Oletko jättänyt myöhästelijän kyydistä?
Jotkut odotuttavat itseään yhä uudelleen. Sitten naureskellaan että mulla on varmaan päässä vikaa... oon varmaan adhd.. Ilmoitin tällaiselle selittelujälle että lähtö on tiettyyn aikaan ja sillon myös lähdetään. Mökkiviikonloppuun ehti muut hyvin, mutta myöhästelijä soitti 20min sovitun ajan jälkeen ja haukkui meidät täysin. Viestejä viikonlopun pilaamisesta tullut näemmä pitkin yötä.
Kommentit (231)
Olen tässä seuraillut, miten eräs tuttava kuskailee aivan edesvastuutonta ja lapsen tasolle jäänyttä loisijalokkia. Lähes joka aamu nukkuu pommiin ja tuttu saa odotella ja jopa soitella herätyssoittoja, eikä lokki tietenkään edes maksa mitään kyydeistä. Tyrmistyttävää käytöstä ihmiseltä.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kysymys kaikille _kroonisille_ myöhästyjille:
missä menee raja?
Kai teilläkin on jonkinlainen dead line. Mikä se on teillä? 5, 10, 15, 20, 30, 45, 60 minuuttia. Enemmän?
Minä pyrin olemaan ajallaan ja käytännössä olen yleensä 5-20 min myöhässä. Jos tapahtuma on sellainen jossa tarkkaa saapumisaikaa ei ole, voin "myöhästyä" tunninkin, ts kuvittelen ehtiväni jonkun kotiin juhliin seitsemäksi mutta olenkin vasta kahdeksalta.
Nykyään olen tosiaan harventanut aikataulutettuja tapaamisia ja pyrin olemaan vartin etuajassa, jolloin olen yleensä ajallani paikalla. T. 44
Vierailija kirjoitti:
Nyt kysymys kaikille _kroonisille_ myöhästyjille:
missä menee raja?
Kai teilläkin on jonkinlainen dead line. Mikä se on teillä? 5, 10, 15, 20, 30, 45, 60 minuuttia. Enemmän?
En kuulu kroonisiin myöhästelijöihin, mutta odottajiin kuulun.
20 minuuttia on maksimi, mieluiten 15.
Sen odotan ja poistun, jos ei edes tekstiviestitse ole informoitu mahdollisesta myöhästymisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisilla on geneettinen alttius myöhästelylle, toiset taas ovat jämptejä luonnostaan.
Mutta geneettisesti ei myöhästytä omalta lomalennolta. On se kumma juttu se genetiikka.
Lomalento on katsos itse varattu ja maksettu, siksi sinne ehtii ajoissa.
Me ajantajuttomat myöhästelijät elämme omilla ehdoilla ja itse asetetuilla aikatauluilla. Muiden luomat aikataulut ahdistaa ja siksi niihin ei sopeudu.
Olemme vähän niinkun kapinallisia oman itsemme herroja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minne teillä hätähousuilla on niin tulenpalava kiire? Yllättäviä asioita voi tulla. Ei nyt pieni myöhästyminen maailmaa kaada.
Juna, laiva, bussi tai lentokone ei odota. Me jätettiin kerran laivalle lähtiessä myöhästelijä ja puolisonsa tylysti kyydistä, kun ei vartti sovitun ajan jälkeen näkynyt, vaan olivat tulossa paikasta X, mistä oli vielä puoli tuntia matkaa. Ei viitsitty ottaa riskiä myöhästymisestä, kun oli kuitenkin kuusi muuta ajoissa paikalla. Lähdettiin ajamaan, laitettiin pariskunnalle viesti että tulkaa perässä jos ehditte. Eivät ehtineet, olivat satamassa kymmenen minuuttia lähtöselvityksen sulkemisesta. Meillä muilla oli kiva risteily, ehdittiin jopa buffetiin ajoissa kun ei tarvinnut odottaa rouvan vaatteiden valitsemista ja meikkaamista.
On elämä kärsimysnäytelmää, se ei odottele myöhästelijää
Zinc
Jos kerran tiedät myöhästyväsi jatkuvasti, etkö tosiaan tajua ottaa tähtäimeksi puolta tuntia aikaisempaa ajankohtaa? Vai onko se niin väärin jos sinä olet kerrankin paikalla viittä vaille ja joudut ihan siinä odottelemaan minuutteja että muut tulevat? Voi hyvää päivää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisilla on geneettinen alttius myöhästelylle, toiset taas ovat jämptejä luonnostaan.
Mutta geneettisesti ei myöhästytä omalta lomalennolta. On se kumma juttu se genetiikka.
Tietäisitpä miten paljon se lomalennolle ajoissa ehtiminen stressaa. Se vie monen yön yöunet ja pilaa koko edellisen viikon. Ei sellaista stressiä jaksa joka päivä. Siinähän nousee pysyvästi verenpaine ja menee terveyskin kokonaan.
Ihmeolioita ovat nämä myöhästyjät!
On paljon tilanteita, joissa myöhästyminen ei tule kuuloonkaan, lääkärin vastaanotto esimerkiksi.
Olen lähes poikkeuksetta päässyt 10 min. etuajassa lääkäriin, kun edellistä ei koskaan ollut.
Jos lapseni harrastuksen sivusta seuraajana myöhästyy, on maneesin ovi kiinni ja siinäpä sitten seisot tunnin (sateessa ja tuulessa).
Niissä kännyköissä on myös kello.
Ja niillä voi myös lähettää tekstiviestejä.
Vierailija kirjoitti:
Ne jotka nauttii aikatauluista ja täsmällisyydestä saa sitten tehdä sitä keskenään ja minä ja muut myöhästelijät ollaan tekemisissä sellaisten ihmisten kanssa, joille vartti sinne tai tänne ei ole niin tärkeää. t. 44
Siis luuletko oikeasti, että suurin osa NAUTTII aikataulutuksesta? :D Ei siitä kovin moni kuule nauti, ja monesti "aikatauluttajillakin" tulee ihan kiire, että ehtii sovittuun aikaan paikalle. Itse olen esimerkiksi aamu-uninen ja käyn tosi hitaalla aamuisin, mutta silti kyllä ehdin aikanaan paikalle kouluun, töihin jne. Muutenkin hidas lähtijä, mutta silti aina aikanaan paikalla, kun on jotain sovittuna.
Aikanaan paikalle tulo on toisen kunnioittamista, sen vuoksi siitä pitää pitää kiinni. Harvalla se näkeminen mitään minuuttipeliä edes on, 5-10 min pystyy kyllä odottamaan. Tärkeintä tässä on mielestäni se, että myöhästyvä ILMOITTAA tulevansa myöhässä (tyyliin bussi myöhässä tms), jolloin tietää, että toinen on tulossa eikä turhaan odottele, pahimmassa tapauksessa ulkona (ja kylmässä).
Mutta toki hienoa, että jätät sopimatta menoja, kerta et koskaan ehdi aikanaan perille. Näin et kuluta toisen aikaa turhaan, etkä aiheuta toiselle merkityksetöntä oloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietäisitpä miten paljon se lomalennolle ajoissa ehtiminen stressaa. Se vie monen yön yöunet ja pilaa koko edellisen viikon. Ei sellaista stressiä jaksa joka päivä. Siinähän nousee pysyvästi verenpaine ja menee terveyskin kokonaan.
Jos asuu pääkaupunkiseudulla, ei ole mitään ongelmaa.
Jos asuu muualla maassa, ottaa taksin, joten ongelmaa ei ole.
Yksi viesti puuttuu. Kenenköhän ? 92/91 92/93 94/93
Laita kello soimaan kun pitää lähteä ja lähden silloin, äläkä jää kaivelemaan hiuslenkkejä tai kuminauhoja.
Siinä luki. JA vähän muutakin.
Pellepalsta.
Zinc
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ajantajuttomat myöhästelijät elämme omilla ehdoilla ja itse asetetuilla aikatauluilla. Muiden luomat aikataulut ahdistaa ja siksi niihin ei sopeudu.
Kuinka te myöhästelijät pääsette kuitenkin ajoissa muiden luomiin aikatauluihin, kuten lääkäriin, hammaslääkäriin, labraan, röntgeniin, lentokoneiseen, junaan, bussiin, töihin? Mutta usein ystävää tai puolisoa odotutetaan, koska "haluatte olla oman itsenne herroja". Eikö tämä ole vain narsistista vallankäyttöä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne jotka nauttii aikatauluista ja täsmällisyydestä saa sitten tehdä sitä keskenään ja minä ja muut myöhästelijät ollaan tekemisissä sellaisten ihmisten kanssa, joille vartti sinne tai tänne ei ole niin tärkeää. t. 44
Siis luuletko oikeasti, että suurin osa NAUTTII aikataulutuksesta? :D Ei siitä kovin moni kuule nauti, ja monesti "aikatauluttajillakin" tulee ihan kiire, että ehtii sovittuun aikaan paikalle. Itse olen esimerkiksi aamu-uninen ja käyn tosi hitaalla aamuisin, mutta silti kyllä ehdin aikanaan paikalle kouluun, töihin jne. Muutenkin hidas lähtijä, mutta silti aina aikanaan paikalla, kun on jotain sovittuna.
Aikanaan paikalle tulo on toisen kunnioittamista, sen vuoksi siitä pitää pitää kiinni. Harvalla se näkeminen mitään minuuttipeliä edes on, 5-10 min pystyy kyllä odottamaan. Tärkeintä tässä on mielestäni se, että myöhästyvä ILMOITTAA tulevansa myöhässä (tyyliin bussi myöhässä tms), jolloin tietää, että toinen on tulossa eikä turhaan odottele, pahimmassa tapauksessa ulkona (ja kylmässä).
Mutta toki hienoa, että jätät sopimatta menoja, kerta et koskaan ehdi aikanaan perille. Näin et kuluta toisen aikaa turhaan, etkä aiheuta toiselle merkityksetöntä oloa.
Aikataulutuksesta ei tarvitse NAUTTIA, mutta jos ei muuten osaa olla paikalla ajoissa, täytyy aikataulut TEHDÄ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaapa muuten te aina ajoissa olijat, että miten te olette aina ajoissa? Menettekö joka paikkaan varttia aiemmin kuin pitäisi? Uppoudutteko koskaan keskusteluun tai kirjaan tai työhön niin, että ette ole koko ajan tietoisia siitä mitä kello on? Oletteko kaikki aamuihmisiä vai onko teillä vaan tosi rautainen itsekuri?
Nykyisin on äärimmäisen helppo laittaa kännykkään hälyytyksiä kellonaikoihin, jolloin pitää esim. keskeyttää työnteko, lopettaa kirjan lukeminen, somettaminen, nukkuminen, leffan katsominen, pelaaminen tai mihin nyt ikinä oletkaan uppoutunut juuri ennen kuin pitää lähteä johonkin.
Näinkö itse teet? Eli kello soimaan kun alat juoda aamukahvia tai alat jutella kaverin kanssa?
En juo aamulla kahvia enkä mitään muutakaan, mitä ei voi tarvittaessa juoda nopeastikin. Ja jos on kiire, en jää juttelemaan kenenkään kanssa. Jos ei ole vielä kiire, mutta kohta on, sanon juttukaverille, että minulla ei ole paljon aikaa jutella. Toki seuraan myös kelloa, etten jää liian pitkäksi aikaa juttelemaan. Jos joku meinaa väkisin tuppautua juttusille, kun olen johonkin lähdössä tai matkalla, sanon ihan suoraan, etten nyt kerkeä jäämään juttelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se muiden luoma aikataulu, jos sovimme (sinun aloitteestasi) tapaamisen, ja sinä saat itse ehdottaa, milloin tapaamme? Minä vain hyväksyn sinun ehdottaman ajankohdan ja järjestän elämäni niin, että pääsen tulemaan sovittuna aikana paikalle.
Mä kyllä ihmettelen suuresti näitä myöhästelijöitä täällä, jotka kertoo miten ajoissa oleminen stressaa niin ettei saa nukuttua jne. Miksi se sitten ei stressaa että tulee 20 min - tunnin myöhässä, eihän siinä omalta kannalta ole mikään iso aikaero? Tämä kertoo vain siitä, että myöhästyminen ja siten toisten ajan varastaminen EI stressaa näitä tyyppejä, joten kyse on itsekkyydestä. Ajoissa oleminen ei ole rakettitiedettä. Se vaatii vain muistutuksen esim. tunti tai puolitoista ennen tapahtumaa (riippuen tietty etäisyydestä yms.) ja sitten sen, että valmistautuu ja aina välillä vilkaisee kelloa. Tarvittaessa toinen muistutus esim. 15 min ennen kuin pitää lähteä.
Nämä myöhästyjät ovat vain tottuneet myöhästelyyn ja huonoon ajankäyttöön (pois lukien vaikea ADHD tms.) eivätkä he selvästikään osaa ottaa huomioon niitä, jotka joutuvat heidän takiaan odottamaan. Miten ihmeessä normaali elämä sujuu, jos ei missään osaa olla ajoissa? KELLÄÄN ei ole velvollisuutta odottaa sua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olemme vähän niinkun kapinallisia oman itsemme herroja.Kuinka te myöhästelijät pääsette kuitenkin ajoissa muiden luomiin aikatauluihin, kuten lääkäriin, hammaslääkäriin, labraan, röntgeniin, lentokoneiseen, junaan, bussiin, töihin? Mutta usein ystävää tai puolisoa odotutetaan, koska "haluatte olla oman itsenne herroja". Eikö tämä ole vain narsistista vallankäyttöä?
Ei ole yhtään sen narsistisempaa kuin ajoissa olijoillakaan. Ihan yhtä arvokasta meidän kaikkien aika on.
Lääkäriä, labraa, ym. tarvitsee niin harvoin että niihin saattaa tuurilla joskus jopa ehtiä ajoissa. Usein lääkäriajat on aina myöhässä joten ei aiheuta ongelmia. Töissä on liukuva työaika. Lennoille, junaan ja bussiin ehdin aina viime tipassa.
Ei mua muiden myöhästelyt häiritse tippaakaan. Jos esim työkaveri myöhässä jostain sovitusta niin sitten teen odotellessa jotain muuta ja luovitaan niin että hommat saadaan tehtyä.
Vierailija kirjoitti:
Mä kyllä ihmettelen suuresti näitä myöhästelijöitä täällä, jotka kertoo miten ajoissa oleminen stressaa niin ettei saa nukuttua jne. Miksi se sitten ei stressaa että tulee 20 min - tunnin myöhässä, eihän siinä omalta kannalta ole mikään iso aikaero? Tämä kertoo vain siitä, että myöhästyminen ja siten toisten ajan varastaminen EI stressaa näitä tyyppejä, joten kyse on itsekkyydestä. Ajoissa oleminen ei ole rakettitiedettä. Se vaatii vain muistutuksen esim. tunti tai puolitoista ennen tapahtumaa (riippuen tietty etäisyydestä yms.) ja sitten sen, että valmistautuu ja aina välillä vilkaisee kelloa. Tarvittaessa toinen muistutus esim. 15 min ennen kuin pitää lähteä.
Nämä myöhästyjät ovat vain tottuneet myöhästelyyn ja huonoon ajankäyttöön (pois lukien vaikea ADHD tms.) eivätkä he selvästikään osaa ottaa huomioon niitä, jotka joutuvat heidän takiaan odottamaan. Miten ihmeessä normaali elämä sujuu, jos ei missään osaa olla ajoissa? KELLÄÄN ei ole velvollisuutta odottaa sua.
Kuvittele että pyydän sua kirjoittamaan tähän ketjuun "Böö! " maanantaina tasan klo 9.27 tai muuten menetät työpaikkasi. Vaihtoehtoisesti pyydän sua kirjoittamaan sen "Böö!" maanantaina klo 7-10 välillä. Kumpi stressaa enemmän?
Jos te myöhästyjät kuvittelette, että me ajoissa olijat emme ikinä stressaa mistään aikatauluista, niin voi kuule! Kunpa tietäisit!
Minun tuttavapiirissäni myöhästyjät ovat niitä, jotka ottavat tosi rennosti kaikki aikataulut. He vaan eivät pidä tärkeänä olla ajoissa silloin kun tietävät, että joku muu pystyy (heidän mielestään) helposti vähän odottamaan, mikäli joku myöhästyy.
Itse taas kuulun niihin, jotka ovat joka paikassa vähintään 5 minuuttia etuajassa, ja näen usein painajaisia siitä, että myöhästyn, ja heräilen pitkin yötä, jos aamulla on lähtö johonkin, minne en lähde rutiinisti. Se hermoilu on ihan hirveää, ja pahimmillaan se aiheuttaa sen, että huomaankin yhtäkkiä olevani yli tunnin etuajassa esim. rautatieasemalla tai lääkärin odotusaulassa tai ihanm missä vain, minne oli sovittu aikataulu.
Kyllä myöhästymisen saa anteeksi, jos siihen on hyvä syy, esim. auton hajoaminen, juna tai bussi myöhässä, tie poikki kolarin vuoksi, sattuuhan näitä.
Mutta kroonista myöhästelijää ei kukaan hyväksy.