Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Pääkirjoitus: Työttömät muuttaa virikkeiden perässä kaupunkeihin – kohta koetellaan veronmaksajien rahojen riittävyyttä

Vierailija
22.02.2020 |

Martti Hetemäki sanoi Kuntalehden haastattelussa (2/2020), että työttömyyden kasautuminen kaupunkeihin on uusi piirre. Lisäksi työttömyys kestää isoissa kaupungeissa pidempään kuin muualla.
Täytyy muistaa, että elinkustannuksiltaan kalliisiin Etelä-Suomen kaupunkeihin muuttava työtön ei pärjää ilman yhteiskunnan mittavia tukia. Kela maksoi vuonna 2018 etuuksia yhteensä 15 miljardia euroa. Niistä työttömyyden perusturvaan kului lähes kaksi miljardia euroa, asumistukeen noin 1,4 miljardia euroa ja perustoimeentulotukeenkin yli 700 miljoonaa euroa.
Järkyttäviä summia.
Verorahoista.
Timo Paunonen IS

Kommentit (299)

Vierailija
181/299 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitä sitten pitäisi tehdä? Maalla työttömällä ei ole mitään muuta tekemistä kuin juopottelu.

Mennä vaikka töihin

Ei maalla ole mitään töitä. Siellähän se työttömyys vasta pitkittyykin.

TEMin tilastojen mukaan asia on nimenomaan päinvastoin. Pitkäaikaistyöttömyys keskittyy kaupunkeihin. Molessa maaseutukunnassa on pienempi työttömyys% kuin Helsingissä.

Minua ärsytti suunnattomasti tuon asian uutisointi niin hatarin perustein. Oli kyllä niin tarkoituksenmukaista syyllistämistä ja sanoisin suoraan, että harhauttamista. 

Siinä annettiin ymmärtää, kuin pikkupaikkakunnilla olisi ihan kauheasti töitä kaikille halukkaille. Ei ole. Niissä on muutama osa-aikainen siivoojan, vartijan, kuorma-autonkuljettajan ja lähihoitajan paikka auki. Totta kai työttömyysprosentti on pieni, kun väkeäkään ei ole. Siitä tulee heti harha, että tilanne muka olisi hyvä. 

Työttömissä on paljon perheellisiä, joista toinen osapuoli voisi ehkä saada työn muualta, se toinen ei. 

Käykää itse katsomassa TE-palvelujen sivuilta, mitä pienissä kunnissa on tarjolla. 

Vierailija
182/299 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuo ollut tiedossa pitkään. Asumistuki on yksi suurimpia muuttosyitä eli maalla asut pienellä korvauksella jossain suvun omistamassa talossa, kaupungissa saat kaikki mukavuudet yhteiskunnan maksamina. Esimerkiksi Lahti on rakennuttanut satoja uusia yksiöitä houkutellakseen nuoria ja nuoret ovat kutsun kuulleet. Töihin he eivät aio, koska virikkeeksi riittää kauppakeskuksen huumetarjonta ja kaveripiiri.

Samaan aikaan kaupunkien ulkopuolella on avoinna satoja työpaikkoja ja työttömyys% kaupungeissa nousee.

En ole aivan tarkoittamaasi kohderyhmää, mutta sen voin sanoa, että maaseudulla tai edes alle 40 tuhannen asukkaan kaupungeissa ei kyllä esim. näin teknisen alan asiantuntijana ole yhtään minkäänlaista työtä. Niinkun että insinöörin pitäisi muuttaa johonkin Siilinjärvelle, jossa viimeinen sinkkunainen nähtiin vuonna 2011, ja tehdä jotain it-tukihenkilön työtä 1700 e/kk palkalla? En ole työtön, mutta jos olisin, niin en ikinä muuttaisi tuollaiseen paikkaan. Maaseudun asukkaat ja yrittäjät vaan on sellaisia persnaamoja, että haluttaisiin puoli-ilmaisia mutta hyvinkoulutettuja palkkaorjia tekemään töitä hymyssä suin. Niin ja asunnoistakin halutaan pyytää lähes kaupunkien hintaa, vaikka oikea arvo maaseudun asunnoille on joku 20% kaupunkien hinnoista. Maaseudun asukkaat on ahneita ja itsekkäitä.

M/39

Siilinjärven asumiskustannusten jälkeen 1700 eur/kk riittää vaikka miten pitkälle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/299 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika monella työttömällä on työssä käyvä aviopuoliso, omistusasunto ja lapsia. Suomen valtio ei ikävä kyllä voi pakottaa kansalaisiaan asumuseroon ja lapsia viikkoasumiseen.

Jos alkaisivat pakottaa, niin sitten viimeistään kannattaisi sulkea suu niiltä valituksilta, ettei lapsia synny enempää. 

Vierailija
184/299 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, ei Helsingistä kyllä mitään vuokra-asuntoa saa, ainakaan kaupungin ja yksityiset on sikakalliita. On siis tyydyttävä Tampereeseen.

On se ihme että esim. Latokartanon kaupungin kämpät alkaa olemaan pelkästään ei suomea puhuvia. Jotakin suosintaa niiden jaossa käytetään. Loput suomalaiset lähtee, kun huumekauppa alkaa käydä liian kiivaaksi. Ihme jengiä pyörii rapuissa.

Vierailija
185/299 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valtion viime vuoden budjetti oli 56mrd. €.

Noihin tukiin meni n. 2mrd eli noin 2% valtion budjetista.

Sori, jos en näe tätä jonain apokalyptisenä hirvittävänä asiana.

Pitäisköhän sun kerrata ala-asteen matematiikka. 2 miljardia 56 miljardista on pikkasen enemmän kuin 2%. 

Vierailija
186/299 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama esimerkki. Pienessä kaupungissa EI OLE saatavilla välttämättä: ensiapuasemaa (ennen oli), hammaspäivystystä, yksityistä lääkäriasemaa, optikkoja (yksi kallis ei riitä vaihtoehdoksi köyhille), kauppoja joissa tarjouksia, huoltoliikkeitä ja asuntotilanne taas riippuu paikkakunnasta. Muutamissa paikoissa on hyvä julkinen liikenne, osassa ei ole mitään. Isoon kaupunkiin ei välttämättä myöhemmin pääse jossa saattaa asua iäkäs läheinen, ellei saa muuttoon apua. Ja isossa on heikkokuntoisten vaikea käydä asioilla sieltä kaukaa. 

Vierailija
187/299 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuo ollut tiedossa pitkään. Asumistuki on yksi suurimpia muuttosyitä eli maalla asut pienellä korvauksella jossain suvun omistamassa talossa, kaupungissa saat kaikki mukavuudet yhteiskunnan maksamina. Esimerkiksi Lahti on rakennuttanut satoja uusia yksiöitä houkutellakseen nuoria ja nuoret ovat kutsun kuulleet. Töihin he eivät aio, koska virikkeeksi riittää kauppakeskuksen huumetarjonta ja kaveripiiri.

Samaan aikaan kaupunkien ulkopuolella on avoinna satoja työpaikkoja ja työttömyys% kaupungeissa nousee.

En ole aivan tarkoittamaasi kohderyhmää, mutta sen voin sanoa, että maaseudulla tai edes alle 40 tuhannen asukkaan kaupungeissa ei kyllä esim. näin teknisen alan asiantuntijana ole yhtään minkäänlaista työtä. Niinkun että insinöörin pitäisi muuttaa johonkin Siilinjärvelle, jossa viimeinen sinkkunainen nähtiin vuonna 2011, ja tehdä jotain it-tukihenkilön työtä 1700 e/kk palkalla? En ole työtön, mutta jos olisin, niin en ikinä muuttaisi tuollaiseen paikkaan. Maaseudun asukkaat ja yrittäjät vaan on sellaisia persnaamoja, että haluttaisiin puoli-ilmaisia mutta hyvinkoulutettuja palkkaorjia tekemään töitä hymyssä suin. Niin ja asunnoistakin halutaan pyytää lähes kaupunkien hintaa, vaikka oikea arvo maaseudun asunnoille on joku 20% kaupunkien hinnoista. Maaseudun asukkaat on ahneita ja itsekkäitä.

M/39

Urbaani-Urpoksi identifioit itsesi harvinaisen matalaotsaiseksi idiootiksi. Pysy vaan siinä harmaassa betoniyksiössäsi josta et oo tainnut juuri elämäsi aikana poistua tajuntaasi laajentamaan.

Vierailija
188/299 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sipilän hallitus vuonna 2017:

"Työttömät landepaukut, mitä te siellä kärvistelette? Muuttakaa töiden perässä kaupunkeihin!"

Kokoomuksen sätkynukke IS:n kolumnisti vuonna 2020:

"Työttömät kaupunkilaiset, turha toivoa että osa-aikatöitä saisitte, muuttakaa takaisin maalle!"

Mielestäni joka ikinen Kokkare, sen puolueen kannattaja ja porvari pitäisi pakkomuuttaa Afrikkaan pois Suomesta.

Vierailija
189/299 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömät pitäisi majoittaa kontti -ja telkkamajoituksiin johonkin inarin pohjoispuolelle.

mun verorahoilla ei tänne pk-seudulle tulla loisimaan!

Vierailija
190/299 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömät pitäisi majoittaa kontti -ja telkkamajoituksiin johonkin inarin pohjoispuolelle.

mun verorahoilla ei tänne pk-seudulle tulla loisimaan!

SIIS TELTTAMAJOITUKSIIN

TYÖTÖN VOISI ITSE OSTAA SEN TELTAN PRISMASTA PULLOJEN KERUUSTA SAAMILLAAN RAHOILLA

Vierailija
191/299 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutama esimerkki. Pienessä kaupungissa EI OLE saatavilla välttämättä: ensiapuasemaa (ennen oli), hammaspäivystystä, yksityistä lääkäriasemaa, optikkoja (yksi kallis ei riitä vaihtoehdoksi köyhille), kauppoja joissa tarjouksia, huoltoliikkeitä ja asuntotilanne taas riippuu paikkakunnasta. Muutamissa paikoissa on hyvä julkinen liikenne, osassa ei ole mitään. Isoon kaupunkiin ei välttämättä myöhemmin pääse jossa saattaa asua iäkäs läheinen, ellei saa muuttoon apua. Ja isossa on heikkokuntoisten vaikea käydä asioilla sieltä kaukaa. 

Haluan lisätä myös että erikoislääkärien kunnan palvelut ovat useimmiten isossa kaupungissa, mammografiat ja röntgenit. Tai sitten ihan eri pikkukunnassa kirurgia, johon ei moni edes pääse, paitsi jos on voimia niin matkustamalla ensin isoon ja sitten pieneen - varmasti uuvuttava matka. Miten lie takaisin pääsevät.

Vierailija
192/299 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me muutimme Helsingistä kehyskuntaan ja aina kun tulee puheeksi että jouduimme ostamaan auton, meille ehdotetaan takaisin muuttamista. Joo ei. :D Elämänlaatu on huikeasti parempi täällä, eikä perheellisenä tuosta noin vaan saada tai löydetä kohtuuhintaista asuntoa Helsingistä. Meillä on esim. nyt 82 neliötä ja vuokra 840€, sisältää veden. En ihan usko että samalla hinnalla saisi muulta kuin kaupungilta asuntoa, ja sekin olisi melko varmasti nykyistä pienempi sekä huonolla alueella. 

Vierailija
193/299 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun entisellä kotipaikkakunnalla ei ole vuokra-asuntoja, ei vain ole. Ne vähät menee heti eläkeläisille, mitä tulee tarjolle. Jonkin verran on kaupungin (kuuluu nykyään naapurikaupunkiin) asuntoja on, mutta heti niihin tulee asukas jos joku vapautuu. Siellä on muuttoliike korvesta kirkonkylälle ja  heti kun asuntoja vapautuu, eläkeläisiä muuttaa niihin. 

Vierailija
194/299 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitä sitten pitäisi tehdä? Maalla työttömällä ei ole mitään muuta tekemistä kuin juopottelu.

No mitäs ne siellä kaupungissa sitten tekevät? Istuvat sisällä pelaamassa ja suojaamassa ja ulos mennään vain röökille. Kaikki tuo onnistuu maallakin.

Minä ainakin vietän päiväni kaupungilla. Käyn kirjastoissa, milloin missäkin ilmaistapahtumissa, välillä käyn talvipuutarhassa ihailemassa kasveja ja istuskelemassa. Kävelen kaduilla ja rannoilla ja puistoissa, pyöräilen ympäri kaupunkia ja välillä Espoossakin. Näin työttömänä ehtii paljon enemmän nauttimaan kaupungista. Minusta on mukava katsella ihmisiä ja elämää ja kaupungin vilinää. Ratikalla ajelen toisinaan, mutta ruuhka-aikojen ulkopuolella etten ole tukkeena.

Olisi kauheaa elää jossakin ankeassa pikkukaupungissa :(

Vierailija
195/299 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on taas toisin päin ja en todellakaan pärjäisi kaupungissa työttömänä. Olen vasta nuori ihminen ja jos en pääse opiskelemaan ( olen kyllä hakenut) tai töihin niin en voi turhaan täältä lähteä. Minua ei pysty vanhemmat auttamaan ja monilla tutuilla on ollut vaikeaa muuttaa kaupunkiin ilman työtä. Eräskin tuttuni sai asunnon viimein, mutta menetti sen kun meni myyntiin ja olisi joutunut kadulle jos ei olisi päässyt veljensä luokse asumaan. Hän ei saanut pitkään aikaan asuntoa, koska on työtön sekä tarvitsee kohtuuhintaisen asunnon. Itse en halua joutua samaan. Sen takia minä en voi täältä lähteä ja en uskalla jos ei ole mitään syytä. Täällä pärjään vielä jotenkin. Kaupungeissa on vielä niin korkeat vuokratkin, että se muuttaisi elämää hyvin paljon.  Joten minä olen täällä vielä ja aikaa ei voi sanoa, koska täältä lähden. Se onkin sitten toinen tarina miksi ajauduin tänne nuorempana ( olen nuori vieläkin). Vanhempien kautta olen oppinut, että ei kannata täällä mokata mitään ja ottaa liikaa velkaa. Siitä, kun ei aina meinaa selvitä.

Tietenkin monilla on varmaan eri ajatus ja lähtisivät "tyhjän päälle" kaupunkiin, mutta itse en halua tehdä sitä ja pahimmassa tapauksessa elämä menisi vielä kurjemmaksi ja en pääsisi töihin siellä. Tämä tilanne itsellä ja olen asunut täällä maalla nyt kohta kuusi vuotta. Ne ovat olleet vaikeita ja yksinäisiä vuosia ja asun siis todella syrjässä. Ja olen vielä työtön, mutta ehkä parempi olla se työtön täällä, vaikka välillä tuntuu, että eihän tämä elämä ole mitään ja minkään arvoista. Ymmärrän, että joku varmaan toimii toisin. Kaikilla kun ei vaan onnista siellä kaupungissakaan ja tiedän ihmisiä, jotka työttömiä sielläkin. Ja itse en siis ole täällä missä asunkaan mikään yli tonnin tukia saava vaan mennään ihan minimillä eli kenenkään ei tarvi kadehtia elämääni. Tähän liittyy vielä muita juttuja ja minulle on sattunut aika ikäviä asioita jo elämääni liittyen ja nekin vaikuttavat tilanteeseen.

Vierailija
196/299 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluan lisätä myös että erikoislääkärien kunnan palvelut ovat useimmiten isossa kaupungissa, mammografiat ja röntgenit. Tai sitten ihan eri pikkukunnassa kirurgia, johon ei moni edes pääse, paitsi jos on voimia niin matkustamalla ensin isoon ja sitten pieneen - varmasti uuvuttava matka. Miten lie takaisin pääsevät.

Ei ne palvelut helsingin lähiöissäkään ole kävelymatkan päässä välttämättä. Vaikka joku terveyskeskus onkin, jotkut niistä on todella täynnä eli ei saa aikoja. Labrat onkin sitten kauempana eli julkisilla saa mennä. Röntgeni on aluesairaalassa eli vielä kauempana ja päivystys illalla + yöllä on koko helsingissä vain parissa paikassa eli meilandessa ja malmilla. Ei täälläkään julkiset niin loistavasti kulje. Maalaiset tuppaa yllättymään että 20 km työmatkaan saattaa mennä tuntikin julkisilla eikä se autolla paljoa nopeudu ruuhkassa. Yöllä ei täälläkään kulje julkiset eli taksilla mennään päivystykseen. 

Vierailija
197/299 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne palvelut helsingin lähiöissäkään ole kävelymatkan päässä välttämättä. Vaikka joku terveyskeskus onkin, jotkut niistä on todella täynnä eli ei saa aikoja. Labrat onkin sitten kauempana eli julkisilla saa mennä. Röntgeni on aluesairaalassa eli vielä kauempana ja päivystys illalla + yöllä on koko helsingissä vain parissa paikassa eli meilandessa ja malmilla. Ei täälläkään julkiset niin loistavasti kulje. Maalaiset tuppaa yllättymään että 20 km työmatkaan saattaa mennä tuntikin julkisilla eikä se autolla paljoa nopeudu ruuhkassa. Yöllä ei täälläkään kulje julkiset eli taksilla mennään päivystykseen. 

En ottanut kantaa Helsinkiin erityisesti, vaan muut isot kaupungit. Toki ne kaupungissakin ovat hyvin kaukana asiakkaista, mutta maalla vielä kauempana. 

Vierailija
198/299 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ainakaan käytä päihteitä lainkaan ja jos vaan töitä täällä maalla olisi voisin ihan hyvin. Muuten lenkkeilen paljon ja olen ulkona sekä oikeasti viihdyn kotona todella hyvin. Mieluummin asuisin täällä ja kävisin kaupungissa tarvittaessa ( ehkä kerran pari vuodessa) kun vaan elämä olisi työn ja toimeentulon osalta kunnossa. Kun käyn kaupungissa niin oikeasti olen iloinen, että pääsen pois ja en tarvi niitä palveluita. Olen myös asunut kaupungissa jonkin aikaa jo siinä mielessä tuttu tilanne. Olen vielä nuori ihminen.

Vierailija
199/299 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä ja hulluksi vain tulee, jos maalla joutuu olemaan yksin työttömänä. Ei sellainen ole ihmisen elämää.

Vierailija
200/299 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaljan juonti onnistuu aivan yhtä hyvin asunnossa kuopiossa, kuin se onnistuu helsingissä.

En siis ymmärrä lainkaan miksei työttömiä voisi pakottaa muuttamaan pois helsingistä johonkin syrjempään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kuusi