Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä jonkun toisen ihmisen ruuanlaittotapaa olet mielessäsi ihmetyellyt?

Vierailija
28.04.2020 |

Minun kaveri ei laita keittoon (esim nakki tms) kokonaisia pippureita eikä ainoatakaan sipulia, ei kokonaisena tai pilkottuna. Kyllähän keittoliemeen kuuluu kokonaiset mauste- tai/ja mustapippurit makua antamaan. sekä sipuli.

Kommentit (2975)

Vierailija
2061/2975 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

pinket kirjoitti:

Pitkät hiukset auki hulmuten. kynnet lakassa ja sormukset sormissa. Tätä näkee usein ulkolaisissa ruoka-/ leipomisohjelmissa.

Niinpä en juurikaan enää katso ko. ohjelmia, sen verran ällöttää.

Ja ne hihat. Just tuli Alfalta jomu ruokaohjelma, ja muijalla oli isot röyhelöt hihansuissa, ja siellä ne uivat joka kipossa.

Inhottaa ajatuskin ruuasta, jossa on uitettu vaatteita tai koruja tai pitkiä paskaisia kynsiä.

Vierailija
2062/2975 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli venäläisiä vieraita joilla oli 7-v. tyttö. Piti keittää kaurapuuroa. Keitin. Tyttö ei tykännyt kun olin unohtanut laittaa puuroon sokerin keittovaiheessa. Meillä sokeri sirotellaannpuuron päälle mikäli sitä siihen tahtoo laittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2063/2975 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

pinket kirjoitti:

Pitkät hiukset auki hulmuten. kynnet lakassa ja sormukset sormissa. Tätä näkee usein ulkolaisissa ruoka-/ leipomisohjelmissa.

Ja ne hihat. Just tuli Alfalta jomu ruokaohjelma, ja muijalla oli isot röyhelöt hihansuissa, ja siellä ne uivat joka kipossa.

Inhottaa ajatuskin ruuasta, jossa on uitettu vaatteita tai koruja tai pitkiä paskaisia kynsiä.

Olen kyllä nähnyt kuinka suomalaiset n s huippukokitkin laittavat ruokaa sormus sormessaan. Todella epähygienistä.

Vierailija
2064/2975 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihaton kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

pinket kirjoitti:

Olen kyllä nähnyt kuinka suomalaiset n s huippukokitkin laittavat ruokaa sormus sormessaan. Todella epähygienistä.

Missään tv:n kokki/leivontaKILPAILUohjelmissa hiukset eivät ole "suojattu". Ainoat hygieniasuosituksia noudattavat ovat muslimeja, jotka peittävät hiuksensa... Muutaman vuoden seurannut... mm. Kakkukuningas-ohjelmaa, ei kelläkään myssyä päässä. YÖK, kuinka monta hiusta päätyy ihmisten suuhun?  Hiuksia lähtee 100-150 JOKA PÄIVÄ!

Vierailija
2065/2975 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri lisäsi valmisnugettien päälle suolaa, vielä suht reilusti.

Vierailija
2066/2975 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän on jännä vedenjakaja, kun niin moni pakasteita haukkuu. Tiesittekö, että pakastaminen säilöö paitsi tuoreuden, myös ravinteet? Tai kyllä osa niistä tuhoutuu pakastaessa - mutta pienempi osa kuin tuoreiden pitkässä ajassa kuljetuksessa, kaupassa ym. Moni pakaste on tuoreempi ja ravinteikkaampi kuin kaupan tuore, kiitos teollisuuden tehokkaan pikapakastuksen aidosti tuoreena.

Pakasteet on mielestäni toisinaan ihan jees, mutta monien kasvisten koostumus ja maku muuttuu pakastimessa. Esim porkkana ja parsakaali ovat mielestäni paljon parempia tuoreena kuin pakasteena.

Näin on. Itse en ymmärrä kaiken pakastamaista. Yhdelläkin ruokapalstalla kysellään vähän väliä outoja kysymyksiä pakastamisesta. Voiko kermaa, maitoa, puuroa, ruskeata kastiketta ym. pakastaa. Onko pakastin jämäruokien hautausmaa? Pakastin on hyvä säilöntämuoto esim. marjojen pakastamisessa, ja itse tehtyjen leivonnaisten, kuten leipien, pullien ja kuivakakkujen.

Mä kyllä pakastan pieniäkin määriä ja ehkä sinun mielestäsi outoja juttuja. Näin yksinelävän kaupunkilaisen ruokataloudessa se vähentää hävikkiä hurjasti. Ei mulla ole pakastimessa marjoja tai kakkuja vaan ruokaa ja ruoanlaittoaineksia. Esimerkiksi kermaa kuluu tosi vähän, miksi en pakastaisi loppuja? Mulla on myös pakastimessa rasia johon menee pienetkin juuston kannikat siinä vaiheessa kun juustoa höylätessä tahtoo sormet olla vaarassa. Rasian täyttyessä sitten raastan ne ja käytän vaikkapa laatikoihin.

Voihan ne jämät käyttää muutenkin kuin pakastaa, koska eivät kaikki ruoka-aineet kestä pakastamista. Minusta hyvin kummallinen tapa, että pakastin täynnä kummallisia nyttösiä, joista kukaan ei tiedä mitä ne ovat.

Meillä jää usein 1-2 annosta ruokaa yli. Perunamuussia tai makaronia en pakasta mutta ruuat muuten kyllä. 2 annosta on mulle ja miehelle kiirepäivien lounas tai päivällinen, yksittäiset annokset menee opiskelijan mukana tai anopille. Tai syödään itse. Mitään mystistä ei jää pyörimään pakkaseen. Esim Apetinan siniset fetapurkit on täydellisiä 1 annoksen pakastamiseen. 

Juuston kannikat raastan minäkin, äärimmäisen kustannustehokasta. Raasteet on kalliita ostaa ja tosiaan ne kantit tuppaa aina murenemaan ja jäämään syömättä muuten. 

Miksi ne jää muuten syömättä?

En osaa laitta sellaista 1/2 cm siivua leivän päälle, mulla siivut on aina hyvin ohuita. Enkä syö niitä paljaaltaan koska niissä se pinta on sellainen vahamaisen kovettunut vaikka kuori on poissa. Mies kyllä syö mutta ennemmin kuin heitän roskiin pakastan koska juustoa käytetään paljon leivonnassa ja ruuanlaitossa. 

Heität roskiin, jos et saa sitä leivän päälle!  Kaikkea sitä.

Pakastetun ruoka-annoksen sulattaminen kestää kauan eli pitää tietää hyvissä ajoin milloin haluaa pakastetun ruoka-annoksen syödä. Älkää sanoko minulle, että mikrossa voi sulattaa. Kyllä voi tosiaankin, eli pilata sen ruoka-annoksen mikrossa. Mikrossa kuumentaminen pilaa ruuan kuin ruuan.

Vierailija
2067/2975 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi hele mäkään en kestä kattoo ruokaohjelmia, osallistujat tekee ruokaa hiukset auki! Epäammattimaista.

Mulla on aina huivi päässä koska en todellakaan halua syödä ees omia hiuksiani saatika muiden. Ällöttää aina ku joku sukulainen tekee ruokaa hiukset auki. No eipähän tarvii syödä.

Vierailija
2068/2975 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman äidin. Tehdään paljon ruokaa. Mikä ei maistu millekään. Esim italian pataa johon lisätään tavallista makaronia että ruokaa riittää. Lopputulos on että ruoka ei maistu millekään.

Tai ruokaa tehdään ja pyydetään muutkin tekemään esim. Hirveä härdelli syntyy kun hän tekee perunoita ja kastiketta pyytää kesken kastikkeen teon auttamaan ja seisoo itse lähietäisyydeltä antamassa ohjeita miten tehdään. Ei mitään järkeä.

En juuri käy kylässä tai kerron juuri syöneeni.

Vierailija
2069/2975 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuo aloitus vitsi? Suomalaisten kokailuhan on vitsi. Vaikuttaa, että keittotaidot ovat jääneet koulunkotitalustunnin tasolle: ope jakaa kaikille oppilaille muovitetun (jotta ne ovat tiskattavissa) kartonkiarkit saatesanoin: tässä on kuvat kaikista mausteista, joita tulette tarvitsemaan. Katsokaa siitä aina, kun kokkaatte. Oppilaat tekevät työtä käskettyä, katsovat arkkia, kun on maustamisen aika, ja jatkavat kokkaamista. Kellekään ei pälkähdä mieleen, että mausteita voisi käyttääkin, eikä vain katsoa arkista niiden kuvia.

Vierailija
2070/2975 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mmh... Tulee mieleen vaan se kun kaverini teki kasviskeittoa. En muista työvaiheita mutta sen muistan että pelkkiä pakastevihanneksia oli käytetty, eikä siinä mitään, mutta keitto oli oikeasti ihan mautonta, hieman pistävän makuista. Tuskin oli kasviksia kuullotettu, laitettu tyyliin vaan liemeen sulamaan. Liemikin oli ihan kirkas ja mauton. Kaverin perhe siinä kehui miten hyvää keittoa. Joo, en yhtään ihmettele että kaverin pikkusisko oli aina sitä mieltä että lasvisruoka on pahaa ja mautonta :D

Ja siis, pakastevihannekset on toki hyviä käyttää mutta mielestäni esim. porkkana on paljon parempaa tuoreena, sekä maultaaan että rakenteeltaan. Samoin parsakaali. En kyllä muista mitä kasviksi se käytti siihen keittoon, olisko ollu vaan joku keittojuurespussi.

Vierailija
2071/2975 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sipulikeittopussin lisääminen lihapullataikinaan lienee ikäpolvijuttu?

Eli juoriso laittaa?

Olen itse 70 enkä unissanikaan laittaisi sipulikeittopussia mausteeksi lihapullataikinaan. Eikä laita kukaan ystävistäkään. Osastoa ”never heard”.

et sitten varmaan laita sipuliakaan ja mausteita?

Sipuli ja mausteet on vähän eri asia kuin se pussikeitto.

No, mitäs se sipulikeittopussi on? sipulia ja mausteita.

Älä nyt viitsi.

Mamma kommenttitaidot loppui?

Vierailija
2072/2975 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksa paistetaan täysin kypsäksi eikä roseeksi. 

ei mun koira siitä välitä.

Vierailija
2073/2975 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyi hele mäkään en kestä kattoo ruokaohjelmia, osallistujat tekee ruokaa hiukset auki! Epäammattimaista.

Mulla on aina huivi päässä koska en todellakaan halua syödä ees omia hiuksiani saatika muiden. Ällöttää aina ku joku sukulainen tekee ruokaa hiukset auki. No eipähän tarvii syödä.

Sulla ei varmaan ole karvaisia lemmikkieläimiä 😄

Vierailija
2074/2975 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän on jännä vedenjakaja, kun niin moni pakasteita haukkuu. Tiesittekö, että pakastaminen säilöö paitsi tuoreuden, myös ravinteet? Tai kyllä osa niistä tuhoutuu pakastaessa - mutta pienempi osa kuin tuoreiden pitkässä ajassa kuljetuksessa, kaupassa ym. Moni pakaste on tuoreempi ja ravinteikkaampi kuin kaupan tuore, kiitos teollisuuden tehokkaan pikapakastuksen aidosti tuoreena.

Pakasteet on mielestäni toisinaan ihan jees, mutta monien kasvisten koostumus ja maku muuttuu pakastimessa. Esim porkkana ja parsakaali ovat mielestäni paljon parempia tuoreena kuin pakasteena.

Näin on. Itse en ymmärrä kaiken pakastamaista. Yhdelläkin ruokapalstalla kysellään vähän väliä outoja kysymyksiä pakastamisesta. Voiko kermaa, maitoa, puuroa, ruskeata kastiketta ym. pakastaa. Onko pakastin jämäruokien hautausmaa? Pakastin on hyvä säilöntämuoto esim. marjojen pakastamisessa, ja itse tehtyjen leivonnaisten, kuten leipien, pullien ja kuivakakkujen.

Mä kyllä pakastan pieniäkin määriä ja ehkä sinun mielestäsi outoja juttuja. Näin yksinelävän kaupunkilaisen ruokataloudessa se vähentää hävikkiä hurjasti. Ei mulla ole pakastimessa marjoja tai kakkuja vaan ruokaa ja ruoanlaittoaineksia. Esimerkiksi kermaa kuluu tosi vähän, miksi en pakastaisi loppuja? Mulla on myös pakastimessa rasia johon menee pienetkin juuston kannikat siinä vaiheessa kun juustoa höylätessä tahtoo sormet olla vaarassa. Rasian täyttyessä sitten raastan ne ja käytän vaikkapa laatikoihin.

Voihan ne jämät käyttää muutenkin kuin pakastaa, koska eivät kaikki ruoka-aineet kestä pakastamista. Minusta hyvin kummallinen tapa, että pakastin täynnä kummallisia nyttösiä, joista kukaan ei tiedä mitä ne ovat.

Meillä jää usein 1-2 annosta ruokaa yli. Perunamuussia tai makaronia en pakasta mutta ruuat muuten kyllä. 2 annosta on mulle ja miehelle kiirepäivien lounas tai päivällinen, yksittäiset annokset menee opiskelijan mukana tai anopille. Tai syödään itse. Mitään mystistä ei jää pyörimään pakkaseen. Esim Apetinan siniset fetapurkit on täydellisiä 1 annoksen pakastamiseen. 

Juuston kannikat raastan minäkin, äärimmäisen kustannustehokasta. Raasteet on kalliita ostaa ja tosiaan ne kantit tuppaa aina murenemaan ja jäämään syömättä muuten. 

Miksi ne jää muuten syömättä?

En osaa laitta sellaista 1/2 cm siivua leivän päälle, mulla siivut on aina hyvin ohuita. Enkä syö niitä paljaaltaan koska niissä se pinta on sellainen vahamaisen kovettunut vaikka kuori on poissa. Mies kyllä syö mutta ennemmin kuin heitän roskiin pakastan koska juustoa käytetään paljon leivonnassa ja ruuanlaitossa. 

Heität roskiin, jos et saa sitä leivän päälle!  Kaikkea sitä.

Nimenomaan EN heitä roskiin

Vierailija
2075/2975 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää ihmettele kun jotku laittaa hernesopan sekaan makaroonit kyl se pitäis olla toiste päin

Vierailija
2076/2975 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kasvissyöjäkaveri, jolla oli hulppea talo. Hän pyysi sitten mut ja lapset sinne grillailemaan yhtenä kesäpäivänä. Me ollaan sekasyöjiä, mutta olen aina ilahtunut kun saan kokea uusia makuja.

Me saimme kyllä grillattuja vihanneksia; oli kesäkurpitsaa, paprikaa, perunoita, maissia, munakoisoa ja vaikka mitä.

Mutta niissä ei ollut mitään maustetta; vihannekset oli siis vaan pilkottu ja lyöty grilliin. Ei oltu öljytty tai marinoitu tai mitään muutakaan tehty

Ja sitten tämä outo, mutta rakas perheenäiti selitti, että kuinka (kaasu)grillistä ruoka on niin hyvää

Vierailija
2077/2975 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tehnyt aivan kaikki temput mitä täällä ihmetellään, ja monta sellaistakin mitä ei ole mainittu.

Osa kokeista on kyllä jäänyt yhteen kertaan, esim pannukakkutaikinasta ja paistetusta jauhelihasta ei sekoittamalla synny kätevää lihapiirakkaa, taikka esim sinihomejuustomurut lettutaikinassa tekevät paistamisesta melkoisen haasteen.

Vierailija
2078/2975 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä että joku tekee ruokaa jonka aktiivinen tekeminen kestää 3...5h.

Saman ruoan voi tehdä 30 minuutissa eri tavalla.

Laatu, maku ja lopputulos sama.

En tarkoita nyt hauduttamista vaan hidasta tapaa tehdä ruokaa, jossa on liikaa turhia välivaiheita.

Järjetöntä raatamista ja lopputuloksena likainen keittiö.

Vierailija
2079/2975 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juustonjämät eli kantapalat siivutuksen jälkeen sopivat loistavasti lämpimien voileipien tekoon.

Vierailija
2080/2975 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni valittaa, kun keitän aina kauhaa ja paistan lastaa ruoan mukana. Eli minulla on varmaan tämä synti. Jätän aina puulastan pannun reunalle tai ruoan keskelle odottamaan, koska en viitsi liata lautasta sitä varten, että voin pitää kauhaa/lastaa hellan vierellä. Mies taas on opetettu siihen, että ruoanlaittovälineet laitetaan lautaselle hellan viereen, koulussa kuulemma opettaja tuli ja heitti kauhan lattialle, jos näki, että se jätettiin ruoan kanssa hellalle. Muovisten välineiden kanssa ymmärrän varovaisuuden, kun ne voivat sulaa, mutta siksi en niitä ostakaan.

Lapsuudenkodissani ei osata kokata lihaa. Vanhempani tuntuvat nauttivan kypsistä kengänpohjalihoista ja kuivaksi käntyksi paistuneesta lohesta, mutta itse olen aina pitänyt mehukkaammasta lihasta, ja muistan vieläkin, kun ensi kerran kaverin luona sain joskus yläasteella grillipihvejä, jotka oli sisältä jätetty raa'aksi. Oli muuten hyvää ja ei yhtään sitkeää ja kuivaa toisin kuin kotona laitettu. Pois muutettuani en ole kertaakaan syönyt lihaa vanhempieni tyylillä. Vieläkin oikein säälittää, kun vanhemmat ostavat kallista sisäfileetä vähillä rahoillaan ja käristävät sen sitten pannulla kuivaksi käppänäksi, mutta jos he siitä nauttivat...

Jaakko Kolmonen sanoi kerran, "tuleepahan katajaista makua" kun soppakauhaa kattilassa keitteli.