Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pystyykö sosiaalituilla elämään makeasti?

Vierailija
07.04.2020 |

Sosiaalituilla olevilla ei ole yleensä varaa omistusasuntoihin, autoihin tai ulkomaanmatkoihin, mutta töissäkäyvillä on. Eli onko se totta, että sosiaalituilla elettäisiin erityisen makeasti?

Kommentit (140)

Vierailija
1/140 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suolaisesti, sanoisin.

Vierailija
2/140 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pysty, mutta pystyy kyllä ylipäätään elämään. Ja siihen ne tuet on tarkoitettu. Jos ylimääräistä haluaa, se on hankittava itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/140 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu, kuinka paljon maksaa vuokraa. Tuethan eivät kata vuokraa kuin tiettyyn pisteeseen, vaihtelee paikkakunnittain.

Vierailija
4/140 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tämä omakotiasuminenkasn kovin aivoista ole. Jos katosta tulee vesi sisään, on edessä ilmeisen kallis remontti tai kun talon sähköt alkavat reistailemaan.

Tämä sosiaaliturvalla elävä, vuokralla asuva soittaisi noissa tilanteissa huoltoyhtiöön.

Vierailija
5/140 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pysty, mutta pystyy kyllä ylipäätään elämään. Ja siihen ne tuet on tarkoitettu. Jos ylimääräistä haluaa, se on hankittava itse.

Eli ne jotka väittävät että työttömyystuilla eletään leveästi, valehtelevat tietoisesti?

Vierailija
6/140 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talvella irtokarkkeja ja suklaatia joulun jälkeisistä alennusmyynneistä ja kesällä espanjalaista ja belgialaista mansikkaa torilta vähän ennen sulkemisaikaa.

Vierailija
7/140 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan, jos esim nostaa tukia samalla kun vanhemmat antaa käteistä tai muuten auttavat, käyvät kaupassa tai ostavat jotain.

Vierailija
8/140 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli ne jotka väittävät että työttömyystuilla eletään leveästi, valehtelevat tietoisesti?

Yrittävät antaa kuvan, että köyhällä on Suomessa asiat hyvin. Tuskin ovat päivääkään eläneet tukien varassa.

Vierailija
9/140 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vähän riiippuu paljonko syöt. Ite oleen syönyt vaiin yhden aterian 15 vuodeeen ajan päivässsä lähtien peruskoulusta.

Vierailija
10/140 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka kuukausi pitää miettiä, mitä milloinkin ostaa. Tällöin selviää. Ei siten, että eka viikko eletään kuin kuninkaat ja loppukuu syödään makaronia. Täytyy hyväksyä, että luksustuotteet ja sisäfileepihvit jää kauppaan, eikä vaatteita osteta joka kuukausi.

Vierailija
11/140 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se vähän riiippuu paljonko syöt. Ite oleen syönyt vaiin yhden aterian 15 vuodeeen ajan päivässsä lähtien peruskoulusta.

aaamukahvi ja yksi ateriaaa.

Vierailija
12/140 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käyttää kaiken ruokarahan karkkiin niin pystyy.

Vierailija
13/140 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

aaamukahvi ja yksi ateriaaa.

Kaikkki rahat meneee viinaan.

Vierailija
14/140 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joka kuukausi pitää miettiä, mitä milloinkin ostaa. Tällöin selviää. Ei siten, että eka viikko eletään kuin kuninkaat ja loppukuu syödään makaronia. Täytyy hyväksyä, että luksustuotteet ja sisäfileepihvit jää kauppaan, eikä vaatteita osteta joka kuukausi.

Paitsi jos haluaa elää leveästi yhen viikon ja loput kiristellä. 🤷‍♀️

Vierailija
15/140 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sitä hetken voi ansiosidonnaisella olla ihan kivatkin tulot, mikäli palkka on ollut riittävän hyvä. Sitten kun tippuu peruspäivärahoille ja toimeentulotuille, niin harva varmaan sitä elämää makeaksi kutsuisi.

Sitä voi koettaa katsomalla mikä on se toimeentulotuen määrä ja muistaa ettei sen päälle voi laskea muita tukia, koska kaikki sen ylimenevä osuus vähentää toimeentulotuen määrää.

Sitten laitatte vaatevarastonne pois (voi jättää muutaman huonompikuntoisen vaatteen) Kodinkoneista pois suurin osa ja vaikka se pyykkikone pois käytöstä, eli uusi pitäisi ostaa jos haluaa kotonaan pyykätä (ainakaan tässä kaupungissa ei nimittäin mitään koneita maksella).

Kengät kävellään vuodessa loppuun, joten jos haluat oikeasti samaistua, varaudu ostamaan nekin. Kaikki pesuaineet ja kosmetiikka on vähintäänkin vähissä, kun ei pitkään köyhyydessä eläneellä ole suuria varastoja, eikä aivan varmasti laadukkaampia juttuja. 

Sitten vaan kokeilette miten se elämä rullaa sillä summalla ja fuskata ei saa, eli muualta tulleet lounaat ja avustukset ei oo ok, eikä myöskään kaapeista kaivella ennen kokeilua hommattuja ruokia, tai käytetä mitään ennakkoon maksettuja kausikortteja.

Vierailija
16/140 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Mulla ei ole varaa ostaa edes uusia farkkuja :( Oli alessa 30e, mutta ostin sillä ruokaa :( Reikäsillä farkuilla hävettää liikkua jos joku huomaa :(

Vierailija
17/140 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu keneltä lysyy. Itse elän vaatimattonta, yksinkertaista ja minimaalista elämää ja olen onnellinen. Viihdyn yksin, ei ole lapsia tai lemmikksejä ja minulle riittää harrastukseksi neulominen. Joten sanoisin että omalla kohdalla elämä on makeaa, mutta ymmärrän silti että kaikilka asia ei ole näin vaan ihmisiä joilla on enemmän menoja, vaikeuksia rahanhallinassa tai haluavat elämältään enemmän sen sijaan että minun tavallani hidastaisivat ja eläisivät näin.

Vierailija
18/140 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just niin makeasti, että kun hajoaa joku laite tai vaatteet on käytetty loppuun, pitää kerjätä sukulaisilta, jos heillä mahdollisesti olisi jotain vanhaa ja toimivaa. Kun tietokone on ainoa yhteydenpitoväline, tiedonlähde, asioidenhoitoväline... olin iloinen, kun sain edes vanhan hitaan koneen käytettäväksi. Nyt ei olisi edes päässyt kirjaston koneelle ja pankkikin oli poistanut laskunmaksukoneen. 

Vierailija
19/140 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan pysty. Itse oon matalapalkka alalla, ja saan silti paljon enemmän käteen töistä kuin tuista. 

20/140 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun minä olen työtön, saan ansiosidonnaista sen verran, ettei kovin tiukkaa tee, mutta toisaalta ei ole varaa törsätäkään ihan miten vaan

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yhdeksän