Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkaveri on raskaana ja vaatii jatkuvasti taukoja ja helpotuksia

Vierailija
13.02.2020 |

Eli raskaus taitaa olla melko tuore tapaus eikä näy ulospäin. Kesken päivää hän ramppaa neuvolassa, lääkärillä, kotona, ei suostu tekemään kaikkia työtehtäviä ja odottaa että me muut hoidamme hänen työnsä. Hän käveleekin kuin olisi viimeisillään raskaana, selkäänsä pidellen ja vatsaansa silitellen, vaikka tosiaan kukaan ei hänestä pystyisi sanomaan että edes odottaa. Itselläni on 4 lasta joista yhdet ovat kaksoset. Jopa silloinkaan kun odotin kaksosia, en tehnyt raskaudestani tuollaista numeroa.
Jos on niin raskas ettei kykene työhönsä, pitäisi jäädä kotiin.

Kommentit (176)

Vierailija
141/176 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä! Luonto koittaa kertoa jotain!

Raju pahoinvointi kertoo siitä, että istukka nimenomaan toimii hyvin. Eipä tarvitse keskenmenoja pelätä :) Vaikka oksentelu on ihan hirveää niin luonto toimii tuossa tapauksessa oikein, kun kroppa ilmoittaa itsestään. 

Vierailija
142/176 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko se hyperemesis siis joku harvinainen mielenterveysongelma? Huomionhakua? Voihan sitä sairas kuvitella olevansa kipeä?

Lorvikatarri

Näin on! Jopa 60 kerran oksentelu päivittäin ihan vain, että saa huomiota. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/176 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sä ap täällä ruikutat? Mene puhumaan pomollesi. On pomosi tehtävä järjestää tilanne niin, ettei työmääräsi ole liian kuormittava. Ihmeellistä katkeruutta raskaana olevaa kohtaan.

Vierailija
144/176 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sanoa aloituksen perusteella mitä pitäisi tehdä. Ei tietenkään ole oikein, että joku yrittää vaatia erikoisoikeuksia työpaikalla millään perusteella, oli peruste mikä tahansa.

Vierailija
145/176 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut hei naiset, hankkikaa niitä lapsia! Tässähän se taas nähdään miten odottaviin äiteihin suhtaudutaan. Kateeksi käy niitä kulttuureja missä äitiys on upea asia ja odottavia naisia suorastaan palvotaan.

Vierailija
146/176 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mut hei naiset, hankkikaa niitä lapsia! Tässähän se taas nähdään miten odottaviin äiteihin suhtaudutaan. Kateeksi käy niitä kulttuureja missä äitiys on upea asia ja odottavia naisia suorastaan palvotaan.

Varmaan kulttuureissa joissa raha ei automaattisesti virtaa yhteisestä kassasta tähän äitiyteen vaan äitiyttä ylistetään lähinnä niiden äitien oman vaivannäön pohjalta.

Vierailija
147/176 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin toivoisin että minua palvottaisiin ilman syytä.

Vierailija
148/176 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sä ap täällä ruikutat? Mene puhumaan pomollesi. On pomosi tehtävä järjestää tilanne niin, ettei työmääräsi ole liian kuormittava. Ihmeellistä katkeruutta raskaana olevaa kohtaan.

Ihanteellinen tilanne olisi että lusmu hoitaisi työnsä tai jäisi sairaslomalle.

Vierailija
149/176 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmota esimiehelle kohtuuttomasta työmäärästä. Töiden jakaminen on esimiehen tehtävä ja tässä ainoo lusmu on esimies.

Vierailija
150/176 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin todella kipeä alkuraskaudessa, mikään ei meinannut pysyä sisällä ja kokoajan väsytti ja äklötti. Olisi kamalaa jos joutuisin töissä vetämään ihan täydellä teholla sen ajan. Onneksi se pahin aika on kuitenkin aika lyhyt aika, ja ainakin itse ymmärrän jos jollakin hetkellinen työkykyä alentava tila.

Vierailija
151/176 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sitä feikkaisi itse olevansa raskaana? Saisikohan miten helposti saikkua, vai syynääkö lääkäri heti äitiysneuvolatiedot? Voisiko käyttää irtovatsaa?

Vierailija
152/176 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli loppuun saakka todella pieni maha, mutta liitoskivut olivat ihan järkyttävät. Ja nimenomaan tulivat jos kävelin yli 10m. Tästä joku noheva ilmoitti että esitän koska eihän niitä voi olla jos on pieni maha :))) toivon että jokainen epäilijä joskus kokee sellaista kipua mikä laittaa haukkomaan henkeä.

Vierailija
153/176 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan kulttuureissa joissa raha ei automaattisesti virtaa yhteisestä kassasta tähän äitiyteen vaan äitiyttä ylistetään lähinnä niiden äitien oman vaivannäön pohjalta.

Mitä...? Luulet että noissa kulttuureissa äidit käy tuohon päälle töissä tienaamassa perheen rahat? Ei todellakaan! Se äitiys riittää ja lasten kasvatus on arvostettua työtä, toisin kuin Suomessa.

Vierailija
154/176 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi taas miettiä miksi nuoret naiset eivät halua hankkia lapsia tähän maahan. Kulttuuri on ihan kamala.

155/176 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No raskauksia on tietysti erilaisia ja niin on ihmisetkin - toiset draamallisempia ja kovempia valittamaan kuin toiset. Mulla itselläni oli tosi helppo raskaus. Ei ollut pahoinvointia, väsymystä tai muitakaan vaivoja. Olin vielä ihan lopussakin niin pienikokoinen, että päivää ennen synnytystä jynssäsin vielä saunankin. Jos nyt joku ikävä asia pitää mainita, niin jatkuva pissihätä, vessan löytäminen julkisilta paikoilta taisikin olla suurin vaivani koko raskauden aikana. Sit taas on niitä, jotka oksentaa koko ajan tai vauva painaa selkää tai vaikka väsyttää paljon.

Vierailija
156/176 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan odottaa ensimmäistä lasta, ja kun ei ole kokemusta niin uskoo ettei mitään voi tehdä ja pitää kokoajan saada töistä helpotusta. Raskaushan ei ole sairaus, kuten ketjussa on todettu ja yleensä hoidetaan työt normaalisti tosi pitkälle.

Vierailija
157/176 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä inhoan kun puhutaan, ettei raskaus ole "sairaus" eli toisin sanoen raskaus ei voisi aiheuttaa tilaa millon odottaja olisi oikeutettu keveämpään hommaan tai sairaslomaan.

Ne ihmiset jotka ei osaa kuvitella muuta kuin omaa kokemusta tai mielipidettä, ei varmasti omaa normaalia tervettä aivokapasiteettiä.

Itse olen ollut aina kipeimmilläni juurikin alussa. Juuri silloin kun sitä mahaa ei edes näy. Ja voitteko kuvitella, on ihmisiä joilla ei kasva edes maha vaikka siellä olisi täysikasvuinen vauva. Ja monesti ne on juurikin hoikkia ihmisiä joista luulisi mahan näkyvän. Joten turha on päätellä mitään edes siitä mahan koosta.

Itseasiassa en oo ikinä ollut niin sairas kuin raskauksien aikana. Ikinä en ole normaalisti saikutellut töissä, mutta raskaus vienyt kuukausiksi 100% vuodepotilaaksi niin, ettei pysty pahimmillaan edes kääntämään kylkeä ja puoliso joutuu huolehtimaan ravinnon saannista, koska ei pysty liikkumaan. Suorastaan kidutusta useampi kuukausi raskauksissa.

Kaikilla on erilainen raskaus. Osalla vaikeampi ja osalla helpompi. Oman kokemuksen perusteella ei ikinä voi arvioida toisen olotilaa. Eikä sairaslomalle päästetä jos pystyy edes jotenkin hoitamaan hommansa. Kehotetaan vain keventämään mahdollisuuksien mukaan.

Huhhuh. Mitähän tulee kun sairastut oikeasti vaikka influenssaan? Joutuuko mies syöttämään, pesemään? Pukemaan?

Sinulla ei selvästi ole mitään hajua siitä, millaista vaikean raskauden kanssa eläminen on. Siinä ei kuule influenssa tunnu miltään, kun on kokenut hyperemeesin.

Oletko kokenut influenssaa? Minä en ole, mutta ne jotka ovat sanovat sen olevan ihan kauheaa. Kertovat esimerkiksi sellaista, että ajattelee kuolevansa siihen sairauteen ja jättävät jo hyvästejä läheisilleen, tietenkin oman voinnin rajoissa.

Työterveyshoitaja sanoi minulle, että jo saa influenssan, sen kyllä huomaa. Sitä ei esimerkiksi sekoittaa flunssaan, koska influenssa on ihan eri sfääreissä.

Paha influenssa tai oksennustauti on ihan piece of cake verrattuna hyperemeesiin.

Vähän ohi aiheen, mutta voiko oksennustaudin ja influenssan rinnastaa? Näistä ensimmäinen minulla on muutaman kerran ollut, mutta jälkimmäistä ei. En muista oksennustaudin olleen mikään kamala asia. Paha olo lähtee pois oksentamalla, tauti ei kestä kauaa ja niin edelleen.

Vierailija
158/176 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenkäs ennenvanhaan kymmenen lapsen äidillä on ollut maalaistalossa aikaa maata ja odottaa sängyssä kyljen kääntäjää ja seuraavaa syöttöä kun elukat on ruokittava ja ruis leikattava pellolta, pienistä lapsista jaloissa pyörimässä puhumattakaan!

On ne miehet ennenkin osanneet auttaa. Luepa vaikka Laura Ingals Wilderin viimeinen kirja, se missä ovat jo naimisissa Almanzon kanssa ja Laura tulee raskaaksi -ja on kuukausia täysin toimintakyvytön.

Vierailija
159/176 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu että ap:ta eniten ärsyttää se mahan silittely. Itse olen vela, mutta en ole koskaan ymmärtänyt sitä että ÄIDIT pilkkaa niitä naisia jotka iloitsevat raskaudestaan heti alkumetreillä, kävelevät takakenossa ja silittelevät mahaansa. Tätini on neuvolan täti ja jopa se harrastaa tuota, että puhuu pilkallisesti siitä, miten "päivän vanhaa viedään takakenossa".

Miten se on teiltä pois jos joku on iloinen siitä että siellä mahassa on vauva? Jos jopa tämmöinen vela ymmärtää asian, luulisi sen itse raskaana olleelle olevan vielä helpompaa.

Ainakin minun jokaisessa työsopimuksessani on muuten lukenut "tai muut työnantajan määräämät työt". Se tarkoittaa sitä että työnantaja voi ihan käskeä minun tehdä kolleganikin työt. Yhdelle kaverilleni kävi niin että pomonsa irtisanoutui ja iso pomo sitten päätti ettei sen tilalle ketään tarvita, kaverini sai alkaa tehdä omat työnsä ja entisen pomonsa työt ilman palkankorotusta edes.

Tietysti jos ap:lla on niin hirmuisen rankkaa, fiksu ja aikuinen ihminen puhuisi sekä tälle raskaana olevalle suoraan että esimiehelle tilanteen yleisestä kuormittavuudesta. Kun ei ne asiat vauviksella riekkumalla muutu vaan sillä että tekee jotain.

Vierailija
160/176 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna nyt hyvänen aika ap olla! Lääkärikäynteihin on työaikana oikeus ja varmasti niihin jokin syykin on! Tosi ikävää käytöstä tulla tänne nillittämään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yhdeksän