Mikä sai sinut lopettamaan kokonaan alkoholin juomisen?
Jos siis olet lopettanut kokonaan alkoholin käytön niin mikä sai sinut lopettamaan lopullisesti ja mitä kaikkea hyvää siitä on seurannut?
Kommentit (1745)
Vaihtoehdot oli lopulta raittiiksi tai multiin. Maksan ja varsinkin haiman vuoksi kohtuukäyttökään ei tullut enää kysymykseen. Nyt jaksaa ja pystyy tekemään paljonkin asioita, jotka kosteina vuosina jäivät tekemättä. Ja tunteet on tulleet takaisin, varsinkin empatia ja onnellisuus, vaikka päinvastaistakin seuraamusta raittiudesta olen kuullut.
En ole ikinä koskenut alkoholiin, enkä ikinä ala. Olen 45 v nainen. Isäni kuoli mitä ilmeisemmin siihen vajaat 2 viikkoa sitten. Ja muutenkin sen myynti pitäisi kieltää kokonaan täällä. Hävettää niin muiden alkoholistien lapsien (myös aikuiset) puolesta, että joutuvat kärsimään.
Kyllästyminen alkoholia elämänsisältönään pitävän miesystävän krooniseen impotenssiin, valehteluun ja unohteluun.
Valehtelu ja unohtelu varmaan sen jokapäiväisen 40 vuotta jatkuneen "sivistyneen kohtuukäytön" seurausta.
Huomasinpa vain, etten ikinä halua samaan jamaan ja koska juoppoa ei voi parantaa, pelastin itseni.
Alkoholistivanhempi. Mitä hyvää seurannut, muistan yli 10v ajalta kaiken.
Sama vika Rahikaisella, pääsin alkoholista eroon AA:n avulla 25 vuotiaana. Ei ole tarvinnut katua, nyt eläkkeellä on terveys tallella, samoin ihmissuhteet.
Mielelläni joskus otan pienen napsin baileys orginal.Vudenko jo pullo ollut korkaamattomana.Jospa maaliskuu synt.päiväni otan 68v. Mutta en välttämättä silloinkaan.Alkoholista ulkopuolisena olen saanut kärsiä: 1973-1985. Veljeni oli alkoholisti ja huumeiden käytäjä,irtolainen.Välillä kuivana pitkänkin aikaa.huumeisiin kuoli 1985. Mies ystäväni tuuri juoppo.Eli virtahepo olohuoneessa 1974-1987. Lähti elämästäni kun katkasin välit 1987. Laseni silloin 15v.herätti minut ruususen unesta.Herää äiti tuo jätkä käytää sinua hyväksi!Tuhansinen lupauksineen.Aiheutti paljon ongelmia.Nyt hänelläkin rauha,nukuu iki unta! Joten matkalla elämää tänne asti 2021. Ihmiset elämässäni eivät käytä alkohoolia ei tupakkaa!Alkoholii on silloin ongelma kun ei sen käyttöä pysty konroloimaan.Ei ole huono jos joku juo viiniä ruuan kanssa tai otta viiniä lasilisen 2. Rentoutuu päivän pääteeksi! Se ei ole juomista,eikä humalan hakua.Sama asia jotkut otta sauna kaljan mies puoliset 1 tai 2 ja se oli siinä!Itse en juo viiniä,en kaljaa.Siideristä lonkerosta saan päänsäryn.Tuossa pihapiirini oli noinko 55v. akaton eronut mies. Selvinpäin lähes kulki kerrostalon seinää pitkin nopeasti pää alespäin.Mutta kun sitä ilolientä otti jo rakasti minuakin.Olen kuulemma niin seksy,että keppi pystyssä.Kunes pimahdin ja haukuin hänet pystyyn.Perään huusi täydessä kännissä tollasta vanhaa ämmää en huoliskaan! Kertoo juuri henkilöstä,tuuri juoppo.Kun juo ei kontroli ympäristöä ,ei omaa suutaan.Tosi asia on jos vanha tai nuori nainen asuu yksin.Ei ole vapaata riistaa.Kukaan nainen ikään katsomatta ei ota juoppoa elämän ja jos on jo: Tee itsellesi palvelus: Laita menee pois.Hän ei muutu.Älä anna virtahepo olohuonen olla hetkeäkään.Ota elämäsi haltuun heti.Sinulla on vain tämä yksi ainut elämä!
Minulle tuli syöpä. Verenpaineeni on korkea ja pelkään suvussa kulkenutta taipumusta aivoinfarktiin. Rahaa kului vähintään 300e kuukaudessa, nyt säästän ja sijoitan sen. Minua hävetti yksin kotona juomiseni joka ikinen päivä, sitä piti useimmilta salailla. Huonot yöunet ja painon nousu.
Piti siis kerätä paljon syitä, ennen kuin laitoin korkin kiinni. Enkä absolutiksi alkanut vieläkään, juon kyllä seurassa ja ravintolassa ruoan kanssa.
Miehen alkoholismi. Vasta oltuani jonkun aikaa yksin, olen koskenut alkoholiin. Vieläkään en juo paria olutta enempää kerralla ja niistäkin tulee krapula.
Viina tuhoaa yläpään ja alapään ja kaiken siltä väliltä. Puolisoni vei hautaan. Hänen alkoholisminsa viimeisteli oman raittiuteni. Lapset olisivat olleet heitteillä jos olisin minäkin juonut.
Olen pysynyt nuoren näköisenä hoikka ja iho on hyvä. 50 kiepeillä kyllä alkaa ero näkyä.
Etuaivolohko säätelee tunnereaktioita ja arviointeja, sen alkoholi kutistaa (näkyy) kuvantamisessa.
Raitis ihminen on paras.
Pahat rytmihäiriöt. Se myös , että v #i mennä alkoon kun tuntu että ne kattoo jo että mitä toi äijä jatkuvasti täällä käy. Pakko maksaa myös käteisellä ja siitä nyrpistelivät neniään. Siksi koska sossu tutkii tilit.
Saanko vastata, vaikken ole kokonaan lopettanut? En kuitenkaan juo enää kuin maksimissaan pari lasia viiniä illassa ja sitäkin tapahtuu harvoin. Nuorena oli välillä putkia, jolloin olin joka viikonloppu bilettämässä, mutta siitä rauhoituin parisuhteen myötä. Sitten tuli kuvioihin viikonloppusiiderit, joita meni yleensä perjantaina 2, lauantaina 2 ja sunnuntaina 1. Eli 5 viikonlopun aikana. Lähes joka viikonloppu. Joskus "juhlan" tai loman kunniaksi enemmänkin ja yleensä lomalla saattoi sitten ottaa vaikka joka ilta sen 1-2. Sitten vaan jossain vaiheessa totesin, ettei siinä ole mitään järkeä. Joten lopetin sen tissuttelun. Vain harvoin join. Sitten tuli kerta, kun juotiin vähän turhan paljon viiniä ja tuli krapula. En halua sitä enää ikinä. Ei ollut edes kovin paha, mutta jotenkin vaan mietin, että miksi kukaan haluaa kuluttaa aikaansa tämmöiseen? Kamala olo ja mitään ei pysty tekemään. Ja miksi? Että saa litkiä viiniä illalla? On sitä muitakin hyviä juomia.
Niinpä, pidän rajana 2, ihan max 3 lasillista viiniä. Siiderit juon nykyään holittomana, jos juon. Viininkin voisin, mutta kun alkoholittomat viinit on kamalaa tiskivettä.
Alkoi elämä mennä hengenvaaralliseksi. Pitkiä pimeitä jaksoja, havahtumisia ties mistä. Millon otsa ruvella millon perse. Vaikka töissä, aina pa. Kukaan ei halunnut olla tekemisissä, kunnon ihmiset ainakaan. Ja puntaroin lopettamista tietenkin, koko ajan. Näistä kerty lopulta riittävästi kuormaa ja hain apua.
Mulla on nyt kaikki mitä tarviin ja ihan tavallinen elämä tuntuu monesti ihmeeltä.
Otin kännissä kaverin kanssa sellaset yhteis tatuoinnit. Siinä sitten en ikinä olis ottanu jos en olis ollu humalassa
Pahoinpitelin avovaimoni ryyppyputken päätteeksi. En muista mitään koko yöstä. Aamulla heräsin putkasta.
Työn yön jälkeen ei huikkaaakaan 11vuoteen. Voin paljon paremmin ja elämä on hyvää kaikille. Tekoani en voi perua.
Sairauden jälkeen ei tehnyt mieli turruttaa oloa yhtään ylimääräisesti, oli sen verran pitkä prosessi toipua taudista. Nyt lähes 15 vuoden raittiuden jälkeen en kaipaa edes viinilasillista, toki voin nauttia sellaisen hyvän ruoan yhteydessä. Elämä on täyttynyt muilla mukavilla asioilla. Sosiaalinen elämä tietenkin hiipui mutta itse ajattelen että ’juomakaverit’ hävisivät mutta oikeat ystävät jäivät. Parempi niin :)
En ole koskaan juonut lasteni läsnäollessa, toki jos ollaan miehen kanssa päästy viihteelle, niin silloin irroiteltu.
Nyt lapset jo isoja, yläasteella ja lukiossa, ja en ota enää mitään viikonloppuisin, jotta olen "valmiina lähtöön" jos vaikka omat lapset kokeilleet alkon tuotteita kavereiden kanssa kaupungilla. Onneksi harvoin käynyt näin.
Tiesin jo 17 vuotiaana että juon holistisesti mutta en saanut lopetettua. Viimein 25 vuotiaana pääsin irti AA:n avulla .