Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työsuhteeni purettiin koeajalla normaalien sairauspoissaolojen vuoksi

Vierailija
11.03.2020 |

Puolen vuoden koeajalla minulle on kertynyt yhteensä 11 sairauspoissaolopäivää. Marraskuussa minulla oli influenssa todella rajuilla oireilla (4pv poissaolo), helmikuussa norovirus (4pv poissaolo) ja maaliskuussa nuhakuume (3 pv poissaolo).

Nyt sitten tuli työsuhteen purku tämän viimeisimmän nuhakuumeen myötä. Onko todella niin, että hieman heikomman vastustuskyvyn omaavilla ei ole tässä maassa oikeutta palkkatyöhön?

Kommentit (191)

Vierailija
101/191 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mieti aloittaja omalle kohdallesi. Palkkaisit vaikka kotisiivoojan imuroimaan ja pesemään lattiat ja pyyhkimään pölyt kerran viikossa, mutta kävisikin vain pari krt ja sitten alkaisi tulla peruutuksia kun on flunssa/astman paheneminen/vatsatauti/lapsen korvatulehdus/polvi kipeä. Veikkaan että parin peruutuksen jälkeen purkaisit sopimuksen.

Vierailija
102/191 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

4v aikana 1 päivä sair.lomaa, sekin päiväkirurgisen toimenpiteen takia, leikkauspäivä. Ja suuri osa työkavereistani myös max 3pv töistä pois vuodessa.

No toivottavasti ei corona iske ja rumenna tilastoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/191 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hyvät geenit ja tuuri ole mitään omaa ahkeruutta tai ansiota, ei se kenestäkään mitenkään hyvää tee.

On typerää kuvitella muuta.

Vierailija
104/191 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut sairauden vuoksi poissa elo-maaliskuussa n. 11vkoa. En minä sille mitään voinut, että sairastuin vakavasti ja sen hoitaminen laski vastustuskykyäni alas ja sairastuin lisää.

Onneksi minun työnantajani ei potkinut minua pellolle. Ei tämä mitään USA kuitenkaan ole.

Vierailija
105/191 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika vähän sairaspäiviä mielestäni, suhteutettuna influenssan ja noron vakavuuteen! Itse sairastuin edellisessä työpaikassa koeajalla influenssaan. Keuhkokuume kylkiäisenä. Olin 5 viikkoa saikulla. Siinä vaiheessa kun saikulle jäin, koeaikaa takana 2kk.... Ja 10 vuoteen ennen tätä en ollut ollut missään työpaikassa saikulla niin kauan, harvemmin edes sairastun mihinkään perusflunssaan, mutta paska tsägä kävi. Toki koeaikani purettiin 4kk kohdalla.

Olen sairastanut myös noron, ollessani työttömänä, (hehheh) enkä tajua miten ap on selvinnyt siitä kolmella saikkupäivällä! Itse laattasin sen 3 vrk, vasta viidentenä päivänä pysyin edes tolpillani...

Nykyinen työsuhteeni kesti koeajalla hurrrjan 2 viikon saikullaolon. Ai mikä nyt oli syy? No paha alkuraskauden pahoinvointi, josta jouduin ihan tiputukseen. Tää työnantaja ymmärsi, ja yhä olen töissä samassa paikassa. Kaikki ei oo epäinhimillistä.

Vierailija
106/191 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika vähän sairaspäiviä mielestäni, suhteutettuna influenssan ja noron vakavuuteen! Itse sairastuin edellisessä työpaikassa koeajalla influenssaan. Keuhkokuume kylkiäisenä. Olin 5 viikkoa saikulla. Siinä vaiheessa kun saikulle jäin, koeaikaa takana 2kk.... Ja 10 vuoteen ennen tätä en ollut ollut missään työpaikassa saikulla niin kauan, harvemmin edes sairastun mihinkään perusflunssaan, mutta paska tsägä kävi. Toki koeaikani purettiin 4kk kohdalla.

Olen sairastanut myös noron, ollessani työttömänä, (hehheh) enkä tajua miten ap on selvinnyt siitä kolmella saikkupäivällä! Itse laattasin sen 3 vrk, vasta viidentenä päivänä pysyin edes tolpillani...

Nykyinen työsuhteeni kesti koeajalla hurrrjan 2 viikon saikullaolon. Ai mikä nyt oli syy? No paha alkuraskauden pahoinvointi, josta jouduin ihan tiputukseen. Tää työnantaja ymmärsi, ja yhä olen töissä samassa paikassa. Kaikki ei oo epäinhimillistä.

Miksei koeaikaasi vain jatkettu? Vai tapahtuiko tuo ennen lakimuutosta? No, jotkut työnantajat on mälsiä.

Vierailija
107/191 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Molempien vuoksi olin pois siis neljä päivää, ja noroviruksen kohdalla viimeinen päivä sattu olemaan perjantai, eli minulla oli vielä viikonloppu aikaa parannella. Itsekin olin vasta kuudentena päivänä normaalissa kunnossa. Kamala tauti.

Tulitko sinä siis koeaikana raskaaksi, ja työnantaja oli tietoinen siitä, ja sait silti pitää työpaikkasi? Miten tuollainen on mahdollista?

Ap

Vierailija
108/191 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Googlattua: Koe­ajan merki­tys on juuri siinä, että se mah­dollis­taa työ­sopi­muk­sen pur­kami­sen puolin ja toi­sin il­man nor­maa­lia pur­kupe­rus­tetta. Aivan vapaa oikeus työ­suh­teen päät­tämi­seen koeai­kana ei kui­ten­kaan ole. Työ­sopi­mus­lain mu­kaan koeai­ka­pur­kua ei nimit­täin ole lupa tehdä syrji­vällä eikä koe­ajan tar­koi­tuk­seen näh­den vie­raalla perus­teella.

Koe­ajan tar­koi­tuk­sena on an­taa sekä työn­anta­jaosa­puo­lelle että työn­teki­jäosa­puo­lelle mah­dolli­suus arvi­oida koe­ajan kestä­essä yh­täältä sitä, onko työn­tekijä sovel­tuva työ­hön ja toi­saalta sitä, onko työ sopi­vaa työn­teki­jälle.

Koe­aika­purku on sallit­tu asi­allisel­la pe­rus­teella

Sallit­tuja ovat kaikki sellai­set perus­teet, jotka aidos­ti ja tosi­asialli­sesti liitty­vät työn­teki­jän sovel­tu­vuu­den arvi­oin­tiin. Oi­keus­käy­tän­nössä on hy­väk­sytty perus­teina koeai­kapu­rulle esi­mer­kiksi työtu­loksen tai työn laa­tuun liitty­vät puut­teelli­suu­det tai myö­häs­tymi­set ja luvat­tomat pois­saolot työ­pai­kalta. Lisäksi hy­väk­syttä­vinä perus­teina on pi­detty työn­teki­jän yleistä sopi­mat­to­muut­ta työ­hön tai työn erityi­siin olo­suh­tei­siin.

Vaikka ta­vanomai­nen ja lyhyt­aikai­nen sairas­telu ei ole sallit­tu pe­ruste, voi koeai­kana alka­nut pitkä sai­raus­loma oi­keut­taa koeai­ka­pur­kuun. Täl­löin­hän koe­ajan tar­koitus jäisi täyt­ty­mättä, kun pitkän sai­raus­pois­sa­olon vuoksi työn­teki­jän sovel­tu­vuutta työ­hön ei voitai­si to­deta.

Kielle­tyt perus­teet koeai­kapu­rulle

Työn­teki­jöitä ei ole lupa aset­taa eriar­voi­seen ase­maan työn­teki­jän iän, ter­vey­denti­lan, vam­mai­suu­den, kan­salli­sen tai etni­sen alku­perän, kansa­laisuuden, suku­puoli­sen suun­tau­tumi­sen, kielen, us­kon­non, mieli­pi­teen, va­kaumuksen, per­he­suh­tei­den, am­matti­yhdis­tys­toi­min­nan, poliit­tisen toi­min­nan tai muun näihin ver­ratta­van seikan perus­teella. Puhu­taan niin sano­tusta syrjin­täkiel­losta. Myöskään koeai­ka­purku ei saa olla syrjin­täkiel­lon vas­tainen mis­sään olo­suh­teissa.

Toisen ryh­män kiel­lettyjä perus­teita pur­kaa työ­sopi­mus koe­ajalla muo­dos­tavat koe­ajan tar­koi­tuk­seen näh­den epä­asialli­set perus­teet. Arvi­ossa on siis huo­mioi­tava koe­ajan tar­koi­tus, eli työn ja te­kijän sopi­vuus ja so­veltu­vuus toisil­lensa. Lop­pukä­dessä rat­kaisun perus­teen asialli­suu­desta tekee tuo­miois­tuin.

Oi­keus­käy­tän­nössä epä­asialli­sina perus­teina on pi­detty esi­mer­kiksi työn­anta­jan vir­hear­vioin­tiin perus­tunei­ta kä­sityk­siä työn­teki­jän työ­suori­tuk­sesta tai ter­vey­denti­lasta sekä työn­teki­jän osal­listu­mista lailli­seen työ­taiste­luun tai tur­vau­tumis­ta lail­lisiin oi­keus­kei­noi­hin. Lisäksi perus­teet, jotka ovat liitty­neet vain työ­pai­kan ja ­ajan ulko­puoli­siin asioi­hin ei­vätkä vaiku­ta työ­suh­tee­seen, on kat­sottu lait­to­miksi.

Siitä vaan oikeuteen tappelemaan, tosin todistustaakka on sinulla.

Jos sanoivat syyksi nuo normaalit sairauspoissaolot (joista sinulla on todistukset), niin olet aika vahvoilla.

Et todellakaan ole. Älkää jukolauta googlen perusteella päätelkö miten homma menee. Oikea paikka tutkia asiaa on KHOn päätökset, ne luovat sen linjan jota noudatetaan.

Korkein hallinto-oikeus? Eikö nämä mene rosiksessa kuitenkin.

Vierailija
109/191 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu, että ne on aina ne samat ihmiset, jotka sairastaa koko ajan ja toiset ei koskaan...

Vahva immuuni on kai suurimmaksi osaksi perittyä. Ei me sairastelevat sille paljoa voida. Itse syön terveellisesti, liikun, nukun riittävästi ja käytän joitakin vitamiineja, ja näistä huolimatta sairastan usein.

Et puhu mitään käsihygienasta. Se on tärkein kulkutautien ehkäisykeino. Ilmeisesti et arvosta käsihygieniaa, joten ei ihme, että sairastat paljon.

Minulla on aina ollut hyvä vastustuskyky. Mutta jos en pese käsiäni tai jos muuten altistan itseäni taudeille, niin kyllä minäkin sairastan jatkuvasti.

Itse en taas sairastu juuri koskaan. Pesen käsiä kyllä, mutta pureskelen kynsiä ja kaivan nenäänikin (yksin ollessani). Minulla on kuitenkin lemmikkejä ja niiden myötä vastustuskykyni on kehittynyt hyväksi.

Vierailija
110/191 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaa vastuskykyä ei voi parantaa. Sitä voi tietenkin huonontaa elintavoilla, kuten tupakoinnilla tai liikkumattomuudella, mutta jos on jo hyvät elintavat, ei sitä enää pysty mitenkään parantamaan. Muiden mielestä sairastuminen on tietenkin tahdonalaista, mutta siinä ei nyt ole mitään ihmeellistä, vuonna 2020 ihmiset uskovat myös että syövästäkin voi parantua pelkällä positiviisella asenteella ja jos ei, niin ei ole vain yrittänyt tarpeeksi.

Aplle vinkiksi että kannattaa jatkossa mennä vain sairaana töihin, ja lähteä sitten kotiin, kun sieltä töistä käsketään. Oksenna pari kertaa työkaverien edessä jne.

Vierailija
111/191 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Googlattua: Koe­ajan merki­tys on juuri siinä, että se mah­dollis­taa työ­sopi­muk­sen pur­kami­sen puolin ja toi­sin il­man nor­maa­lia pur­kupe­rus­tetta. Aivan vapaa oikeus työ­suh­teen päät­tämi­seen koeai­kana ei kui­ten­kaan ole. Työ­sopi­mus­lain mu­kaan koeai­ka­pur­kua ei nimit­täin ole lupa tehdä syrji­vällä eikä koe­ajan tar­koi­tuk­seen näh­den vie­raalla perus­teella.

Koe­ajan tar­koi­tuk­sena on an­taa sekä työn­anta­jaosa­puo­lelle että työn­teki­jäosa­puo­lelle mah­dolli­suus arvi­oida koe­ajan kestä­essä yh­täältä sitä, onko työn­tekijä sovel­tuva työ­hön ja toi­saalta sitä, onko työ sopi­vaa työn­teki­jälle.

Koe­aika­purku on sallit­tu asi­allisel­la pe­rus­teella

Sallit­tuja ovat kaikki sellai­set perus­teet, jotka aidos­ti ja tosi­asialli­sesti liitty­vät työn­teki­jän sovel­tu­vuu­den arvi­oin­tiin. Oi­keus­käy­tän­nössä on hy­väk­sytty perus­teina koeai­kapu­rulle esi­mer­kiksi työtu­loksen tai työn laa­tuun liitty­vät puut­teelli­suu­det tai myö­häs­tymi­set ja luvat­tomat pois­saolot työ­pai­kalta. Lisäksi hy­väk­syttä­vinä perus­teina on pi­detty työn­teki­jän yleistä sopi­mat­to­muut­ta työ­hön tai työn erityi­siin olo­suh­tei­siin.

Vaikka ta­vanomai­nen ja lyhyt­aikai­nen sairas­telu ei ole sallit­tu pe­ruste, voi koeai­kana alka­nut pitkä sai­raus­loma oi­keut­taa koeai­ka­pur­kuun. Täl­löin­hän koe­ajan tar­koitus jäisi täyt­ty­mättä, kun pitkän sai­raus­pois­sa­olon vuoksi työn­teki­jän sovel­tu­vuutta työ­hön ei voitai­si to­deta.

Kielle­tyt perus­teet koeai­kapu­rulle

Työn­teki­jöitä ei ole lupa aset­taa eriar­voi­seen ase­maan työn­teki­jän iän, ter­vey­denti­lan, vam­mai­suu­den, kan­salli­sen tai etni­sen alku­perän, kansa­laisuuden, suku­puoli­sen suun­tau­tumi­sen, kielen, us­kon­non, mieli­pi­teen, va­kaumuksen, per­he­suh­tei­den, am­matti­yhdis­tys­toi­min­nan, poliit­tisen toi­min­nan tai muun näihin ver­ratta­van seikan perus­teella. Puhu­taan niin sano­tusta syrjin­täkiel­losta. Myöskään koeai­ka­purku ei saa olla syrjin­täkiel­lon vas­tainen mis­sään olo­suh­teissa.

Toisen ryh­män kiel­lettyjä perus­teita pur­kaa työ­sopi­mus koe­ajalla muo­dos­tavat koe­ajan tar­koi­tuk­seen näh­den epä­asialli­set perus­teet. Arvi­ossa on siis huo­mioi­tava koe­ajan tar­koi­tus, eli työn ja te­kijän sopi­vuus ja so­veltu­vuus toisil­lensa. Lop­pukä­dessä rat­kaisun perus­teen asialli­suu­desta tekee tuo­miois­tuin.

Oi­keus­käy­tän­nössä epä­asialli­sina perus­teina on pi­detty esi­mer­kiksi työn­anta­jan vir­hear­vioin­tiin perus­tunei­ta kä­sityk­siä työn­teki­jän työ­suori­tuk­sesta tai ter­vey­denti­lasta sekä työn­teki­jän osal­listu­mista lailli­seen työ­taiste­luun tai tur­vau­tumis­ta lail­lisiin oi­keus­kei­noi­hin. Lisäksi perus­teet, jotka ovat liitty­neet vain työ­pai­kan ja ­ajan ulko­puoli­siin asioi­hin ei­vätkä vaiku­ta työ­suh­tee­seen, on kat­sottu lait­to­miksi.

Siitä vaan oikeuteen tappelemaan, tosin todistustaakka on sinulla.

Jos sanoivat syyksi nuo normaalit sairauspoissaolot (joista sinulla on todistukset), niin olet aika vahvoilla.

Et todellakaan ole. Älkää jukolauta googlen perusteella päätelkö miten homma menee. Oikea paikka tutkia asiaa on KHOn päätökset, ne luovat sen linjan jota noudatetaan.

Korkein hallinto-oikeus? Eikö nämä mene rosiksessa kuitenkin.

Joo, ei KHO:lla ole mitään tekemistä työoikeuden kanssa. Yleiset tuomioistuimet, eli ylimpänä oikeusasteena KKO, käsittelevät työsopimusriidat. Työehtosopimusasiat sitten käsitellään työtuomioistuimessa, joka myös antaa lausuntoja KKO:lle työsopimusriitojen ratkaisuja varten.

Vierailija
112/191 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Molempien vuoksi olin pois siis neljä päivää, ja noroviruksen kohdalla viimeinen päivä sattu olemaan perjantai, eli minulla oli vielä viikonloppu aikaa parannella. Itsekin olin vasta kuudentena päivänä normaalissa kunnossa. Kamala tauti.

Tulitko sinä siis koeaikana raskaaksi, ja työnantaja oli tietoinen siitä, ja sait silti pitää työpaikkasi? Miten tuollainen on mahdollista?

Ap

Ahaa, no tuo selittää kun siinä oli viikonloppu välissä... Mutta kuten sanottu, jos tuo saikkupäiviesi määrä oli koeaikapurun syy, niin todella heppoisin perustein purkivat mielestäni.

Tulin tosiaan koeaikana raskaaksi, ja jopa kerroin rehellisesti saikun syyn olevan raskaus - oli vähän pakko, kun olo oli tuota luokkaa ja pelkäsin joutuvani olemaan pidempäänkin saikulla, niin tyhmä siinä alkaa huijata jollain mukataudilla välttääkseen kertomasta raskaudesta. ja silti ei työsopimusta purettu! Kyllä näitä hyviäkin työnantajia löytyy! Tosin, eipä raskauden takia kai saa sopimusta purkaa, eikä työjäljessäni ollut ilmeisesti mitään moitittavaa ikinä...

Vierailija
113/191 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

11 päivää puolessa vuodessa on paljon, ei siitä mihinkään pääse. Itselläni viidessä vuodessa yhteensä kolme sairaslomapäivää.

Tää oli vieläpä puolen vuoden ajan, eli vastaisi vuodessa suunnilleen yhden kokonaisen kuukauden poissaoloa. Onhan se tosi paljon.

Kannattaa tosin muistaa että sairastelu ei välttämättä ole se sinut koeaikapurkuun vaikuttanut syy, niitä voi olla muitakin.

Vierailija
114/191 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei koeaikaasi vain jatkettu? Vai tapahtuiko tuo ennen lakimuutosta? No, jotkut työnantajat on mälsiä.

Koeaika oli siis 6kk. Mutta 4kk kohdalla ilmeisesti mitta täyttyi, ettei tällaista saikuttelijaa sovi työllistää... :D

Vierailija
115/191 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koeaikapurkua ei saa tehdä asiattomista syistä, ja tuo on sellainen. Ota yhteyttä liittoon.

Työpaikkaa et toki saa takaisin, etkä varmasti halua sinne enää mennäkään.

Todennäköisesti siellä alkaa YT:t muutenkin..

Eihän aloittaja edes tiedä johtuiko koeaikapurku noista saikuista. Saattoi olla jokin muu ihan asiallinen syy, esimerkiksi ilmeni että jotkut työtehtävät oli tehty huonosti tms.

Vierailija
116/191 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun työkaveri on joka toinen viikko pois eikä se saa fuduja

Ei varmssn ole enää koeajalla

Vierailija
117/191 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ilmenee työnjohdon lapsellisuus ja epärealismissa lokoilu.

Ei hyväksytä sitä tosiasiaa että elävä olento voi infektoitua tai kontaminoitua pienistä eliöistä tai hiukkasista.

Kuvitellaan että irtisanomallahan siitä selviää. Ikäänkuin irtisanoudutaan todellisuudesta.

Tässä myös piilee nykyinen tila, jossa kipeänä pitäisi tehdä töitä ja tuottaa tulosta kuin joku kone.

Eli ei hyväksytä liikkuvia osia ja siksi yrittäminenkin on mitä on ja tulosta ei synny.

Meillä on huonoja johtajia maa täynnä.

Pitäisi vähän ottaa vastuuta osaamisesta ja elää tässä todellisuudessa jossa on kaikenlaisia vaikuttajia.

Kaikki vaikuttaa kaikkeen ja jatkuvaa nousua ei ole. Tulee talvi, tulee yö.

On levättävä tai palauduttava. Elämme elävässä maailmassa ympäristön kanssa.

Siitä ei selvitä siten että irtisanoudutaan asioista joista ei pidetä.

Vaan niiden asioiden kanssa opitaan elämään ja sopeudutaan.

Vierailija
118/191 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu, että ne on aina ne samat ihmiset, jotka sairastaa koko ajan ja toiset ei koskaan...

Totta. Nämä, jotka eivät koskaan ole töistä poissa sairauden takia, tulevat töihin sitten tosin missä kunnossa tahansa, ja tartuttavat ne, jotka saavat sairastuttuaan pahemmat oireet niin, että heidän on pakko pitää sairaslomapäiviä. Kas, kun ihmiset ovat yksilöitä. Jos minulle nousee vähäinenkin kuume, olen täysin vuoteenoma, koska minua sattuu joka paikkaan niin paljon, ja menen muutenkin heikkoon kuntoon. Mahatauti on aina suurin pelkoni, koska se tulee minulle aina niin rajuna, että olen joutunut sen takia tiputukseenkin.

Vierailija
119/191 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herra on hyvä ja alkaa Itse yrittäjäksi ja jää kotiin sairastamaan.

On muuten tosi halpaa, siitä vaan kokeilemaan herra hienohelma.

Vierailija
120/191 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herra on hyvä ja alkaa Itse yrittäjäksi ja jää kotiin sairastamaan.

On muuten tosi halpaa, siitä vaan kokeilemaan herra hienohelma.

Kukaan ei pakota olemaan yrittäjä, eli ole hyvä vaan ja heittäydy palkkatyöläiseksi tai työttömäksi. Jos kuitenkin yrittäjänä päätät pysyä, koskevat lait kyllä sinuakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän seitsemän