En ymmärrä ok-talohehkuttajien logiikkaa siitä, että "vuokranmaksu on rahan hukkaan heittämistä" mutta taloon joka kk uppoava raha
on itselle maksamista, ja takaa että ihminen kuolee rikkaana. :D
Siis huhhei, eläminen maksaa aina, ja voin vaikka lyödä vetoa että "omassa" omakotitalossa asuminen ja sen huoltaminen ja ylläpitäminen maksaa enemmän kuin minun asumiseni vuokralla rauhallisessa kerrostalossa.
Ei minusta vuokrani mene ollenkaan hukkaan, minulla on koti ja katto pään päällä. Mikä siinä on "hukkaan heittämistä". Miksei elämiskustannukset ok-talossa ole hukkaan heittämistä, ei se ihminen sen halvemmalla pääse kun on vastuussa talon ylläpidosta ja kustannuksista, no, voihan hän pullistella sillä että OMISTAA sen talon, mutta eihän se huoletonta elämää ole, saati ilmaista. Sitäpaitsi vaikka asut ok-talossa, sinulle asetetaan kaikenlaisia sääntöjä mitä siellä voit tehdä, esim pihallasi, joten se harha ok-talon "vapaudesta" on myös yksi illuusio sinänsä. Varsinkin tiiviillä ok-taloalueilla naapurisopu on koetuksella, ja ei ne mitään rauhallisia paratiiseja ole muutoinkaan, millon nähdään vaivaa mistäkin, mitä naapuri tontillaan puuhaa.
Ja siis se kaikki raha mitä esim kymmenessä vuodessa syydät siihen tölliin, millä logiikalla se on tehnyt sinusta varakkaan. Haaveilet siis jo töllisi myymisestä? No, et tule koskaan saamaan siitä niin paljon rahaa takaisin, mitä olet siihen laittanut, joten...
Mutta leikitään vaan että minä "heitän rahani hukkaan" ja sinä "säästät". Jos siitä tulee parempi mieli.
Kommentit (266)
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa nyt montako autoa,paljon kilsoja per viikko ja minuutteja .
Ja auton tai autojen kulut pensoineen.
Harva omakotitalo niin lähellä palveluja että pärjäis täysin ilman autoa.
Miksi pitäisi pärjätä ilman autoa? Asumme Helsingin kantakaupungissa ja molemmilla omat autot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap on oikeassa, moni ei ketjussa tajua vieläkään, ettei ok-asumisessa säästä, päinvastoin.
vuokranmaksu on ihan normaalia elämää, ei siinä rahaa tuhlata, vaan maksetaan asumisesta.yhtälailla asumisestaan maksavat omassa asuvat, eivätkä ne rahat lisäänny kun "itselleen maksavat". vähän sama kuin hölmöläiset, halusivat pidemmän viltin, joten leikkasivat etupäästä ja ompelivat palan jalkopäähän... sellaista on omakotiasujien logiikka rahan säästämisestä, ja jopa "voitolle jäämisestä". :D
Olen asunut omassa talossa lähes 20 vuotta ja pidän tarkkaa kirjaa kaikesta, joten minulla on aika hyvä käsitys asumisen todellisista kuluista.
Fakta on se, että kuukausille jaettuna taloni hankinta-, huolto- ja ylläpitokulut ovat olleet paljon edullisemmat kuin vastaavan vuokra-asunnon kulut. Lisäksi toki omistan talon ja tontin, jolla se seisoo. Laina on maksettu loppuun noin kahdeksan vuotta sitten, eli olen voinut säästää jo pitkän pennin mahdollisia tulevia korjauksia varten (=aiempi lainanlyhennys menee nyt omalle säästötililleni). Ja silti minulle jää kuukaudessa palkastani enemmän käteen kuin jos asuisin vuokralla.
Näytä se logiikka, jonka mukaan tämä ei olisi edullisin tapa asua? Ja huomaa, ettet voi mitenkään verrata keskenään vuokrayksiötä ja vuonna 2000 rakennettua tilavaa omakotitaloa.
Vaikka taloni arvo olisi laskenut puoleen ostohinnasta (mitä ei ole tapahtunut), olen siis laskennallisesti yhä ”voitolla” , koska pienempien asumiskulujen vuoksi olen voinut sijoittaa palkastani enemmän kuin vastaavassa (kalliimmassa) vuokra-asunnossa asuja. Ja edelleen omistan tämän tontin ja talon. Oli niillä sitten arvoa X tai Y euroa.
Ne ihmiset jotka kuvittelevat vuokralla ikänsä asumisen olevan kannattavampaa kuin oman ostaminen, ovat todennäköisesti niitä joille ei koskaan kerry juuri mitään omaisuutta ja varallisuutta. Jos älykkyys ja perusmatikka on sillä tasolla niin ei mahda mitään, hyvähän se on asuntosijoittajan näkökulmasta kyllä. Ja ei vuokralla asumisessa ole mitään väärää, mutta vain idiootti luulee siitä hyötyvän ikänsä aikana taloudellisesti enemmän.
Tuossa olet oikeassa: "Joille ei kerry juuri mitään omaisuutta tai varallisuutta" . Me vuokralla-asujat olemme huomanneet, että kuolinpaidassa ei ole taskuja. Kun rahaa on sen verran, että voi maksaa asumisensa, ruokansa ja terveyteen¨sekä vaatetukseen liittyvät menot, rahaa on tarpeeksi. Minne ja kenelle sitä omaisuutta ja varallisuutta pitäisi kuolemamme jälkeen jakaa?
Me kerämme varallisuutta omistusasumisen muodossa, jotta voimme vanhana, kun emme enää yksin pärjää, realisoida omaisuuden ja muuttaa hyvään yksityiseen palvelukotiin sen sijaan että makaisimme kakkavaipoissa jossain julkisessa vanhusvarastossa. Samaan aion käyttää myös omien vanhempieni omaisuuden, kun se aika koittaa. Myös eläkkeiden tuntuvaan pienenemiseen on huoltosuhteen muuttuessa varauduttava.
Jotenkin tuntuu että vuokra-asujilla on pitkäjänteinen ja kokonaisvaltainen näkemys taloudenhoidosta kokonaan hukassa. Niin moneen kertaan täällä on kädestä pitäen selitetty esimerkiksi se, miten omistusasuminen ON taloudellisesti kannattavampaa, miten vuokralainen maksaa asumuksensa kunnossapito- ja korjaustöistä ihan saman verran kuin omistusasujakin jne, mutta joillain vain ei ymmärrys riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi pärjätä ilman autoa? Asumme Helsingin kantakaupungissa ja molemmilla omat autot.
No nyt varmaan mietitään sitä mikä halvin/järkevin asumismuoto .
Joten paljonko teillä autojen kulut ja kilometrit ja aika mitä menee ajamisiin ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joten paljonko teillä autojen kulut ja kilometrit ja aika mitä menee ajamisiin ?
Sitäpä tässä yritin juuri argumentoida ettei auto ole asumiskulu eikä se korreloi sen kanssa asuuko omakotitalossa vai kerrostalossa.
En ole koskaan laskenut autojen kuluja, ne halutaan pitää joten maksavat mitä maksavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap on oikeassa, moni ei ketjussa tajua vieläkään, ettei ok-asumisessa säästä, päinvastoin.
vuokranmaksu on ihan normaalia elämää, ei siinä rahaa tuhlata, vaan maksetaan asumisesta.yhtälailla asumisestaan maksavat omassa asuvat, eivätkä ne rahat lisäänny kun "itselleen maksavat". vähän sama kuin hölmöläiset, halusivat pidemmän viltin, joten leikkasivat etupäästä ja ompelivat palan jalkopäähän... sellaista on omakotiasujien logiikka rahan säästämisestä, ja jopa "voitolle jäämisestä". :D
Olen asunut omassa talossa lähes 20 vuotta ja pidän tarkkaa kirjaa kaikesta, joten minulla on aika hyvä käsitys asumisen todellisista kuluista.
Fakta on se, että kuukausille jaettuna taloni hankinta-, huolto- ja ylläpitokulut ovat olleet paljon edullisemmat kuin vastaavan vuokra-asunnon kulut. Lisäksi toki omistan talon ja tontin, jolla se seisoo. Laina on maksettu loppuun noin kahdeksan vuotta sitten, eli olen voinut säästää jo pitkän pennin mahdollisia tulevia korjauksia varten (=aiempi lainanlyhennys menee nyt omalle säästötililleni). Ja silti minulle jää kuukaudessa palkastani enemmän käteen kuin jos asuisin vuokralla.
Näytä se logiikka, jonka mukaan tämä ei olisi edullisin tapa asua? Ja huomaa, ettet voi mitenkään verrata keskenään vuokrayksiötä ja vuonna 2000 rakennettua tilavaa omakotitaloa.
Vaikka taloni arvo olisi laskenut puoleen ostohinnasta (mitä ei ole tapahtunut), olen siis laskennallisesti yhä ”voitolla” , koska pienempien asumiskulujen vuoksi olen voinut sijoittaa palkastani enemmän kuin vastaavassa (kalliimmassa) vuokra-asunnossa asuja. Ja edelleen omistan tämän tontin ja talon. Oli niillä sitten arvoa X tai Y euroa.
Ne ihmiset jotka kuvittelevat vuokralla ikänsä asumisen olevan kannattavampaa kuin oman ostaminen, ovat todennäköisesti niitä joille ei koskaan kerry juuri mitään omaisuutta ja varallisuutta. Jos älykkyys ja perusmatikka on sillä tasolla niin ei mahda mitään, hyvähän se on asuntosijoittajan näkökulmasta kyllä. Ja ei vuokralla asumisessa ole mitään väärää, mutta vain idiootti luulee siitä hyötyvän ikänsä aikana taloudellisesti enemmän.
Tuossa olet oikeassa: "Joille ei kerry juuri mitään omaisuutta tai varallisuutta" . Me vuokralla-asujat olemme huomanneet, että kuolinpaidassa ei ole taskuja. Kun rahaa on sen verran, että voi maksaa asumisensa, ruokansa ja terveyteen¨sekä vaatetukseen liittyvät menot, rahaa on tarpeeksi. Minne ja kenelle sitä omaisuutta ja varallisuutta pitäisi kuolemamme jälkeen jakaa?
Me kerämme varallisuutta omistusasumisen muodossa, jotta voimme vanhana, kun emme enää yksin pärjää, realisoida omaisuuden ja muuttaa hyvään yksityiseen palvelukotiin sen sijaan että makaisimme kakkavaipoissa jossain julkisessa vanhusvarastossa. Samaan aion käyttää myös omien vanhempieni omaisuuden, kun se aika koittaa. Myös eläkkeiden tuntuvaan pienenemiseen on huoltosuhteen muuttuessa varauduttava.
Jotenkin tuntuu että vuokra-asujilla on pitkäjänteinen ja kokonaisvaltainen näkemys taloudenhoidosta kokonaan hukassa. Niin moneen kertaan täällä on kädestä pitäen selitetty esimerkiksi se, miten omistusasuminen ON taloudellisesti kannattavampaa, miten vuokralainen maksaa asumuksensa kunnossapito- ja korjaustöistä ihan saman verran kuin omistusasujakin jne, mutta joillain vain ei ymmärrys riitä.
Varmasti onkin taloudellisesti kannattavampaa ostaa oma, mikäli siis käy hyvä tuuri eikä arvo laske kovasti, jos/kun haluaa myydä ja työpaikka ei mene alta jne. Itse asun vuokralla riskittömyyden ja vapauden takia. Työpaikkoja on alallani harvassa, joten muutto tulisi eteen, mikäli työpaikkaa vaihtaisin. Tuskinpa edes saisin isoa lainaa pienituloisena ilman takaajia ja säästöjä. Kiva, että jotkut pystyvät ja uskaltavat. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä 2 leasingautoa joista toki menee kulua korkeamman veron muodossa. Eipä sitä mieti, netto on se mitä tilille tulee. Toinen on vain käyttöetu jossa menee n 60€/kk bensaan. Tuo sen käytössä joka on kotitoimistolla.
Mun työmatka on 55 km suuntaansa silloin kun käyn toimistolla. Palveluihin 3-5 km, bussipysäkille 100m. Ei aikomustakaan muuttaa toiseen kehyskuntaan työn perässä
Myytiin muutama vuosi sitten jo toinen itse rempattu okt pois. Myyntivoittoa remppakulujen jälkeen 80 000e. Asumiskulut olivat remppa-aikana n. 300e kuukaudessa. Toki remppa vei vapaa-aikaa mutta 80 000e puhtaana käteen on aika hel-ve-tin hyvä palkka kolmen vuoden työstä puhtaana käteen palkkatyön palkan lisäksi.
Ostettiin taas uus kämppä ja tässä on asuttu nyt kolme vuotta ja kohta on remppa valmis. Nyt vaan epäröidään myyntiä, on osoittautunut sijainniltaan erittäin hyväksi ja kivat naapurit, ei taideta raaskia lähteä vaikka tämän jälkeen oltais velattomia ja voitais ostaa seuraava kämppä käteisellä.
Jo ei meidän kannattaisi asua vuokralla. Nykyisen talon asumiskulut on keskimäärin 380e kuukaudessa. Mistä saa siihen hintaan vuokralle pari sataa neliötä ja autotallin?
Sijainti on se avainsana. Jos asuu pääkaupunkiseudulla on pitkällä tähtäimellä ilman muuta kannattavampaa omistaa. Joko asunto tai talo. Vuokrat on niin korkeat että samankokoisesta asunnosta lyhentää lainaa ja maksaa vastiketta/ huoltokuluja samalla rahalla. Ja jos haluaa myydä talonsa/asuntonsa joskus, saa vähintäänkin omansa pois, todennäköisesti vielä reilusti enemmän kuin mitä itse on maksanut. Onhan se siis kuin laittaisi rahaa pankkiin.
Tämä taas vahvistaa kokemustani siitä että KAIKKI vuokralla asujat on tolloja. Jopa sellaiset jotka asuvat omassa, mutta ovat joskus asuneet vuokralla. Mä olen asunut omassa armeijasta pääsyn jälkeen, ihan lapsilisistä ja kesätöistä säästetyillä rahoilla ostin.
Vierailija kirjoitti:
Tämä taas vahvistaa kokemustani siitä että KAIKKI vuokralla asujat on tolloja. Jopa sellaiset jotka asuvat omassa, mutta ovat joskus asuneet vuokralla. Mä olen asunut omassa armeijasta pääsyn jälkeen, ihan lapsilisistä ja kesätöistä säästetyillä rahoilla ostin.
Jep, en ymmärrä miten esim. opiskelut voi olla muka este asunnon ostamiselle. Mä ostin oman viime syksynä 20-vuotiaana, kun olin juuri aloittanut amk-opinnot hoitoalalla. Käsirahaa mulla oli 60000 € ja asunto maksoi 137000. Pankki katsoi minut kelvolliseksi kansalaiseksi kun opiskelin 100% varmasti työllistävälle alalle. Vastike on vain 125 €/kk ja lainanlyhennys 240 €/kk + vesi + sähkö + netti. Lisäksi töitä on helppo saada opintojen oheen kun viitsii etsiä.
En aio jäädä tähän asuntoon asumaan opintojen jälkeen, vaan laitan sijoitukseen ja ostan omakotialon. Nauran soluissa asuville kavereilleni :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, en ymmärrä miten esim. opiskelut voi olla muka este asunnon ostamiselle. Mä ostin oman viime syksynä 20-vuotiaana, kun olin juuri aloittanut amk-opinnot hoitoalalla. Käsirahaa mulla oli 60000 € ja asunto maksoi 137000. Pankki katsoi minut kelvolliseksi kansalaiseksi kun opiskelin 100% varmasti työllistävälle alalle. Vastike on vain 125 €/kk ja lainanlyhennys 240 €/kk + vesi + sähkö + netti. Lisäksi töitä on helppo saada opintojen oheen kun viitsii etsiä.
En aio jäädä tähän asuntoon asumaan opintojen jälkeen, vaan laitan sijoitukseen ja ostan omakotialon. Nauran soluissa asuville kavereilleni :)
Siinä taas oikein empaattinen hoitsu... Näitähän me tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajaopiskelijat ovat usein turvallisiushakuisia. Niin minäkin olin. Mutta sinulla menee jo yli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit ehkä ymmärtää, jos mietit oikein tarkkaan. Luulisi, että opintojen aikana viimeistään tulee jotain mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa lapsiperheistä kituuttaa köyhyysrajalla. Kaikki palkat ja tuet menevät ruokaan, lääkkeisiin ja vaatteisiin. Nämä tuet pitäisi lopettaa rikkailta perheiltä, valtio saisi heti kokoon miljardisäästöt ja syntyvyyskin voisi nousta kun pienituloiset saavat parempaa tukea yhteiskunnalta.
Vituttaa lukea tämmöistä sontaa ihan omistusasujana, joka pääsi ekoille asuntokaupoille vasta 31-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oman talon saa sisältä sisustaa miten haluaa, maalata tai tapetoida, tai paneloida.
Voi valita just sellaiset materiaalit lattioihin kuin haluaa, samoin kaapistot ja terassit ja kaiken.
Vuokralla täytyy tyytyä siihen mitä asunnossa on, ei ole vaihtoehtoja. Ei voi laitella itse mitään.Ja omakotitalon valitsevat asumismuodoksi ihmiset, jotka pitävät puuhailusta, pihanhoidosta ja muusta.
Ja asunto on vieläkin myös sijoitus. Myydessä saa rahat takaisin, vuokralla heittää rahat tuuleen, niistä ei jää koskaan mitään näkyvää.
jos saat rahaa..
tuttu möi kämpän ja jäi ainoastaan 15 000 euroa voitolle. Minulla säästössä nelinkertainen määrä ja silti olen vuokralla.
Mitäs helvettiä taas.. Mistä näitä älyn jättiläisiä sikiää!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jepjep, ja kaikilla sun opiskelukavereillakin toki on säästössä 60 000 käsiraha, eivät vaan viitsi käyttää sitä, maksavat mieluummin vuokraa soluasunnosta...
Minä en ymmärrä sitä näkemystä, että omassa asuminen nähdään kannattavaksi vain jos myydessä saat voittoa tai vähintään omasi pois, ja että muussa tapauksessa on kannattavampaa asua vuokralla. Kun kuitenkin vuokralla et saa senttiäkään takaisin siitä mitä asumisesta maksat. Samoin näissä vastakkainasetteluissa jyllää herkästi se ajatus että omassa asuminen on aina kalliimpaa kuin vuokralla. Toki jos vertaat isoa lukaalia ja vuokrayksiötä. Mutta jos on tarve lukaalissa asua niin silloin tuskin valitset vuokrallakaan sitä yksiötä. Myös joillekin vuokra-asuminen on synonyymi hyville palveluille ja omassa olet jossain pöndellä.
Me asutaan nyt omakotitalossa, jossa kulut ovat pienemmät kuin oli asuessa vuokralla puolta pienemmässä ja huonommalla sijainnilla. Koska perhekoko on kasvanut olisimme varmasti vuokralla jatkaessa muuttaneet isompaan ja halunneet parempaa sijaintiakin, joten kulut olisi vain kasvaneet. Vuokraa maksat loppuun saakka, mutta omassa laina on lopulta maksettu pois ja jäljelle jää vain ylläpitokulut. Vaikka talon arvo romahtaisi ja tästä saisi myydessä vain 10% ostohinnasta niin on se silti enemmän kuin mitä taskuun jäisi vuokralla.
Tietysti jos haluaa muuttaa parin vuoden välein niin silloin voi olla järkevämpää asua vuokralla, asuinkaupungista ja - alueesta riippuen.
Minä hankin omistusasunnon lähes heti, kun sain palkkatöitä. Oli 2000-luvun alkupuoli ja asuin vuokralla Helsingissä (ihan keskustassa) ja maksoin joka kuukausi vuokraa 600 euroa. Vuokra nousi joka vuosi, joten etsin asunnon, josta maksoin lainanlyhennystä ja yhtiövastiketta yhteensä tuon 600 euroa. Helsingissä oli tämä omistusasuntokin eli mitään muita lisäkuluja ei tähän tullut.
Kun mieheni kanssa päätimme yhteenmuutosta, niin jälleen vertailimme sopivan vuokrakämpän ja omistusasunnon välillä ja ostimme 70 neliön kämpän, josta maksoimme yhtiövastiketta ja lainanlyhennystä 800 euroa, kun saman seudun vuokrakämpät maksoivat yli 1000 euroa. Joka kuukausi siis säästöä tuli 200 euroa.
Nyt kun meillä on kaksi lasta, asumme omakotitalossa reilun 100 neliön talossa kehyskunnassa ja täältä ei löydy noin isoja neliöitä vuokrattuina. Kaksion vuokra on 850 euroa tässä meidän asuinalueellamme. Maksamme lainanlyhennystä 800 euroa ja muita asumiskuluja (sähkö, vesi, lämmitys, jätehuolto, vakuutukset ja kiinteistövero) noin 400 euroa kuukaudessa. Palvelut ovat lähellä, koulut ja päiväkoti alle kilometrin päässä, kaupat ja harrastukset reilun kilometrin päässä (yksi harrastus kolmen kilometrin päässä). Työmatkani tosin menen nykyään autolla, mutta se ei liity asumiseen vaan muuhun ajankäyttöön (lasten päiväkotipäivä ei tule turhan pitkäksi). Parin vuoden päästä olemme velattomia ja maksamme enää kuukaudessa asumisestamme tuon 400 euroa. Ei yhtään haittaa, vaikka emme ikinä saisi senttiäkään rahaa takaisin talostamme. Asumme halvalla isossa talossa. Naapureita ei ole (talo rajoittuu metsään ja viereinen tontti on puistona). En näe yhtään syytä, miksi minun pitäisi asua vuokralla tai miten se missään vaiheessa elämääni olisi ollut halvempi vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Myydessä saa rahat takaisin, vuokralla heittää rahat tuuleen, niistä ei jää koskaan mitään näkyvää.
Nykyään taitavat jäädä rapistumaan :/