Työsuhteeni purettiin koeajalla normaalien sairauspoissaolojen vuoksi
Puolen vuoden koeajalla minulle on kertynyt yhteensä 11 sairauspoissaolopäivää. Marraskuussa minulla oli influenssa todella rajuilla oireilla (4pv poissaolo), helmikuussa norovirus (4pv poissaolo) ja maaliskuussa nuhakuume (3 pv poissaolo).
Nyt sitten tuli työsuhteen purku tämän viimeisimmän nuhakuumeen myötä. Onko todella niin, että hieman heikomman vastustuskyvyn omaavilla ei ole tässä maassa oikeutta palkkatyöhön?
Kommentit (191)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koeaikapurkua ei saa tehdä asiattomista syistä, ja tuo on sellainen. Ota yhteyttä liittoon.
Työpaikkaa et toki saa takaisin, etkä varmasti halua sinne enää mennäkään.
Todennäköisesti siellä alkaa YT:t muutenkin..
Ei. Koeaikapurkua ei perustella, kun ei tarvitse. Koeaika on koeaika ja se on molemminpuolinen se purkumahdollisuus. Työntekijäkin voi ilman perusteita lopettaa hommansa koska tahansa koeaikana.
Ei pidä paikkaansa. Myös koeaikapurkuun tarvitaan asiallinen peruste. Pätee molempiin osapuoliin. Esimerkiksi parempi työpaikka ei oikeuta työntekijää purkamaan työsuhdetta koeaikana, tästä on jopa oikeuden päätös. Yhtä lailla ta on velvollinen perustelemaan koeaikapurun.
Miten niin ei olisi työntekijällä oikeutta purkaa tuosta syystä? Saahan niin tehdä koeajan jälkeenkin.
No ei tietenkään saa. Sopimuksen purkaminen ja irtisanominen ovat aivan eri asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koeaikapurkua ei saa tehdä asiattomista syistä, ja tuo on sellainen. Ota yhteyttä liittoon.
Älä puhu jaskaa, ei ole asiaton syy. On ihan oikea syy että työntekijä ei suoriutunut tehtävistään.
Epäilen myös että työnantaja ei antanut selkeää syytä eikä kannatakaan antaa. Parempi antaa vaan koeaikapotkut ilman selityksiä, sillä ne selitykset sitten pitää aina perustella käräjillä, selityksettömiä ei tarvitse.
T. HR-pomo, toistasataa ihmistä irtisanonut ja myös monta koeaikapurkuaVoit joutua viimeistään sinne käräjille selittämään ne selityksettömän koeaikapurun syyt.
En joudu, koska se syy on sopimattomuus työtehtäviin. Jos joku joskus onkin sitten käyny känisemään niin olen kyllä toimittanut oikein kattavan listan sopimattomuuden tarkemmista yksityiskohdista. Jospa vaan luotat että kokenut ammattilainen nyt tietää sinua paremmin.
Missä kohtaa aiemmin mainitsit kuitenkin tarvittaessa antavasi perusteet? Et missään. Kirjoitit tyyliin lälläs-lää-mun-ei-tarvi-kertoo. Kannattaisi olla vähän selkeämpi, ettei joku idiot ota oppia.
Vierailija kirjoitti:
Mistä sait noron jos perheessä ei ole lapsia? En ole ikinä kuullut että lapseton sairastuu Noroon, on se sen verran rankasti nimenomaan lapsiperheissä levinnyt sairaus. Sama kuin täit, ei niitä lapsettomille tule kun 99% tapauksista on lapsiperheissä.
No daa! Tuttuni äiti sairastui noroon, ikää rouvalla 85 vuotta.
Hän siis on äiti, jonka lapset 50-60 vuotiaita. Muori asuu yksin, joten tauti ei ole lapsilta tullut. Sairaalaan joutui tiputukseen.
On paljon. Itselläni 9 vuodessa 3 tai 4 päivää sairaslomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu, että ne on aina ne samat ihmiset, jotka sairastaa koko ajan ja toiset ei koskaan...
Vahva immuuni on kai suurimmaksi osaksi perittyä. Ei me sairastelevat sille paljoa voida. Itse syön terveellisesti, liikun, nukun riittävästi ja käytän joitakin vitamiineja, ja näistä huolimatta sairastan usein.
Et puhu mitään käsihygienasta. Se on tärkein kulkutautien ehkäisykeino. Ilmeisesti et arvosta käsihygieniaa, joten ei ihme, että sairastat paljon.
Minulla on aina ollut hyvä vastustuskyky. Mutta jos en pese käsiäni tai jos muuten altistan itseäni taudeille, niin kyllä minäkin sairastan jatkuvasti.
Hyvää käsi- ja hengityshygieniaa on niin helppo kaikkien noudattaa sen lisäksi että se on itsestäänselvyys, että sellaisen mainitseminen ei varmaan tule edes muiden kuin yksinkertaisten ihmisten mieleen. Siksi en maininnut sitä.
Vierailija kirjoitti:
On paljon. Itselläni 9 vuodessa 3 tai 4 päivää sairaslomia.
Onnea sinulle.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Miksi sua ap harmittaa?
Työelämä on nyt tällä hetkellä muutenkin ihan perseestä, niin mikäs siinä. Teet välillä töitä ja sitten lepäilet laakerillas.
Ei tässä oikein voi mitään muuta kuin odotella sitä perustuloa kuin kuuta nousevaa.
Näinpä. Kiitos myötätunnosta.
Makselkoot tuokin työnantaja nyt sitten minun elämiseni verovaroillaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä puhu jaskaa, ei ole asiaton syy. On ihan oikea syy että työntekijä ei suoriutunut tehtävistään.
Epäilen myös että työnantaja ei antanut selkeää syytä eikä kannatakaan antaa. Parempi antaa vaan koeaikapotkut ilman selityksiä, sillä ne selitykset sitten pitää aina perustella käräjillä, selityksettömiä ei tarvitse.
T. HR-pomo, toistasataa ihmistä irtisanonut ja myös monta koeaikapurkuaVoit joutua viimeistään sinne käräjille selittämään ne selityksettömän koeaikapurun syyt.
En joudu, koska se syy on sopimattomuus työtehtäviin. Jos joku joskus onkin sitten käyny känisemään niin olen kyllä toimittanut oikein kattavan listan sopimattomuuden tarkemmista yksityiskohdista. Jospa vaan luotat että kokenut ammattilainen nyt tietää sinua paremmin.
Missä kohtaa aiemmin mainitsit kuitenkin tarvittaessa antavasi perusteet? Et missään. Kirjoitit tyyliin lälläs-lää-mun-ei-tarvi-kertoo. Kannattaisi olla vähän selkeämpi, ettei joku idiot ota oppia.
Purkaminen ilman perustetta on ihan laillista sekin. T. Se HR
Oletko varma, että kerrot meille nyt ihan kaiken? Ei ole pakko kertoa julkisesti, mutta tulee tunne, että tuossa on muitakin syitä taustalla. 11 päivää puolessa vuodessa on paljon, mutta ei nyt NIIIIIN paljon. Luulin, että sinulla olisi poissaoloja viikko per kuukausi tms. todella suuri määrä. "Kympin työntekijältä" tuo määrä saatettaisiin laittaa huonon tuurin piikkiin. Jos taas työntekijällä on ongelmia sopeutumisessa, asenteessa, työn jäljessä ja myöhästelyissä, poissaolot vaikuttavat heti paljon negatiivisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Eihän toi hyvää kuvaa anna työntekijästä, varsinkaan kun et ole hakenut sairaslomaa heti noista kaikista. Ei työnantaja voi tietää mikä sarjasaikuttaja/lusmuilija olet. Ja koeajalla sen työsuhteen voi kyllä purkaa minkä vaan syyn takia eikä sitä syytä tarvitse edes kertoa.
Kuten jo aiemmin kerroin, kaikissa tapauksissa oli lääkärintodistus jossain vaiheessa. Noron ja influenssan kourissa ei tullut mieleenkään yrittää raahautua työterveyteen ensimmäisinä pahimpina päivinä kun oli sallittua olla omallakin ilmoituksella kolme päivää, ja viimeisenä päivänäkin menin taksilla, ja lääkärin todistus näistä on kyllä pätevä, sillä noro ja influenssa kestävät kyllä kauemmin kuin sen yhden päivän.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On paljon b. Itselläni 9 vuodessa 3 tai 4 päivää sairaslomia.
Onnea sinulle.
Ap
No ymmärrän kyllä, että sairastumisille ei voi mitään. Kuulosti vaan niin paljolta nuo sairaslomapäiväsi. Minä sairastan viikonloppuisin ja lomilla.
Suosittelen ap:lle parempaa käsihygieniaa ja influenssarokotusta. En usko, että 3 sairauslomaa vaativaa infektiota puolessa vuodessa on pelkkää huonoa tuuria.
Mun työkaveri on joka toinen viikko pois eikä se saa fuduja
Vierailija kirjoitti:
Eihän toi hyvää kuvaa anna työntekijästä, varsinkaan kun et ole hakenut sairaslomaa heti noista kaikista. Ei työnantaja voi tietää mikä sarjasaikuttaja/lusmuilija olet. Ja koeajalla sen työsuhteen voi kyllä purkaa minkä vaan syyn takia eikä sitä syytä tarvitse edes kertoa.
Eikö sarjasaikuttaja nimenomaan olisi heti hakemassa sairauslomaa?
Vierailija kirjoitti:
11 päivää puolessa vuodessa on paljon, ei siitä mihinkään pääse. Itselläni viidessä vuodessa yhteensä kolme sairaslomapäivää.
Mulla masennusta, ahdistusta ja alentunut vastustuskyky. Masiksesta tulee jo helposti pari viikkoa. Kerran kahdessa kuukaudessa flunssa. Olin mäkin joskus terve. Sitten tapahtui jotain ja en oo vuosiin saanut terveyttäni takaisin. Kaikki vaan ei oo niin terveitä. Sitten ei saa kuin pätkätöitä ja kierre on valmis. Kaipa tämmönen sairas on Suomelle ihan arvoton. Muualla ihmisellä on ihmisarvo, vaikka ei kävisi edes töissä. Täällä ihmisen pitää olla joku stanan terve työjuhta. Kerran kun kaatuu niin nouseminen on todella vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleenkin, purkaminen ilman perustetta ja purkaminen mainitsemalla purkutilanteessa/todistuksessa pelkkä "koeaika" ovat 2 eri asiaa. Jälkimmäinen on ok vaikkakin vähän raukkista.
Meillä töissä vakkaripaikat sai useampi henkilö, vaikka heillä oli paljon poissaoloja lasten ja omien sairastumisen vuoksi. Eli on paljon työnantajasta kiinni tuo.
Kerran minulla oli sellainen työnantaja, joka sanoi ensimmäisenä työpäivänäni, että meillä ei ole sairauspoissaoloja (nousi niskavillat siinä kohtaan jo pystyyn) ja ensisijaisesti pitää mennä kunnalliseen terveydehuoltoon, kuin työterveyshuoltoon. No totuus näistä "meillä ei sairasteta" paljastui kun työkaveri oli ollut viikon pahassa keuhkoputken tulehdulsessa töissä ennen kuin jäi sairauslomatodistuksella pois. Sai hyvin ikäviä kommentteja työnantajalta. Kukaan ei siis uskaltanut jäädä pois, vaikka oli pää kolmantena jalkana. Lähdin ko. paikasta heti uuden työn löydettyäni. En onneksi ehtinyt sairastua koeajalla, olisin varmasti saanut kenkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleenkin, purkaminen ilman perustetta ja purkaminen mainitsemalla purkutilanteessa/todistuksessa pelkkä "koeaika" ovat 2 eri asiaa. Jälkimmäinen on ok vaikkakin vähän raukkista.
Tässä puhuttiin koko ajan koeaikapurusta. Alatko tosissasi neuvomaan minua ammatissani? Voi helvetti näitä nykyajan googlailijoita jotka luulevat itseään juristiksi . T. HR
Ei ole oikeutta purkaa työsuhdetta tuosta syytä. Irtisanoutua tietysti voi, jos on toistaiseksi jatkuva työsuhde tai määräaikaisuus, jossa on irtisanoutumisoikeus.