluu, siellä oli sipulin kuorinta aluillaan.
Viimeksi tehtiin yhdessä wokkia. Pyysin häntä pilkkomaan vihanneksia, ja lopputuloksena sain puolen tunnin kuluttua atomin kokoisia minipaloja. Ei ollut kuulemma ajatellut, mitä on tekemässä. No, kiva sosekeittohan niistä sitten saatiin wokissa aikaiseksi.
Jossain vaiheessa hiffasin mistä tässä kaikessa on kyse: tyypillä on kirjahylly täynnä ihalemiensa gourmét-tason huippukokkien ruokakirjoja, joita selailee mielellään. Hän myös rakastaa syödä hyvin. Arkinen ruoanlaittotaito kuitenkin puuttuu kokonaan, ja se kuuluisa maalaisjärki. Oli tosiaan mm. lukenut hienoista kirjoistaan kastikkeen redusoinnista ja oli sitten vuosikausia keitellyt valmiita liemikuutioita tunnin pari kasaan kannettomassa kattilassa ennen kuin kerroin hänelle, mikä se liemikuutio oikein on.
Mulla meinaa mennä hermot joka kerta kun ollaan yhdessä keittiössä, mutta onhan tuo hänen kanssaan kokkailu ihan hyvä zen-harjoitus. Lisäksi tiedän, että jos illalliskutsua tulee, on parasta muistaa syödä ennen.
Mutta tosiaan, mitä se ruoanlaittotaito oikein on? Kyllähän hän hyvää ruokaa saa aikaiseksi, kun seuraa tarkasti niitä huippureseptejä ja aikaa on käytettävissä rajattomasti. Mulla taas on hyvin paljon suurpiirteisempää ja soveltavampaa ja lopputuloksetkin sitten vaihtelee.
Vierailija kirjoitti:
Mun mies huuhtelee keittämisen jälkeen kaikki pastat ja riisit. En ymmärrä. Kuulemma estää niiden jankkiintumisen. :D
Kai kuitenkin huuhtelee riisin ennen keittämistä, eikä vasta sen jälkeen?
Ymmärrän että joku himokokkaaja ei tarvi näitä seoksia mutta lapsiperheessä on käteviä, lapset kun haluaa aina niitä tuttuja ja turvallisia makuja :D Ruoka jää syömättä jos maku ei ole "sama kuin ennen".
Toki odottelen aikaa jolloin suostuvat rohkeammin maistelemaan uusia makuja ja saa itsekin syödä useammin uusia ruokia.