Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkaveri on raskaana ja vaatii jatkuvasti taukoja ja helpotuksia

Vierailija
13.02.2020 |

Eli raskaus taitaa olla melko tuore tapaus eikä näy ulospäin. Kesken päivää hän ramppaa neuvolassa, lääkärillä, kotona, ei suostu tekemään kaikkia työtehtäviä ja odottaa että me muut hoidamme hänen työnsä. Hän käveleekin kuin olisi viimeisillään raskaana, selkäänsä pidellen ja vatsaansa silitellen, vaikka tosiaan kukaan ei hänestä pystyisi sanomaan että edes odottaa. Itselläni on 4 lasta joista yhdet ovat kaksoset. Jopa silloinkaan kun odotin kaksosia, en tehnyt raskaudestani tuollaista numeroa.
Jos on niin raskas ettei kykene työhönsä, pitäisi jäädä kotiin.

Kommentit (176)

Vierailija
61/176 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä inhoan kun puhutaan, ettei raskaus ole "sairaus" eli toisin sanoen raskaus ei voisi aiheuttaa tilaa millon odottaja olisi oikeutettu keveämpään hommaan tai sairaslomaan.

Ne ihmiset jotka ei osaa kuvitella muuta kuin omaa kokemusta tai mielipidettä, ei varmasti omaa normaalia tervettä aivokapasiteettiä.

Itse olen ollut aina kipeimmilläni juurikin alussa. Juuri silloin kun sitä mahaa ei edes näy. Ja voitteko kuvitella, on ihmisiä joilla ei kasva edes maha vaikka siellä olisi täysikasvuinen vauva. Ja monesti ne on juurikin hoikkia ihmisiä joista luulisi mahan näkyvän. Joten turha on päätellä mitään edes siitä mahan koosta.

Itseasiassa en oo ikinä ollut niin sairas kuin raskauksien aikana. Ikinä en ole normaalisti saikutellut töissä, mutta raskaus vienyt kuukausiksi 100% vuodepotilaaksi niin, ettei pysty pahimmillaan edes kääntämään kylkeä ja puoliso joutuu huolehtimaan ravinnon saannista, koska ei pysty liikkumaan. Suorastaan kidutusta useampi kuukausi raskauksissa.

Kaikilla on erilainen raskaus. Osalla vaikeampi ja osalla helpompi. Oman kokemuksen perusteella ei ikinä voi arvioida toisen olotilaa. Eikä sairaslomalle päästetä jos pystyy edes jotenkin hoitamaan hommansa. Kehotetaan vain keventämään mahdollisuuksien mukaan.

Huhhuh. Mitähän tulee kun sairastut oikeasti vaikka influenssaan? Joutuuko mies syöttämään, pesemään? Pukemaan?

Minä en päässyt välillä kääntymään sängyssä kun odotin kuopusta viimeisellä kolmanneksella. En siis oikeasti päässyt, jos mies ei olisi nostanut ylös yöllä niin olisin pissannut alleni. Eikä johtunut isosta vatsasta, vaan niin järjettömistä selkä- ja liitoskivuista.

No tuo edellinen varmaan laski kaiken alleen, kun oli 100% vuodepotilaana. Mies ilmeisesti hoiti sairaalasängyssä kotona, käänteli kuivutusta varten ja nosti päätyä, että sai syötettyä? 

Vierailija
62/176 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voi nyt helvetti, miten sen voi olla niin vaikea ymmärtää et raskaudet on erilaisia. Toisilta vie työkyvyn, toisilta ei.

No jos se vie työkyvyn niin miksei jää pois töistä? Tällöin työnantaja voi palkata tilalle töihin kykenevän henkilön ja kaikki kiittävät. Itsekästä tuo ap:n kuvaileman työkaverin käytös. Ei muiden tarvitse tehdä toisen töitä siksi että tämä on raskaana, vaan jos ei ole työkykyinen niin jää pois töistä.

Kuinka yksinkertainen pitää olla jollei tajua ettei sitä saikkua saa? Siellä on lääkäreinäkin tämän ketjun suunsoittajia joiden mielestä "ei ole mitään vikaa työkyvyssä".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/176 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotiin ei voi jäädä ellei lääkäri myönnä sairauslomaa. Niitäkin lääkäreitä vielä löytyy, joiden mielestä "raskaus ei ole sairaus". Tuon hokeman keksijä olisi pitänyt polttaa roviolla.

No mikä sairaus se on?

Naapuri joutui raskauden aikana pariin otteeseen sairaalaan tippaan pahoinvoinnin vuoksi. Tuota ei olisi tapahtunut, jos hän ei olisi ollut raskaana.

Niin? Ei raskaus siltikään ole sairaus. Ei se ole. Pitäisikö odottajasta ajatella, että hän on SAIRAS? Se vasta kamalaa olisi.

Vierailija
64/176 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä inhoan kun puhutaan, ettei raskaus ole "sairaus" eli toisin sanoen raskaus ei voisi aiheuttaa tilaa millon odottaja olisi oikeutettu keveämpään hommaan tai sairaslomaan.

Ne ihmiset jotka ei osaa kuvitella muuta kuin omaa kokemusta tai mielipidettä, ei varmasti omaa normaalia tervettä aivokapasiteettiä.

Itse olen ollut aina kipeimmilläni juurikin alussa. Juuri silloin kun sitä mahaa ei edes näy. Ja voitteko kuvitella, on ihmisiä joilla ei kasva edes maha vaikka siellä olisi täysikasvuinen vauva. Ja monesti ne on juurikin hoikkia ihmisiä joista luulisi mahan näkyvän. Joten turha on päätellä mitään edes siitä mahan koosta.

Itseasiassa en oo ikinä ollut niin sairas kuin raskauksien aikana. Ikinä en ole normaalisti saikutellut töissä, mutta raskaus vienyt kuukausiksi 100% vuodepotilaaksi niin, ettei pysty pahimmillaan edes kääntämään kylkeä ja puoliso joutuu huolehtimaan ravinnon saannista, koska ei pysty liikkumaan. Suorastaan kidutusta useampi kuukausi raskauksissa.

Kaikilla on erilainen raskaus. Osalla vaikeampi ja osalla helpompi. Oman kokemuksen perusteella ei ikinä voi arvioida toisen olotilaa. Eikä sairaslomalle päästetä jos pystyy edes jotenkin hoitamaan hommansa. Kehotetaan vain keventämään mahdollisuuksien mukaan.

Entäs lääkäri? Eikö lääkärikään saa arvioida toisen olotilaa? Jos kerran on niin hyvässä kunnossa että ei saa sairaslomaa, ei pidä teettää omia töitään työkaverilla.

Minulla oli kollega, joka ei päässyt portaita ylös kun hänellä oli niin kauheita oireita, huimausta, väsymystä, allergiaa ja ties mitä. Tuskin oli edes käynyt lääkärissä, kunhan valitti päästäkseen tekemästä työtä. Jos hän olisi ns. pamahtanut paksuksi, valitus olisi vain saanut uudet perusteet mutta olisi ollut yhtä feikkiä. Ai niin, olimme porrassiivoojia joten voitte kuvitella miksi tämä oli minulle ongelma.

Teeskenteleviä ja laiskoja ihmisiä ON olemassa ja suuri osa heistä on jossain vaiheessa raskaana.

Vierailija
65/176 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaverini ei saanut saikkua. Lääkäri vain sanoi, että kun kivut ilmenee niin pitää vaan sitten istua alas hetkeksi.

Joo, eipä oo meidän töissä ihan helppoa vaan istahtaa kun siltä tuntuu.

Toisaalta, jos tässä aloituksessa mainittu on kärsinyt vaikka ongelmia hedelmöityksessä niin varmasti myös on liian herkkä kaikille vaivoille.

Vierailija
66/176 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voi nyt helvetti, miten sen voi olla niin vaikea ymmärtää et raskaudet on erilaisia. Toisilta vie työkyvyn, toisilta ei.

No jos se vie työkyvyn niin miksei jää pois töistä? Tällöin työnantaja voi palkata tilalle töihin kykenevän henkilön ja kaikki kiittävät. Itsekästä tuo ap:n kuvaileman työkaverin käytös. Ei muiden tarvitse tehdä toisen töitä siksi että tämä on raskaana, vaan jos ei ole työkykyinen niin jää pois töistä.

Kuinka yksinkertainen pitää olla jollei tajua ettei sitä saikkua saa? Siellä on lääkäreinäkin tämän ketjun suunsoittajia joiden mielestä "ei ole mitään vikaa työkyvyssä".

Niin, mitäs lääkäri nyt ymmärtää näistä asioista?

Vierailija
67/176 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkäs ennenvanhaan kymmenen lapsen äidillä on ollut maalaistalossa aikaa maata ja odottaa sängyssä kyljen kääntäjää ja seuraavaa syöttöä kun elukat on ruokittava ja ruis leikattava pellolta, pienistä lapsista jaloissa pyörimässä puhumattakaan!

Vierailija
68/176 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naiset on semmoisia lusmuja. Ei onnistuisi miesvaltaisella alalla tuommoinen työnantajan kuppaus tai työkaverin härski hyväksikäyttö.

Ainakin oman työuran aikana kaikkein vetelimmät ja vastenmielisimmät työkaverit ovat olleet miehiä.

Ihan itsekö arvioit tuon oman etevyytesi? 

Liimailet turhia post it-lappuja, puhiset ja kohottelet kulmiasi ja tulostat sähköpostit paperille "arkistoosi"?

Naiset luulevat usein tekevänsä kovinkin paljon ja kovinkin arvokasta työtä, joka on täysin ajanhukkaa.

Kerropas vielä tämä ala, jossa miehet vain lojuvat nurkissa? 

Ulkomaankauppaa harjoittava yritys, jolla oli toimipisteitä Suomessa ja ulkomailla. Valtakunnallinen rakennustarviketeollisuuden yritys. Hanke, jossa hyysättiin syrjäytymisvaarassa olevia koulupudokkaita, joista lähes kaikki oli poikia. Tuossa kolme, riittääkö?

Vierailija
69/176 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

15v samassa työpaikassa olleena kyllä jotain "veltostumista" on tapahtunut nuorissa naisissa. Meitä on n.60 työntekijää ja viimeisen neljän vuoden aikana _kaikki_, siis oikeasti ihan kaikki, raskaana olevat on alkaneet vaatia työn kevennystä ja saikuttaa heti plussan jälkeen ja lopullisesti jääneet pois reilusti ennen puolta väliä. En muista, että kenelläkään olisi ollut edes isoa mahaa vielä siinä vaiheessa ja tieto raskauksista on tullut kerrottuna, ei niin, että niitä olisi edes päälle päin näkynyt. Miten tässä selittäisi tuon, että toisilla vaan on vaikeampaa? 

Ja ihan yhtälailla ärsyttää vanhempien työkavereiden selkävaivat ja muut joiden takia ollaan vaatimassa itselle kevyttä työtä. 

Kun ei se iso maha siihen vaikuta. Minä joka kerroin edellä (174/50), vatsa oli niin pieni ettei alussa uskottu minun olevan raskaana. Synnärillä proffa kierrollaan totesi opiskelijoille että katsokaa miten pieni maha, ja lääkäri katsoi suu auki vastaanotolle tullessa että oletko sä muka raskaana. Olin käynnistyksissä siis yliajalla ja vietin n. viikon sairaalassa.

Ja silti minulla oli ne helvetinmoiset liitoskivut.

Vierailija
70/176 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenkäs ennenvanhaan kymmenen lapsen äidillä on ollut maalaistalossa aikaa maata ja odottaa sängyssä kyljen kääntäjää ja seuraavaa syöttöä kun elukat on ruokittava ja ruis leikattava pellolta, pienistä lapsista jaloissa pyörimässä puhumattakaan!

Ruvetaanko siis puhumaan keskenmenoista, ennenaikaisista synnytyksistä, kohtukuolemista, imeväisyyskuolleisuudesta, synnytyskuolemista, kohdunlaskeumista ja pidätyskyvyttömyydestä? Haluatko kaiken tuon takaisin?

Vierailija
71/176 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huhhuh. Mitähän tulee kun sairastut oikeasti vaikka influenssaan? Joutuuko mies syöttämään, pesemään? Pukemaan?

Minä en päässyt välillä kääntymään sängyssä kun odotin kuopusta viimeisellä kolmanneksella. En siis oikeasti päässyt, jos mies ei olisi nostanut ylös yöllä niin olisin pissannut alleni. Eikä johtunut isosta vatsasta, vaan niin järjettömistä selkä- ja liitoskivuista.

No tuo edellinen varmaan laski kaiken alleen, kun oli 100% vuodepotilaana. Mies ilmeisesti hoiti sairaalasängyssä kotona, käänteli kuivutusta varten ja nosti päätyä, että sai syötettyä? 

Mua jäi nyt vähän kiinnostamaan mitä sä kuvittelit, että mulla oli syynä vuodepotilaana oloon? Ja ihan infona kun sua selkeästi kiinnostaa: eipä siinä tilassa paljon vessassa tarvinnut käydä kun nesteet muutenkin vähissä. Ja mies kyllä toi juomavedestä lähtien kaiken nenän eteen ja siitä oon hyvin kiitollinen, koska jotain oli pakko saada pysymään sisällä ja liikkuminen aiheutti salamana oksentamisen.

Vierailija
72/176 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Aina haukutaan vaan nuoria miehiä, kuinka ne on veltostuneet, mutta kukaan ei tosiaan sano samaa naisista vaikka alaspäin on tultu kuin lehmän häntä. Sitten kun jos jotenkin onnistutaan raskautumaan saadaan diabetes elintasosairautena.

Vierailija
73/176 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Aina haukutaan vaan nuoria miehiä, kuinka ne on veltostuneet, mutta kukaan ei tosiaan sano samaa naisista vaikka alaspäin on tultu kuin lehmän häntä. Sitten kun jos jotenkin onnistutaan raskautumaan saadaan diabetes elintasosairautena.

Kertaapa sinäkin tilastot naisten ja lasten kuolemien osalta entisajoilta.

Vierailija
74/176 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi hemmetti minkälaista vihapuhetta odottavia äitejä kohtaan! Ja vielä Vauva-lehden palstalla!

Kolmen lapsen äitinä olen kokenut kolme erilaista raskautta. Kolmessa jouduin hakemaan saikkua kun työkyky petti. Yhdessä raskaudessa liian alhainen verenpaine aiheutti jatkuvaa pyörtyilyä, toisessa selän iskiaskivut lyyhistivät, kolmannessa loppuraskauden totaalinen unettomuus sekoitti pään viikossa.

Perusterveelle nämä ihmeelliset oireilut tulevat yllätyksenä ja ensin tietysti koettaa vaan selviytyä koska "raskaus ei ole sairaus".

En ihmettele yhtään että lapsenteko ei nykyään kiinnosta kun raskaana olevaan kohdistetaan tuollaista vihaa. Eikö teitä hävetä?

Vierailija
75/176 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs lääkäri? Eikö lääkärikään saa arvioida toisen olotilaa? Jos kerran on niin hyvässä kunnossa että ei saa sairaslomaa, ei pidä teettää omia töitään työkaverilla.

Minulla oli kollega, joka ei päässyt portaita ylös kun hänellä oli niin kauheita oireita, huimausta, väsymystä, allergiaa ja ties mitä. Tuskin oli edes käynyt lääkärissä, kunhan valitti päästäkseen tekemästä työtä. Jos hän olisi ns. pamahtanut paksuksi, valitus olisi vain saanut uudet perusteet mutta olisi ollut yhtä feikkiä. Ai niin, olimme porrassiivoojia joten voitte kuvitella miksi tämä oli minulle ongelma.

Teeskenteleviä ja laiskoja ihmisiä ON olemassa ja suuri osa heistä on jossain vaiheessa raskaana.

Tottakai saa. Sehän se lääkärin tehtävä onkin. Monesti ne lääkärit vain haluaa pitkittää sitä saikulle jättämistä jos on edes jotenkin mahdollista olla töissä. Enkä väitä, ettei tilaansa huijaajia olisi. Varmasti on.

Vierailija
76/176 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruvetaanko siis puhumaan keskenmenoista, ennenaikaisista synnytyksistä, kohtukuolemista, imeväisyyskuolleisuudesta, synnytyskuolemista, kohdunlaskeumista ja pidätyskyvyttömyydestä? Haluatko kaiken tuon takaisin?

Joo, heti ne tulee takaisin jos ei olla tipassa sairaalassa. Nyt vähän tolkkua näihin kommentteihin! Jos vaaraa olisi keskenmenolle, lääkäri kirjoittaisi sairauslomaa.

Vierailija
77/176 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä saikkua saa.

Vierailija
78/176 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla ei selvästi ole mitään hajua siitä, millaista vaikean raskauden kanssa eläminen on. Siinä ei kuule influenssa tunnu miltään, kun on kokenut hyperemeesin.

Vierailija
79/176 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi nyt hauska kuulla tähän keskusteluun vaivojaan valittelevilta ihmisiltä oikein kunnon perusteet, miksi muiden työntekijöiden pitäisi tehdä teidän työnne joihin ette pysty tai "ette pysty"?  Kollegoillanne ei ole osaa eikä arpaa tilanteessanne eikä palkkaa tule enempää vaikka lisää työtä tulisikin.

Vierailija
80/176 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä saikkua saa.

Mutta kun ei voi sitten käydä töissä olemassa ja sairaspäivät kuluu!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yhdeksän