Pystyykö sosiaalituilla elämään makeasti?
Sosiaalituilla olevilla ei ole yleensä varaa omistusasuntoihin, autoihin tai ulkomaanmatkoihin, mutta töissäkäyvillä on. Eli onko se totta, että sosiaalituilla elettäisiin erityisen makeasti?
Kommentit (140)
Mulla sairauspäiväraha nettona 900e. Siitä maksetaan talolaina, lapset jne
Ei makeasti mut pystyy vuodessa säästääkin rahaa muutaman tonnin. Toki ei ihmiset jotka ei osaa käyttää rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitä mitä arvostaa. Onhan näitä jotka eivät halua itse (eivätkä halua muidenkaan) matkustella, vaan viihtyvät kotona. Autoa ei pääkaupunkiseudulla tarvitse. Sosiaalituilla (työttömyysetuus/vanhempainraha/sairauspäiväraha/lastenhoidontuki/lapsilisä/lapsen elatusapu/opintotuki, asumistuki+toimeentulotuki+täydentävä/ehkäisvä toimeentulotuki) on mahdollista asua yksin isoissa uusissa jopa 1900 e/kk maksavissa vuokra-asunnoissa (pääkaupunkiseudulla), pitää olla aika iso palkka, että pystyy asumaan tuollaisessa.Kylllä voi elää täysin hyvää elämää pelkillä tuilla. makeasti siinä mielessä ettei tarvitse raahautua töihin.
Toimeentulotuessa on asumiskustannuksille enimmäisrajat:
https://www.kela.fi/documents/10180/0/Toimeentulotuki_asumismenojen_%20…
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitä mitä arvostaa. Onhan näitä jotka eivät halua itse (eivätkä halua muidenkaan) matkustella, vaan viihtyvät kotona. Autoa ei pääkaupunkiseudulla tarvitse. Sosiaalituilla (työttömyysetuus/vanhempainraha/sairauspäiväraha/lastenhoidontuki/lapsilisä/lapsen elatusapu/opintotuki, asumistuki+toimeentulotuki+täydentävä/ehkäisvä toimeentulotuki) on mahdollista asua yksin isoissa uusissa jopa 1900 e/kk maksavissa vuokra-asunnoissa (pääkaupunkiseudulla), pitää olla aika iso palkka, että pystyy asumaan tuollaisessa.Kylllä voi elää täysin hyvää elämää pelkillä tuilla. makeasti siinä mielessä ettei tarvitse raahautua töihin.
Mutta eikö työttömiä haluta pois pääkaupunkiseudulta halvemman asumisen paikkakunnille? Pienemmillä paikkakunnilla tarvitsee auton liikkuakseen.
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan pysty. Itse oon matalapalkka alalla, ja saan silti paljon enemmän käteen töistä kuin tuista.
Kerrankin joku on rehellinen, kiitos.
Vastaus ap:n kysymykseen: vain jos ostat koko rahalla sokeria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan, jos esim nostaa tukia samalla kun vanhemmat antaa käteistä tai muuten auttavat, käyvät kaupassa tai ostavat jotain.
No mutta silloinhan ei elä sosiaalituilla, vaan niillä JA lahjoituksilla, jolloin kysymyksen pitäisi kuulua pystyykö sosiaalituilla elämään makeasti jos lisäksi saa taloudellista tukea vanhemmilta.
Tämä. Eihän esim. miljonäärin pentu joka saa vanhemmiltaan tonnin pari kuussa "touhurahaa" ole enää köyhä, vaan ihan eri yhteiskuntaluokkaa.
Tässä puhutaan vain tuista, ja niillä elämä on todellista kituuttelua.
Hyvä että poistui tuo viesti missä väitettiin että köyhä voi vain valita jonkun ökyasunnon ja saa siihen tuet mukisematta.
Menee jo sairaalloisen propagandan ja vihapuheen puolelle. Asumistuen maksimi on Helsingissäkin 670e/kk, kaiken ylimenevän maksat itse (ja jos 6kk sisällä ei löydy halvempaa kehotetaan myös muuttamaan halvempaan, jos et muuta niin tt-tuen perusosasta katat kaiken ylimenevän).
Omakohtainen kokemus on se, että riippuu todella paljon omista taidoista käyttää rahaa. Itse olen ollut muutaman kerran opiskelijana ja työttömänä, ja elänyt ihan hyvin. Jopa jäänyt säästöön rahaa. Tietysti pitää miettiä tarkkaan rahankäyttö ja osata ostaa oikein, mutta etenkin perheellisenä tukia saa mielestäni aika paljon, jopa itse ihmettelin tätä. Ja olisin ollut oikeutettu toimeentulotukeen, mutta en sitä koskaan hakenut, koska omat periaatteet sotivat sitä vastaan. Olen ehkä syntynyt aikana, jolloin sossun luukulle meno oli jotenkin häpeällistä, enkä siihen halunnut taipua.
Perheellisenä saa lapsikorotukset työttömyyskorvaukseen, täyden asumistuen, lapsilisät ja yleensä päälle vielä toimeentulotukea. Jos hakee, niin sosiaalitoimesta saa lapsille sitten vielä harrastuksiin maksut ja useinpa vielä vaatteisiin, polkupyöriin, koneisiin yms. Itse en tähänkään taipunut, mutta jos ei periaatteessa pyytäminen haittaa, niin saahan sitä ilmaiseksi Suomessa vaikka mitä.
Ongelma Suomessa ei olekaan hyvä tukijärjestelmä, vaan joidenkin ihmisten asenne. Suurin osa ihmisistä haluaa löytää töitä ja elättää itse itsensä. Mutta sitten on pieni osa porukkaa, joka ei opiskele tai käy töissä, ja jotka ovat valmiita pyytämään kaiken ilmaiseksi. Näille sitten maksellaan paljon kaikkia etuuksia, eikä työntekoon löydy koskaan motivaatiota. Useimmiten kyseessä ikuisuustyöttömät lapsiperheet. Näiltä rajaisin tukia ja vaatisin vastineeksi kyllä jotain toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta eikö työttömiä haluta pois pääkaupunkiseudulta halvemman asumisen paikkakunnille? Pienemmillä paikkakunnilla tarvitsee auton liikkuakseen.
Kyllä julkisilla pääsee liikkumaan myös pienemmillä paikkakunnilla ja pyörätkin kulkee ;).
Minulla jää vuokran, puhelinlaskun ja netflix-laskun (suurinpiirtein ainoa viihde elämässäni) jälkeen 350€/kk elämiseen. Kun osaa laittaa itse ruokaa, eikä osta kalliita eineksiä tai raaka-aineita, pärjää hyvin. Syön aamiaisen, lounaan ja päivällisen. Kerran viikkoon haen pizzan tai grilliltä jotain. Ostan Lidlin olut-olutta ja perjantaisin nähdään ystävän kanssa ja juopotellaan. Välillä saan tilattua adlibrikseltä kirjoja, kirjastoa en käytä (kammoan muiden lääppimiä kirjoja) nyt taitavatkin olla kiinni. Luen sitten kirjat monta kertaa uudestaan. Suurin osa huonekaluistani ja astioistani on äitini ostamia, kun muutin pois kotoa ja tästä on siis 14 vuotta aikaa. Paikkakunnaltani poistuin viimeksi 7 vuotta sitten. Minulla on kuitenkin rotukoira, jolle ostan mustista ja mirristä ruokaa ja eläinlääkäriä varten sukanvarressa. Viihdyn hyvin itsekseni, enkä pidä itseäni materialistina, niin hyvinhän tämä elämä sujuu.
Tuoo periaattteessa epäoikeudenmukainen siiinä suhteessa jos ajatelllaan että ihmisillä on erilainen ruuumiinrakenne joka vetää ravintoa enemmmän.
Vierailija kirjoitti:
Omakohtainen kokemus on se, että riippuu todella paljon omista taidoista käyttää rahaa. Itse olen ollut muutaman kerran opiskelijana ja työttömänä, ja elänyt ihan hyvin. Jopa jäänyt säästöön rahaa. Tietysti pitää miettiä tarkkaan rahankäyttö ja osata ostaa oikein, mutta etenkin perheellisenä tukia saa mielestäni aika paljon, jopa itse ihmettelin tätä. Ja olisin ollut oikeutettu toimeentulotukeen, mutta en sitä koskaan hakenut, koska omat periaatteet sotivat sitä vastaan. Olen ehkä syntynyt aikana, jolloin sossun luukulle meno oli jotenkin häpeällistä, enkä siihen halunnut taipua.
Perheellisenä saa lapsikorotukset työttömyyskorvaukseen, täyden asumistuen, lapsilisät ja yleensä päälle vielä toimeentulotukea. Jos hakee, niin sosiaalitoimesta saa lapsille sitten vielä harrastuksiin maksut ja useinpa vielä vaatteisiin, polkupyöriin, koneisiin yms. Itse en tähänkään taipunut, mutta jos ei periaatteessa pyytäminen haittaa, niin saahan sitä ilmaiseksi Suomessa vaikka mitä.
Ongelma Suomessa ei olekaan hyvä tukijärjestelmä, vaan joidenkin ihmisten asenne. Suurin osa ihmisistä haluaa löytää töitä ja elättää itse itsensä. Mutta sitten on pieni osa porukkaa, joka ei opiskele tai käy töissä, ja jotka ovat valmiita pyytämään kaiken ilmaiseksi. Näille sitten maksellaan paljon kaikkia etuuksia, eikä työntekoon löydy koskaan motivaatiota. Useimmiten kyseessä ikuisuustyöttömät lapsiperheet. Näiltä rajaisin tukia ja vaatisin vastineeksi kyllä jotain toimintaa.
No ei todellakaan kaikki perheelliset saa toimeentulotukea, asumistukea tai rahaa lasten harrastuksiin.
T. Pitkäaikaistyötön perheenäiti joka ei saa mitään muuta kun päivärahan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pysty, mutta pystyy kyllä ylipäätään elämään. Ja siihen ne tuet on tarkoitettu. Jos ylimääräistä haluaa, se on hankittava itse.
Eli ne jotka väittävät että työttömyystuilla eletään leveästi, valehtelevat tietoisesti?
Sehän riippuu ihan omasta henkilökohtaisesta käsityksestä siitä mitä ”leveästi eläminen” pitää sisällään. Ei se kelan peruspäiväraha kovin suuri ole, mutta kyllä sillä hengissä pysyy. Jos saa ansiosidonnaista päivärahaa, tulot riippuvat tietenkin ihan suoraan aiemmin saadusta palkasta, ja jos palkka on ollut todella hyvä niin tottakai myös päiväraha on silloin hyvä (voi olla huomattavasti suurempi kuin jonkun toisen palkka).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan pysty. Itse oon matalapalkka alalla, ja saan silti paljon enemmän käteen töistä kuin tuista.
Kerrankin joku on rehellinen, kiitos.
MUTTA tämä pätee vain jos verrataan yksinasuvaa matalapalkka alalla työskentelevää. Jos on kyse vaikka 5 henkisestä yksinhuoltajaperheestä tilanne onkin ihan toinen! Silloin saa tukina huomattavasti enemmän kuin mitä saisi palkkaa matalapalkkaisesta työstä. Jos tässä tilanteessa perheen aikuinen käy työssä (siinä matalapalkkaisessa) saa perhe työtulojen lisäksi tukina sen verran mitä laki katsoo tuon kokoisen perheen minimi kuluiksi. Eli tässä tapauksessa työssä käyminen ei ole rahallisesti kannattavaa, koska jos ei käy työssä saa silti samanverran tukina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pysty, mutta pystyy kyllä ylipäätään elämään. Ja siihen ne tuet on tarkoitettu. Jos ylimääräistä haluaa, se on hankittava itse.
Eli ne jotka väittävät että työttömyystuilla eletään leveästi, valehtelevat tietoisesti?
Yrittävät antaa kuvan, että köyhällä on Suomessa asiat hyvin. Tuskin ovat päivääkään eläneet tukien varassa.
Missä maassa köyhät sitten elävät paremmissa olosuhteissa kuin Suomessa? Mun käsittääkseni meidän sosiaaliturva on todella hyvä maailmanlaajuisesti katsottuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittävät antaa kuvan, että köyhällä on Suomessa asiat hyvin. Tuskin ovat päivääkään eläneet tukien varassa.
Missä maassa köyhät sitten elävät paremmissa olosuhteissa kuin Suomessa? Mun käsittääkseni meidän sosiaaliturva on todella hyvä maailmanlaajuisesti katsottuna.
Aivan. Yle areenassa on ainakin dokumenttia: Köyhänä Amerikassa ja Köyhänä Englannissa. Kantsii katsoa, miten noissa maissa köyhät elää.
Riippuu myös kuinka laaja ja varakas ystäväpiiri on. Itselläni on paljon ystäviä, jotka ovat hyväpalkkaisissa töissä. Ei ole mukavaa jäädä ainoana pois kaikilta laskettelureissuilta, konserteista yms. Kun mennään syömään, kaverit haluavat jakaa laskun tasan ja itse olen ottanut halvimman annoksen ja vettä juomaksi, kavereilla kalliit viinit ja pihvit. Siinä sitten ainoana alat vänkäämään että ei kun maksetaan vain jokainen omamme. Kaverit reissaavat Yhdysvalloissa, itse jahtaan tori.fissä tavaroita, jos mielin jotain uutta :D Ekologiseksi köyhyys sentään tekee ja kyllä ne kaveritkin ymmärtävät ja joskus oikein vaativat tarjota ravintolassa.
Onneksi tämä työttömyys loppuu pian ja pääsen myös hyväpalkkaiseen työhön. Työttömänä elintaso on ihan eri kuin hyväpalkkaisilla. Olen siis työtön maisteri tällä hetkellä ja ystäväpiirissä on insinöörejä, asianajajia, lääkäreitä, koodareita yms.
No mutta silloinhan ei elä sosiaalituilla, vaan niillä JA lahjoituksilla, jolloin kysymyksen pitäisi kuulua pystyykö sosiaalituilla elämään makeasti jos lisäksi saa taloudellista tukea vanhemmilta.