Otanko unelmien työn vastaan silläkin uhalla että vauva pitää laittaa hoitoon?
Sain tietää että nyt minulla olisi mahdollisuus päästä juuri sellaiseen työpaikkaan mistä olen aina haaveillut. Epäsäännöllinen vuorotyö muuttuisi säännölliseen päivätyöhön ja työmatka lyhenisi roimasti kun työ olisi omalla paikkakunnalla.
Nyt vaan surettaa jo valmiiksi kun se tarkoittaisi sitä että lapsi pitäisi laittaa heti 9kk iässä tai jopa vähän alle päiväkotiin. Perhepäivähoitoa itse pienelle haluaisin mutta isommat lapset ovat päiväkodissa niin fiksuin olisi laittaa pieninkin samaan paikkaan. Miehen ei ole mahdollista jäädä kotiin tässä vaiheessa. Alunperin oli tarkoitus että olisin tehnyt keikkaa ja ollut ainakin vuoden ikään lapsen kanssa kotona mutta se nyt ei olisi mahdollista uudessa työssä. Säälittää jo valmiiksi. Kuinka tuon ikäinen pärjää päiväkodissa ja olenko ihan huono äiti jos laitan lapsen sinne?
Kommentit (202)
Vierailija kirjoitti:
Usein naisille juuri sanotaan, että opiskelun aikanahan se lapsi juuri kannattaa tehdä, kun aikataulut ovat joustavat ja opiskeluja voi tehdä osin iltaisin ja viikonloppuisin, kun puoliso hoitaa lasta. Miksi se on mahdoton ajatus toisinpäin? Joo, ehkä viivästyy sitten mutta sullahan viivästyi elämä ja omat suunnitelmat jokaisen lapsen kohdalla ainakin sen vähintään 1-2 vuotta?! Teidän pitää nyt miettiä pitkällä tähtäimellä koko perheen edun kannalta eikä tuijottaa miehen muutaman kuukauden opiskelun viivästymistä.
Minkä ihmeen takia kasta ei voisi laittaa päiväkotii, niin ei ole mitään ongelmaa. Ja lapsi ei ole liian pieni päiväkotiin. Huoh
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa päiväkodeista ei ota tuon ikäistä vastaan jos siihen ei ole resursseja. 9kk ikäinen lapsi saa sitä perushoitoa päiväkodissa joka ei tietysti vastaa samaa huomiota mitä kotona saisi, MUTTA tuossa iässä lapset kasvavat valtavan nopeasti ja muutaman kuukauden päästä lapsi jo käveleekin ellei tietysti kävele jo valmiiksi. Silloin lapsen olo hoidossa helpottuu. Päivätyssä sinulle jää oikeasti aikaa viettää aikaa lastesi kanssa. Suosittelen ajattelemaan tulevaisuutta ja kokonaiskuvaa eikä keskittymään tuohon hetken kestävään "huonoon" puoleen.
Eli kenen tulevaisuutta? Tuo "hetken" huonopuoli tulee vaikuttamaan lapseen lopullisesti, kun perusturvallisuus murretaan. Kokonaiskuvan kannalta oleellista olisi se, että ap ottaa selvää mitä kriisiä lapsen kannalta tuollainen ero äidistä tarkoittaa.
Höpö, löpö! Meidän lastenlääkärit ovat tulleet töihin, kun vauvat ovat olleet vielä nuorempia. Osalla on mies jäänyt kotiin kunnes lapsi on vuoden ikäinen, osalla lapset menneet päiväkotiin 9kkn ikäisenä. Hyvin ovat pärjänneet.
Ota työ! Vauva ei siitä kärsi, että pääsee turvalliseen hoitoon ja äiti on illat ja yöt kotona. Ennen mentiin töihin kun lapsi oli 3kk ja ihan normaaleja meistä tuli. Nykyään vaan kohkataan kaikesta ja tehdään vanhemmuudesta niin vaikeaa. 9 kk vanha pääsee päiväkotiin, joten se on hänelle turvallista. Noin pieni sopeutuu vielä hienosti!
Vierailija kirjoitti:
Älkää ihmiset jaksako näitä huono äiti kommentteja. Suurimmassa osin maailmaa lapset laitetaan hoitoon paljon pienempänä koska vanhempien täytyy tehdä töitä. Jos mummo voi hoitaa lasta edes yhden päivän viikossa niin voihan lapsen laittaa sitten neljäksi päiväksi hoitoon. Ajatelkaa esim YH äitejä, suurimman osan on pakko mennä töihin sillä ei kotihoidon tuella ainakaan pääkaupunkiseudulla elä, oli siinä sitten mitä yh-lisiä tai ei. Aina täällä palstalla jaksaa naiset valittaa että miehet on sikoja syystä X, mutta samaan hengenvetoon muut naisetkin on sit huonoja äitejä koska eivät ole löytäneet tarpeeksi rikasta miestä elättämään.
Apn miehen on koko perheen kannalta parempi viedä koulu loppuun nopeasti, jotta voi työllistyä uuteen alaansa. Aika jonka Ao saa päivätyöstä viettää lastensa kanssa tulevina vuosina on korvaamatonta. Lapset kiittää tulevaisuudessa.
Tämä on itsekkäiden vamhempien ratkaisu. Mieti turvatonta 9kk (tai alle!!!) joka on tottunut turvalliseen hoitajaan.. joka kärsii eroahdistuksesta. Kellään ei ole aikaa eikä kykyä ymmärtää häntä ja olla vuorovaikutuksessa samalla tavalla kuin se tähän asti ensisijainen hoitaja, antaa aikaa ja välittämistä vastaavasti kuin tähän asti. Jos isommat lapset puree, lyö, tönii... miten kerrot kenelläkään, puolustaudut? Lapsi ei osaa säilyttää mielikuvaa äidistä, joten ero on aivan erilainen lapsen mielikuvassa joka kertaa kuin vanhemman. Lapsi kokee jatkuvasti hylkäämisen.
En ikimaailmassa hankkis lapsia, jos olisin valmis tuohon. Ja miehen opintojen viivästyminen nyt on vihoviimeinen syy laittaa hoitoon.
Ketä se haitta, jos miehen opinnot viivästyvät? Jos valmistuu vasta 6kk suunnitellun ajan jälkeen? Parasta teidän tilanteessa olisi, jos mies pystyisi jäämään lapsen kanssa kotiin esim. puoleksi vuodeksi.
Toisaalta kyllä 9kk ikäinen jo pärjää päivähoidossa, varsinkin jos mummo hoitaa 2 päivää viikossa. Olen itse ollut jo tuon ikäisenä päivähoidossa enkä traumatisoinut.
Jepjep! kirjoitti:
Mieti hetki oletko oikeasti mieluummin tekemässä osinkoja muille persus ruvella kuin olet oman lapsen kanssa kotona, kun hän on ihan pieni.
Otappa silimä näppiin ja lue ajatuksen kanssa tuo aloitus!
VUOROTYÖ jää pois
TYÖMATKA koska on omalla paikkakunnalla.
NE eivät kyllä mene lapsen edun eteen!
Lapsi ei ymmärrä tuleeko äiti takaisin vai ei. Äidille niin paljon helpompaa kun ymmärtää eri tavalla ja työpäivä menee nopeasti. Lapsi suree eroa ja ajantaju myös erilainen kuin aikuisilla.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon miehen opinnoissa on läsnäolopakkoa? Onnistuisiko, jos mummo hoitaisi sen pari päivää/viikko ja muuten mies?
On aika paljon läsnäolopakkoa. Ja työharjoittelu alkaa pian niin siellä nyt olisi ainakin oltava.
Ap
Totta kai otat työn :) miten mukavaa tulevaisuudessa kaikille, kun on säännöllinen päivätyö jossa viihdyt! Ja pk aivan ok. Mutta rehellisesti meillä ois miehen kanssa keskustelun paikka, voisiko hoitaa kotona edes sen kolme kk että vauvavuosi olisi ohi.
Vierailija kirjoitti:
Ketä se haitta, jos miehen opinnot viivästyvät? Jos valmistuu vasta 6kk suunnitellun ajan jälkeen? Parasta teidän tilanteessa olisi, jos mies pystyisi jäämään lapsen kanssa kotiin esim. puoleksi vuodeksi.
Toisaalta kyllä 9kk ikäinen jo pärjää päivähoidossa, varsinkin jos mummo hoitaa 2 päivää viikossa. Olen itse ollut jo tuon ikäisenä päivähoidossa enkä traumatisoinut.
Niinhän sinä luulet. Se on tutkittua faktaa, mitä se ero lapsen näkökulmasta tarkoittaa.
Kyllä 9kk pärjää pienten puolella.Isommat,siis 3v tuppaa hoitamaan vähän liikaakin.
Jos isällä alkaa koulu myöhemmin,ei tarvitsisi viedä seiskaan ja toisaalta vois hakea iltapäivisin aiemmin,jommin kummin.
Kyllä vaihtaisin vuorotyön päivätyöhön.
Niin ja se mummi,silloinhan ei jäisi kuin kolme päivää päiväkodissa. Ja jos isä vie ja hakee niin päiväkään ei ois niin pitkä.
OTA !OTA!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi miehen ei ole mahdollista olla esim. 6kk kotona vuorostaan? Aika monesti se on vaan miehille "mahdotonta" vaikka naisille sen on järjestyttävä. Onko miehesi tehnyt vesilasitestin? En siis todellakaan väitä, että sinun pitäisi jättää mahdollisuutesi nyt käyttämättä vaan kyseenalaistan sitä miesten muutaman kuukauden kotiinjäämisen "mahdottomuutta".
Mies opiskelee. Valmistuu tämän vuoden lopussa joten opinnot kärsisivät pahasti jos jäisi pitkäksi aikaa pois.
Ap
Ja tekeekö tämä miehestä ”huonon isän”? Jos ei, niin et sinäkään ole huono äiti töihin mennessäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon miehen opinnoissa on läsnäolopakkoa? Onnistuisiko, jos mummo hoitaisi sen pari päivää/viikko ja muuten mies?
On aika paljon läsnäolopakkoa. Ja työharjoittelu alkaa pian niin siellä nyt olisi ainakin oltava.
Ap
Höpö höpö. Nämä on täysin järjestelykysymyksiä, jos on lapsen edusta yhtään kiinnostunut. Minun mies opiskeli lääkiksessä, joka on lähes pelkkää läsnäoloa, mutta oli pois 6 kk ja onnistui erilaisilla järjestelyillä muutenkin joustamaan. Kyllä onnistuu, jos halua on.
Ota työ vastaan. Vuorotyö, perhe ja pitkä työmatka on huono kombo.
Jos mummo hoitaa 2 päivää viikossa, niin perhepäivähoitaja olisi sen lisäjsi hyvä vaihtoehto. Tai hoitaka kotiin, kuten yllä ehdotettiin.
Turhaa olet epävarma päätöksen edessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän sinä luulet. Se on tutkittua faktaa, mitä se ero lapsen näkökulmasta tarkoittaa.
Olisi kiva kuulla, millä metodeilla tämä tutkimusfakta lapsen näkökulmasta on saatu.
Ja sivuhuomautuksena, että omat lapseni on hoidettu kotona, joten omatunto ei kolkuta. Ihan tieteellisestä mielenkiinnosta kysyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja siitäkö ei ole haittaa lapselle, että äiti seuraavat vuodet (jopa aina) on vuorotyöösä, pitkän työmatkan takana ja vielä epämieluisassa työssä? Ei käytännössä näe lastaan juuri koskaan ja lapsella pitkät hoitopäivät. (Täällä ei ainakaan pääse vuoropäiväkotiin, jos toisella vanhemmalla päivätyö)
Onko teillä millainen asunto? Jos on ylimääräinen huone niin palkkaa au pair.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja siitäkö ei ole haittaa lapselle, että äiti seuraavat vuodet (jopa aina) on vuorotyöösä, pitkän työmatkan takana ja vielä epämieluisassa työssä? Ei käytännössä näe lastaan juuri koskaan ja lapsella pitkät hoitopäivät. (Täällä ei ainakaan pääse vuoropäiväkotiin, jos toisella vanhemmalla päivätyö)
Älä jaksa. Eikö sillä lapsella ollut se isäkin? Miksei näitä asoita mietitty ennen lasta?
No ehkä ihan siksi, että kaikki eivät loju kotona lisääntymässä sossun tuella ja tee lasta lapsen perään just kolmen vuoden välein, ettei tarvi töihin tai kouluun mennä.
Minä otin ja juuri lapsen edun vuoksi. Tuo lapsi on nyt 16 v ja hyötynyt valtavasti unelmatyöstäni. Meni tosin pph:lle.
Samanlaista työtä 10 min työmatkalla ei olisi ainakaan ekan 10 v aikana löytynyt.