Mikä sai sinut lopettamaan kokonaan alkoholin juomisen?
Jos siis olet lopettanut kokonaan alkoholin käytön niin mikä sai sinut lopettamaan lopullisesti ja mitä kaikkea hyvää siitä on seurannut?
Kommentit (1745)
Krapulan takia lopetin. On ihana viettää viikonloput muuten ja selvin päin.
Täällä jo monesti mainitut huono uni ja mehevät krapulat. Lisäksi päätin että en halua antaa lapsille alkoholimyönteistä kuvaa. Sekä vaimollani että minulla on tai on ollut suvuissamme (kuten kaikilla Suomalaisilla) riittämiin alkoholisteja. Ajattelin että minä voin katkaista tämän perinteen.
Ilman alkoholia on helppo olla. Aiemmin viikonlopun lähestyessä automaattisesti mietti että mitä ostaisi, edes vähän saunaolutta. Miksi pitäisi?
Mikään ei saa minua lopettamaan satunnaista alkoholijuomien nauttimistani, sillä muiden kommenteissa esiintyvät haitat ovat minulle täysin vieraita. Krapulaa, morkkista, rahanmenoa jne. jne. kun ei tule yhden laatujuoman nauttimisesta per viikko. Ainoa pätevä syy lopettaa tuo vähinenkin käyttö voisi olla alkoholin kiistaton haitallisuus pieninäkin annoksina, mutta omalla kulutuksellani katson hyötyjen ylittävän riskit ja mahdolliset haitat.
Pitääkö siis olla täysin lopettanut? Minä oon juonut kaksi olutta puoleen vuoteen ja monta kertaa ollut vuoden tai puolikkaan ilman.
En halua krapulaa, en huonoja unia enkä muutenkaan sitä turvonnutta, ilkeää oloa ja räjähtänyttä naamaa. Joten nuo kai. Mutta joskus juon yhden annoksen, toissa kesänä taisin kerran juoda kolme pitkän illan aikana.
Ihanaa oli herätä taas aamulla ilman mitään synkkiä ajatuksia, morkkista, vetämättömyyttä. Olisinpa keksinyt jo ajat sitten, että alkoholista ei tule välttämättä vain krapulaa, vaan lievää masennusta. Luulin sietäväni alkoholia, kun en saanut krapulaa, siis huonoa oloa, päänsärkyä ym. Luulin, että viikonloppumasikseni johtuivat siitä, ettei mulla ollut tarpeeksi kivaa tekemistä, ja myös huonosta itsetunnosta ja ties mistä. Se kaikki johtuikin alkoholista, viinistä, jota tuli otettua perjantaisin ja usein vielä lauantaisinkin. Nykyään olen raitis ja mielialani on parantunut.
En tiedä mielialasta, mulla se on synkkä oli viinaa tai ei,mutta nyt kun on kuukausi ilman alkoholia,on paino pudonnut 3kg. Siitä olen erityisen tyytyväinen,koska pientä ylipainoa on, vielä n.5 kg saisi lähteä.
En ole koskaan alkanutkaan juomaan, isä alkoholisti, tai ei enää kun alle 50v. sai kännipäissään ja nyt hoitokodissa halvaantuneena ollut muutaman vuoden. Ei toki ollut eka kerta kun sairaalasta soittavat että on hengityskoneessa tms. Alkoholista tulee aina isä mieleen, hirveä ahdistus kun elämän pilannu, omansa ja vaikuttanut niin voimakkaasti myös minun.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan alkanutkaan juomaan, isä alkoholisti, tai ei enää kun alle 50v. sai kännipäissään ja nyt hoitokodissa halvaantuneena ollut muutaman vuoden. Ei toki ollut eka kerta kun sairaalasta soittavat että on hengityskoneessa tms. Alkoholista tulee aina isä mieleen, hirveä ahdistus kun elämän pilannu, omansa ja vaikuttanut niin voimakkaasti myös minun.
*sai aivovamman siis
Vakavan sairastumisen myötä lopetin sen vähäisenkin juomisen.
tä maailma on niin p**ka paikka että itse aijon korkeintaan lisätä juomista.kännissä tätä elämää sietää edes hetken verran.
Homma ei pysy lapasessa. Helpompaa olla täysin juomatta kuin juoda satunnaisesti.
Sain parikymppisenä haimatulehduksen vaikkei mitään kovaa käyttöä ollutkaan. Paska mäihä vaan, ihan vakava sairaus.
olin kerran puolassa ja luulin pikku päissäni iskevän hyvännäköisen naisen baarissa. mentiin sen kämpille ja vasta hommien päätyttyä selvis, että hän olikin maksullinen. eihän mulla mitään rahaa ollu. tyttö luikkas pari henkivartijaansa sivuhuoneesta seurakseen. jätkät otti mun vaatteet omakseen ja heittivät mut toisen kerroksen parvekkeelta roskikseen. alasti.
Huolestuin mahdollisesta rasvamaksasta. Alkoholin lopettaminen paransi atooppisen ihottuman kokonaan. Nyt iho on kostea kun se ennen oli aina kuiva ja taipeet täynnä ihottumaa.
Se, etten ole koskaan aloittanutkaan.
Alkoholi maistuu liuottimelle. Siksi juon korkeintaan alholitonta olutta.
Huomasin, etten tarvitse sitä mihinkään. Rentoudun paremmin saunassa ja juoksulenkillä. Pienikin annos säännöllisesti tekee pöhöiseksi. Tykkään enemmän vedestä tai vichystä ruuan kanssa, suurin luksus on itse puristettu appelsiinimehu. Ilman alkoa nyt vuoden, loputkin migreenit poissa, erinomainen uni ja palautuminen, iho hyvässä kunnossa. Kai se suurin syy on, etten halua mitään masennetta eli päihdettä itseeni. Lopetin myös kevyen paniikkikohtauslääkkeen ja kahvin. Elämä riittää ❤️
Vierailija kirjoitti:
tä maailma on niin p**ka paikka että itse aijon korkeintaan lisätä juomista.kännissä tätä elämää sietää edes hetken verran.
Viina, kuten ei muutkaan huumeet paranna elämänlaatua, vaikka käyttäjä näin monesti haluaa ajatella. Sillähän tavallaan pyhitetään/sallitaan itselle käytön jatkaminen.
Eräskin kerran selitti, että on humalassa parempi kuski kuin selvinpäin ja siksi voi ajaa humalassa. Kaikki varmasti tiedämme, ettei näin ole, mutta sillä hän perusteli kännissä ajamisensa sekä itselleen, että meille muille.
Kun sitä humalaista itseään pääsisi katsomaan selvinpäin, huomaisi , ettei se olekaan parempaa elämää.
Vierailija kirjoitti:
Suvussani esiintyy melko paljon alkoholismia ja minä huomasin kerran, että alkoholijuomat ovat alkaneet maistumaan minulle turhan hyvin. Tajusin, että minustakin oli hyvää vauhtia tulossa alkoholisti. Siihen se loppui. Päätin vain, että en enää ikinä juo alkoholia ja se päätös on pitänyt. Tajusin, että minusta ei ole alkoholin kohtuuköyttäjäksi vaan minun on valittava alkoholismin ja absolutismin välillä.
Mieluummin absolutismi kuin alkoholismi. Ja vielä semmonen absolutismi, mikä ei ole saavutettu vasta alkoholismin jälkeen, vaan ennen alkoholisoitumista ja on jäänyt koko alkoholismi kokematta. On parempi joutua selittelemään sitä, miksei juo kuin sitä että miksi silloin humalassa tuli toimittua niin kuin tuli toimittua.
Monia monia kertoja ollut taukoa ja juomattomuutta. Ihan positiivista olla ilman ja oon tykännyt. Sitten joskus juonut taas syystä tai toisesta.
Homma loppui siihen, kun näin niin pahaa painajaista (googlaa: night terror) mikä siis tällä kertaa aktivoitui viinan ja vähän kuuman olon takia.
Se oli siinä. Eivittuenääikinä.