Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Otanko unelmien työn vastaan silläkin uhalla että vauva pitää laittaa hoitoon?

Vierailija
18.02.2020 |

Sain tietää että nyt minulla olisi mahdollisuus päästä juuri sellaiseen työpaikkaan mistä olen aina haaveillut. Epäsäännöllinen vuorotyö muuttuisi säännölliseen päivätyöhön ja työmatka lyhenisi roimasti kun työ olisi omalla paikkakunnalla.

Nyt vaan surettaa jo valmiiksi kun se tarkoittaisi sitä että lapsi pitäisi laittaa heti 9kk iässä tai jopa vähän alle päiväkotiin. Perhepäivähoitoa itse pienelle haluaisin mutta isommat lapset ovat päiväkodissa niin fiksuin olisi laittaa pieninkin samaan paikkaan. Miehen ei ole mahdollista jäädä kotiin tässä vaiheessa. Alunperin oli tarkoitus että olisin tehnyt keikkaa ja ollut ainakin vuoden ikään lapsen kanssa kotona mutta se nyt ei olisi mahdollista uudessa työssä. Säälittää jo valmiiksi. Kuinka tuon ikäinen pärjää päiväkodissa ja olenko ihan huono äiti jos laitan lapsen sinne?

Kommentit (202)

Vierailija
41/202 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heitän sellaisenkin ajatuksen, että perhevapaiden takia sinua ei hakuprosessissa saa syrjiä, eli jos noin niin kuin muuten tulisit valituksi tehtävään, mutta haluat jatkaa perhevapailla (ja olet ilmoittanut siitä ajoissa), työnantajan on valittava sinut ja hankittava tehtävään sijainen siksi aikaa kun sinä olet vielä poissa. Ja aika monissa duuneissa muutamaa kuukautta myöhemmin aloittaminen ei ole mikään juttu. Itse olen tullut valituksi tehtävääni viimeisilläni raskaana (menin töihin 2v myöhemmin, tilallani oli sijainen) ja uutta esimiestä odotettiin vauvalomalta töihin 5kk (ei sijaista, ylempi johto hoito hommat).

Vierailija
42/202 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi miehen ei ole mahdollista olla esim. 6kk kotona vuorostaan? Aika monesti se on vaan miehille "mahdotonta" vaikka naisille sen on järjestyttävä. Onko miehesi tehnyt vesilasitestin? En siis todellakaan väitä, että sinun pitäisi jättää mahdollisuutesi nyt käyttämättä vaan kyseenalaistan sitä miesten muutaman kuukauden kotiinjäämisen "mahdottomuutta".

Mies opiskelee. Valmistuu tämän vuoden lopussa joten opinnot kärsisivät pahasti jos jäisi pitkäksi aikaa pois.

Ap

Ja tekeekö tämä miehestä ”huonon isän”? Jos ei, niin et sinäkään ole huono äiti töihin mennessäsi.

Molemmat vanhemmat ovat itsekkäitä. En ymmärrä miksi tällaiset hankkivat lapsia.

Lopeta nyt jo, trolli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/202 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä esim. just lääkiksessä lykätään opintoja perhevapaiden takia useinkin. Ja siellä, jos missä on paljon läsnäoloa ja pakollisia harjoitteluita. Sitten valmistuminen siirtyy sen puoli vuotta mutta isossa mittakaavassa mitä sitten??? Töitä ehtii tehdä vuosikymmeniä.

Vierailija
44/202 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa päiväkodeista ei ota tuon ikäistä vastaan jos siihen ei ole resursseja. 9kk ikäinen lapsi saa sitä perushoitoa päiväkodissa joka ei tietysti vastaa samaa huomiota mitä kotona saisi, MUTTA tuossa iässä lapset kasvavat valtavan nopeasti ja muutaman kuukauden päästä lapsi jo käveleekin ellei tietysti kävele jo valmiiksi. Silloin lapsen olo hoidossa helpottuu. Päivätyssä sinulle jää oikeasti aikaa viettää aikaa lastesi kanssa. Suosittelen ajattelemaan tulevaisuutta ja kokonaiskuvaa eikä keskittymään tuohon hetken kestävään "huonoon" puoleen.

Eli kenen tulevaisuutta? Tuo "hetken" huonopuoli tulee vaikuttamaan lapseen lopullisesti, kun perusturvallisuus murretaan. Kokonaiskuvan kannalta oleellista olisi se, että ap ottaa selvää mitä kriisiä lapsen kannalta tuollainen ero äidistä tarkoittaa.

Höpö, löpö! Meidän lastenlääkärit ovat tulleet töihin, kun vauvat ovat olleet vielä nuorempia. Osalla on mies jäänyt kotiin kunnes lapsi on vuoden ikäinen, osalla lapset menneet päiväkotiin 9kkn ikäisenä. Hyvin ovat pärjänneet.

Ei se ole mitään höpönlöpöä, vaikka jotkut itsekkyyttään toimivatkin noin! Ota itse vaikka selvää. Kyseessä on psykologista tutkimustietoa. Objektiivista. Faktaa. Ei mitään "ihan hyvä siitäkin tuli eilä kuollut vaikka...."

Vierailija
45/202 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

TOTTA KAI otat työn! Mies hakee lapsen aikaisemmin päiväkodista aina kun voi. Ja kyllä, se on isänä hänen velvollisuutensa nyt pikkuisen joustaa. Mitkään opinnot ei ole koko päivää 8-16 paitsi ehkä lukio. Sen jälkeen voi sumplia, etenkin oman lapsen ollessa kyseessä. Työharjoittelukaan ei ole täyttä työaikaa. Ja jos vielä mummo voi hoitaa osan ajasta niin ilman muuta. Tosiaan maailmalla äitiyslomat on muutamia viikkoja. Miten ne siellä kasvaa täyspäisiksi?

Minä opiskelin ja laitoin 9kk päiväkotiin, hain aina niin aikaisin kuin mahdollista, käytännössä aina ennen päiväunia. Pystyin sopimaan koulun kanssa niin että onnistui. Ja lapsi viihtyi hyvin siellä!

Eihän tuossa ole nyt mitään miettimistä. Miehen pitää nyt venyä vähän. Ei niitä unelmaduuneja noin vain taivaasta tipahtele.

Vierailija
46/202 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi miehen ei ole mahdollista olla esim. 6kk kotona vuorostaan? Aika monesti se on vaan miehille "mahdotonta" vaikka naisille sen on järjestyttävä. Onko miehesi tehnyt vesilasitestin? En siis todellakaan väitä, että sinun pitäisi jättää mahdollisuutesi nyt käyttämättä vaan kyseenalaistan sitä miesten muutaman kuukauden kotiinjäämisen "mahdottomuutta".

Mies opiskelee. Valmistuu tämän vuoden lopussa joten opinnot kärsisivät pahasti jos jäisi pitkäksi aikaa pois.

Ap

Ja tekeekö tämä miehestä ”huonon isän”? Jos ei, niin et sinäkään ole huono äiti töihin mennessäsi.

Molemmat vanhemmat ovat itsekkäitä. En ymmärrä miksi tällaiset hankkivat lapsia.

Lopeta nyt jo, trolli.

Minä saan esittää omia näkemyksiäni myös. Vaikka ne eivät tuntuisikaan kivoilta. Jokainen voi halutessaan ottaa selvää näistä asioista.

Vierailija
47/202 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa päiväkodeista ei ota tuon ikäistä vastaan jos siihen ei ole resursseja. 9kk ikäinen lapsi saa sitä perushoitoa päiväkodissa joka ei tietysti vastaa samaa huomiota mitä kotona saisi, MUTTA tuossa iässä lapset kasvavat valtavan nopeasti ja muutaman kuukauden päästä lapsi jo käveleekin ellei tietysti kävele jo valmiiksi. Silloin lapsen olo hoidossa helpottuu. Päivätyssä sinulle jää oikeasti aikaa viettää aikaa lastesi kanssa. Suosittelen ajattelemaan tulevaisuutta ja kokonaiskuvaa eikä keskittymään tuohon hetken kestävään "huonoon" puoleen.

Eli kenen tulevaisuutta? Tuo "hetken" huonopuoli tulee vaikuttamaan lapseen lopullisesti, kun perusturvallisuus murretaan. Kokonaiskuvan kannalta oleellista olisi se, että ap ottaa selvää mitä kriisiä lapsen kannalta tuollainen ero äidistä tarkoittaa.

Höpö, löpö! Meidän lastenlääkärit ovat tulleet töihin, kun vauvat ovat olleet vielä nuorempia. Osalla on mies jäänyt kotiin kunnes lapsi on vuoden ikäinen, osalla lapset menneet päiväkotiin 9kkn ikäisenä. Hyvin ovat pärjänneet.

Ei se ole mitään höpönlöpöä, vaikka jotkut itsekkyyttään toimivatkin noin! Ota itse vaikka selvää. Kyseessä on psykologista tutkimustietoa. Objektiivista. Faktaa. Ei mitään "ihan hyvä siitäkin tuli eilä kuollut vaikka...."

Miten tämä ”objektiivinen tutkimustieto” on hankittu? Onko lapset jaettu kahteen ryhmään ja sitten arvottu, ketkä erotetaan äideistään?

Vierailija
48/202 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketä se haitta, jos miehen opinnot viivästyvät? Jos valmistuu vasta 6kk suunnitellun ajan jälkeen? Parasta teidän tilanteessa olisi, jos mies pystyisi jäämään lapsen kanssa kotiin esim. puoleksi vuodeksi.

Toisaalta kyllä 9kk ikäinen jo pärjää päivähoidossa, varsinkin jos mummo hoitaa 2 päivää viikossa. Olen itse ollut jo tuon ikäisenä päivähoidossa enkä traumatisoinut.

Niinhän sinä luulet. Se on tutkittua faktaa, mitä se ero lapsen näkökulmasta tarkoittaa.

Olisi kiva kuulla, millä metodeilla tämä tutkimusfakta lapsen näkökulmasta on saatu.

Ja sivuhuomautuksena, että omat lapseni on hoidettu kotona, joten omatunto ei kolkuta. Ihan tieteellisestä mielenkiinnosta kysyn.

Käy vaikka ens alkuun psykologian perustekurssi ihmisen kehityksestä, siellä käsitellään paljon näitä asioita.

Voit myös ihan alkuun itse ajatella, että miltä tuntuisi kun et ymmärtäisi eron tilapäisyyttä, etkä pystyisi säilyttämään mielikuvaa rakkaastasi, miltä se ero tuntuisi? Näinhän voi toki käydä esim onnettomuuden uhreille tai muistissairaillekin. Miltä tuntuisi kun se rakkain tuki ja turva lähtee etkä voi ymmärtää miksi, kuinka pitkäksi aikaa ja tuleeko takaisin..

Vierailija
49/202 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TOTTA KAI otat työn! Mies hakee lapsen aikaisemmin päiväkodista aina kun voi. Ja kyllä, se on isänä hänen velvollisuutensa nyt pikkuisen joustaa. Mitkään opinnot ei ole koko päivää 8-16 paitsi ehkä lukio. Sen jälkeen voi sumplia, etenkin oman lapsen ollessa kyseessä. Työharjoittelukaan ei ole täyttä työaikaa. Ja jos vielä mummo voi hoitaa osan ajasta niin ilman muuta. Tosiaan maailmalla äitiyslomat on muutamia viikkoja. Miten ne siellä kasvaa täyspäisiksi?

Minä opiskelin ja laitoin 9kk päiväkotiin, hain aina niin aikaisin kuin mahdollista, käytännössä aina ennen päiväunia. Pystyin sopimaan koulun kanssa niin että onnistui. Ja lapsi viihtyi hyvin siellä!

Eihän tuossa ole nyt mitään miettimistä. Miehen pitää nyt venyä vähän. Ei niitä unelmaduuneja noin vain taivaasta tipahtele.

No tämäpä just. Seuraavaan mahdollisuuteen saada päivätyö voi mennä aikaa vuosia jos edes sillonkaan.

Ap

Vierailija
50/202 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä ”objektiivinen tutkimustieto” on hankittu? Onko lapset jaettu kahteen ryhmään ja sitten arvottu, ketkä erotetaan äideistään?

Miksi tarvitsisi arpoa? Täällähän on palsta täynnä äitejä, jotka ovat valmiita jättämään lapsen heti. Kyllä verrokkeja löytyy

Vierailija
51/202 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites sitten kun mies opiskelee aikuiskoulutustuella? Mitenkä tuon tuen kanssa tehdään jos mies jäisikin kotiin ja saisi isyysrahaa?

Ap

Vierailija
52/202 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketä se haitta, jos miehen opinnot viivästyvät? Jos valmistuu vasta 6kk suunnitellun ajan jälkeen? Parasta teidän tilanteessa olisi, jos mies pystyisi jäämään lapsen kanssa kotiin esim. puoleksi vuodeksi.

Toisaalta kyllä 9kk ikäinen jo pärjää päivähoidossa, varsinkin jos mummo hoitaa 2 päivää viikossa. Olen itse ollut jo tuon ikäisenä päivähoidossa enkä traumatisoinut.

Niinhän sinä luulet. Se on tutkittua faktaa, mitä se ero lapsen näkökulmasta tarkoittaa.

Olisi kiva kuulla, millä metodeilla tämä tutkimusfakta lapsen näkökulmasta on saatu.

Ja sivuhuomautuksena, että omat lapseni on hoidettu kotona, joten omatunto ei kolkuta. Ihan tieteellisestä mielenkiinnosta kysyn.

Käy vaikka ens alkuun psykologian perustekurssi ihmisen kehityksestä, siellä käsitellään paljon näitä asioita.

Voit myös ihan alkuun itse ajatella, että miltä tuntuisi kun et ymmärtäisi eron tilapäisyyttä, etkä pystyisi säilyttämään mielikuvaa rakkaastasi, miltä se ero tuntuisi? Näinhän voi toki käydä esim onnettomuuden uhreille tai muistissairaillekin. Miltä tuntuisi kun se rakkain tuki ja turva lähtee etkä voi ymmärtää miksi, kuinka pitkäksi aikaa ja tuleeko takaisin..

”Psykologian perusteissa” ei varmastikaan väitetä objektiivisena faktana, että varhain aloitettu päivähoito tuhoaa lapsen.

Itse olen opiskellut vain viisi kurssia psykologiaa lukiossa, ja muistan opettajan kertoneen että ero äidistä turvallisen hoitajan seurassa edesauttaa vauvan hermoston kehitystä. Liittyi jotenkin uusiin synapseihin.

Vierailija
53/202 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tämäpä just. Seuraavaan mahdollisuuteen saada päivätyö voi mennä aikaa vuosia jos edes sillonkaan.

Ap

Jokainen voi miettiä, mitä palsta sanoisi jos sukupuoliroolit olisivat toisinpäin. Mies olisi pääsemässä unelmiensa työhön, mutta 9-kuisen kotihoito estäisi työpaikan saamisen - ja vaimo taas ei haluaisi opintojensa venyvän. Kyllä muuten rouva saisi kylmää kyytiä.

Vierailija
54/202 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

”Psykologian perusteissa” ei varmastikaan väitetä objektiivisena faktana, että varhain aloitettu päivähoito tuhoaa lapsen.

Itse olen opiskellut vain viisi kurssia psykologiaa lukiossa, ja muistan opettajan kertoneen että ero äidistä turvallisen hoitajan seurassa edesauttaa vauvan hermoston kehitystä. Liittyi jotenkin uusiin synapseihin.

No voi hyvänen aika sentään... :D

Mene nyt vaan sinne kurssille. Avoimessa yo:ssa voi käydä. Olisi hyväksi monelle muullekin.

Vierailija
55/202 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

kooootkootkotkot kirjoitti:

Jepjep! kirjoitti:

Mieti hetki oletko oikeasti mieluummin tekemässä osinkoja muille persus ruvella kuin olet oman lapsen kanssa kotona, kun hän on ihan pieni.

Otappa silimä näppiin ja lue ajatuksen kanssa tuo aloitus!

VUOROTYÖ jää pois

TYÖMATKA koska on omalla paikkakunnalla.

NE eivät kyllä mene lapsen edun eteen!

Just näin. Ja kun ajatellaan, että ap puhuu vain kolmesta kuukaudesta: nyt on menossa töihin lapsen ollessa 9 kk, muuten olisi mennyt lapsen ollessa 12 kk, niin valinta on helppo. Miksi menettää kaikki hyöty vain kolmen kuukauden vuoksi.

Vierailija
56/202 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voi hyvänen aika sentään... :D

Mene nyt vaan sinne kurssille. Avoimessa yo:ssa voi käydä. Olisi hyväksi monelle muullekin.

Voin mennäkin, jos sinä kerrot millä tieteellisillä metodeilla tätä ”objektiivista faktaa” päivähoidon vaikutuksesta lasten kehitykseen on hankittu. Olen asiasta jo useamman kerran kysynyt, eikä vastausta tunnu millään irtoavan.

Luulisi tämän kysymyksen olevan sinulle helppo, jos kerran jos avoin yliopistokin on tuttu.

Vierailija
57/202 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Jokainen voi miettiä, mitä palsta sanoisi jos sukupuoliroolit olisivat toisinpäin. Mies olisi pääsemässä unelmiensa työhön, mutta 9-kuisen kotihoito estäisi työpaikan saamisen - ja vaimo taas ei haluaisi opintojensa venyvän. Kyllä muuten rouva saisi kylmää kyytiä.

Ensinnäkin: mies on saanutkin täällä todella paljon arvostelua.

Toisekseen: ei saisi äiti, jos olisi toisinpäin. Päinvastoin! Jos olisivat sopineet yhdessä että nainen saa opiskella, niin kukaan ei syyllistäis naista siitä että haluaa opiskella. Aina löytyy syy miksi kaikki äidin valinnat on lapsen parhaaks lopulta.

Vierailija
58/202 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites sitten kun mies opiskelee aikuiskoulutustuella? Mitenkä tuon tuen kanssa tehdään jos mies jäisikin kotiin ja saisi isyysrahaa?

Ap

No otatte selvää, kysytte Kelasta. On niillä kuule monimutkaisempiakin tapauksia hoidettavana. Nyt hommat haltuun ap, kyllä aikuisen pitää osata asiansa selvittää. Mieti nyt vähän, sinä olet saamassa hyvän työpaikan ja pidät esteenä sitä että miehen ILMAISESTA rahasta pitää vähän kysellä että vaihdetaanko tämä etuus tuohon. Ja että laitetaanko lapsi lähes ilmaiseen päivähoitoon. Onneksi asutte Suomessa.

Vierailija
59/202 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaa aupair kotiin 3kk? Lapsellekin kiva olla kotona tutun hoitajan kanssa.

Vierailija
60/202 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ensinnäkin: mies on saanutkin täällä todella paljon arvostelua.

Toisekseen: ei saisi äiti, jos olisi toisinpäin. Päinvastoin! Jos olisivat sopineet yhdessä että nainen saa opiskella, niin kukaan ei syyllistäis naista siitä että haluaa opiskella. Aina löytyy syy miksi kaikki äidin valinnat on lapsen parhaaks lopulta.

Meinaatko ettei enää olisikaan ”objektiivinen fakta”, että ero äidistä pistää lapsen päreiksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kaksi