Otanko unelmien työn vastaan silläkin uhalla että vauva pitää laittaa hoitoon?
Sain tietää että nyt minulla olisi mahdollisuus päästä juuri sellaiseen työpaikkaan mistä olen aina haaveillut. Epäsäännöllinen vuorotyö muuttuisi säännölliseen päivätyöhön ja työmatka lyhenisi roimasti kun työ olisi omalla paikkakunnalla.
Nyt vaan surettaa jo valmiiksi kun se tarkoittaisi sitä että lapsi pitäisi laittaa heti 9kk iässä tai jopa vähän alle päiväkotiin. Perhepäivähoitoa itse pienelle haluaisin mutta isommat lapset ovat päiväkodissa niin fiksuin olisi laittaa pieninkin samaan paikkaan. Miehen ei ole mahdollista jäädä kotiin tässä vaiheessa. Alunperin oli tarkoitus että olisin tehnyt keikkaa ja ollut ainakin vuoden ikään lapsen kanssa kotona mutta se nyt ei olisi mahdollista uudessa työssä. Säälittää jo valmiiksi. Kuinka tuon ikäinen pärjää päiväkodissa ja olenko ihan huono äiti jos laitan lapsen sinne?
Kommentit (202)
En lukenut kaikkia vastauksia. Jos vaihtoehto on laittaa lapsi hoitoon 3 kk myöhemmin niin, että äiti tekee sitten vuorotyötä, niin ei se päivähoitoon laittaminen tässä vaiheessa kuulosta olennaisesti huonommalta. Ja miksei tämä pienin voi olla perhepäivähoidossa, vaikka isommat ovat päiväkodissa? Toki jos on mitenkään mahdollista pyytää mummo hoitamaan kahdeksi päiväksi viikossa ja sitten koettaa hankkia hoitaja kotiin kolmeksi päiväksi viikossa, niin parempihan se olisi. Olen itse pitkän linjan kotiäiti ja esikoiseni olisi varmaan "seonnut", jos olisi joutunut minusta eroon tuossa iässä eli kyllä lapsetkin ovat erilaisia. Mutta tosiaan jos et ole aikeissa jäädä yhtään pidemmäksi ajaksi kotiin vaan olet joka tapauksessa palaamassa töihin ihan pian, niin sanoisin, että ota tuo työpaikka.
Totta kai otat työn vastaan! Näin panosta omaan ja perheen tulevaisuuteen.
Au pairille pitää olla oma huone. Harvalla opiskelevalle/vuorotyötä tekevällä lapsiperheellä on ylimääräistä huonetta aupairille. Ainakaan kaupunkioloissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketä se haitta, jos miehen opinnot viivästyvät? Jos valmistuu vasta 6kk suunnitellun ajan jälkeen? Parasta teidän tilanteessa olisi, jos mies pystyisi jäämään lapsen kanssa kotiin esim. puoleksi vuodeksi.
Toisaalta kyllä 9kk ikäinen jo pärjää päivähoidossa, varsinkin jos mummo hoitaa 2 päivää viikossa. Olen itse ollut jo tuon ikäisenä päivähoidossa enkä traumatisoinut.
Niinhän sinä luulet. Se on tutkittua faktaa, mitä se ero lapsen näkökulmasta tarkoittaa.
Olisi kiva kuulla, millä metodeilla tämä tutkimusfakta lapsen näkökulmasta on saatu.
Ja sivuhuomautuksena, että omat lapseni on hoidettu kotona, joten omatunto ei kolkuta. Ihan tieteellisestä mielenkiinnosta kysyn.
Käy vaikka ens alkuun psykologian perustekurssi ihmisen kehityksestä, siellä käsitellään paljon näitä asioita.
Voit myös ihan alkuun itse ajatella, että miltä tuntuisi kun et ymmärtäisi eron tilapäisyyttä, etkä pystyisi säilyttämään mielikuvaa rakkaastasi, miltä se ero tuntuisi? Näinhän voi toki käydä esim onnettomuuden uhreille tai muistissairaillekin. Miltä tuntuisi kun se rakkain tuki ja turva lähtee etkä voi ymmärtää miksi, kuinka pitkäksi aikaa ja tuleeko takaisin..
”Psykologian perusteissa” ei varmastikaan väitetä objektiivisena faktana, että varhain aloitettu päivähoito tuhoaa lapsen.
Itse olen opiskellut vain viisi kurssia psykologiaa lukiossa, ja muistan opettajan kertoneen että ero äidistä turvallisen hoitajan seurassa edesauttaa vauvan hermoston kehitystä. Liittyi jotenkin uusiin synapseihin.
No voi hyvänen aika sentään... :D
Mene nyt vaan sinne kurssille. Avoimessa yo:ssa voi käydä. Olisi hyväksi monelle muullekin.
Voin mennäkin, jos sinä kerrot millä tieteellisillä metodeilla tätä ”objektiivista faktaa” päivähoidon vaikutuksesta lasten kehitykseen on hankittu. Olen asiasta jo useamman kerran kysynyt, eikä vastausta tunnu millään irtoavan.
Luulisi tämän kysymyksen olevan sinulle helppo, jos kerran jos avoin yliopistokin on tuttu.
Ihan tavanomaisia tutkimusmenetelmiä (kvant. & kvalit.) käytetään kehityspsykologiassakin. Minä itse en puhunut spesisifisti päivähoidon vaikutulsesta lapsen kehitykseen, vaan yleisesti kiintymyssuhteesta ja lapsen kehityksestä, kiintymyssuhteen merkityksestä ja muodostumisesta. Jos sua kiinnostaa erityisesti tuo sinun esittämäsi kysymys, niin voin etsiä sulle kotimaisia ja kansainvälisiä tutkimuksia aiheesta, jos maltat odottaa. Toki voit itsekin etsiä. Sieltä selviää myös ko tutkimuksessa käytetyt menetelmät.
Ehdottomasti otat. Mies hoitaa osan viikosta opiskelun ohella lasta ja mummon jos saa hoitajaksi pariksi päiväksi. Kyllä se töistä ja opinnoista poisjääminen ja opintojen viivästyminen onnistuu myös miehiltä.
Ruotsissa tehtiin laaja tutkimus, jossa todettiin, että pitkään päivähoidossa olleet pärjäsivät kuitenkin elämässä paremmin, olivat sosiaalisempia ja kehittyneempiä kuin pitkään kotihoidossa olleet.
Ranskassa äitiysloma kestää 16viikkoa josta 6 saa pitää ennen syntymää
Briteissä maksettu äitiysloma 26 vkoa (Saa olla pois toiset 26 ja maksaa itse )
Espanjassa 16 viikkoa maksettua äitiyslomaa josta 6 pidettävä ennen syntymää
Tässähän alkaa näyttää siltä että puolet Euroopasta on aivan traumatisoituneita?
Miehen valnistumisen siirtyminen kevääseen on katastrofi? Ottaisin eron miehestä, joka ei jäisi tuossa tilanteessa puoleksi vuodeksi kotiin.
Nykyisin valtaosan opinnoista voi suorittaa etänä, joten taitaa olla vain miehen haluttomuutta hoitaa lasta. Ja jos miehen opinnot venyy puoli vuotta, niin mitä sitten, jos vaakakupissa on kuitenkin teidän koko perheen tulevaisuus, jossa sulla päivätyö ja näin ollen aikaa enemmän perheelle.
Ja päätös on vain sinun, ranskalainen kollegani vei juuri 5 kk ikäisen vauvan päiväkotiin, kuten siellä on tapana. Kyllä ne henkiin jää.
Vierailija kirjoitti:
Mites sitten kun mies opiskelee aikuiskoulutustuella? Mitenkä tuon tuen kanssa tehdään jos mies jäisikin kotiin ja saisi isyysrahaa?
Ap
Heeetkinen! Eli miehellä on siis jo työpaikka (muuten ei aikuiskoulutustukea saa)? Hän tekee niin, että keskeyttää opintovapaan ja palaa töihin, mutta ottaa hoitovapaata ja jää kotihoidontuelle. Tai alkuun isyyslomalle, sitä lienee muutama viikko jäljellä. Sitten aikanaan jatkaa opintovapaataan ja opiskelee loppuun. Mutta tässä pitää olla aika nopealiikkeinen, esim. töihin pitää hoitovapaista ilmoittaa vähintään 2 kk etukäteen. Ja työnantaja saattaa toki vähän murista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketä se haitta, jos miehen opinnot viivästyvät? Jos valmistuu vasta 6kk suunnitellun ajan jälkeen? Parasta teidän tilanteessa olisi, jos mies pystyisi jäämään lapsen kanssa kotiin esim. puoleksi vuodeksi.
Toisaalta kyllä 9kk ikäinen jo pärjää päivähoidossa, varsinkin jos mummo hoitaa 2 päivää viikossa. Olen itse ollut jo tuon ikäisenä päivähoidossa enkä traumatisoinut.
Niinhän sinä luulet. Se on tutkittua faktaa, mitä se ero lapsen näkökulmasta tarkoittaa.
Olisi kiva kuulla, millä metodeilla tämä tutkimusfakta lapsen näkökulmasta on saatu.
Ja sivuhuomautuksena, että omat lapseni on hoidettu kotona, joten omatunto ei kolkuta. Ihan tieteellisestä mielenkiinnosta kysyn.
Käy vaikka ens alkuun psykologian perustekurssi ihmisen kehityksestä, siellä käsitellään paljon näitä asioita.
Voit myös ihan alkuun itse ajatella, että miltä tuntuisi kun et ymmärtäisi eron tilapäisyyttä, etkä pystyisi säilyttämään mielikuvaa rakkaastasi, miltä se ero tuntuisi? Näinhän voi toki käydä esim onnettomuuden uhreille tai muistissairaillekin. Miltä tuntuisi kun se rakkain tuki ja turva lähtee etkä voi ymmärtää miksi, kuinka pitkäksi aikaa ja tuleeko takaisin..
”Psykologian perusteissa” ei varmastikaan väitetä objektiivisena faktana, että varhain aloitettu päivähoito tuhoaa lapsen.
Itse olen opiskellut vain viisi kurssia psykologiaa lukiossa, ja muistan opettajan kertoneen että ero äidistä turvallisen hoitajan seurassa edesauttaa vauvan hermoston kehitystä. Liittyi jotenkin uusiin synapseihin.
No voi hyvänen aika sentään... :D
Mene nyt vaan sinne kurssille. Avoimessa yo:ssa voi käydä. Olisi hyväksi monelle muullekin.
Voin mennäkin, jos sinä kerrot millä tieteellisillä metodeilla tätä ”objektiivista faktaa” päivähoidon vaikutuksesta lasten kehitykseen on hankittu. Olen asiasta jo useamman kerran kysynyt, eikä vastausta tunnu millään irtoavan.
Luulisi tämän kysymyksen olevan sinulle helppo, jos kerran jos avoin yliopistokin on tuttu.
Ihan tavanomaisia tutkimusmenetelmiä (kvant. & kvalit.) käytetään kehityspsykologiassakin. Minä itse en puhunut spesisifisti päivähoidon vaikutulsesta lapsen kehitykseen, vaan yleisesti kiintymyssuhteesta ja lapsen kehityksestä, kiintymyssuhteen merkityksestä ja muodostumisesta. Jos sua kiinnostaa erityisesti tuo sinun esittämäsi kysymys, niin voin etsiä sulle kotimaisia ja kansainvälisiä tutkimuksia aiheesta, jos maltat odottaa. Toki voit itsekin etsiä. Sieltä selviää myös ko tutkimuksessa käytetyt menetelmät.
Tässä tarvittaisiin nimenomaan spesifisti tutkimuksia, jotka käsittelevät pohjoismaisen päivähoidon vaikutusta lapsen kiintymyssuhteisiin. Et kai suinkaan ajattele, että jokin Romanian lastenkotilapsien parissa tehty case osoittaisi, että meikäläinen päivähoito on vahingollista lapselle.
Jään odottamaan tutkimuksia, jotka mielestäsi todistavat päivähoidon haitallisuuden ”tutkituksi faktaksi”, vai miten se sanamuotosi menikään. Erikoinen sanavalinta ihmistieteiden yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin valtaosan opinnoista voi suorittaa etänä, joten taitaa olla vain miehen haluttomuutta hoitaa lasta. Ja jos miehen opinnot venyy puoli vuotta, niin mitä sitten, jos vaakakupissa on kuitenkin teidän koko perheen tulevaisuus, jossa sulla päivätyö ja näin ollen aikaa enemmän perheelle.
Ja päätös on vain sinun, ranskalainen kollegani vei juuri 5 kk ikäisen vauvan päiväkotiin, kuten siellä on tapana. Kyllä ne henkiin jää.
Tässä on se ero, että maassa jossa on normaalia viedä 5 kk ikäinen lapsi hoitoon, hoito on sen ikäiselle sopivaa. Suomessa päiväkodit eivät yleensä suostu ottamaan vastaan alle 9-10 kk vanhoja lapsia ollenkaan, ja niitäkin vain 1-2 per ryhmä.
Ja minä mietin miten hirveää kun joudun laittamaan 1,5v osapäiväisesti hoitoon..
Vierailija kirjoitti:
Ruotsissa tehtiin laaja tutkimus, jossa todettiin, että pitkään päivähoidossa olleet pärjäsivät kuitenkin elämässä paremmin, olivat sosiaalisempia ja kehittyneempiä kuin pitkään kotihoidossa olleet.
Näissä tutkimuksissa on aina vain se ongelma, että on vaikea erottaa syytä seurauksista. Lapsensa hoitoon aikaisin vieneet ovat yleensä koulutettuja ja älykkäitä, ja sitä myöten niitä pelimerkkejä on monessa suhteessa paljon.
Lisäksi lapset (ja hoitajat) ovat niin suuresti yksilöitä, että on ihan mahdotonta sanoa, miten turvalliseksi kukakin yksilö olonsa hoidossa tuntee. Joku on valmis hoitoon 9 kk iässä, toinen hädin tuskin parivuotiaana.
Siksi ihmettelenkin suuresti tuota yhtä, joka tarjoilee tätä ”tutkittua faktaa” asiasta. Sellaista ei vain ole, ainakaan siinä määrin että se tarjoaisi yksittäiselle vanhemmalle vastauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on se ero, että maassa jossa on normaalia viedä 5 kk ikäinen lapsi hoitoon, hoito on sen ikäiselle sopivaa. Suomessa päiväkodit eivät yleensä suostu ottamaan vastaan alle 9-10 kk vanhoja lapsia ollenkaan, ja niitäkin vain 1-2 per ryhmä.
Jonkin verran maailmaa nähneenä kummastelen kovasti ajatusta, että Suomi olisi ainoa maa, joka tuhoaa vauvansa sopimattomalla päivähoidolla.
Ota työ!! Kadut myöhemmin jos et ota työtä vastaan. Ei se lapsi myöhemmin muista päiväkodin aloittamisesta mitään. Ja näkeehän hän niitä sisaruksiaan siellä. Itse yh:na jouduin laittamaan alle 1 -v:n päiväkotiin ja sujui ok, kun jäivät sisaruksen kanssa samaan tilaan aamuisin.
Aina se aloitus on vaikeaa, oli lapsi minkä ikäinen vaan. Ja mahtavaa jos mummo pystyisi parina päivänä hoitamaan.
Vuorotyö kaukana, perhe, harrastuksiin ja kouluun / päiväkotiin kuskaaminen on todella hankala yhtälö myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äkkiä googlaten kansainvälinen alan ammattilaisten suositus on, että alle kuuden viikon ikäisiä vauvoja ei otettaisi ollenkaan hoitoon, ja alle 12 kk ikäisten vauvojen ryhmässä olisi korkeintaan neljä vauvaa yhtä hoitajaa kohti. Vauvaryhmien maksimikokona pidetään kahdeksaa vauvaa.
En näe, että suomalaiset olisivat mitenkään olennaisesti suositusta huonommin järjestäneet asioitaan, vaikkei meillä hoidossa ihan pieniä vauvoja olekaan.
Ei tuon ikäinen mitään muista tai tajua. Hoitoon vaan.
Hoitaja kotiin. Miksei mies voi jäädä vapaalle?
Mies ei varmaan voi jäädä pelkästään isyysrahalle, sitähän ei ole nykyisellään kuin se muutama viikko (muuttumassa mutta ei varmaan tähän ehdi). Vanhempainvapaa tai kotihoidontuki? Aikuisopintorahaa, jos opintoja kuitenkin tulee tehtyä, vaikkakin hitaammassa tahdissa?Kannattaa kysellä KELAsta ja oppilaitoksesta. Perhevapaat on kyllä aika hyvin laissa säädelty.