Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko jättänyt myöhästelijän kyydistä?

Vierailija
15.02.2020 |

Jotkut odotuttavat itseään yhä uudelleen. Sitten naureskellaan että mulla on varmaan päässä vikaa... oon varmaan adhd.. Ilmoitin tällaiselle selittelujälle että lähtö on tiettyyn aikaan ja sillon myös lähdetään. Mökkiviikonloppuun ehti muut hyvin, mutta myöhästelijä soitti 20min sovitun ajan jälkeen ja haukkui meidät täysin. Viestejä viikonlopun pilaamisesta tullut näemmä pitkin yötä.

Kommentit (231)

Vierailija
1/231 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppiko se olemaan ajoissa? Jos oppi niin hyvä. Jos ei niin blokkaa se puhelimestasi.

Vierailija
2/231 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rajansa odottelulla eli voisin jättää. Eka tietenki soittais, että kohta jää kyydistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/231 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikein ehkä ens kerralla on ajoissa.

Vierailija
4/231 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki myöhästyvät joskus. Jos myöhästely on jatkuvaa, ja sitä selitellään naureskellen ADHD:lla tms, niin kyse on kunnioituksen puutteesta. Oikeasti myöhästynyt, edes alkeellisen käytöstavat omaava pahoittelee myöhästymistä jakoi jopa olla nolo.

Kun huomaa myöhästyvänsä, siitä on kohteliasta ilmoittaa etukäteen. Hyvällä säkällä voidaan sopia aikataulu uusiksi.

Kyllä mä voisin odottaa 20 min, mutta en joka kerta. Ihan järkevää jättää myöhästelijät kokonaan reissusta, jos oikeasti olettavat muiden kököttävän autossa odottamassa, että onko tämä yksi maailman napa tulossa vartin vai 2 tuntia myöhässä.

Toivottavasti tuo myöhästelijä oppi läksynsä. Ja jos haluaa syyllisen viikonlopun pilaamiseen, niin ihan on myöhästelijällä peiliin katsomisen paikka.

Vierailija
5/231 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaiselle myöhästelijälle kannattaa ilmoittaa eri aika kuin muille. Sanoo vaikka että lähdetään klo 14 ja muiden kanssa sovitaan 14:30. Vaihtoehtoisesti voi sanoa että lähdetään klo 15 ja myöhästelijälle sanotaan klo 14. Saisi kerrankin kokeilla miltä tuntuu odotella muita.

Mutta ihan oikein toimit, ap! Tuollaisella vakituisella myöhästelijällä ei ole minkäänlaista kunnioitusta toisia kohtaan, ihan oikein että kerrankin kaikki muut eivät jääneet häntä odottamaan. Mutta tietenkään tuo myöhästelijä ei näe omassa toiminnassaan mitään vikaa. 

Vierailija
6/231 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tunnettu myöhästelijä missasi toisen kerran työreissun eli ei ehtinyt lennolle. Koska meillä työhön kuuluu matkustelua, tuollainen ei sovi. Ja koska kyseessä oli jo toinen kerta, eikä mitään järjellistä syytä löytynyt, henkilön työnkuvaa ja sitä myötä palkkaa muutettiin niin, että hän ei enää matkusta.

Koetti viedä asiaa luottamusmiehelle, mutta tämä ei suostunut laittamaan asiaa eteenpäin. Vitutti ihan liikaa veronmaksajien rahojen tuhlaaminen moisen idiootin takia (olemme siis valtiolla). En tiedä, menikö juridisesti oikein, mutta moraalisesti ainakin.

Vierailija
7/231 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rajansa odottelulla eli voisin jättää. Eka tietenki soittais, että kohta jää kyydistä.

Soittaminen on virhe. Krooninen myöhästelijä sanoo olevansa siellä ’ihan kohta’ ja silloin on odottajan syytä jos myöhästelijä ei ehtinyt mulaan vaikka odottaja tiesi että myöhästelijä on siellä ’ihan kohta’ (lue: ehkä tunnin päästä). Parempi vain lähteä menemään ilman sen kummempaa soittelua.

Normaali ihminen soittaa ennen kuin on jo myöhässä ja sopii vaihtoehtoisesta järjestelystä jos jostain syystä myöhästyy.

Vierailija
8/231 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöhästelijät varastavat toisten aikaa eivätkä kunnioita muita ihmisiä.

Minulla on yksi kaveri, joka myöhästyy aina. Ihan aina. Jos on joku tapahtuma, voi olla sieltä myöhässä parhaimmillaan jopa 4 tuntia. 

Nyt soviteltiin porukalla tapaamista. Sovittiin klo 16. Tämä myöhästelijä ilmoitti ennakkoon(!), että myöhästyy varmaan. Minä kysyin paljonko myöhästyt, siirretään tapaamista sen verran. Sanoi että tunnin. Ok, sanoin että nähdään sitten klo 17. Sitten tuli vähän ajan päästä ilmoitus että myöhästyy siitäkin. Kysyin kuinka paljon. Kuulemma puolisen tuntia. Ilmoitin että nähdään klo 18. Lopulta tuli paikalle 18.20.

Mutta jatkossa kannattaa tosiaan sopia että nähdään klo 16, ja ilmoitetaan myöhästelijälle että tapaaminen klo 15. 

Töissä kokouksissa en enää odota myöhästelijöitä, aloitan tasalta.

Vierailija
9/231 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en kyllä soittaisi sellaisen perään, joka jatkuvasti myöhästyy. Vaiva se on sekin aina soitella.

Vierailija
10/231 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen toiminut noin montakin kertaa. Lapsen ystävä on tällainen krooninen myöhästelijä. Kulkee meidän kyydissämme treeneihin silloin tällöin. Ilmoitan, että auto liikkuu klo se ja se, jos ei ole paikalla tai ilmoittanut pätevää syytä myöhästyä, ei pääse kyytiin. Muutaman kerran on jäänyt kyydistä. Sitä odotellessa, että oppii olemaan ajoissa.  

Vierailija
11/231 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysehän on siitä, onko toisten ajan tuhlaaminen tapa vai onko kyse kertaluontoisesta myöhästymisestä. Kaikille sattuu joskus, mutta toisten huonoja tapoja ei tarvitse loputtomasti katsella.

Vierailija
12/231 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki myöhästyvät joskus. Jos myöhästely on jatkuvaa, ja sitä selitellään naureskellen ADHD:lla tms, niin kyse on kunnioituksen puutteesta. Oikeasti myöhästynyt, edes alkeellisen käytöstavat omaava pahoittelee myöhästymistä jakoi jopa olla nolo.

Kun huomaa myöhästyvänsä, siitä on kohteliasta ilmoittaa etukäteen. Hyvällä säkällä voidaan sopia aikataulu uusiksi.

Kyllä mä voisin odottaa 20 min, mutta en joka kerta. Ihan järkevää jättää myöhästelijät kokonaan reissusta, jos oikeasti olettavat muiden kököttävän autossa odottamassa, että onko tämä yksi maailman napa tulossa vartin vai 2 tuntia myöhässä.

Toivottavasti tuo myöhästelijä oppi läksynsä. Ja jos haluaa syyllisen viikonlopun pilaamiseen, niin ihan on myöhästelijällä peiliin katsomisen paikka.

Olipas kauniisti kirjoitettu. Elämänviisaus huokuu sinusta.

Vierailija
13/231 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on yksi kaveri, joka myöhästyy aina. Ihan aina. Jos on joku tapahtuma, voi olla sieltä myöhässä parhaimmillaan jopa 4 tuntia. 

Nyt soviteltiin porukalla tapaamista. Sovittiin klo 16. Tämä myöhästelijä ilmoitti ennakkoon(!), että myöhästyy varmaan. Minä kysyin paljonko myöhästyt, siirretään tapaamista sen verran. Sanoi että tunnin. Ok, sanoin että nähdään sitten klo 17. Sitten tuli vähän ajan päästä ilmoitus että myöhästyy siitäkin. Kysyin kuinka paljon. Kuulemma puolisen tuntia. Ilmoitin että nähdään klo 18. Lopulta tuli paikalle 18.20.

Mutta jatkossa kannattaa tosiaan sopia että nähdään klo 16, ja ilmoitetaan myöhästelijälle että tapaaminen klo 15. 

Tuollaisella kikkailulla antaa vallan sille myöhästelijälle. Krooniset myöhästelijät ovat itsekkäitä ihmisiä, joiden mielestä koko maailma pyörii heidän mukaansa ja siksi voivat tulla ja mennä miten lystäävät. Itse toimisin myöhästelijän kanssa niin, että sovitaan tapaaminen tiettyyn aikaan ja aloitetaan se silloin, oli myöhästelijä paikalla tai ei. Syyttäköön sitten itseään, jos jää jostain paitsi. Ei ole reilua, jos kaikki joutuvat muokkailemaan aikataulujaan vain siksi, että yksi ei viitsi tulla ajoissa paikalle. 

Vierailija
14/231 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olipas kauniisti kirjoitettu. Elämänviisaus huokuu sinusta.

Minusta hyvä kirjoitus. Varmaan loisijaa tosin v-tuttaa tällaista lukea.

-ohis

Vierailija
15/231 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissä näkee aina välillä näitä, jotka tulevat aina palavereihin 15 min myöhässä, ja käyttävät vielä 5 min niihin alkulätinöihin, jotka me muut hoidamme jo kokouksen alkaessa.

Vierailija
16/231 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minne teillä hätähousuilla on niin tulenpalava kiire? Yllättäviä asioita voi tulla. Ei nyt pieni myöhästyminen maailmaa kaada.

Vierailija
17/231 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollaisella kikkailulla antaa vallan sille myöhästelijälle. Krooniset myöhästelijät ovat itsekkäitä ihmisiä, joiden mielestä koko maailma pyörii heidän mukaansa ja siksi voivat tulla ja mennä miten lystäävät. Itse toimisin myöhästelijän kanssa niin, että sovitaan tapaaminen tiettyyn aikaan ja aloitetaan se silloin, oli myöhästelijä paikalla tai ei. Syyttäköön sitten itseään, jos jää jostain paitsi. Ei ole reilua, jos kaikki joutuvat muokkailemaan aikataulujaan vain siksi, että yksi ei viitsi tulla ajoissa paikalle. 

No tämä oli sellainen ihmiskoe :) . En ole koskaan moista tehnyt, mutta nyt ajattelin kokeilla miten tämä taktiikka toimii! Oikein odotin että kuinka myöhäiseksi kehtaa tapaamisen siirtää, eli mikä on se mihin muka ehtisi. No tämä taktiikka ei toiminut, joten palaan hänenkin kanssa normaaleihin käytäntöihin.

Vierailija
18/231 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on pätevä syy myöhästyä ja ilmoittaa siitä, ok.

Mutta jos myöhästyy ilmoittamatta yli 5min. en odota.

Tosin mut jo tunnetaan niin jämptinä, etteivät uskalla myöhästyä...kyyti meni jo😁

Vierailija
19/231 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minne teillä hätähousuilla on niin tulenpalava kiire? Yllättäviä asioita voi tulla. Ei nyt pieni myöhästyminen maailmaa kaada.

Nyt ei puhuta yllättävistä asioista tai pienestä myöhästymisestä, vaan henkilöistä jotka ovat AINA myöhässä. Ja vaikka tulisi mitä yllätyksiä, on tilanteita, joissa ei vain voi odottaa. Lennot, bussit, junat, tentit, konsertit yms. eivät odota, vaan lähtevät/alkavat tasan silloin kun on aikataulu sanoo. Siinä sitten kiva odotella yö asemalla, jos myöhästyy illan viimeisestä junasta tai jäädä pois monta kymppiä maksaneesta konsertista, jos kaveri ei vaivaudu tulemaan ajoissa. 

Vierailija
20/231 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vaihdoin myöhästelijän vuoksi aikoinaan työpaikkaa. Olin työssä työpaikassa, jossa työskentelimme yksin. Toisin sanoen kotiin ei pääse lähtemään ajoissa, mikäli vuoroon saapuva työkaveri myöhästyy.

Yhdellä muutoin mukavalla työkaverilla oli tapana myöhästellä. Usein noin 10 minuuttia ennen hänen vuoron alkua tuli viesti "myöhästyn vähän". Useimmiten tämä tarkoitti 5-10 minuuttia, mutta joskus myös tuntia.

Toisinaan hänellä oli tapana tulla töihin minuutilleen silloin kun vuoro alkaa, esimerkiksi klo 18:00. Hän siis leimasi sisään kun työt alkoivat, mutta jatkoikin siitä sitten suoraan tupakalle, ja tuli päästämään edelisen kotiin 5-10 minuuttia myöhässä.

Tämä tuotiin esimiehen tietoon ja palavereissa puhuttiin kuinka tärkeää ajoissa töihin saapuminen on. Kuitenkaan ei koskaan mitään muutosta tapahtunut kahden vuoden aikana.

Hänen (myöhästelijän) yksi argumentti oli "saathan sä palkkaa siitä yliajasta sitten" ei millään mennyt tuon tyypin kaaliin, että minua ei kiinnosta se ylimääräinen palkka vartin myöhästelystä! Kyseessä on se, että koskaan ei voinut tietää koska pääsee kotiin! Vakio oli että koskaan ei pääse ajoissa, joskus pääsee 5 minuuttia myöhässä, joskus puoli tuntia myöhässä.

Kyyti odotti minua usein kymmeniä minuutteja turhaan. Myöhästymisillään varasti siis minun aikani lisäksi myös muiden ihmisten aikaa. En siis voinut kulkea töihin julkisilla, vaan aina kyydillä.

Työkaveri ehdotti palaverissa paikan sulkemista myöhästymistapauksessa. Siitä ei kuulemma hyvää seuraisi. Toinen dilemma on, että mikäli paikan haluaa lyödä kiinni, kuinka kärrätä asiakkaat ajoissa ulos kaupasta?

Minä irtisanouduin ja löysin itselleni mukavan työn naapurikunnasta. Kukaan ei myöhästele kuin poikkeustapauksissa, hyvällä syyllä.