Työkaveri on raskaana ja vaatii jatkuvasti taukoja ja helpotuksia
Eli raskaus taitaa olla melko tuore tapaus eikä näy ulospäin. Kesken päivää hän ramppaa neuvolassa, lääkärillä, kotona, ei suostu tekemään kaikkia työtehtäviä ja odottaa että me muut hoidamme hänen työnsä. Hän käveleekin kuin olisi viimeisillään raskaana, selkäänsä pidellen ja vatsaansa silitellen, vaikka tosiaan kukaan ei hänestä pystyisi sanomaan että edes odottaa. Itselläni on 4 lasta joista yhdet ovat kaksoset. Jopa silloinkaan kun odotin kaksosia, en tehnyt raskaudestani tuollaista numeroa.
Jos on niin raskas ettei kykene työhönsä, pitäisi jäädä kotiin.
Kommentit (176)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi nyt hauska kuulla tähän keskusteluun vaivojaan valittelevilta ihmisiltä oikein kunnon perusteet, miksi muiden työntekijöiden pitäisi tehdä teidän työnne joihin ette pysty tai "ette pysty"? Kollegoillanne ei ole osaa eikä arpaa tilanteessanne eikä palkkaa tule enempää vaikka lisää työtä tulisikin.
Yksikään työntekijä ei ole koko työuraansa täysillä paahtava tehopakkaus. Jos ei kärsi hankalasta raskaudesta, voi iskeä työkykyä heikentävä sairaus. Oletko sinä yhtä ilkeä, jos työkaverillasi todettaisiin MS-tauti tai hankala reuma? Entä jos itse sairastut, haluatko saman kohtelun? Työura kestää yli 40 vuotta ja siihen mahtuu kaikilla jotain ei toivottavaa.
Eli sinä nimittelet minua ilkeäksi, kun en suostu tekemään muille ihmisille kuuluvia töitä? Naisten pitäisi todella ottaa mallia miehistä. Miehet eivät yritä painostaa tai syyllistää muita miehiä tekemään heille kuulumattomia töitä, naiset sen sijaan ovat toistensa kimpussa aina. Kuten sinä nyt.
Sinun pitää tehdä oma velvollisuutesi ja sanoa asiasta esimiehelle. Jos muuten esimies ei ymmärrä, niin sitten sanomiset pitää hoitaa luottamusmiehen kautta. Noin toimitaan työelämässä.
Tämä tuntuu nyt olevan jotenkin todella vaikea asia käsittää. Minulla ei ole tässä velvollisuutta. Ei mitään. Minä en tee kollegan töitä enkä minä pyytele, että minun ei tarvitsisi tehdä kollegan töitä.
Mitä sitten valitat, että sinun työmäärä lisääntyy, kun se pysyy samana?
En minä valittanut mitään. Kysyin perusteluja ihmisiltä jotka yrittävät teettää omat työnsä niillä, joille ne työt eivät kuulu.
Mullakin on ollut tosi vaikeat raskaudet ja olen ollut töistä pois molemmista melkein alusta alkaen. Mutta luin naisesta, joka sanoi että raskausaika oli hänelle oksenteluineen kuin olisi ollut 9 kuukautta norossa. Kerran noron sairastaneena en halua edes kuvitella tuollaista, hyi olkoon...!
Että joo, pitäis varmaan ainakin yrittää päästä sairauslomalle jos ei töitään pysty tekemään. Mutta älkää nyt vähätelkö raskausvaivoja. Vaikka sinulla on 10 lasta ja jokaisen kohdalla työskentelit kivenhakkaajana 24/7 vielä 3 viikkoa lasketun ajan jälkeen, niin (yllätys yllätys) jollain toisella voi olla aivan h*lvetillinen raskausaika niin, ettei kykene oikein mihinkään.
Minulla ei raskaana ollessani ollut pahoinvointia eikä verenpaineen heittelyä eikä mitään outoja mielitekoja, ei edes väsyttänyt sen kummemmin. Ristiselkä oli kumminkin aivan järkyttävän kipeä, ja sitä painelin puoli vuotta tämän tästä, ja neljä viimeistä kuukautta vaivasi kauheat iskiaskivut. Kävelin kuin persiiseen ammuttu karhu. Raskautta ennen ja sen jälkeen ei ole ollut mitään ongelmia noissa kohdissa kehoa.
Toivottavasti mahdollisimman moni palkkaamisesta päättävä ihminen lukee ketjua, ja alkaa palkkaamaan miehiä naisten sijasta :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä inhoan kun puhutaan, ettei raskaus ole "sairaus" eli toisin sanoen raskaus ei voisi aiheuttaa tilaa millon odottaja olisi oikeutettu keveämpään hommaan tai sairaslomaan.
Ne ihmiset jotka ei osaa kuvitella muuta kuin omaa kokemusta tai mielipidettä, ei varmasti omaa normaalia tervettä aivokapasiteettiä.Itse olen ollut aina kipeimmilläni juurikin alussa. Juuri silloin kun sitä mahaa ei edes näy. Ja voitteko kuvitella, on ihmisiä joilla ei kasva edes maha vaikka siellä olisi täysikasvuinen vauva. Ja monesti ne on juurikin hoikkia ihmisiä joista luulisi mahan näkyvän. Joten turha on päätellä mitään edes siitä mahan koosta.
Itseasiassa en oo ikinä ollut niin sairas kuin raskauksien aikana. Ikinä en ole normaalisti saikutellut töissä, mutta raskaus vienyt kuukausiksi 100% vuodepotilaaksi niin, ettei pysty pahimmillaan edes kääntämään kylkeä ja puoliso joutuu huolehtimaan ravinnon saannista, koska ei pysty liikkumaan. Suorastaan kidutusta useampi kuukausi raskauksissa.
Kaikilla on erilainen raskaus. Osalla vaikeampi ja osalla helpompi. Oman kokemuksen perusteella ei ikinä voi arvioida toisen olotilaa. Eikä sairaslomalle päästetä jos pystyy edes jotenkin hoitamaan hommansa. Kehotetaan vain keventämään mahdollisuuksien mukaan.
Huhhuh. Mitähän tulee kun sairastut oikeasti vaikka influenssaan? Joutuuko mies syöttämään, pesemään? Pukemaan?
Sinulla ei selvästi ole mitään hajua siitä, millaista vaikean raskauden kanssa eläminen on. Siinä ei kuule influenssa tunnu miltään, kun on kokenut hyperemeesin.
Oletko kokenut influenssaa? Minä en ole, mutta ne jotka ovat sanovat sen olevan ihan kauheaa. Kertovat esimerkiksi sellaista, että ajattelee kuolevansa siihen sairauteen ja jättävät jo hyvästejä läheisilleen, tietenkin oman voinnin rajoissa.
Työterveyshoitaja sanoi minulle, että jo saa influenssan, sen kyllä huomaa. Sitä ei esimerkiksi sekoittaa flunssaan, koska influenssa on ihan eri sfääreissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi nyt hauska kuulla tähän keskusteluun vaivojaan valittelevilta ihmisiltä oikein kunnon perusteet, miksi muiden työntekijöiden pitäisi tehdä teidän työnne joihin ette pysty tai "ette pysty"? Kollegoillanne ei ole osaa eikä arpaa tilanteessanne eikä palkkaa tule enempää vaikka lisää työtä tulisikin.
Yksikään työntekijä ei ole koko työuraansa täysillä paahtava tehopakkaus. Jos ei kärsi hankalasta raskaudesta, voi iskeä työkykyä heikentävä sairaus. Oletko sinä yhtä ilkeä, jos työkaverillasi todettaisiin MS-tauti tai hankala reuma? Entä jos itse sairastut, haluatko saman kohtelun? Työura kestää yli 40 vuotta ja siihen mahtuu kaikilla jotain ei toivottavaa.
Eli sinä nimittelet minua ilkeäksi, kun en suostu tekemään muille ihmisille kuuluvia töitä? Naisten pitäisi todella ottaa mallia miehistä. Miehet eivät yritä painostaa tai syyllistää muita miehiä tekemään heille kuulumattomia töitä, naiset sen sijaan ovat toistensa kimpussa aina. Kuten sinä nyt.
Sinun pitää tehdä oma velvollisuutesi ja sanoa asiasta esimiehelle. Jos muuten esimies ei ymmärrä, niin sitten sanomiset pitää hoitaa luottamusmiehen kautta. Noin toimitaan työelämässä.
Tämä tuntuu nyt olevan jotenkin todella vaikea asia käsittää. Minulla ei ole tässä velvollisuutta. Ei mitään. Minä en tee kollegan töitä enkä minä pyytele, että minun ei tarvitsisi tehdä kollegan töitä.
Onko käynyt mielessäsi että täällä tosiaan vastaaja voi vaihtua, eikä se kenen viestiin aluksi kommentoit ole välttämättä sama henkilö joka jatkaa juttua. Kuka tahansa voi lainsta ketä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Mullakin on ollut tosi vaikeat raskaudet ja olen ollut töistä pois molemmista melkein alusta alkaen. Mutta luin naisesta, joka sanoi että raskausaika oli hänelle oksenteluineen kuin olisi ollut 9 kuukautta norossa. Kerran noron sairastaneena en halua edes kuvitella tuollaista, hyi olkoon...!
Että joo, pitäis varmaan ainakin yrittää päästä sairauslomalle jos ei töitään pysty tekemään. Mutta älkää nyt vähätelkö raskausvaivoja. Vaikka sinulla on 10 lasta ja jokaisen kohdalla työskentelit kivenhakkaajana 24/7 vielä 3 viikkoa lasketun ajan jälkeen, niin (yllätys yllätys) jollain toisella voi olla aivan h*lvetillinen raskausaika niin, ettei kykene oikein mihinkään.
Minua ei kiinnosta enempää vähätellä kuin nostaa jalustalle. Kysehän on vain siitä, että työkaverit ovat tässä täysin sivullisia eikä heidän töitään pidä lisätä vaikka joku on raskaana.
Raskaana oleminen on todella herkkää ja haavoittuvaista aikaa, ja kaikenlaisia vaivoja voi yksilöllisesti olla.
Teidän raskaana olevia haukkuvien sietäisi hävetä. Miten törkeitä kommentteja täällä!
Ehkä raukkamaisin olento maailmassa on raskaana olevaa haukkuva nainen.
Joka vieläpä itse on kokenut raskauden, mutta ei muista silloisia olojaan tai on muka tietämätön miten yksilöllisiä raskauteen liittyvät kivut voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti mahdollisimman moni palkkaamisesta päättävä ihminen lukee ketjua, ja alkaa palkkaamaan miehiä naisten sijasta :)
Niinhän tehdään jo nyt. Miten uskot että parannamme tilannetta? Paiskimalla 12 tunnin päiviä ilman ylityölisiä, että muut saavat olla raskaana rauhassa?
Vierailija kirjoitti:
Raskaana oleminen on todella herkkää ja haavoittuvaista aikaa, ja kaikenlaisia vaivoja voi yksilöllisesti olla.
Teidän raskaana olevia haukkuvien sietäisi hävetä. Miten törkeitä kommentteja täällä!
Joka vieläpä itse on kokenut raskauden, mutta ei muista silloisia olojaan tai on muka tietämätön miten yksilöllisiä raskauteen liittyvät kivut voi olla.
Häpeä itse. Sinä yrität teettää sivullisilla työt, jotka eivät heille kuulu. On tässä herkkää ja haavoittuvaista aikaa itse kullakin. Ihmisestä itsestään on kiinni, miten asian hoitaa.
Ja sitten ihmetellään syntyvyyden laskua. Ihme juttu että pitää ap:n tätä naista mollata, raskaudet on erilaisia ja kaikki eivät valita työkavereille kivuista tmv.
Kerran kun itse kärsin hirveästi migreenistä töissä kirkkaissa valoissa ja menin viereiseen koppiin "kärsimään" koska oli pimeämpi ja näin sieltä hyvin jos asiakas tulee, niin pomo sattuikin tulemaan ja työkaveri joka oli samaan aikaan kopissa huikkasi pomolle että piileskelen siellä. Onneksi pomo tiesï tilanteen, mutta en halunnut kertoa olostani puolituntemattomalle työkaverille. Joo, ot, mutta esimerkki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä inhoan kun puhutaan, ettei raskaus ole "sairaus" eli toisin sanoen raskaus ei voisi aiheuttaa tilaa millon odottaja olisi oikeutettu keveämpään hommaan tai sairaslomaan.
Ne ihmiset jotka ei osaa kuvitella muuta kuin omaa kokemusta tai mielipidettä, ei varmasti omaa normaalia tervettä aivokapasiteettiä.Itse olen ollut aina kipeimmilläni juurikin alussa. Juuri silloin kun sitä mahaa ei edes näy. Ja voitteko kuvitella, on ihmisiä joilla ei kasva edes maha vaikka siellä olisi täysikasvuinen vauva. Ja monesti ne on juurikin hoikkia ihmisiä joista luulisi mahan näkyvän. Joten turha on päätellä mitään edes siitä mahan koosta.
Itseasiassa en oo ikinä ollut niin sairas kuin raskauksien aikana. Ikinä en ole normaalisti saikutellut töissä, mutta raskaus vienyt kuukausiksi 100% vuodepotilaaksi niin, ettei pysty pahimmillaan edes kääntämään kylkeä ja puoliso joutuu huolehtimaan ravinnon saannista, koska ei pysty liikkumaan. Suorastaan kidutusta useampi kuukausi raskauksissa.
Kaikilla on erilainen raskaus. Osalla vaikeampi ja osalla helpompi. Oman kokemuksen perusteella ei ikinä voi arvioida toisen olotilaa. Eikä sairaslomalle päästetä jos pystyy edes jotenkin hoitamaan hommansa. Kehotetaan vain keventämään mahdollisuuksien mukaan.
Huhhuh. Mitähän tulee kun sairastut oikeasti vaikka influenssaan? Joutuuko mies syöttämään, pesemään? Pukemaan?
Sinulla ei selvästi ole mitään hajua siitä, millaista vaikean raskauden kanssa eläminen on. Siinä ei kuule influenssa tunnu miltään, kun on kokenut hyperemeesin.
Oletko kokenut influenssaa? Minä en ole, mutta ne jotka ovat sanovat sen olevan ihan kauheaa. Kertovat esimerkiksi sellaista, että ajattelee kuolevansa siihen sairauteen ja jättävät jo hyvästejä läheisilleen, tietenkin oman voinnin rajoissa.
Työterveyshoitaja sanoi minulle, että jo saa influenssan, sen kyllä huomaa. Sitä ei esimerkiksi sekoittaa flunssaan, koska influenssa on ihan eri sfääreissä.
Paha influenssa tai oksennustauti on ihan piece of cake verrattuna hyperemeesiin.
Vierailija kirjoitti:
Jopas on taas äkäisiä naisia iso kasa paikalla. Ja kaikki kilvan tuovat esille mitä vaivoja ovat raskaana poteneet, onko täällä joku kilpailu käynnissä? Asiakin on luisunut sivuraiteille tämän myötä. Aloituksessa oli kyse vaivaantuneesta raskaana olevasta työkaverista joka hyppää neuvolassa, kotona ja ties missä, kulkee työkyvyttämänä töissä ja TOISTEN on sitten tehtävä tämän henkilön työt. Ja akkalauma täällä hermostuu kun tätä henkilöä moititaan tästä käytöksestä, eikä kenenkään mielestä raskaana oleva naisihminen yksinkertaisesti voi teeskennellä. Ei, koska nainen nyt ei vain voi, varsinkaan raskautettuna oleva. Odottava nainen on pyhä ja täydellinen, sitä täytyy ymmärtää ja hyväksyä ja tehdä iloiten sen työt.
Sairaslomaa saa! Jos nyt ei muka lääkäri sitä kirjoittaisi vaikka aihetta olisi, niin fiksu nainen silloin näyttelee ne vaivansa vielä suuremmiksi ihan työkaveriensa tähden. Ikipäivänä en ole kuullut eikä vastaantullut ihmistä joka ei raskausvaivojensa takia olisi saikkua saanut, joten vaikka täällä kuka kiljuisi vastaan niin en usko.
Jos ap olisi sanonut että miespuolinen työkaveri klinkkaa käytävällä voivotellen eikä tee töitänsä niin johan täällä olisi ukko lynkattu, mestattu ja saanut p..kaa päällensä muutaman rekkakuormallisen. Kun kehtaa teettää työnsä toisilla ja miksi ei hae sairaslomaa. Ja näyttelee se kummiskin.
Itse ainakin uskon, että on niitäkin jotka tahalleen luistavat töistä, mutta kritisoin aloituksen kirjoitusta siitä, että hän ei voi mahan pienuudesta päätellä mitään. Jokaisen raskaus on erilainen ja jokaisen mahan koko on erilainen. Jos joku ramppaa lisäksi neuvolassa ja lääkärissä niin sille varmasti on syynsä.
Saikkua saa kyllä varmasti aina jossain vaiheessa, mutta tosiaan monesti sitä lääkäri haluaa pitkittää sillä, että alussa koitetaan vain keventää työtehtäviä.
Omalla kohdalla onneksi töissä ei ole ollut mitään, mitä joutuisi välttämään,mutta monilla on. Jos niiden välttely ei onnistu, mutta lääkäri ei kirjoita silti saikkua niin sillon voi mun mielestä esimies ilmoittaa, että sairasloma on tarpeen. Eiköhän se saikku irtoa lääkäriltä viimeistään esimiehen toiveesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin vastata, että ei.
Ei paljon influenssa tunnu missään sen jälkeen kun on pari kuukautta maannut putkeen itkien sängyllä oksentaen viereiseen ämpäriin. Varsinkin kun kylkeä ei uskalla kääntää vaan odottaa, että tulisi hetki jollon oksennus ei nousisi kurkusta ylös asti. Tommoinen kuukausien makoilu on ihan hirveää. Kun istuakkaan ei pystynyt. Lopulta se vain loppui molemmilla kerroilla ja arki normalisoitui.Jännästi nytkin osattiin päätellä pienestä tekstin pätkästä, ettei raskaus oikeuttaisi puolison apuun.
Ja mitenkähän yleistä tuo hyperemesis sitten on? Mietin vain. Olisiko ehkä puolen prosentin luokkaa jopa?
Ensin ei tulla raskaaksi millään ja kun vihdoin saadaan sörkittyä veronmaksajien rahoilla itselle kalliiden hoitojen seurauksena b tason alkio, alkaa hirveät vieroitusoireet. Pitäisikö uskoa vähän vähemmällä jo ettei se lasten saanti ole sinua varten.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten ihmetellään syntyvyyden laskua. Ihme juttu että pitää ap:n tätä naista mollata, raskaudet on erilaisia ja kaikki eivät valita työkavereille kivuista tmv.
Kerran kun itse kärsin hirveästi migreenistä töissä kirkkaissa valoissa ja menin viereiseen koppiin "kärsimään" koska oli pimeämpi ja näin sieltä hyvin jos asiakas tulee, niin pomo sattuikin tulemaan ja työkaveri joka oli samaan aikaan kopissa huikkasi pomolle että piileskelen siellä. Onneksi pomo tiesï tilanteen, mutta en halunnut kertoa olostani puolituntemattomalle työkaverille. Joo, ot, mutta esimerkki.
Syntyvyys saa rauhassa laskea, jos se riippuu siitä teenkö työkaverin työt. Minäkin kärsin migreenistä, mutta enpä ole nähnyt tarpeelliseksi siitä pomolle valitella.
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä ole kyse raskaana olevien vaivoista ja kivuista, vaan siitä että se raskaana oleva vaivainen ei hae sairaslomaa ja toisten pitää tehdä sen työt!!! Ja jopas on kommentti sulta, että raukkamaisin olento maailmassa on nainen joka haukkuu raskaana olevaa. No ei ole sun elämässä paljoa tapahtunut ja jossain postilaatikossako oot asunut jos tuo on raukkamaisinta mitä tiedät? Eikä täällä kukaan ole haukkunut raskaana olevaa naista, vaan sitä teeskentelyä ja lintsaamista mitä jotkut tekevät raskautta tekosyynä käyttäen. Opettele lukemaan ja ymmärtämään asiat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin vastata, että ei.
Ei paljon influenssa tunnu missään sen jälkeen kun on pari kuukautta maannut putkeen itkien sängyllä oksentaen viereiseen ämpäriin. Varsinkin kun kylkeä ei uskalla kääntää vaan odottaa, että tulisi hetki jollon oksennus ei nousisi kurkusta ylös asti. Tommoinen kuukausien makoilu on ihan hirveää. Kun istuakkaan ei pystynyt. Lopulta se vain loppui molemmilla kerroilla ja arki normalisoitui.Jännästi nytkin osattiin päätellä pienestä tekstin pätkästä, ettei raskaus oikeuttaisi puolison apuun.
Ja mitenkähän yleistä tuo hyperemesis sitten on? Mietin vain. Olisiko ehkä puolen prosentin luokkaa jopa?
Ensin ei tulla raskaaksi millään ja kun vihdoin saadaan sörkittyä veronmaksajien rahoilla itselle kalliiden hoitojen seurauksena b tason alkio, alkaa hirveät vieroitusoireet. Pitäisikö uskoa vähän vähemmällä jo ettei se lasten saanti ole sinua varten.
Niinpä! Luonto koittaa kertoa jotain!
Vierailija kirjoitti:
Naiset on semmoisia lusmuja. Ei onnistuisi miesvaltaisella alalla tuommoinen työnantajan kuppaus tai työkaverin härski hyväksikäyttö.
Naiset käyvät työssä ja hoitavat valtaosan kotitöistä.
Palataan asiaan, kun olet raskaana.
Vierailija kirjoitti:
Se ei kylläkään ole työntekijöiden keskinäinen vaan johdon tai esimiesten ongelma, et valoja päälle taas.