Olen ateisti mutta voisin uskoa Jumalaan seuraavilla ehdoilla:
- Jumala rakastaisi kaikkia ehdoitta
- kaikki ihmiset pääsisivät kuoleman jälkeen taivaaseen, ilman ehtoja
- mikään yksittäinen uskonto ei olisi oikeassa ja muut väärässä, vaan Jumala olisi kaikille sama ja yhteinen
- jos olisi järjestäytynyt uskonto, niin se ei kahlitsisi ihmistä keinotekoisilla säännöillä tai opeilla vaan olisi aito voimavara, ilman uhkailua, oikeassa olemisen tarvetta tai me vs. ne -ajattelua.
En ole löytänyt tällaista Jumalaa mistään, joten olen edelleen ateisti.
Kommentit (43)
Joulupukin sä haluat etkä Jumalaa.
Uskoisin jumalaan, jos sellainen olisi oikeasti olemassa.
Usko Joulupukkiin, jos haluat uskoa vain kivoihin tyyppeihin.
Olen itse ateisti myös, enkä usko, että voimme ennalta päättää, kenestä satuhahmosta tuleekin mielestämme todellinen. Itse uskon aaveisiin ja mielelläni uskoisin johonkin vähän miellyttävämpään, mutta minkäs teet, kun aivot ovat ilman lupaani päättäneet, mikä on totta
Mormonien käsitys Jumalasta täyttää melkein nyo ehdot. Pahimmat lastenraiskarit kuitenkin joutuvat kadotukseen eikä pääse taivaaseen.
Vierailija kirjoitti:
Usko Joulupukkiin, jos haluat uskoa vain kivoihin tyyppeihin.
Olen itse ateisti myös, enkä usko, että voimme ennalta päättää, kenestä satuhahmosta tuleekin mielestämme todellinen. Itse uskon aaveisiin ja mielelläni uskoisin johonkin vähän miellyttävämpään, mutta minkäs teet, kun aivot ovat ilman lupaani päättäneet, mikä on totta
- Ateisti
- Uskoo aaveisiin
Voit valita vain yhden.
Uskonto järjestelmänä on ihmisen keksimää. Kolmella valtauskonnolla on sama Jumala, mutta eri käsitykset oikeasta tiestä Jumalan yhteyteen. Jumala rakastaa luotujaan ehdoitta. Ihmiset täällä keksii kaikkea kummallista muka Jumalan nimissä.
Ja kysehän ei ole siitä, millainen sinä haluat Jumalan olevan. Jumala on eikä anna ihmisen itseään määrittää. Ihmisen tarvitsee vaan luopua omasta kaikkivoipaisuuden ja suurimman viisauden harhasta, antaa Jumalan olla Jumala ja itsensä ihminen. Niin, siinäkin on tietysti ehto, jos sen niin tarkaan ajattelee. Uskominen Jumalaan on itsessään ehto. Mutta jos näistä pääsee yli, saattaa Jumala vaikka yllättää.
Monet uskovaiset lienevät samaa mieltä ap:n vaatimuksista.
Vierailija kirjoitti:
Kysy hinduilta, niillä on jumalia kasapäin ja joka lähtöön.
Kuten on/on ollut lukuisissa uskoissa ympäri maailmaa ja aikoja. Myös meillä täällä. 🙂
Et kuulosta todellakaan ateistilta. Ei ateisti mieti, millaiseen jumalaan uskoisi. Kuka tahansahan voi keksiä itselleen ihan millaisen jumalan vain. Ateistille on selvää, että niin kaikki "jumalat" ovat syntyneet. Ne on keksitty. Ateismi ei tarkoita olemassa olevien uskontojen ja jumalien kritiikkiä vaan sitä, ettei pidä minkäänlaisten jumaluuksien olemassaoloa ylipäänsä mahdollisena. Ateisti ei siis etsi itselleen sopivaa jumalaa.
Vierailija kirjoitti:
Ja kysehän ei ole siitä, millainen sinä haluat Jumalan olevan. Jumala on eikä anna ihmisen itseään määrittää. .
Siis tätähän kaikki uskonnot juuri tekevät.
Olen agnostikko mutta voisin uskoa ateismiin seuraavilla ehdoilla:
- ateismi osoitettaisiin tieteellisesti todeksi, validein todistein
- mikään yksittäinen uskonto ei olisi oikeassa ja muut väärässä, eikä ateismi varsinkaan olisi sama ja yhteinen
- jos olisi järjestäytynyt ateismi, niin se ei kahlitsisi ihmistä keinotekoisilla säännöillä tai opeilla vaan olisi aito voimavara, ilman uhkailua, oikeassa olemisen tarvetta tai me vs. ne -ajattelua.
Ei tarvitse uskoa. saat ihan valita
AP:lla menee vähän puurot ja vellit sekaisin, kun puhutaan uskomisesta ja seuraamisesta yhtenä ja samana asiana. Saan kuitenkin ajatuksesta kiinni. Itsekin ateistina voisin kyllä uskoa judeokristillisen Jumalan olemassaoloon, jos hän minulle näyttäytyisi tai muulla tavalla toisi olemassaolonsa esille.
Siitä huolimatta en kuitenkaan seuraisi kyseistä jumalolentoa, sillä Raamatun perusteella kyseinen hahmo vaikuttaa epäpätevältä, narsistiselta ja pikkusieluiselta egomaanikolta.
Vierailija kirjoitti:
Et kuulosta todellakaan ateistilta. Ei ateisti mieti, millaiseen jumalaan uskoisi. Kuka tahansahan voi keksiä itselleen ihan millaisen jumalan vain. Ateistille on selvää, että niin kaikki "jumalat" ovat syntyneet. Ne on keksitty. Ateismi ei tarkoita olemassa olevien uskontojen ja jumalien kritiikkiä vaan sitä, ettei pidä minkäänlaisten jumaluuksien olemassaoloa ylipäänsä mahdollisena. Ateisti ei siis etsi itselleen sopivaa jumalaa.
Kyllä ateisti voi pitää jumaluuksien olemassaoloa mahdollisena. Me vain ajatelemme, että TÄMÄNHETKISEN TIEDON MUKAAN sellaisia ei ole. Osa ateisteista on hyvinkin vakaumuksellisia siinä, ettei minkäänlaista korkeampaa voimaa todellakaan ole, mutta osa on lähempänä agnostikkoa eli ei sulje tätä mahdollisuutta pois. Itse kuulun jälkimmäiseen ryhmään.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kysehän ei ole siitä, millainen sinä haluat Jumalan olevan. Jumala on eikä anna ihmisen itseään määrittää. .
Siis tätähän kaikki uskonnot juuri tekevät.
Niin, uskonnot. Jumala ei ole uskonto.
Itse uskon Jumalaan, en uskontoon.
Ei Jumala toimi meidän ehdoilla. Sä joko uskot Jumalaan tai sitte et. Miks taivaaseen pitäs päästä sellasten, jotka ei sinne halua? Mä oon ollu uskossa yli 20v enkä usko, että se olis kestäny, jos ei olis elävää Jumalaa. Muutenhan se olis tyhjänhokemista eikä kukaa kuulis rukouksia ja vastais niihin. Mutta jokainen valitkoon itse, mihin uskoo.
Vierailija kirjoitti:
AP:lla menee vähän puurot ja vellit sekaisin, kun puhutaan uskomisesta ja seuraamisesta yhtenä ja samana asiana. Saan kuitenkin ajatuksesta kiinni. Itsekin ateistina voisin kyllä uskoa judeokristillisen Jumalan olemassaoloon, jos hän minulle näyttäytyisi tai muulla tavalla toisi olemassaolonsa esille.
Siitä huolimatta en kuitenkaan seuraisi kyseistä jumalolentoa, sillä Raamatun perusteella kyseinen hahmo vaikuttaa epäpätevältä, narsistiselta ja pikkusieluiselta egomaanikolta.
Olen samaa mieltä ja tämä juuri on minulle ongelma: tavallaan haluaisin sekä uskoa että seurata, mutta en missään tapauksessa voisi seurata minkään tuntemani uskonnon jumalaa tai niiden oppeja.
ap
Aloitus on outo.
Olen ateisti, koska en pidä jumalien olemassaoloa todennäköisenä.
Eivät tähän vaikuta keksittyjen jumalien ominaisuudet.
Aloitus melkeinpä vaikuttaa uskovaisen trollaukselta:
Ateisti kieltää Jumalan, koska ei pidä Jumalasta tai hänen määräyksistään.
Kysy hinduilta, niillä on jumalia kasapäin ja joka lähtöön.