Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä sai sinut lopettamaan kokonaan alkoholin juomisen?

Vierailija
09.03.2020 |

Jos siis olet lopettanut kokonaan alkoholin käytön niin mikä sai sinut lopettamaan lopullisesti ja mitä kaikkea hyvää siitä on seurannut?

Kommentit (1745)

Vierailija
1401/1745 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole koskaan ollut mikään kova kuluttaja, mutta kyllästyin unettomuuteen ja ahdistukseen, joka jo yhdestä kahdesta lasista alkoi tulla.

parin tunnin huvi ja ja kolmen päivän lamaantuminen.

myös se etten halua antaa toisille periksi, hassua miten kaksi sellasta ystävää, jotka sattuu samoissa kaveripiireissä olemaan painostavat minua, vaikka tiedän että ne vähiten minusta piittaavat arkena.

- miten näin muuten onkin? paras ystäväni ei koskaan painosta minua, mutta nämä kaksi pahanilman lintua kyllä

Vierailija
1402/1745 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se että katselin sukulaisten örvellystä koko lapsuuden ja nuoruuden. Päätin että tuo ei kiinnosta ja koska selkeästi riippuvuutta suvusta löytyy ja voi olla perinnöllistä, en ole edes kokeillut. Eli kertaakaan elämässäni en ole ollut kännissä, kerran skumppaa olen maistanut eikä kiinnosta sen enempää maistellakaan. Nyt 35v ja ihan tyytyväinen valintaani.

Poltatko? kysyn vain riippuvuus siinäkin mahdollista.

Saati sitten kuinka moni on läski. Jos BMI:si on yli 30 niin turha brassailla juomattomuudella, kiinnittäisin ekana huomiota siihen omaan ylipainoon.

Absolutistien ylimielisyys on rasittavaa.

Jos jonkun rändomin omaa elämäänsä koskeva kommentti saa sut noin koville defensseille, on aika tarkastella omaa elämäänsä ja omia valintojaan.

Koskee yleisesti tätä lankaa. Lihavuuden terveyshaitat on jopa suuremmat kuin alkoholin, vaikka alkoholin haitoista puhutaan enemmän.

Niin. Valtavan paljon tapahtuu kyllä hukkumiskuolemia, tulipaloja, potkulautaonnettomuuksia, kaatumisia, tappeluja, fillarilla kaatumisia jne lihavuuden takia. Ensiavut täynnä lihavia ihmisiä

Nimenomaan. Viimekin viikonloppuna sai koko ajan väistellä kaupungilla sekoilevia lihavia. Sitten yksi lihava riisui housunsa ja juoksenteli kadulla munasillaan. Yksi lihava tuli haastamaan riitaa ja yritti vetää turpaan.

Juu, lihavathan tässä yhteiskunnassa on se akuutti kriisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1403/1745 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono olo, turhaa aikaa moiseen haaskata.

Hyvä olo tasanen elämä kaikin puolin, näin on hyvä olla.

Vierailija
1404/1745 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läheiseni kuoli viinaan.

Vierailija
1405/1745 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kilot

Vierailija
1406/1745 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mt-lääkitys. Kuulemma ei sovi yhteen alkoholin kanssa. En nyt tiedä onko juomattomuudesta ollut hyötyä, muttei varmaan haittaakaan.

Vierailija
1407/1745 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole lopettanut kokonaan, mutta suunta roimasti vähenemään päin, koska:

- Iän myötä pahentuneet krapulat. Ei edes paljoo tarvitse juoda, kerran join 3 puolen litran erikoisolutta ja seuraavana aamuna huono olo. 

- Turhat kalorit. Jossakin viinissäkin voi olla hitosti sokeria. Oli itsellä yksi vakkaripunkku. Sitten tajusin kiinnittää huomiota siihen sokerin määrään, kuvittelin vastaavan määrän sokeripaloja, ja rupesi yököttämään. 

- Rahanmeno. Yhdistää nuo kaksi ekaa asiaa tähän, niin pakko se on kysyä, että mitä järkeä? Edelleen joo joskus hyvässä seurassa otetaan ja voi olla todella hauskaa, mutta olen luopunut täysin sellaisesta arkisemmasta ns. nautiskelujuomisesta ja juon vain "erityistilaisuuksissa". 

Ei se alkoholijuomien energia pelkästään sokerista tule, vaan alkoholista itsestään. Puhdas etanoli sisältää energiaa 7 kcal/g, eli melkein tuplaten mitä sokeri (4 kcal/g). Siksi alkoholisti voi pysyä hengissä pelkällä kirkkaalla viinalla, syömättä mitään.

Vierailija
1408/1745 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Krapulat muuttuivat iän myötä liian pahoiksi ja sydämessä alkoi tuntua inhottavia muljahteluja alkoholin käytön yhteydessä. Lisäksi oli vaikea muistaa minkälaisia keskusteluja olin humalassa käynyt. Vaikka olisin juonut vain pari niin silti puheet olivat seuraavana päivänä hämärän peitossa. Tajusin myös olevani laskuhumalassa aivan täysi mulkku vaikka nousussa ja selvänä olen kiva ja kiltti. Pelkään myös alkoholin negatiivisia vaikutuksia terveyteen ja ulkonäköön.

Lopettamisen seurauksena säästyi tietenkin rahaa ja aikaa muihin asioihin. Unenlaatu on parempaa ja liikuntaa voi harrastaa vaikka sunnuntaiaamuna. Matkoilla ja keikoilla on mukavampaa selvinpäin ja kaikki tunteet ovat aitoja.

Ihmissuhteet kyllä vähenivät, mutta toisaalta selvisi ketkä ovat oikeita ystäviä ja ketkä vain sekoilun perässä. Vitutus vituttaa ehkä enemmän nyt kun sitä ei enää lääkitse viinalla. Mutta ei niin suurta ongelmaa olekaan etteikö sitä viinalla saisi vielä suuremmaksi. Joten ehdottomasti yksi elämäni parhaimmista päätöksistä oli lopettaa. Pidän itsestäni paljon enemmän nyt ja olen sovussa itseni kanssa. Toki tässä on muitakin elämänmuutoksia mukana. :)

Vierailija
1409/1745 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kännissä ei ole enää niin kivaa,se hetken kestävä hilpeä nousuhumala läsähtää kuin pannukakku ja sitten torkkuu baarin pöydässä  kunnes kello 00.00 viimein arvelee että on sopiva aika sopertaa "mä lähden kotiin".

Aamulla harmittaa, kun tilin saldo on nolla ja kauhea krapula. 

Olen nyt 44vuotias ja olin 41 kun päätin että nyt  riittää. Voin juhlissa juoda alkumaljan,siinä kaikki.

Miksei voi juoda vaikka vain hieman vähemmän? Miksi pitää juoda niin paljon, että tulee kauhea krapula joka kerta?

Tätä minäkin ihmettelen näitä vastauksia lukiessani, tosin en nyt joka sivua selannut. 

Miksi pitää tintata siihen asti että silmät menee kiinni, että tulee krapula, huono olo, huimaa? 

Eikö ihmiset ole oikeasti koskaan kuulleet kohtuukäytöstä, vai onko tosiaan näin yleistä ettei se onnistu?  Välttääksen krapulan näiden täytyy olla kokonaan ilman, ei onnistu vain yksi lasillinen? 

Ei yksinkertaisesti onnistu kaikilta esim multa. Kyllä mulle järki sanoo nytkin selvänä ja vaikka vähän ennen illanistujaisia, et kannattaa juoda kohtuullisesti. Näin ei vaan käy.

Vierailija
1410/1745 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun krapula iskee niin oksettaa ja pas.attaa yhtä aikaa. Ja kun oksennat niin pas.at tulee housuun.

On parempi olla juomatta.

Vierailija
1411/1745 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En keksinyt yhtään syytä, miksi joisin.

Vierailija
1412/1745 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin liukumassa hyvää vauhtia alkoholismiin enkä halunnut toistaa suvun monien miesten kohtaloa niin että makaan milloin missäkin puistonpenkillä, katuojassa tai oman kodin lattialla sammuneena ulosteet ja virtsat housuissa.

Vierailija
1413/1745 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se että katselin sukulaisten örvellystä koko lapsuuden ja nuoruuden. Päätin että tuo ei kiinnosta ja koska selkeästi riippuvuutta suvusta löytyy ja voi olla perinnöllistä, en ole edes kokeillut. Eli kertaakaan elämässäni en ole ollut kännissä, kerran skumppaa olen maistanut eikä kiinnosta sen enempää maistellakaan. Nyt 35v ja ihan tyytyväinen valintaani.

Poltatko? kysyn vain riippuvuus siinäkin mahdollista.

Saati sitten kuinka moni on läski. Jos BMI:si on yli 30 niin turha brassailla juomattomuudella, kiinnittäisin ekana huomiota siihen omaan ylipainoon.

Absolutistien ylimielisyys on rasittavaa.

Jos jonkun rändomin omaa elämäänsä koskeva kommentti saa sut noin koville defensseille, on aika tarkastella omaa elämäänsä ja omia valintojaan.

Koskee yleisesti tätä lankaa. Lihavuuden terveyshaitat on jopa suuremmat kuin alkoholin, vaikka alkoholin haitoista puhutaan enemmän.

Niin. Valtavan paljon tapahtuu kyllä hukkumiskuolemia, tulipaloja, potkulautaonnettomuuksia, kaatumisia, tappeluja, fillarilla kaatumisia jne lihavuuden takia. Ensiavut täynnä lihavia ihmisiä

Nimenomaan. Viimekin viikonloppuna sai koko ajan väistellä kaupungilla sekoilevia lihavia. Sitten yksi lihava riisui housunsa ja juoksenteli kadulla munasillaan. Yksi lihava tuli haastamaan riitaa ja yritti vetää turpaan.

Juu, lihavathan tässä yhteiskunnassa on se akuutti kriisi.

No jo on taas. Lihavuus aiheuttaa valtavasti ongelmia, ne vaan on erilaisia kuin alkoholiongelmat. Lihavuuden vakavimmat terveyshaitat tulee yleensä vasta keski-iän paremmalla puolella, alkoholihaitat sen sijaan on heti sieltä teineistä lähtien. Alkoholisti on jo kuollut, kun koko ikänsä lihavana ollut saa 2-tyypin diabeteksen, jonottaa polvi- ja lonkkaleikkauksiin, kärsii uniapneasta, syö verenpaine- kolesteroli- sydänlääkkeitä, sairauksien lista on loputon. Ei se tietenkään parhaassa iässä miltään tunnu, ne muutama kymmentä kiloa ylimääräistä, mutta omassa lähipiirissä 45-50 vuotta on se maaginen raja, kun lihavuus oikeasti alkaa haittaamaan terveyttä.

Vierailija
1414/1745 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolema olisi se asia jos ylipäänsä mikään!

Vierailija
1415/1745 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän on vastannut paljon selkeitä ongelmajuojia. Eivät näytä tajuavan, että on sellainenkin mahdollisuus, että otetaan esim. lasi viiniä tai olutta ruoan kanssa. Kaikki lähtivät vain kännien vetämisen ja krapulan kautta miettimään asiaa.

Vierailija
1416/1745 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkitys. No juon joskus alkoholitonta olutta 😎.

Vierailija
1417/1745 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Z kirjoitti:

en ole koskaan ollut mikään kova kuluttaja, mutta kyllästyin unettomuuteen ja ahdistukseen, joka jo yhdestä kahdesta lasista alkoi tulla.

parin tunnin huvi ja ja kolmen päivän lamaantuminen.

myös se etten halua antaa toisille periksi, hassua miten kaksi sellasta ystävää, jotka sattuu samoissa kaveripiireissä olemaan painostavat minua, vaikka tiedän että ne vähiten minusta piittaavat arkena.

- miten näin muuten onkin? paras ystäväni ei koskaan painosta minua, mutta nämä kaksi pahanilman lintua kyllä

Ahdistuminen, unettomuus ja kolmen päivän lamaantuminen 1-2 lasista. Ei hyvää päivää. :D Kyllä ongelma on tuossa kohtaa korvien välissä eikä alkoholissa. Ihminen saa uskoteltua itselleen ties mitä ongelmia.

Vierailija
1418/1745 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kännissä ei ole enää niin kivaa,se hetken kestävä hilpeä nousuhumala läsähtää kuin pannukakku ja sitten torkkuu baarin pöydässä  kunnes kello 00.00 viimein arvelee että on sopiva aika sopertaa "mä lähden kotiin".

Aamulla harmittaa, kun tilin saldo on nolla ja kauhea krapula. 

Olen nyt 44vuotias ja olin 41 kun päätin että nyt  riittää. Voin juhlissa juoda alkumaljan,siinä kaikki.

Miksei voi juoda vaikka vain hieman vähemmän? Miksi pitää juoda niin paljon, että tulee kauhea krapula joka kerta?

En juo kuin 4-6 tuoppia mutta silti ensi iskee se "tanssin pöydillä, olen täynnä virtaa"-fiilis joka nopeasti vaihtuu nuokkumiseen ja sitten kahden päivän krapulaan.

Vierailija
1419/1745 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Krapula.

Vierailija
1420/1745 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomatkaa että on myös ihmisiä joille se krapula tulee jo 1-2 annoksesta. Kun täällä on sitä höpötetty että juokaa vähemmän. Kun ei auta. Se on oltava juomatta kokonaan. Olisihan se kiva ottaa vaikka yksi lasi viiniä ruoan kanssa, mutta kun seuraava päivä menee päänsäryssä pilalle niin ei kannata.

Itselläni vuosikulutus oli noin 100-120 annosta eli ei montaakaan per viikko, joten en todellakaan pitänyt itseäni suurkuluttajana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kolme