Pystyykö sosiaalituilla elämään makeasti?
Sosiaalituilla olevilla ei ole yleensä varaa omistusasuntoihin, autoihin tai ulkomaanmatkoihin, mutta töissäkäyvillä on. Eli onko se totta, että sosiaalituilla elettäisiin erityisen makeasti?
Kommentit (140)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalitukiin liittyvässä keskustelussa, varsinkin foorumeilla ja somessa mutta myös iltapaskojen kolumneissa, on ihan valtavasti virheellisiä ja harhaanjohtavia väitteitä, joko tarkoituksella tai tietämättömyydestä johtuen. Esimerkiksi sanotaan että "tuet ovat jo liian suuret" antaen ymmärtää että tuet ovat suuret ja ovat kasvaneet. Todellisuudessa Suomessa sosiaalituet ovat ostovoimaltaan koko aika pienentyneet 90-luvun lamasta lähtien, ja niiden nykytaso on jo niin alhainen, että Suomi rikkoo Euroopan neuvoston sosiaalista peruskirjaa.
https://yle.fi/uutiset/3-7797709
Toisena esimerkkinä sanotaan että työttömyysturvasta pitäisi tehdä vastikkeellista, kun todellisuudessa sen saamiseen jo liitttyy kovia velvoitteita, joista varsinkin palkaton pakkotyö (työkokeilu/kuntouttava työtoiminta) on moraalisesti vähintäänkin kyseenalainen. Kolmantena esimerkkinä laskelmat esimerkkihenkilöiden tuista joihin sisältyy asumistuki, ja nämä esitetään niin että valistumaton lukija luulee että henkilölle jää käteen vuokran jälkeen reilu tonni, kun todellisuudessa tästä vähennetään vuokra ja käteen jää viisisataa.
Onko sun mielestä 500€/kk asumismenojen jälkeen vähän? Mun mielestä se on aika paljon henkilöä kohden! Jos on kyseessä pariskunta niin yhteensähän he saavat jo tonnin! Jokaisesta lapsistakin saa erikseen toimeentulotukea.
Ei oikeasti saa 500 euroa kuukaudessa vuokran lisäksi. Miksi te keksitte hatusta näitä juttuja, jotka eivät pidä paikkaansa?
Vierailija kirjoitti:
Riippuu, kuinka paljon maksaa vuokraa. Tuethan eivät kata vuokraa kuin tiettyyn pisteeseen, vaihtelee paikkakunnittain.
Kattavat täysin. Toki ei siis mitään ökyvuokria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalitukiin liittyvässä keskustelussa, varsinkin foorumeilla ja somessa mutta myös iltapaskojen kolumneissa, on ihan valtavasti virheellisiä ja harhaanjohtavia väitteitä, joko tarkoituksella tai tietämättömyydestä johtuen. Esimerkiksi sanotaan että "tuet ovat jo liian suuret" antaen ymmärtää että tuet ovat suuret ja ovat kasvaneet. Todellisuudessa Suomessa sosiaalituet ovat ostovoimaltaan koko aika pienentyneet 90-luvun lamasta lähtien, ja niiden nykytaso on jo niin alhainen, että Suomi rikkoo Euroopan neuvoston sosiaalista peruskirjaa.
Toisena esimerkkinä sanotaan että työttömyysturvasta pitäisi tehdä vastikkeellista, kun todellisuudessa sen saamiseen jo liitttyy kovia velvoitteita, joista varsinkin palkaton pakkotyö (työkokeilu/kuntouttava työtoiminta) on moraalisesti vähintäänkin kyseenalainen. Kolmantena esimerkkinä laskelmat esimerkkihenkilöiden tuista joihin sisältyy asumistuki, ja nämä esitetään niin että valistumaton lukija luulee että henkilölle jää käteen vuokran jälkeen reilu tonni, kun todellisuudessa tästä vähennetään vuokra ja käteen jää viisisataa.
Onko sun mielestä 500€/kk asumismenojen jälkeen vähän? Mun mielestä se on aika paljon henkilöä kohden! Jos on kyseessä pariskunta niin yhteensähän he saavat jo tonnin! Jokaisesta lapsistakin saa erikseen toimeentulotukea.
Ei oikeasti saa 500 euroa kuukaudessa vuokran lisäksi. Miksi te keksitte hatusta näitä juttuja, jotka eivät pidä paikkaansa?
497...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omakohtainen kokemus on se, että riippuu todella paljon omista taidoista käyttää rahaa. Itse olen ollut muutaman kerran opiskelijana ja työttömänä, ja elänyt ihan hyvin. Jopa jäänyt säästöön rahaa. Tietysti pitää miettiä tarkkaan rahankäyttö ja osata ostaa oikein, mutta etenkin perheellisenä tukia saa mielestäni aika paljon, jopa itse ihmettelin tätä. Ja olisin ollut oikeutettu toimeentulotukeen, mutta en sitä koskaan hakenut, koska omat periaatteet sotivat sitä vastaan. Olen ehkä syntynyt aikana, jolloin sossun luukulle meno oli jotenkin häpeällistä, enkä siihen halunnut taipua.
Perheellisenä saa lapsikorotukset työttömyyskorvaukseen, täyden asumistuen, lapsilisät ja yleensä päälle vielä toimeentulotukea. Jos hakee, niin sosiaalitoimesta saa lapsille sitten vielä harrastuksiin maksut ja useinpa vielä vaatteisiin, polkupyöriin, koneisiin yms. Itse en tähänkään taipunut, mutta jos ei periaatteessa pyytäminen haittaa, niin saahan sitä ilmaiseksi Suomessa vaikka mitä.
Ongelma Suomessa ei olekaan hyvä tukijärjestelmä, vaan joidenkin ihmisten asenne. Suurin osa ihmisistä haluaa löytää töitä ja elättää itse itsensä. Mutta sitten on pieni osa porukkaa, joka ei opiskele tai käy töissä, ja jotka ovat valmiita pyytämään kaiken ilmaiseksi. Näille sitten maksellaan paljon kaikkia etuuksia, eikä työntekoon löydy koskaan motivaatiota. Useimmiten kyseessä ikuisuustyöttömät lapsiperheet. Näiltä rajaisin tukia ja vaatisin vastineeksi kyllä jotain toimintaa.
No ei todellakaan kaikki perheelliset saa toimeentulotukea, asumistukea tai rahaa lasten harrastuksiin.
T. Pitkäaikaistyötön perheenäiti joka ei saa mitään muuta kun päivärahan
Puolison tulot vaikuttaa. Erotkaa, saat toimeentulotukea.
Eri
Tuttavani elää hyvinkin leveästi, matkustelee taksilla baareihin ja tarjoaa juomat. Rahaa on, ja se tehdään selväksi. Siis yhden päivän ajan kuukaudessa, loppukuu ollaan sitten leipäjonossa. Asuntoa ei voi menettää, koska asuu sossun kustantamassa mt-ongelmaisten tukiasunnossa. Edunvalvojaa ei huoli, joten koko eläke hassataan kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Yllätyin kun laskin että eräällä yksinasuvalla ihmisellä jää kuukaudessa ylimääräistä rahaa välttämättömien kulujen jälkeen 600e. Saa pientä eläkettä ja asumistukea, ruuat hakee leipäjonosta ja vaatteet ilmaisjakelusta. Hän siis antoi kaikki tulonsa ja menonsa nähtäväkseni. En siis paheksu enkä arvostele, hämmästyin vain kuinka paljon voi jäädä jos elää säästeliäästi. Harvalla pienipalkkaisella työssäkäyvällä jää noin paljon.
Nyt käsi sydämelle: Haluaisitko itse pukeutua vuodesta toiseen ilmaisjakelusta saatuihin vaatteisiin? Se on sinullekin sallittua. Tottakai jää rahaa säästöön vaikka miten jos on päättänyt, että ei koskaan osta mitään. Ymmärrät varmaan, että aika moni tuilla elävä haluaa kuitenkin myös edes joskus ostaa ruokansa kaupasta.
Nämä on niin tyhmiä esimerkkejä. Kun yksi eläkeläinen elää näin, se palstan lukijoille tarkoittaa, että kaikilla tuilla eläjillä jää säästöön rahaa ja pitäähän ne tulla tänne joukolla lynkkaamaan.
En ole koskaan ymmärtänyt miten omistusasunto liittyy leveään elämään. Se nyt on sinänsä ihan sama asuuko osoitteessa x asunnon omistajana vai vuokralaisena, mitä leveään elämään tulee.
Ei makeasti, mutta ihan kohtuullisesti. Samoin oli töissä ollessa. Ainoa ero on se, että saa päivät tehdä mitä haluaa. Ei stressiä eikä aamuherätyksiä.
Ei kai se ole tarkoituskaan, että elettäisiin tuilla makeasti. Tämä riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omakohtainen kokemus on se, että riippuu todella paljon omista taidoista käyttää rahaa. Itse olen ollut muutaman kerran opiskelijana ja työttömänä, ja elänyt ihan hyvin. Jopa jäänyt säästöön rahaa. Tietysti pitää miettiä tarkkaan rahankäyttö ja osata ostaa oikein, mutta etenkin perheellisenä tukia saa mielestäni aika paljon, jopa itse ihmettelin tätä. Ja olisin ollut oikeutettu toimeentulotukeen, mutta en sitä koskaan hakenut, koska omat periaatteet sotivat sitä vastaan. Olen ehkä syntynyt aikana, jolloin sossun luukulle meno oli jotenkin häpeällistä, enkä siihen halunnut taipua.
Perheellisenä saa lapsikorotukset työttömyyskorvaukseen, täyden asumistuen, lapsilisät ja yleensä päälle vielä toimeentulotukea. Jos hakee, niin sosiaalitoimesta saa lapsille sitten vielä harrastuksiin maksut ja useinpa vielä vaatteisiin, polkupyöriin, koneisiin yms. Itse en tähänkään taipunut, mutta jos ei periaatteessa pyytäminen haittaa, niin saahan sitä ilmaiseksi Suomessa vaikka mitä.
Ongelma Suomessa ei olekaan hyvä tukijärjestelmä, vaan joidenkin ihmisten asenne. Suurin osa ihmisistä haluaa löytää töitä ja elättää itse itsensä. Mutta sitten on pieni osa porukkaa, joka ei opiskele tai käy töissä, ja jotka ovat valmiita pyytämään kaiken ilmaiseksi. Näille sitten maksellaan paljon kaikkia etuuksia, eikä työntekoon löydy koskaan motivaatiota. Useimmiten kyseessä ikuisuustyöttömät lapsiperheet. Näiltä rajaisin tukia ja vaatisin vastineeksi kyllä jotain toimintaa.
No ei todellakaan kaikki perheelliset saa toimeentulotukea, asumistukea tai rahaa lasten harrastuksiin.
T. Pitkäaikaistyötön perheenäiti joka ei saa mitään muuta kun päivärahanKäykö perheen toinen vanhempi kenties töissä...? Tulot ovat tietysti talouskohtaisia. Parisuhteessa ja vanhempana on loogisesti elatusvelvollisuus ensisijaisesti itsellä.
Ja harrastuksiin yms juttuihin saa helposti taloudellista tukea, jos vaan viitsii mennä sosiaalitoimen asiakkaaksi. Ja tulot ovat huonot.
Puoliso yrittäjä ja saa noin 1000e nettona.
Vierailija kirjoitti:
Jos asuisin autossa niin joo. Nippa nappa jää jotain hiluja käteen asuessani kaupungin halvimmassa yksiössä. Ruokavalio minkä kokoat tällä summalla joka kuukausi ei ole kovin kaksinen vaikka asutkin yksin. Yhdessä vaiheessa elin 3kk putkeen purkkiruualla ja pakasteilla, eh alkoiko vähän näkymään kropassa? 😬
Miksi elit purkkiruualla ja pakasteilla jos oli kerran rahasta tiukkaa? Sehän on se kaikkein kallein vaihtoehto!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitä mitä arvostaa. Onhan näitä jotka eivät halua itse (eivätkä halua muidenkaan) matkustella, vaan viihtyvät kotona. Autoa ei pääkaupunkiseudulla tarvitse. Sosiaalituilla (työttömyysetuus/vanhempainraha/sairauspäiväraha/lastenhoidontuki/lapsilisä/lapsen elatusapu/opintotuki, asumistuki+toimeentulotuki+täydentävä/ehkäisvä toimeentulotuki) on mahdollista asua yksin isoissa uusissa jopa 1900 e/kk maksavissa vuokra-asunnoissa (pääkaupunkiseudulla), pitää olla aika iso palkka, että pystyy asumaan tuollaisessa.Kylllä voi elää täysin hyvää elämää pelkillä tuilla. makeasti siinä mielessä ettei tarvitse raahautua töihin.
Mutta eikö työttömiä haluta pois pääkaupunkiseudulta halvemman asumisen paikkakunnille? Pienemmillä paikkakunnilla tarvitsee auton liikkuakseen.
Kyllä julkisilla pääsee liikkumaan myös pienemmillä paikkakunnilla ja pyörätkin kulkee ;).
Miksi täällä sitten aina puolustellaan, että perheessä maaseudulla pitää olla jopa kaksi autoa kun julkiset ei kulje?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos asuisin autossa niin joo. Nippa nappa jää jotain hiluja käteen asuessani kaupungin halvimmassa yksiössä. Ruokavalio minkä kokoat tällä summalla joka kuukausi ei ole kovin kaksinen vaikka asutkin yksin. Yhdessä vaiheessa elin 3kk putkeen purkkiruualla ja pakasteilla, eh alkoiko vähän näkymään kropassa? 😬
Miksi elit purkkiruualla ja pakasteilla jos oli kerran rahasta tiukkaa? Sehän on se kaikkein kallein vaihtoehto!
Ei ollut. Ässältä saa halpoja purkkeja ja pakasteita. Sesongin ulkopuolella oli pakko ostaa noita koska tuoretavara on normaalisti kallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksinelävänä saa juurikin 500 netto kuussa työkkärin massit.
Asumis -ja tt-tuki kattaa vuokran, sähkön, lääkkeet ja kotivakuutuksen.
Muun elämän maksat tosta 500;sta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että poistui tuo viesti missä väitettiin että köyhä voi vain valita jonkun ökyasunnon ja saa siihen tuet mukisematta.
Menee jo sairaalloisen propagandan ja vihapuheen puolelle. Asumistuen maksimi on Helsingissäkin 670e/kk, kaiken ylimenevän maksat itse (ja jos 6kk sisällä ei löydy halvempaa kehotetaan myös muuttamaan halvempaan, jos et muuta niin tt-tuen perusosasta katat kaiken ylimenevän).
Joo nämä on näitä legendoja joita kokoomuslaiset trollit levittää täällä päivittäin. Jokainen täysijärkinen tietää, ettei 500e/kk elä leveästi. Kelan tuilla ei kukaan asu 1900e kuukausivuokralla yhtään missään. Paitsi ehkä jos on 10 lasta. Mutta se on oikeastaan vain tämä palsta, jossa näitä tampioita jotkut toiset tampiot uskoo. Miksi muuten työssäkäyvät olisi nyt niin kauhuissaan kun lomautus/työttömyys odottaa nurkan takana? Juuri siksi, että tietävät, että isoja taloudellisia ongelmia on tiedossa kun putoaa "tukielätiksi".
Ei. Ei ole kyse siitä etteikö uskota ettei tuolla summalla elä leveästi. Kyse on siitä että sillä ei KUULU edes elää leveästi! Tietenkään! Ne on tarkoitettu mahdollistamaan hengissä pysyminen kunnes saa itse muulla tavoin hankittua toimeentulonsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pariskunta saa tuplana sitä, mitä yksinasuva. Paitsi jos eivät asu yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan pysty. Itse oon matalapalkka alalla, ja saan silti paljon enemmän käteen töistä kuin tuista.
Kerrankin joku on rehellinen, kiitos.
MUTTA tämä pätee vain jos verrataan yksinasuvaa matalapalkka alalla työskentelevää. Jos on kyse vaikka 5 henkisestä yksinhuoltajaperheestä tilanne onkin ihan toinen! Silloin saa tukina huomattavasti enemmän kuin mitä saisi palkkaa matalapalkkaisesta työstä. Jos tässä tilanteessa perheen aikuinen käy työssä (siinä matalapalkkaisessa) saa perhe työtulojen lisäksi tukina sen verran mitä laki katsoo tuon kokoisen perheen minimi kuluiksi. Eli tässä tapauksessa työssä käyminen ei ole rahallisesti kannattavaa, koska jos ei käy työssä saa silti samanverran tukina.
Jos on 5 henkinen yksinhuoltajaperhe, saa todellakin tukia sen pienen palkan lisäksi. Mutta enemmän jää käteen kun käy töissä+ saa tukia, kuin että elää pelkästään tuilla. Tämä on fakta. Olettaen tietysti, että tehdään töitä TES palkalla, eikä olla jossain 4e/h orjatyössä.
Toimeentulotuella elän mukavasti. Tänään maalasin ja käyn lenkillä. Huomenna neulon villapaitaa ja selaan torista antiikkilöytöjä, lisäksi odotan postista uutta mekkoa ja kirjaa luettavaksi. Leivon sämpylöitä ja teen keittoa. Käyn hakemassa viiniä pääsiäiseksi ja huollan polkupyörän.
Itse pystyn elämään hyvin, en kuitenkaan sanoisi makeasti. Joka kuukausi saan säästöön 150€, jotka tarvitsee säilyttää tyynyn alla. Tärkeintä kuitenkin on, että minun ei tarvitse tehdä töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitä mitä arvostaa. Onhan näitä jotka eivät halua itse (eivätkä halua muidenkaan) matkustella, vaan viihtyvät kotona. Autoa ei pääkaupunkiseudulla tarvitse. Sosiaalituilla (työttömyysetuus/vanhempainraha/sairauspäiväraha/lastenhoidontuki/lapsilisä/lapsen elatusapu/opintotuki, asumistuki+toimeentulotuki+täydentävä/ehkäisvä toimeentulotuki) on mahdollista asua yksin isoissa uusissa jopa 1900 e/kk maksavissa vuokra-asunnoissa (pääkaupunkiseudulla), pitää olla aika iso palkka, että pystyy asumaan tuollaisessa.Kylllä voi elää täysin hyvää elämää pelkillä tuilla. makeasti siinä mielessä ettei tarvitse raahautua töihin.
Mutta eikö työttömiä haluta pois pääkaupunkiseudulta halvemman asumisen paikkakunnille? Pienemmillä paikkakunnilla tarvitsee auton liikkuakseen.
Kyllä julkisilla pääsee liikkumaan myös pienemmillä paikkakunnilla ja pyörätkin kulkee ;).
Miksi täällä sitten aina puolustellaan, että perheessä maaseudulla pitää olla jopa kaksi autoa kun julkiset ei kulje?
On olemassa maaseutu maalaistaloineen, jossa ei juuri julkiset kulje tai todella huonosti, ja sitten Helsinkiä pienempiä paikkakuntia, joissa kulkee bussit ja jopa junat.
Hyödynnän mäkin lahjoituksia samoin ResQ:ueta vaikka käynkin töissä. Budjetointi kannattaa aina oli sitten työtön tai työssäkäyvä.