Mitä jonkun toisen ihmisen ruuanlaittotapaa olet mielessäsi ihmetyellyt?
Minun kaveri ei laita keittoon (esim nakki tms) kokonaisia pippureita eikä ainoatakaan sipulia, ei kokonaisena tai pilkottuna. Kyllähän keittoliemeen kuuluu kokonaiset mauste- tai/ja mustapippurit makua antamaan. sekä sipuli.
Kommentit (2975)
kotitaloustunnilla koulussa kirjoitti:
Onko tuo aloitus vitsi? Suomalaisten kokailuhan on vitsi. Vaikuttaa, että keittotaidot ovat jääneet koulunkotitalustunnin tasolle: ope jakaa kaikille oppilaille muovitetun (jotta ne ovat tiskattavissa) kartonkiarkit saatesanoin: tässä on kuvat kaikista mausteista, joita tulette tarvitsemaan. Katsokaa siitä aina, kun kokkaatte. Oppilaat tekevät työtä käskettyä, katsovat arkkia, kun on maustamisen aika, ja jatkavat kokkaamista. Kellekään ei pälkähdä mieleen, että mausteita voisi käyttääkin, eikä vain katsoa arkista niiden kuvia.
Älä viitsi lapsellisesti yleistää. Kannattaa seurata jotakin facen kokkiryhmää niin aukeaisi sunkin silmät. Moni kokeilee erilaisia ruokia, käytetään mausteita jne.
Itse tykkään kokeilla uusia ruokia ja mausteita löytyy kaapista vaikka kuinka. Onneksi mies on lähes kaikkiruokainen niin uppoaa moni ruoka. Fetajuustosta ei pidä joten sitä laitan vain jos ruoka on pelkästään mulle ja teinille. Myös teini kokkailee erilaisia ruokia ja käyttää mausteita monipuolisesti.
Jauheliha piti paistaessa pilkkoa ihan pienen pieniksi murusiksi. Eihän ne nuppineulan pään kokoiset paaset edes maistu miltään.
muistaakseni National Geographikilta tuli joku dokkari "Bushmannien matkassa".
Ne kävi metsästysretkellä ja keihästivät jonkun pahkasian ym.
Sitten ne pistivät koko otuksen nuotioon p*askoineen päivineen, eli eivät vetäneet suolia pihalle.
Se juontajakin kauhisteli kun maistoi sitä lihaa että maistuu ja haisee ihan pa*skalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräs tuttava laittaa jauhelihan paketista kuumalle pannulle, paistaa kokonaisena ensin kaikki pinnat nopeasti kiinni, niin kuin pihvistä, ja vasta sitten ”murustaa” ja paistaa loppuun…. Kuulemma jotta nesteet pysyisi sisällä. Ymmärtäisin jos paistaisi pihviä, mutta tuo logiikka ei toimi jauhelihaa paistaessa, nesteet lähtee aina liikkeelle siinä vaiheessa, kun aletaan ”murustamaan”.
Murustus on varmasti väärä sana, mutta en keksinyt muutakaan.Tuttavasi paistaa jauhelihan oikein. Ammattikokki neuvoo ”Paista jauheliha pihvin tavoin: ensin kokonaisena molemmin puolin. Jaa sen jälkeen jauhelihalevy neljään osaan ja jatka vielä hetki paistamista. Tämän jälkeen voit rikkoa jauhelihan rakenteen. Tämä tekniikka antaa lihan lämmitä tasaisesti paiston aikana, jolloin minimoidaan jauhelihasta irtoavan nesteen määrää.”
Itselle ei ole ikinä missään muualla tullut vastaan kyseistä paistotapaa. Taitaa olla sitten eri koulukuntia tähänkin asiaan. Tässä toisen ammattilaisen neuvo: https://www.mtvuutiset.fi/makuja/artikkeli/teetko-itse-nain-kari-aihise…
Tuo on se tapa, josta itse olen kuullut useimmin. Eikä ui nesteessä. Tosin vispilän käyttö oli uusi juttu…
Eräs tuttava "perkaa" lihatuotteista kaiken mahdollisen pois. Broilerisuikaleistakin leikkelee "oudon" näköiset palat pois, samoin pihveistä jne.
Käyttökelpoista lihaa saattaa mennä hukkaan paljonkin...
Hän myös iskee lihat aina kylmälle pannulle ja suorastaan keittää ne siinä pannulla. Kaikki täytyy myös paistaa niin kuivaksi että ei enää maistu miltään. Vasta sitten hän vakuuttuu lihan olevan kypsää.
En juurikaan syö hänen luonaan, vaikka kutsu on käynyt useampaan kertaan.
Se, kun ei osata ennakoida ja käyttää aikaa järkevästi keittiössä.
Esimerkiksi makaronilaatikko tai kaalipata tehdään valmiiksi asti vuokaan odottamaan ja vasta sitten tajutaan naksauttaa uuni lämpeämään.
Kokkaillaan kastike valmiiksi pannulla ja sen jälkeen aletaan lämmittää pastan keitinvettä yms.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen tehnyt aivan kaikki temput mitä täällä ihmetellään, ja monta sellaistakin mitä ei ole mainittu.
Osa kokeista on kyllä jäänyt yhteen kertaan, esim pannukakkutaikinasta ja paistetusta jauhelihasta ei sekoittamalla synny kätevää lihapiirakkaa, taikka esim sinihomejuustomurut lettutaikinassa tekevät paistamisesta melkoisen haasteen.
Hyvänmielen viesti! Periaatteessahan noi on aivan ihania ajatuksia, sinihomejuusto-letut!
Ja varmasti jotkut kokeilut on onnistuneetkin. Mun mies on samanlainen, joskus menee niin pieleen, että asiaa nauretaan vuositolkulla, mutta yleisesti ottaen esim. maustajana pesee mun turvalliset, varmat kokkailut mennen tullen.
Vierailija kirjoitti:
Eräs tuttava "perkaa" lihatuotteista kaiken mahdollisen pois. Broilerisuikaleistakin leikkelee "oudon" näköiset palat pois, samoin pihveistä jne.
Käyttökelpoista lihaa saattaa mennä hukkaan paljonkin...
Noin mäkin teen. En syö mitään nitkuvaa rustoa tai veriklönttejä. Ne ovat kissaa varten :)
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi makaronilaatikko tai kaalipata tehdään valmiiksi asti vuokaan odottamaan ja vasta sitten tajutaan naksauttaa uuni lämpeämään.
Kokkaillaan kastike valmiiksi pannulla ja sen jälkeen aletaan lämmittää pastan keitinvettä yms.
Normiunohtelua.
No ei tarvita miljoonaa eri maustetta.
Suola
pippuri
sokeri
valkosipuli
timjami
paprikajauhe
rakuuna
meirami
oregano
basilika
persilja
tilli
liemikuutio
sitruuna
Siinäpä ne itelle tärkeimmät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokkaillaan kastike valmiiksi pannulla ja sen jälkeen aletaan lämmittää pastan keitinvettä yms.Normiunohtelua.
Jaa, itelläni on ainakin kokatessa jonkinlainen kokonaiskuva siitä mitä teen ja missä järjestyksessä.
Toki uunin voi unohtaa laittaa päälle joskus, mutta kun toiset tekee näin aina. Puolen tunnin/tunnin ruuasta muodostuu todellinen työmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokkaillaan kastike valmiiksi pannulla ja sen jälkeen aletaan lämmittää pastan keitinvettä yms.Normiunohtelua.
Ei todellakaan ole normaalia unohtelua. Kokenut ruoanlaittaja osaa oikean ajoituksen kokemuksen tuomalla varmuudella.
joo siis mun edesmennyt isäpuoli laittoi aina färssiin sipulikeittoa. Oli tosi taitava kotikokki joten ei ole ihmie, että hänen pojastaan tuli kokki, hänellä on ainakin ollut oma yritys ravintola Kaisaniemi. en tiedä hänestä tällä hetkellä oikeestaan mitään. Äidin edesmennyt äiti piti ruoanlaitosta. Hän laittoi aina meille tytöille evästä ja huolehti meistä, kun olimme pieniä ja vähän isompiakin. Biologisen isän ruoanlaittotaidoista en tiedä, en ole nähnyt häntä moneen vuoteen. Mummista muistan voileipä ja makeat kakut. Isäpuolelta puolestaan paistin ja etenkin sen kastikkeen. Se oli niin herkkua, että söimme kastiketta lusikalla. Inhokkiruokia lapsena oli imelletty perunalaatiikko, sellainen joku kasvislaatikko, siskonmakkarakeitto ja hobbelbobbeli ( paistettua perunaa, kananmunaa ja makkaraa) että mä inhosin sitä.
Ja hirveä määrä suolaa on siinä sipulikeittopussissa. Kerran tein ja se oli ensimmäinen, viimeinen ja ainoa kerta.
Vierailija kirjoitti:
Jauheliha piti paistaessa pilkkoa ihan pienen pieniksi murusiksi. Eihän ne nuppineulan pään kokoiset paaset edes maistu miltään.
Spaghettikastikkeessa ja tacotäytteessä pitääkin olla ihan hienona. Jos teen jauhelihakeittoa, pyöritän jauhelihasta pieniä palleroita, jotka paistan. On kivempi keitto, kun jauheliha on siellä seassa isompina kappaleina.
tuttu tarina kirjoitti:
joo siis mun edesmennyt isäpuoli laittoi aina färssiin sipulikeittoa. Oli tosi taitava kotikokki joten ei ole ihmie, että hänen pojastaan tuli kokki, hänellä on ainakin ollut oma yritys ravintola Kaisaniemi. en tiedä hänestä tällä hetkellä oikeestaan mitään. Äidin edesmennyt äiti piti ruoanlaitosta. Hän laittoi aina meille tytöille evästä ja huolehti meistä, kun olimme pieniä ja vähän isompiakin. Biologisen isän ruoanlaittotaidoista en tiedä, en ole nähnyt häntä moneen vuoteen. Mummista muistan voileipä ja makeat kakut. Isäpuolelta puolestaan paistin ja etenkin sen kastikkeen. Se oli niin herkkua, että söimme kastiketta lusikalla. Inhokkiruokia lapsena oli imelletty perunalaatiikko, sellainen joku kasvislaatikko, siskonmakkarakeitto ja hobbelbobbeli ( paistettua perunaa, kananmunaa ja makkaraa) että mä inhosin sitä.
Ei toi ole mitään hoppelpoppelia! Lähinnä jotain munakasta tai pyttipannua. Hoppelpoppel on vatkattua kananmunaa ja sokeria. Siis kakkutaikinaa ilman jauhoja, tosin toiset laittaa jauhojakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laittaa tölkkipavut ruokaan liemineen, siis se säilöntäliemi, mikä pitäisi valuttaa ja huuhdella lävikössä ennen käyttöä. Eri asia, jos pavut on säilötty esim. tomaattikastikkeessa, mutta se suolaliemi pitäisi valuttaa.
Ihan vilpittömästi kysyn: Miksi? Täysin samat "mausteet" (ja raskasmetallit) siinä liemessä on, kuten pavuissakin.
Jos on joskus valuttanut ja huuhdellut ne pavut niin tietää miksi. Vaahto vaatii kunnon huuhtelun häipyäkseen. Ainakaan minä en haluaisi sitä vaahtoa sinne ruokaan.
Lihaton kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jauhelihan
ruskistamatta jättäminen. Paistetaan sen verran että väri juuri ja juuri muuttuu punaisesta harmaaksi. Kun kaikki ne makuaineet syntyy lihaan vasta kun sitä kunnolla ruskistaa! Joskus joutunut syödä näiden kokkien luona jotka ei ruskista. Ällöttää se sitkeä ja mauton jauheliha ja saa vielä joka puraisulla jännittää onko sisältä raakaa.Jauheliha täytyy ruskistaa (tai keittää) kunnolla jotta se on läpikotaisin kypsää. Muuten on vaarana Ehec eli verenvuota aiheuttava colibakteeri johon voi kuolla.
Syödäänkö jauhelihaa pelkästään paistettuna yleisestikin, kun sen ruskistaminen tuntuu olevan niin tärkeää? Esim bolognesekastikkeen ruskistettu jauheliha vain pilaisi, tuntuisi kuivalta siellä tomaattikastikkeessa. Tärkeää saada mahdollisimman pieniksi murusiksi ja ehtii kyllä taatusti kypsyä haudutuksen aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, itelläni on ainakin kokatessa jonkinlainen kokonaiskuva siitä mitä teen ja missä järjestyksessä.
Toki uunin voi unohtaa laittaa päälle joskus, mutta kun toiset tekee näin aina. Puolen tunnin/tunnin ruuasta muodostuu todellinen työmaa.
Tottaki itellä on aina AINAKIN joku hieno ja parempi kuin muilla. Sellaista se päteminen on. Unohdan monesti jotain ruuanlaittoon liittyvää, kuten unohdan monesti jotain muutakin. En ole koskaan kuullut kenestäkään jonka mielestä ruokaa laitetaan niin että uuni laitetaan päälle vasta siinä vaiheessa kun kaikki olisi jo valmista uuniin laitettavaksi, että se olisi oikein vakiintunut toimintatapa, mutta av:llä kaikki on teitenkin mahdollista.
No eihän paisteta. Uunelot paistaa maksat kypsiksi...ja kaiken muunkin. Ostakaa lämpömittari ja mittailkaa sillä tuotteiden kypsyydet kun ette te kotikokit osaa niitä näppituntumalla kokeilla. Ei lohtakaan esimerkiksi kypsennetä tuhanteen asteeseen. 52 astetta on hyvä. Tämä on minun mieleen. Jotkut jättää jopa 48 asteeseen.